Spring naar bijdragen

Op Vakantie Met De Zj


Recommended Posts

Het lijkt mij ook geen probleem maar ik las dat de automaat niet goed tegen lange afdalingen kan, dat ging echter over een Cherokee.

Ik zal voldoende gereedschap en wat reserve onderdelen meenemen.

Het blijft een auto met 320k op de teller.

Ook maar een goede ANWB verzekering nemen.

Ik verwacht weinig problemen.

Het meest lastige is het drankprobleem van de zj in combinatie met het beperkte aantal LPG stations in Spanje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad zijn lange afdalingen met een automaat een kwelling voor de bak. Maar dan heb je het wel over afdalingen die kilometers lang zijn, en dat zijn er niet veel. Ik weet niet waarom, maar Amerikaanse bakken schijnen er veel gevoeliger voor te zijn dan Europese of Japanse.

 

Chrysler adviseert om bij zwaardere aanhangers de overdrive niet te gebruiken. Ik heb een caravan van 1.500 kg. en het enige dat ik een keer vergeten ben was om die uit te schakelen, met als gevolg een overleden bak. De man van de automatische bakken zei meteen; overdrive gebruikt zeker? Dat geldt zeker niet alleen voor de afdalingen.

 

Vraag me er verder niet te veel over, ik ben redelijk A-technisch, maar weet wel dat het een gevoelige aanslag op het vakantiebudget is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het over de visco koppeling van je Koelvin. ;)

Misschien zelfs een idee om hem vast te zetten, zodat deze continu mee draait.

 

Dat bij-vul-probleem had ik dus ook.

Leek niks ernstigs, maar als het 30+ is en je bent lekker aan het klimmen in de bergen dan kan het een probleem worden.

Bij mij was het een lekke waterpomp en een rotte visco koppeling van de koelvin. Hier in Nederland nog niet echt een probleem, lekkage minimaal.

Maar toen er echt gewerkt moest worden brak de boel door. Niet een gek idee om er eens naar te laten kijken.

 

Ik had uiteindelijk 20 liter leiding water en een waterpomp tang bij de hand liggen.

3x een oververhitte motor gehad en daar door een los geschoten radiator slang.

Rijd toch wel anders als je tempmetertje belangrijker gaat worden dan je snelheidsmeter......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het over de visco koppeling van je Koelvin. ;)

Misschien zelfs een idee om hem vast te zetten, zodat deze continu mee draait.

 

Dat bij-vul-probleem had ik dus ook.

Leek niks ernstigs, maar als het 30+ is en je bent lekker aan het klimmen in de bergen dan kan het een probleem worden.

Bij mij was het een lekke waterpomp en een rotte visco koppeling van de koelvin. Hier in Nederland nog niet echt een probleem, lekkage minimaal.

Maar toen er echt gewerkt moest worden brak de boel door. Niet een gek idee om er eens naar te laten kijken.

 

Ik had uiteindelijk 20 liter leiding water en een waterpomp tang bij de hand liggen.

3x een oververhitte motor gehad en daar door een los geschoten radiator slang.

Rijd toch wel anders als je tempmetertje belangrijker gaat worden dan je snelheidsmeter......

Ja daar heb ik nog niet aan gedachtgedacht, bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook hier geld weer; goed onderhoud!

 

Zorg dat je vloeistoffen bij de juiste intervallen vervangen worden/zijn. In warme landen verdient het koelsysteem natuurlijk extra aandacht.

Dus ook de oliekoeler van de automaat. Als je de olie van de automaat vervangt, vergeet dan niet het filter in de bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik weet, heeft een 5.9 geen transmisiekoeler. Heb die van mij uit elkaar en er zit alleen een radiateur en condensor voor de airco in, de leidingen van de automaat die in de radiateur zitten zijn volgens mij niet om te koelen. Alleen om te zorgen dat vooral in de winter de automaatolie niet te koud blijft, wel zit er in de bak een temperatuursensor die op de VIC aangeeft als de olietemperatuur te hoog word.

Ik ben bezig om een externe oliekoeler met thermostaat in te bouwen, zodra de olie te warm word gaat de thermostaat open en gaat de olie door de externe koeler. Hier in NL heb je zoiets niet nodig, maar ik ga met een caravan van 1500kg de Alpen in en dan lijkt het me wel handig.

 

Voor de automatenbak bij een 5.9 hoef je niet bang te zijn, zolang hij soepel schakelt en je vervangt de olie en filter om de 40.000km dan gaat er weinig kapot. Zoals gezegd word is onderhoud vooral bij de 5.2 en 5.9 erg belangrijk. Heb hiervoor 4 jaar eeneen cherokee xj gehad en nooit geen problemen. Nu met de zj 5.9 blijkt wel als deze weinig onderhoud hebben gehad wel gevoelig zijn, veel kwaaltjes zijn dat de bak in zijn tweede of derde trap blijft staan, de pakking van de plenum plate die doorslaat, de electrische fan die maar op 1 stand werkt enz. Dit zou ik allemaal wel controleren voor je op vakantie gaat, de techniek is op zich allemaal wel eenvoudig en voor iemand die een beetje handig is zelf te doen.

 

Maar ja, als je op vakantie gaat zie je ook veel nieuwe auto's met pech staan. Dus alles goed checken bij een garage die er verstand van heeft en lekker gaan, ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt.

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blazer,

Ook jij weer bedankt voor de update. Ik dacht dus dat de leidingen die naar de radiateur lopen waren om

de olie te koelen, maar het is dus juist andersom. Dus om de olie op temperatuur te krijgen/houden.

De bak schakelt nog soepel, maar bij versnellen, op koppel, bokt ie de laatste dagen een beetje.

Vandaar dat ik 'm nu wil doorspoelen. En dan voortaan op tijd de olie en filter wisselen.

Enige bedenking waar ik mee zit, is dat het bedrijf dat de powerflush gaat uitvoeren, aangeeft dat ze de

filter niet verwisselen. Ik weet niet zeker of dat goed is, maar ga er maar vanuit dat ze vakkundig zijn en

weten wat ze doen.

Vr.gr.,

Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Hallo Jurmic, hoe is het met de bak gegaan na het spoelen, wil de mijne ook laten spoelen. mij werd ook gezegd dat het filter niet wordt vervangen.

Bij mij schakelde de bak soms in z'n een als de auto al stil stond, olie bijgevuld en komt nu bijna niet meer voor maar en keer laten spoelen lijkt mij niet verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij werd vertelt dat als het filter vervangen moet worden omdat het vervuilt is de bak dan overleden zou zijn, hoe dan ook bij spoelen of verversen zou ik er persoonlijk voor kiezen ook het filter te vervangen.

Ja dat lijkt mij ook, dat zijn de kosten niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij werd vertelt dat als het filter vervangen moet worden omdat het vervuilt is de bak dan overleden zou zijn, hoe dan ook bij spoelen of verversen zou ik er persoonlijk voor kiezen ook het filter te vervangen.

 

Lijkt me een beetje kort door de bocht. Vervangen van het filter is veel meer werk, dus meer kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...