Spring naar bijdragen

Op Vakantie Met De Zj


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Sorry dat ik hier nog niet had gereageerd, maar ik heb de bak nog niet laten spoelen. Ik had een

lekkage bij de aansluitingen van de radiator en heb dat eerst opgelost, waarna de bak, na weer

te zij bijgevuld, weer goed schakelde. Binnenkort wil ik wel de vloeistof vervangen en dus ook

de filter. Of ik daarna nog laat spoelen, weet ik nog niet. Misschien rijd ik er eerst zo'n 10000 km mee.

Ik ben afgelopen maand wel met de Jeep op vakantie geweest. Ongeveer 3600 km naar Rome en

terug. Het was daar rond de 29 graden, maar op zich ging het allemaal goed. Alleen de dynamo

hield er tijdens de eerste week mee op. Via de verzekering van de ANWB is de auto opgehaald

en in een Italiaanse garage gerepareerd. Eventjes 906 Euro voor een (namaak) dynamo, spanrol

lager en multiriem. En dan heb ik om mijn oude dynamo moeten vragen, want die wilde ik voor

zo'n bedrag wel terug.

Verder heb ik gemerkt dat je na een hele dag rijden wel een beetje zeeziek uit de Jeep stapt, dus

ik denk dat mijn schokdempers dringend aan vervanging toe zijn. Ik heb nu Koni's (30-1624 en

30-1625) besteld en ben vol verwachting over het resultaat. De banden zijn tijdens de vakantie

ook hard gegaan, dus afgelopen vrijdag zijn er nieuwe Pirelli's onder gegaan en is er al een verschil

in rij comfort te merken.

En dan heb ik nog een lijstje aan zaken die ik wil aanpakken, maar nu eerst weer even sparen...

Gr.,Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, is even niet anders. Volgende keer probeer ik het wel anders. Het ergste dat ze hebben gedaan is de

vloeistoffen bijgevuld (smeerolie, stuurbekrachtiging en versnellingsbak) en daarbij teveel olie in de

versnellingsbak hebben gedaan, met als gevolg dat ik schuim (belletjes) zag op de dipstick, toen ik het

bij thuiskomst checkte. Ik rij er nu heel rustig mee en ga het van het weekend weer checken en als er

dan nog schuimvorming opzit, moet ik het teveel aan olie verwijderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, waardoor ontstaan die schuimbelletjes? en wat is het risico van teveel olie in de bak.

 

Ik heb mijn bak bijgevuld tot in het gearceerde deel bij warme olie{ het oliepeil stond bij warme olie net boven min dus achteraf nog steeds te laag},, hij schakelt nu steeds keurig terug vlak voor de auto stilstaat.

Wat ik wel vreemd vind is dat de bak uit de overdrive gaat bij gas loslaten en bij gas geven gelijk weer naar de overdrive overschakelt.{ natuurlijk alleen als de snelheid hoog genoeg is} bij trekkende motor en/of constante snelheid blijft de overdrive keurig ingeschakeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schuimbelletjes kunnen ontstaan als "een oliepeil" (kan dus ook motorolie zijn) zo hoog staat dat er

onderdelen doorheen gaan "slaan", net als wanneer je met een vork eieren in een kom aan het kloppen

bent. Dan krijg je een geklutst ei.

In feite heb je dan een heleboel lucht in de vloeistof zitten (in al die kleine luchtbellen).

Dat vind de mechaniek die afhankelijk is van een "solide" vloeistof niet fijn. Ik weet niet wat er in de

versnellingsbak hierdoor allemaal mis kan gaan, maar ik had wel gemerkt dat mijn bak niet meer

soepel schakelde, maar met schokken. Dat is ook de reden geweest om het oliepeil te checken en

toen zag ik luchtbelletjes (schuimvorming). Hopelijk blijft de schade beperkt...

Vr.gr.,

Jurmic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, komt er dus op neer dat de bewegende delen in feite minder contact hebben met de olie.

 

Nog iemand bekend met het volgende verschijnsel ?

 

Het uit de overdrive schieten van de bak bij gas loslaten en bij gas geven gelijk weer overschakelen naar de overdrive.

Bij continu gas houden op een en dezelfde snelheid blijft de bak gewoon in de overdrive staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Vorig jaar is het niet gelukt maar dit jaar gaat het lukken :D

Alpenkreuzer staat al in de tuin en de jeep is in goede staat om naar Spanje te crossen.

Ik zie alleen best veel berichten op internet over jeeps die oververhit raken op vakantie.

Het is mij opgevallen dat de vin niet blijft draaien als het contact uit gaat, zou het een idee zijn om de vin op constant + aan te sluiten of zal ik gewoon het contact aan laten als we stil staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar met de XJ naar Spanje geweest met caravan, geen problemen ondervonden. Wel met flinke hellingen uit zijn drive gehaald en naar 3 of zelfs 2 om hem lekker op toeren te houden met klimmen.

Van de zomer weer, heb er al weer zin in.............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-5-2016 om 7:54 PM zei jofer:

Vorig jaar is het niet gelukt maar dit jaar gaat het lukken :D

Alpenkreuzer staat al in de tuin en de jeep is in goede staat om naar Spanje te crossen.

Ik zie alleen best veel berichten op internet over jeeps die oververhit raken op vakantie.

Het is mij opgevallen dat de vin niet blijft draaien als het contact uit gaat, zou het een idee zijn om de vin op constant + aan te sluiten of zal ik gewoon het contact aan laten als we stil staan?

Tja.... [url=http://www.jeepforum.nl/topic/29413-gescheurde-radiator-in-itali/]Ik weet er alles van[/url].......

 

Als je je contact aan laat staan zorg dan voor een goede accu want die fan trekt behoorlijk wat stroom en je wil niet vervolgens met een lege accu staan.

Aan de andere kant, wij hebben in ieder geval een fan die kan draaien met de motor uit. Dat heeft een 5.2 niet.

Daarnaast is het zo dat de waterpomp niet meer draait wanneer de motor uit gaat, maar ik weet niet of dat nog veel uitmaakt.

 

Voor die van ons heb ik nog een andere thermostaat gekocht. Die moet er eigenlijk nog in voor de vakantie, al snap ik eigenlijk nog steeds niet wat die zou toevoegen. Ik heb zelf het idee dat, zeker de 5.9. 'under cooled' is. Met een zware aanhanger en temperaturen van 35+ vindt hij het gewoon niet fijn.

 

Success met voorbereiden!

 

 

bewerkt door Vette73
typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een lange rit is het altijd goed om nog even te kijken wat de bedrijfstemperatuur is.  Als hij normaal staat, kan het geen kwaad om hem stil te leggen, dan gaat ie vanaf dat moment heel snel in temp naar beneden.

Een oververhitte motor moet je altijd laten draaien, tot hij terug op normale temp is.

In principe, als het koelsysteem niet verstopt is, en de radiator voldoende wind vangt, speelt het echt geen rol of de fan al dan niet draait, die doet enkel zij dienst in fileverkeer, of bij stationair draaien.  Op de snelweg vangt de radiator genoeg wind om de zaak te koelen.  Bij oude motoren met verstopte kanalen, ligt dit natuurlijk gans anders.

Ik zou zeggen: gaan met die banaan, en niet piekeren.  je hebt toch een pechbijstand verzekering ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Vette73:

Tja.... [url=http://www.jeepforum.nl/topic/29413-gescheurde-radiator-in-itali/]Ik weet er alles van[/url].......

 

Als je je contact aan laat staan zorg dan voor een goede accu want die fan trekt behoorlijk wat stroom en je wil niet vervolgens met een lege accu staan.

Aan de andere kant, wij hebben in ieder geval een fan die kan draaien met de motor uit. Dat heeft een 5.2 niet.

Daarnaast is het zo dat de waterpomp niet meer draait wanneer de motor uit gaat, maar ik weet niet of dat nog veel uitmaakt.

 

Voor die van ons heb ik nog een andere thermostaat gekocht. Die moet er eigenlijk nog in voor de vakantie, al snap ik eigenlijk nog steeds niet wat die zou toevoegen. Ik heb zelf het idee dat, zeker de 5.9. 'under cooled' is. Met een zware aanhanger en temperaturen van 35+ vindt hij het gewoon niet fijn.

 

Success met voorbereiden!

 

 

Ik begrijp niet zo waarom je de fan zou willen laten draaien nadat de motor al uit is? Dat is qua bedrading wel makkelijk voor elkaar te krijgen, maar het heeft niet zoveel zin omdat alleen het water in de radiator een beetje gekoeld wordt.

Ik heb zelf eigenlijk totaal niet het idee dat de 5,9 under cooled is. Het koelsysteem is niet ingewikkeld, maar bevat veel onderdelen die stuk kunnen gaan (2x temp sensor die de fan aansturen, koolborstels in de e-fan zelf, relais etc). Zo lang alles in goede staat is (nieuwe radiator, waterpomp en thermostaat, liefst een aftermarket die iets eerder open gaat mag ook wel na bijna 20 jaar) zouden er geen problemen moeten optreden.

Waterpomp en de radiator had de vorige eigenaar bij de mijne vervangen, ik heb me toen na aanschaf goed verdiept in het koelsysteem en wat aanpassingen gedaan (ontdekt dat de low-speed sensor kapot is, deze vervangen, high speed sensor goed getest, aftermarket thermostaat in gedaan die eerder open gaat, koelsysteem meerdere keren schoongemaakt met een speciale middel en goed schoongespoeld). Sindsdien is hij nooit meer over de helft van het metertje gekomen, en heeft de high speed fan nooit aan hoeven slaan omdat de low speed altijd voldoende is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Masis:

Ik begrijp niet zo waarom je de fan zou willen laten draaien nadat de motor al uit is? Dat is qua bedrading wel makkelijk voor elkaar te krijgen, maar het heeft niet zoveel zin omdat alleen het water in de radiator een beetje gekoeld wordt.

Ik heb zelf eigenlijk totaal niet het idee dat de 5,9 under cooled is. Het koelsysteem is niet ingewikkeld, maar bevat veel onderdelen die stuk kunnen gaan (2x temp sensor die de fan aansturen, koolborstels in de e-fan zelf, relais etc). Zo lang alles in goede staat is (nieuwe radiator, waterpomp en thermostaat, liefst een aftermarket die iets eerder open gaat mag ook wel na bijna 20 jaar) zouden er geen problemen moeten optreden.

Waterpomp en de radiator had de vorige eigenaar bij de mijne vervangen, ik heb me toen na aanschaf goed verdiept in het koelsysteem en wat aanpassingen gedaan (ontdekt dat de low-speed sensor kapot is, deze vervangen, high speed sensor goed getest, aftermarket thermostaat in gedaan die eerder open gaat, koelsysteem meerdere keren schoongemaakt met een speciale middel en goed schoongespoeld). Sindsdien is hij nooit meer over de helft van het metertje gekomen, en heeft de high speed fan nooit aan hoeven slaan omdat de low speed altijd voldoende is geweest.

Dat schoonmaken van het koelsysteem, waarmee heb je dat gedaan? Bestaat daar speciaal spoelmiddel voor?

Dat is het enige dat ik zou kunnen bedenken dat de boel nog kan verbeteren.

 

Mijn radiator is nieuw (1 maand oud), mijn beide sensoren (low en high) werken, mijn fan is vorig jaar vervangen door een Taurus V6 fan en er komt nog een andere thermostaat in (misschien ga ik dan de waterpomp dan ook maar prefentief vervangen).

 

Op dit moment is het zo dat ik met de warme dagen van afgelopen week de meter al hoger zie staan dan normaal (normaal is net onder de 100, met 28 graden buiten temp. staat die op de 100). En dat is zonder aanhanger of ander soort zware belasting.........

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Vette73:

Dat schoonmaken van het koelsysteem, waarmee heb je dat gedaan? Bestaat daar speciaal spoelmiddel voor?

Dat is het enige dat ik zou kunnen bedenken dat de boel nog kan verbeteren.

 

Mijn radiator is nieuw (1 maand oud), mijn beide sensoren (low en high) werken, mijn fan is vorig jaar vervangen door een Taurus V6 fan en er komt nog een andere thermostaat in (misschien ga ik dan de waterpomp dan ook maar prefentief vervangen).

 

Op dit moment is het zo dat ik met de warme dagen van afgelopen week de meter al hoger zie staan dan normaal (normaal is net onder de 100, met 28 graden buiten temp. staat die op de 100). En dat is zonder aanhanger of ander soort zware belasting.........

 

 

 

Ik heb Wynn's Coolant Cleaner gebruikt, als ik het goed herinner 2 blikjes (zit 15L koelvloeistof in onze motoren!). Warm laten lopen en laten draaien, vervolgens alles eruit (leek bij mij rioolwater na de lekke koppen), een aantal slangen los halen en de tuinslang erop, in beide richtingen. Dit heb ik trouwens op een rustige dag in zo'n washok van een carwash gedaan. Thermostaat had ik er trouwens uit gehaald tijdens het flushen en cleanen.

Heather core heb ik er niet mee kunnen redden, die maakt nog altijd bij het starten een stromend water geluid en het zal me niet verbazen als hij misschien ietsjes lekt. Ik raak heeeel langzaam koelvloeistof kwijt. Die ga ik binnenkort vervangen samen met de airco evaporator, maar ik heb er niet zo'n zin in.

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel. Ik heb twee blikjes besteld (het spul heet Wynn's Cooling system flush) en zal deze gebruiken voor het vervangen van de waterpomp. Thermostaat zal ik er van te voren uithalen en daarna vervangen door een type dat eerder open gaat.

Dan komen er ook direct nieuwe slangen op.

Als het dan nog niet goed is dan weet ik het ook niet meer........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een puntje over de koelvloeistof...... Is de ZJ (of de 5.9 specifiek) daar erg kieskeurig in?

Er zijn namelijk zoveel verschillende soorten koelvloeistof (en evenzo grote prijsverschillen). Omdat die van ons ook een klein beetje koelvloeistof verliest (waarschijnlijk bij de kachel), moet ik af en toe bijvullen en dat is dan weer een ander merk of type dan de garage erin doet.

Daarom wil ik zelf een groot vat laten komen zodat ik zelf bepaal wat erin gaat en met hetzelfde type kan bijvullen indien nodig.

 

Op Ebay.de kwam ik deze Ebay shop tegen. Zij hebben 20L vaten voor €28 + €9 verzendkosten. Dat is €1,85/L

Maar ja, welke moet je dan hebben....... De gele 913+, de groene 913, de blauwe 911 of de rode 912+:unsure:

Ik zou niet eens de verschillen weten, dus laat staan dat ik een goed onderbouwde keuze kan maken............

 

Kleine toevoeging, als ik op Ebay de ZJ 5.9 als auto invul, dan vallen de rode en de blauwe af. Moet ik dus kiezen tussen geel en groen.

bewerkt door Vette73
kleine toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Vette73:

Nog even een puntje over de koelvloeistof...... Is de ZJ (of de 5.9 specifiek) daar erg kieskeurig in?

Er zijn namelijk zoveel verschillende soorten koelvloeistof (en evenzo grote prijsverschillen). Omdat die van ons ook een klein beetje koelvloeistof verliest (waarschijnlijk bij de kachel), moet ik af en toe bijvullen en dat is dan weer een ander merk of type dan de garage erin doet.

Daarom wil ik zelf een groot vat laten komen zodat ik zelf bepaal wat erin gaat en met hetzelfde type kan bijvullen indien nodig.

 

Op Ebay.de kwam ik deze Ebay shop tegen. Zij hebben 20L vaten voor €28 + €9 verzendkosten. Dat is €1,85/L

Maar ja, welke moet je dan hebben....... De gele 913+, de groene 913, de blauwe 911 of de rode 912+:unsure:

Ik zou niet eens de verschillen weten, dus laat staan dat ik een goed onderbouwde keuze kan maken............

 

Kleine toevoeging, als ik op Ebay de ZJ 5.9 als auto invul, dan vallen de rode en de blauwe af. Moet ik dus kiezen tussen geel en groen.

Wat ik er van weet is dat het vooral belangrijk is om geen 2 verschillende kleuren met elkaar te mixen en dat de rode beter is dan de blauwe. Ik heb er zelf de rode in zitten, de Action had deze een tijdje geleden in de collectie van Valvoline. Ook rond de €2,- de liter.

Ebay's systeem of bepaalde onderdelen op een model passen is trouwens niet altijd even betrouwbaar.

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kleur heeft niets te maken met de kwaliteit of samenstelling van de koelvloeistof, het is enkel en alleen kleurstof, niets meer en niets minder. 

Er zijn echter wel verschillende soorten koelvloeistof waarvan je sommigen echt niet moet mengen omdat je dan de meest vreemde corrosieverschijnselen kunt krijgen. 

 Leestip

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens Cas van Cherokee 4 me maakt het allemaal niet zoveel uit wat je erin stopt B)

http://jeep.cherokee4me.nl/nieuws/help-hoe-vul-ik-mijn-koelvloeistof-bij/

 

Ik vind trouwens dat elke Jeep-eigenaar die na het kijken van bovenstaand filmpje denkt "Goh, nu weet ik eindelijk hoe ik zelf de motorkap openmaak" direct z'n Jeep afgenomen moet worden :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

 

Daar ik ook in het voorjaar temperatuur problemen had met me 5.2 L

als de aanhanger er achterlag  berg op met 30 graden in België 

heb ik:

5.9 roosters in de motorkap gemaakt, 

gril vergroot Custommade met kippengaas,

rubber eraf aan de achterzijde

en de motorkap 1cm achter gelift

en een andere thermostaat 

Resultaat in de grote vakantie betere lucht doorstroming en  werking perfect in de van bergen Italië en Frankrijk. 

Combinatie woog 5 ton 

Alleen na 600 km achterheen rijden ( 110 km per uur vlak en 90 km per uur berg op (op gps) rijdend op toerental en bergversnelling 

in 35 graden en vervolgens continu stijgen had tie het even warm,

effe stoppen en kap omhoog en daarna weer perfect

Nu alleen nog kijken voor een betere waterpomp, zodat dat ook niet meer hoeft. 

 

Conclusie: luchtstroming is ook een belangrijk aspect naast onderhoud 

 

Eventueel heb ik nog 5.9 roosters liggen voor diegene onbezorgd wil rijden 

Rooster waren en zijn niet goedkoop maar zijn het geld wel waard 

(wou er eerst 4 inbouwen maar is niet nodig] 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...