Spring naar bijdragen

Rdw Om Keuren


Recommended Posts

jo heren wie is al eerder heen geweest voor het omkeuren van gas naar benzine

heb nu de gehele gas  zooi  er af gehaalt

en alles  draait nu op benzine

het liep  behoorlijk  tegen   lekke benzine tank  mijn elex pomp was over actief

ps heb er  een chevy S10 4300 tbi inliggen vandaar de elexpomp

dus nieuwe tank  andere  elex pomp  afgebroken  leidingen  vervangen andere  caburateur  en 2 barrel van een yj

alleen gaan ook het CO gedeelte na kijken  wat da ikt kan even niet zo snel controleren en kan geen stel schroeven vinden hier voor

hij loop er redelijk op alleen al  vol uit gaat  kan de pomp het niet bij houden en  kom hij droog testaan

woensdag staat  hij geplant  voor de rdw

ik las dan de CO word gemeten en de koplampen ??????????????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eerste wat de RDW man controleerde was of het chassisnummer correct en origineel was en op de plek zit waar hij volgens je kenteken hoort te zitten.

Daarna keek hij onder de wagen en onder de motorkap en binnen 10 minuten stonden wij buiten. De auto waarmee ik ging was wel origineel. Geen idee of ze net zo makkelijk zijn bij verbouwde jeeps. De verhalen verschillen nogal die je hoort en leest daarover.

 

Hier 1 van die negatieve verhalen van pas geleden. http://www.forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=16&t=5555

 

In het algemeen hoor je weinig slechte verhalen maar ga goed voorbereidt naar de RDW toe!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben eind december geweest met een toch flink verbouwde Jeep, de drukte van omkeuringen was toen al voorbij.

Chassisnummer en alle onderdelen gecontroleerd die met gas te maken hebben.

Luchtfilter was blijven zitten ivm ontbrekend origineel. De auto zou daarop afgekeurd worden maar omdat voor het nieuwe jaar keuren niet haalbaar meer was vond hij het wel goed. Advies was om dit voor de volgende APK te vervangen. Heel soepel allemaal.

 

Twee weken later stond ik er weer met een oldtimer bus. Half uur zoeken naar een chassisnummer, niet te vinden. Nieuwe erin geslagen en ik kon weer vertrekken met kenteken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Uipko,

 

lees je berichtje even, misschien heb je hier wat aan, is gekopieerd van hier ergens op het forum

 

je idle mixture schroeven zitten aan de voorzijde onder de vlotterbak

 


Idle mixtureschroef regelt de hoeveelheid benzine die de motor stationair krijgt. Voorwaarde is wel dat de gasklep in de juiste stand staat, anders doen de hoofdsproeiers al mee.
Je hebt 2 mixture schroeven, voor elke venturi 1.

Voor het rijden hebben de schroeven niet echt veel invloed. Stationair en voor het CO is de afstelling cruciaal!

Een handigheidje om ze af te stellen:

-Draai ze ongeveer 3 slagen open
-Laat de motor stationair lopen (op bedrijfstemperatuur!!!) en controleer of de choke er helemaal af is.
-Stel het toerental met de stationair toerentalschroef ( gasklep aanslag) op de juiste waarde.
-Draai nu 1 mixture schroef in, totdat de motor langzamer gaat lopen. Daai hem nu iets terug.
-Stel het toerental weer in of controleer of de waarde weer als voorheen is.
-Draai de andere mixture schroef in totdat de motor langzamer gaat lopen.
-Stel het toerental weer in of controleer of de waarde weer als voorheen is.
-Herhaal de laatste stappen een paar keer.
-Als laatste stel je nog 1 keer het stationair toerental af.
-Mogelijk moet je het " verhoogd stationair toerental" nog een keer bijstellen, dit merk je als je de motor koud start. Bijstellen gaat met de andere schroef op de gasklepas. 1300 to 1500 toeren direct na een koude start is mooi.


Je carburateur is nu redelijk "basic" afgesteld. Zelfs de CO waarde ligt waarschijnlijk al binnen de grens!

Valse lucht is "dodelijk" voor het stationair mengsel. Zorg voor een goede voetpakking en controleer of alle slangen aangesloten en niet poreus zijn.
Natuurlijk wist je al zeker dat de ontsteking juist stond afgesteld en de diverse delen in goede staat zijn! :rolleyes:

 

 

veel succes,  Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb mijn afspraak bij de rwd  even een week verzet  .dan heb ik  even wat meer tijd om me  co na tekijken en zo nodig goed  testellen

en  de kop lampen na kijken  dat kan ik zelf doen bij een lokale garage alleen  nog even tijd vinden hier voor kwa werk

 

@cees chassis  nummer  en vin nummer plaatje zijn oke is een geheel body en chassis

is lichtelijk verbouwt  4 inch lftkit met body lift en 35 banden plus lier

assen zijn  normaal dana 30 en amc

waar ik me zorgen om maak is de nieuwe motor  die heb ik recentelijk  in gebouw

stadaard zat er een v6 3.8 in alleen die was overleden

heb wel een aankoop bewijs van de nieuwe motor

@marc bedank voor de tip gaan we doen anders bel ik je wel plat  hahahahaha

alles aan gas en toe behoren is  er uit dan ook echt alles

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik moet binnenkort ook nog even.

 

De halve auto ligt inmiddels uit elkaar om die LPG meuk eruit te krijgen. De inbouwer is wat creatief geweest, kennelijk. Anyhoe..

 

Ik wil eigenlijk tegelijkertijd de carburateur vervangen door een Weber 38/38 (want ook bij het origineel is wat geklust, zo te zien) met een Carter 4070 benzinepomp en de onsteking door een DUI als vervanging van die hele kabeltroep die ze in een '79 sleutelden, destijds. Letten ze bij de LPG naar benzine keuring ook op dat soort aanpassingen, eigenlijk? En zo ja, wat vinden ze ervan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja het was doomday voor mijn vandaag

0900  aan de beurt  rij naar binnen en hup ze gaan gelijk aan het meten. was tebreed

Daarnaa  me wielbasis  klopte niet wat vreemd was alles in orgineel

Toen hebben ze alles uit de kast gehaalt

Uitlaten kwam teveel lawaai uit

Mijn motor  kwam niet over een wat op het  kenteken stond er behoort een 3,8 in te teliggen en geen v6 4300 S10 blok

Gelukking kon ik dit via aankoop bewijzen aan tonen  van hoe en wat en waar  de motor weg kwam

Tussen door  werd  de afstand van de koplampen gemeten  dit was  niet goed zeiden ze

Ben een flinke  discussie daar op aan gegaan en  laten bleek daar daar op de wet  was  aan gepast pfffffffffffffffffff

Al met al hadden ze nog niet eens gekeken of  de gas er uit was gehaalt

Chassis nummer  controle   bodyplaatje controle  was volgens hun ook vaag

Heb  heel wat gezeik gehad en stond al met 2.5 uur binnen

Reseltaat  afkeur en jawel op mijn CO een pijp  3% andere  pijp  6 %

Daar naast krijg ik nu een nieuw  kenteken met   aan gepaste maten  van de breedte  de motor inhoud en de wielbasis ?????????????????

Als het nieuwe kenteken  van de week binnen is  kan ik nog een keer weer  heen gaan om met CO om nieuw  telaten meten en dan weer een nieuwe kenteken dat hij op benzine  staat

Ik mocht ook niet even teplekke  even mijn co bij stellen  die gast was niet temurmen

Als er anderen  heen gaan  doe het met standaard auto

Volgende  week woensdag deel 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ uipko, nounou, succes, als je hulp nodig hebt hoor ik het wel !!

 

@FO tempel, volgens mij kijken ze niet naar wat voor ontsteking erop zit of wat voor carburateur als de co maar goed is !

wel motortype, (aantal cilinders, motor inhoud) breedte, alle lpg spul verwijderd, CO meting, chassisnummer, en verder natuurlijk alle gekke dingen die echt opvallen (b.v. rare toeters etc)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

CO was oke  mark  die zaterdag er voor na gekeken

aleen hij is steenkoud van de trailer  af gereden zo naar binnen  en de choke heb ik er af gehaalt

en  de co werd pas naar 45 min na gekeken

de wielbasis  denk dat ik het nu weet  je  mag 2.5 cm afwijken en ik had 4 cm

vermoedelijk komt dat door dat mijn  4 inch liftkit met  schakels is door gezakt is dan gaan de wielen  verder uit mekaar staan

mijn wielspoor  hart op hart gemeten van de banden  was  rond de 150 cm  dit was tebreed  maar had er wel 10 j velgen op zitten met 35e

ook dat hadden ze na gekeken en ze ontdekten dan  er ook cj waren met  dana 44  dus die maat kwam weer over  een bijna  dan

ook mijn  fenders  staken tever uit ondanks dat ik geel kenteken  heb

ik hem gewoon  amc 20 en dana 30 voor  het vreemde  er van was  hij zijn niets over de spoor verbreders  achter  hij zag ze wel zitten

 

ps mark  ben blij dat nog even  gewacht heb met de breedspoor assen er onder tezetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets vind ik heel vreemd aan jou verhaal. Ik ken de RDW vrij goed en je auto mag maar voor 1/3 deel afwijken van origineel.

Een andere motor wordt al gezien als 1/3 deel van je auto. Jouw wielbasis en spoorbreedte wijken ook al af en dan zegt de RDW

normaal gesproken niet zo snel ja op iets. Dan volgt er normaal een PAT onderzoek in Lelystad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ michel1972

zelf was ik ook bang voor een pat onderzoek maar ze  hebben de cj van onderen en boven alles goed bekeken

Ook  de computer er bij gehaalt met de nodige  gegevens  van wielbasis enz enz enz enz

En alles zit er orgineel er onder  bedoel de aan sluitpunten en degelijke

Ook ik zelf  heb zeer goede contackten bij de rdw en  ben er veel vaker geweest

En weet als ze twijvelen  dat  er dan een PAT onderzoek komt maar er was geen  reden daar voor

Chassis nummer was oke motor  was aan toonbaar alleen mijn body plaatje was vaag  reden er zaten medere lagen verf  er rond om heen

Maar het plaat zat wel orgineel vast  zo als het hoort

De afwijk maten waar jij het over  hebt kwamen over een met wat in het boekje (computer) van de rdw  stond

Als ik bv  gewoon met normale  veren en  velgen en onginele banden was heen gegaan  was er niets aan de hand geweest

Naar 2.5 uur  van spannning was ik allang blij dat  ik de cj weer mee  kreeg en met de nieuwe  aan gepaste gegevens op  het kenteken

Die blijkbaar dus wel binnen hun marge  vallen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even  het volgende  probleem voor leggen

op dit moment  heb ik op mijn  blok een    YJ 2 barrel op een edelbrock intake waarvan de co niet goed was bij de rdw

De yj kom van een 6 in lijn   en zit nu met een tussen spacer op mijn V6  hij loop er goed op 

alleen kan mijn co niet goedkrijgen   ben 2 uur bezig geweest in de lokale garage en krijg hem niet lager nu dan 5.5  tehoog dus  wat ik ook doe

mischien zie ik  iest over het hooft maar wat ik doe  krijg hem niet lager  zelf als ik bijde  schroeven geheel in gedraaid  hebt

iemand nog  tips

 

oja normaal  zat er een 4 barrel edelbrock 600cfm op alleen voor gas  was dat geen probleem maar  voor mijn blok is hij tegroot en verzuip

eigelijk moet ik 500cfm hebben maar zie  pagina tekoop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat problemen kunnen oplossen

zaterdag  de carburateur los gehaald en in delen op de werkbank gelegd
maar het werd al laat  dus ben gestopt  
zondag  even rustdag gehad wegens die  paashaas
maandag de zooi er weer op gezet en WTF hij liep nog ruk
vanmorgen snel even op en neer gereden  naar de lokale garage en  GVD 5.5% teveel voor de rdw
dus terug  en alles  even goed op mij laten in werken  eerst nog werken en  s.avonds er verder mee
oke dan  dan maar uipko stijl  gebruiken  CO schroeven  er  uit sproeiers  er uit  vlotter kamer er uit  acceleratiepomp er uit
alle  vacuum kanalen open en gaan met die banaan
even lekker  aan het gif mengen geweest met remolie en kruipolie en tinner
en de carburateur vol gegoten met deze  mengsel  en hoppa  10 bar  luchtdruk door alle kanalen  sproeiers vacuum  enz enz enz enz
ook de speciale beluchting kamer met kleppen  hup ook door alles door heen jassen
al dit gedaan terwel de carburateur nog op het blok zat. alles weer op gezet
en starten  pfffffffffffffff hij pruttelde wat paar keer wat gas  geven en  me gehele hok was vergeven  van de vage rook  en meuren niet normaal
en yes naar 2 min later begon hij zeer goed telopen  yhe(  yhe(  hij reageert nu ook beter op de CO stel schroeven
even later de  luchtfilter er op gezet en GVD hij begon weer slecht telopen  filter er weer af en hij loop weer goed
nha dat word een klusje voor morgen  heb al wat ideeen  om dat goed tekrijgen  eeeeeeeh hoop ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gewoon een kleinere carburateur er op zetten zo als michel schrijft en ontsteking iets verdraaien wil ook wel helpen

kan je later als co goed is toch weer die andere er op zetten

of gewoon een open k&n filter er op ipv dicht lucht filter helpt ook een hoop

en je hebt het over gemeten in 2 uitlaten ??

meten in 1 uitlaat is voldoende als je er 2 hebt zo als bij een v8 en niet in alle bij meten

co mag 4,5 zijn dus dat is toch zo opgelost met open luchtfilter

of als je origineel dicht filter hebt er op laten zitten en papieren filter er uit laten dan ben je er al

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Michel1972 de 500  cfm edelbrock  was een aanbeveling van vele  die ik daar over had gevraag  de 600 is echt teveel daar is  getwijvel over mogelijk

de 500 was makelijk af testellen  voor mijn  4,3 blok  zonder veel gedoe    en lager als 500  gaat edelbrock niet

voor 3 jaar terug had ik een  2 barrel holley carburateur met tussen spacer op mijn edelbrock intake zitten en ook daar over was ik niet  tevreden

ik geloof  als ik het goed heb  het  een 300 of 400 cfm was steeds gedonder met mijn CO  dit was wel op mijn oude blok een V6 3.8

 

@Gymmpie  er zit een oud type open air filter op  ontsteking bij stellen al tig keer gedaan blijft het zelfde (zie foto.s)

eigen gemaakte tussen spacer  eigengemaakt  tussen stuk voor de open air filter en deze  op de bestaande  filterhuis vast gelast

https://plus.google.com/photos/105473948763435076490/albums/6006304335218663809

welk type  caburateur adviseer jullie dan ????

ps er word op bijde pijpen gemeten  de co dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

vandaag wederom de carburateur eens uit mekaar gehaald
de gehele zooi weer op de werkbank liggen in weken en in eens pong icon_eek.gif
blijk dat mijn alteratiepomp telescopisch is deze uit mekaar gehaald en gangbaar gemaakt
oja hier zit ook zo beruchte veer met kogeltje in die ik even tijdelijk kwijt was icon_redface.gif
magneet doet wonderen
en het de rubber de zuiger gedeelte wat op spanning gezet en verdomt
hij reageert super op het gas pedaal nu maar ben er nog niet morgen even met iemand op stap voor ander optie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

even een kleine  update  maandag eindelijk  tijd gevonden om  als nog weer naar de rdw tegaan  voor de her  keurring  CO meeting

binnen  10 min stond ik alweer  buiten  alles  spik en span nu  wachten   op het nieuwe kenteken

nu mijn vraag   om het moment loop  hij als een trein op de 2 barrel  yj carburateur zeer goed  zelfs

maar ook deze heeft haken en ogen  hoorde ik voor het terrein rijden

wat is nu wijsheid  om als nog een edelbrock 4 barrel  te monteren  of de YJ  carburateur laten zitten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat alles om een kenteken te wijzigen....... :frusty:

 

 maar het resultaat doet 't m gefeliciteerd !!!!!

 

tja helaas  alleen  heeft wel resultaat geboekt

blijf  lekker op de yj  carburateur rijden  die  is nu echt goed  en als  het goed is waarom veranderen

oja het verbruik is een op een emmer  hahahahahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...