Spring naar bijdragen

Hoog Toerental Door Kapotte Koelvloeistof Sensor


Gerrit Jan
 Share

Recommended Posts

Mijn handgeschakelde Cherokee 2.5 Sport uit 1999 vertoont de laatste tijd kuren bij stationair draaien.

In plaats van de gebruikelijke 750 toeren, fluctueert deze momenteel tussen 800 en 100 toeren.

De garagist waar de auto in onderhoud is, zei me dat dit waarschijnlijk aan de koelvloeistof sensor ligt.

Heeft iemand enig idee of dat kan kloppen en zo ja welke sensor ik dan zou moeten aanschaffen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, het is meer een kerel die als hobby veel met oude auto's doet en veel uren niet eens doorberekent.

 

Hij kon de juiste sensor niet vinden, dus ik heb gezegd dat ik dat zou proberen uit te zoeken. Vandaar...

 

Enig idee welke sensor ik moet hebben? 

 

Gezien de klacht zou ik de storingscode's zelf eens uitlezen, daarna wissen en bij optreden van de klacht, nogmaals uitlezen.

Daarnaast zou ik ook de IAC schoonmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb helaas niet de apparatuur om de storingscodes zelf uit te lezen. Bij de laatste uitlezing door mijn garagist kwam ook geen storing naar voren.

 

Zijn vermoeden dat het de koelvloeistof sensor zou kunnen zijn is gebaseerd op zijn ervaring en inzicht in de aard van de afwijking van het toerental.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toerental problemen bij het stationair draaien worden meestal veroorzaakt door een vuile IAC-valve (Idle Air Control valve). 

Dus als je deze eens schoonmaakt, zoals Ab al zei, dan heb je grote kans dat het probleem is verholpen.

 

Zie onderstaand fimpje voor een uitleg hoe.

 

bewerkt door DogJeeper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou inderdaad wel kunnen kloppen.

Maar dan moet dat wel in de foutcodes staan. Je kunt de foutcodes ook uitlezen zonder apparatuur. Ik weet het niet uit mijn hoofd maar als je even zoekt op "sleutelprocedure" dan kom je er wel uit.

 

Ik heb het ook een keer gehad bij een Chevy Van. Toerental ging echter pas omhoog als de motor warm was.

De sensor registreert nl niet meer dat de koelvloeistof opwarmt en gaat dus de brandstoftoevoer aanpassen aan een koude motor.

 

Waar die bij de XJ zit weet ik ook ff niet, bij de Chevy zat ie op het Thermostaathuis (hoogste punt van de koelvloeistof)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

De IAC zit op de throttle body. De plek waar de luchtinlaat op aansluit. Er zit een klip-aansluiting achterop en is waarschijnlijk vast gemonteerd  aan de throttle body met twee torx schroeven  (T25 als ze hetzelfde zijn als de 4.0).

 

Als je hem schoonmaakt, wees voorzichtig met de pintel (het pookje dat in en uit schuift) en zorg dat je die niet verbuigt.

Wat brake cleaner en een oude tandenborstel brengen je een heel eind ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...