Spring naar bijdragen

Cherokee Gekocht Voor Offroad


brandend zand
 Share

Recommended Posts

Hallo Medejeepers,

 

Zoals het topic al zegt heb ik een Cherokee erbij gekocht om deze te gaan gebruiken voor het offroaden en dan met name een beetje de rode routes. Dus hij wordt wel aangepast maar niet te gek. Het is een 93er met handbediende ramen en stoelen dus dat kan zowiezo niet kapot als er eens water in komt  hahaha. Hier hoef ik dan niet zo zuinig mee te zijn zoals ik met mijn Grand 5.9 wel ben.  Heb deze voor weinig opgehaald maar hebben ons verkeken op het laswerk wat er in zat. Technisch is er niets mis mee wat door Erwin Maasbach is bevestigd, alleen de drempels en de achterste wielkasten waren erg slecht. Nu dus bezig met een neef om alles dicht te lassen zodat er een APK op kan en dan hopelijk de eerste keer rijden ermee op de startersdag.

Daarna het interieur eruit met de bekleding en dan de bodem van binnen schoonmaken en behandelen. Als iemand nog adviezen heeft waar we op moeten letten graag aangeven aangezien wat sleutelen en aanpassen van auto's we nog niet veel ervaring hebben.

We horen het graag, Foto's als deze lukken volgen nog.

 

Groet Gerrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met de aanwinst!

 

Misschien een goed idee om ook te doen: alle olie een keer vervangen. Motor, versnellingsbak, tussenbak en voor -en achteras. Tenzij je zeker weet dat dit recent nog is gedaan door de vorige eigenaar.... Zo niet, dan is het wellicht verstandig en weet je in ieder geval zeker dat dit allemaal op orde is. 

 

Veel plezier met rijden! En we zien de foto's wel verschijnen :) 

 

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.mijnalbum.nl/Album=PWDRXMT4

 

Als het goed is hier de foto's van het laswerk, is niet echt netjes maar is wel helemal dichtgelast met nieuw plaatmateriaal. Hoop dat dit afdoende is voor de APK.

bewerkt door brandend zand
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, bijna klaar. Ondertussen de accu vervangen, de oude was overleden. Sierlijst rond de voorruit weggehaald en kit netjes bijgesneden, schoongemaakt ontroest en helemaal in de kit gezet. doe de sierlijsten er niet meer op. ruitewissers voor en achter vervangen. Morgen naar de APK en als dat gelukt is de olien/filters vernieuwen. wordt vervolgd. Ohja, Zit er geen alarmverliching op de XJ, kan nergens een schakelaar hiervoor vinden.

bewerkt door brandend zand
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes, goedgekeurd.  Kan een jaar rijden. Nu rustig de olien nakijken en de 2 inch verhoging eronder maken. En @ Ab, heb geen schakelaar op mijn stuurkolom voor de alarmlichten :no: . Anders weet misschien iemand op de startersdag het wel, kom daar toch met de Jeep om te oefenen :) Ondertussen de 2 Jeeps bij de Wiggersgroep aangemeld, stuk goedkoper als waar ik was. En geen gezeur omdat je ermee in het terrein zit. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Nou, beetje druk geweest met de Cherokee. Ben er mee naar de startersdag geweest en was niet alleen fun maar ook leerzaam. Mijn zoon vond met name door het water heeeel erg leuk. Na de startersdag een begin gemaakt met de verhoging,helaas toch hulp bij nodig maar zit er nu onder. Minpunt vind ik de smeernippels die totaal verkeerd uitkomen, deze ga ik maar vervangen voor haakse of 45 graden nippels. Begon na de startersdag benzine te ruiken maar kon geen lekkage vinden. Vermoedde een rubber slang of afdichting die verdroogd was want had voor ik em ophaalde toch ruim een jaar stilgestaan. Met de verhoging plaatsen begon er toch iets te lekken maar door de plastic beschermkap niet te zien waar. Dus tank eronder uit (gelukkig bijna leeg gereden) en bleek net in de ronding aan de pompzijde te lekken. Schoon schuren waardoor de rotte plek helemaal tevoorschijn kwam en na goed schoongemaakt te hebben gerepareerd met een strip metaal en bison combi metaal. Daarna de hele tank opgeschuurd en gespoten met epoxy lak. Dus nu de nippels nog vervangen, uitlijnen en banden laten balanceren en dan eerst ons eerste Jeepweekend naar Weeze. Dan de rest gefaseerd aanpassen/monteren. Heb wel foto,s gemaakt maar snap nog niet veel van op site zetten dus gaat mijn zoon doen op mijn album. als dat klaar is zetten we de link hier wel neer. Tot in Weeze zou ik zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een kleine 20 km gereden om even uit te proberen, begint ie me daar toch te schudden in het stuur bij 90 km/u. Nou had ik voor de verhoging wel een trilling maar gaf de schuld aan niet uitgebalanceerde banden. Morgen wordt hij uitgelijnd en uitgebalanceerd en hoop ik dat het over is. Leek veel op wat je leest over een DW. Echt niet leuk, het gekke is dat je zomaar 5 km kan rijden over een slecht wegdek en dan een kleine trilling in het stuur  hebt en opeens gaat ie zo te keer dat je het stuur bijna uit de handen slaat. Laat je het gas los en komt hij bij pak em beet een 85 km/u is het over. Morgen maar even afwachten en dan weer uitproberen. Was even spannend. Laat wel weten of het over is anders vraag ik wel advies wat te doen. Groet Gerrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DW kun je al hebben als een stuurkogel een halve mm speling heeft. Ik had het bij m'n TJ, vooras eronderuit en alles vervangen, draagarmen, stuurkogels, fuseekogels, demper. 3 weken niets aan de hand en toen ineens weer. Alle bouten opnieuw aangetrokken maar zaten allemaal vast op een na die wat los zat. Vergeten de verf na het spuiten en drogen weg te schuren in het conische uiteinde, die is er tussenuit getrild en een stuurkogel had daardoor wat speling. Had dat moeten weten want een maat van me is ooit een nieuwe gepoedercoate velg verloren omdat de poedercoating rond de wielmoeren na verloop van tijd "brak" en de wielmoeren toen los kwamen te zitten. Kon hem nog minder dan een kwart slag geven en daarna was ook het meteen over.

 

Loop nu gewoon alle moeren en bouten meteen even na als ik toch de vetspuit op de smeerpunten zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is uitgelijnd en gebalanceerd, zat een grote afwijking in. Heb nu redelijk veel gereden en tot nu toe geen last meer dat het stuur uit mijn handen slaat :D  Nog wel een kleine trilling maar niet noemenswaardig. . Morgen de caravan er achter hangen en op naar weeze. Daarna weer verder klussen. Dus gelukkig geen hardnekkig iets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hier de foto van de tank, behoorlijke rotte plek kwam tevoorschijn met krabben en schuren. Zoals gemeld gerepareerd met Bison metaal combi  en is weer zo goed als nieuw, goedkoper dan een andere tank en mits goed uitgevoerd net zo sterk als lassen.post-14715-0-02159800-1404251734_thumb.j

Meer foto's volgen nu ik weet hoe het moet.

bewerkt door brandend zand
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

hier weer even een update. Trilling zit er nog in maar kan nergens speling vinden, monteur ook niet dus gaat de stuurdemper er af binnenkort om die na te kijken. Ondertussen 2x een vastlopende rem linksvoor gehad. Heb nu vakantie dus tijd genoeg. Zoekfunctie gebruikt zoals altijd en kwam het verhaal van de zadels tegen. Dank Ab voor de duidelijke foto's zodat zelfs een beginner als ik het snap. :thumbsup:  Alles eraf en ook bij mij lekker diep ingesleten, snap niet dat het niet eerder gebeurd is. Opgelast en netjes rechtgeschuurd/geflext en nu nog testen met een langere rit. Schijven en blokken zien er nog best goed uit, denk wel dat de wiellagers er ook aankomen. Uitlaat en trekhaak aansluiting gerepareerd/aangepast wat ik kapot gereden had in Weeze zodat dat ook is opgelost. Nog wel een andere achterbumper maken waar ik de stekker in weg kan werken zodat die veilig zit. Ook al contact met Sjikita voor de lierbumper voor gehad en spreek binnenkort met hem af. Nu eerst weer even rijden en genieten van de vakantie en dan naar de volgende klusjes. Groeten uit Elburg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Even een kleine waarschuwing. Ondanks dat Bison zelf aangeeft dat een benzinetank gerepareerd kan worden met bison metaal combi wat zgn tegen chemicalien kan toch maar niet doen. Bij mij loste het langzaam op en heb de tank er weer onderuit kunnen halen :wacko: . Nu toch maar lassen. Ben deze nu aan het ontluchten, als het gelukt is laat ik het wel weten. Hoor je niks meer zit ik in de baan rond de aarde . Maar als je goed ontlucht met perslucht is het ok. Gaat erom dat de dampen niet meer ontvlambaar zijn en nmet een testje was het gister al in orde. Dinsdag of woensdag lassen want doe het wel buiten. Gisteren ook de nieuwe MT Hankook Dynapro binnen gekomen dus verveel me voorlopig niet. Alleen de lierbumper moet in de spreekwoordelijke ijskast want heb een beetje pech met een andere auto. Moet een nieuwe voor komen dus bruin trekt het even niet, moet eerst even sparen :P . Maar jeepie moet wel rijden in okt want dan hebben we Budel. foto's volgen nog van de tank en de banden. Groet Gerrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Deze week maar vrij genomen om enkele dingen te doen, zoals een los scharnier van de bestuurdersdeur. Deze besloot zaterdag maar helemaal los te laten zodat ik daar mee begonnen ben. Heb het scharnier weer op de plek aangepikt maar laat de rest lassen door een carroserie/schade bedrijf. Voor 100 euries wordt het scharnier weer netjes opgelast. Weet ik zeker dat het goed zit. Uitlaat ophang beugel had het begeven op een speelterrein in Budel, die heb ik zelf aangelast. Zie je toch niet dus kon ik lekker bakken als amateur :P  hier het scharnier.

post-14715-0-00798000-1413896567_thumb.j en hier met de MT banden die ik nog zou uploaden. Niet de mooiste foto's maar krijg je een idee. En zo blijf je wel bezig lol.

post-14715-0-48920200-1413896630_thumb.j

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, scharnier gelast. Maar nu weet ik niet wat wijsheid is, het plastic er wel weer aanmaken in de wielkast of niet. Moet toch achter een ander  spatbord aan of bijsnijden van deze want  is aan de kant waar de verbreding opzit verrot. Zelf neig ik naar weglaten wat meer ruimte in je wielkast betekent. Houd wel in dat je erg goed moet behandelen en daarna na elke offroad rit heel goed moet schoonspuiten. Iemand ervaring met rijden zonder plastic en hoe zich dat laat schoonmaken? Hier een foto van het scherm.post-14715-0-69543200-1414071826_thumb.j

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...