Spring naar bijdragen

Aanschaf Liberty


cherokee'94
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers,

 

Ik ben al een poosje aan het kijken voor een andere Jeep. Ik rij meer en meer km voor mijn werk en merk dat het dus ook meer en meer tobben is met een oude auto (lees sleutelen). Heb nu toch behoefte aan een wat nieuwere auto waar zeg maar de 19 niet meer in voor komt  :P

Mijn oog is dan ook gevallen op de Jeep Liberty 2.8 diesel of 3.7 V6 op lpg, en dan met name het Renegade model vind ik heel mooi. Ik heb er al een hoop over opgezocht op dit forum en het internet, maar blijf toch met wat vragen zitten.

 

Van het eerste model 2001-2005 heb ik ergens gelezen dat de stoelzittingen wat kort zijn en dat je er na een tijdje echt last van krijgt. Klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen hier mee, en dan met name op langere afstanden van zeg maar 1 uur +.

Ze schijnen dit bij het nieuwere model 2005-2008 aangepast te hebben maar daar kom je wat minder renegades van tegen en ik heb een paar hele mooie gezien van 2004. Persoonlijk vind ik dit model ook iets mooier.

Zijn er hier mensen die een diesel hebben en daar lange afstanden mee rijden? Wat verbruikt deze auto werkelijk op lange(re) afstanden? Ik weet dat een jeep nooit zuinig is, maar als je 150-200 km per dag rijdt maken kleine verschillen al best een hoop uit.

Dezelfde vraag eigenlijk ook voor lpg. op benzine zou hij 1:7,7 rijden, dus zou hij op lpg 1:7 moeten rijden gezien het met de lpg installaties van tegenwoordig nog maar zo'n 10% scheeld. Klopt dit? of verbruikt hij meer? Er past namelijk maar een 70 liter tankje onder en ik heb weinig zin om om de dag aan de pomp te staan.

En hoe zit het met onderhoud, diesel vs lpg? En bij welke km stand begint bij deze auto het grote onderhoud te komen? Ik kijk nu naar auto's met een max van 150.000 km, met de gedachte dat ik er in 5 jaar dan nog zo'n max 200.000 op kan zetten. Er staan er een hoop op internet met rond de 3 ton er op die er nog prima uitzien dus het lijkt me niet onlogisch, maar misschien maak ik hier een denkfout??  :unsure:  :frusty:

Het lijkt me een vrij sobere, sterke auto met weinig poespas, net zoals de oude XJ's die met 300.000 km+ nog vrolijk rond rijden. Maar die hebben altijd wel veel last gehad van elektrische storinkjes zoals elektrisch ramen en spiegels die het niet doen enzo. hebben ze dat bij deze auto verholpen, of is dat nog steeds zo? 

 

 

Nogal wat vragen weer maar ik wil voor deze even goed de tijd nemen aangezien ik hier even mee vooruit moet kunnen en dus wat minder voor de hobby  :D

 

hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben 1.86 en heb nergens last van met langere ritten wb stoelen. 2004 limited V6 haalt op de snelweg ook makkelijk 1:10. Wel rond de 100, op de cc. Sneller gaat ie meer gebruiken. Binnenwegen rond de 80 zelfde verbruik. In de stad: dramatisch.

bewerkt door thezeeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee da's inderdaad al weer een tijdje terug ja  :lol: dus jij bent ook wat nieuwer gaan rijden.

 

Goed te horen dat het met de stoelen wel mee valt. 

en een verbruik van 1:10 is beter als ik dacht maar dat is dus wel op benzine?

 

De 2.5 is dus een redelijk zuinige auto. Is er nog veel verschil met de 2.8? Lijkt me dat die aangezien hij meer pk's heeft wel wat vlotter moet zijn?

 

Klopt het trouwens dat de niet- elektrische stoelen niet in hoogte verstelbaar zijn? 

 

en bedankt voor jullie reacties, maakt al een hoop duidelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Van de week was het dus zo ver. Na verschillende keren een leuke Renegade te zijn misgelopen (de Renegades zijn echt ZO weg)  een hele leuke gevonden. Een zwarte Renegade uit 2003, 3,7 V6 op LPG met maar 129.000 km op de teller. Vorige week zaterdag wezen proefrijden en hem gelijk gekocht. Afgelopen dinsdag heb ik hem opgehaald. Hij is goed onderhouden, op een paar roestplekjes op de treeplanken na, geen roest of andere vervelende dingen kunnen ontdekken.

Hij heeft lichtbruine leren bekleding en elektrisch verstelbare stoelen en inderdaad zoals ik hiervoor noemde zijn de zittingen wat kort maar absoluut niet storend. Het zit heerlijk en ik denk dat ik nog nooit een terreinwagen heb gereden met zulke hoge stoelen.

Hij heeft niet de rooflights op het dak maar dat vind ik persoonlijk niet erg want ik kwam er maar niet uit of ik ze nou mooi of lelijk vind  :P wat betreft de looks gaat het mij vooral om de bushwackers. 

Ik heb er nu vier dagen mee gereden naar mijn werk (+/- zo'n 150 km/dag) en ik moet zeggen, wat een verademing!!!  :D Na al die oude bakken, is dit toch een heel aangename verandering. Enige minpuntje tot zover is de oude radio/cd die geen gebrande cd's accepteerd, maar daar kunnen we wat aan doen las ik al. 

 

 

Jullie heel erg bedankt voor de reacties  :thumbsup:

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd!

Die 'oude' radio/cd speler speelt hier wel gebrande cd's af, geen probleem. Eventueel heb ik nog wel een ipod adapter voor je liggen.

Dank je  :D  Vreemd zal eens checken of het dan niet aan de cd ligt, maar ja, ik moet er ook nog navigatie in hebben, dus misschien zet ik er wel zoiets in als in het "radio" topic stond. Ik ben ook niet zo van de snoertjes en dingetjes, dus voor mij zal het zowiezo een "alles in een systeem" worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook lang naar een Liberty gekeken. Bijna zelfs een gekocht. Maar een beetje leuke Liberty van rond de 2004/2005 en niet te idioot veel kilometers moet nog een aardige stuiver opbrengen. Bovendien is de benzinemotor (die ik zocht) nu niet de zuinigste, en is de binnenruimte voor mij niet ideaal. Dus heb ik vorige week in plaats van een KJ een WJ gekocht. Ja, dat is de Grand Cherokee. Met V8 (

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook lang naar een Liberty gekeken. Bijna zelfs een gekocht. Maar een beetje leuke Liberty van rond de 2004/2005 en niet te idioot veel kilometers moet nog een aardige stuiver opbrengen. Bovendien is de benzinemotor (die ik zocht) nu niet de zuinigste, en is de binnenruimte voor mij niet ideaal. Dus heb ik vorige week in plaats van een KJ een WJ gekocht. Ja, dat is de Grand Cherokee. Met V8 (
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Nu dit oude topic toch is opgerakeld is het misschien wel leuk om even een update te geven.

 

Ten eerste kan ik wel zeggen dat de tips die ik toen kreeg hier, wel heel goed bleken te kloppen.

Ik rij er nu een jaar in en vind het een geweldige auto.

Het verbruik zit idd rond 1:8 op benzine en 1:6 op gas, wat prima te doen is. Scheelt in mijn geval zo'n honderd euro p/mnd met diesel.

De stoelen vind ik nog steeds wat kort, maar inderdaad niet storend, zoals Masis al zei. Ben er verleden jaar mee naar Zweden op en neer gereden en dat ging beter dan verwacht. Ze hebben een hoge rechte zit en bieden genoeg steun, zodat je niet al te moe wordt. Als je om de 2 a 3 uur stopt, wat toch al moet om te tanken, blijft het zeer aangenaam rijden.

 

Het onderhoud heb ik de eerste paar maanden bij de Jeep dealer laten doen, bij mij in de buurt, maar daar ben ik vanaf gestapt, en doe het nu weer grotendeels zelf. Voor wat daar gerekend wordt voor 1 grote beurt en wat ditjes en datjes, kan je zelf het hele jaar je auto onderhouden, dus die keuze was snel gemaakt.

Ik vind de 12000 km interval nogal overdreven moet ik zeggen. Ik heb het afgelopen jaar 2 x de olie vervangen over een totaal van 37.000 km en toen ik vorige week de olie weer verversde  zag de oude olie er nog prima uit. Dat gaat dus prima zo.

Ik heb ook een OBDII scanner gekocht voor 80,- zodat ik de meest elementaire storingen kan uitlezen, en die heeft zich al terug verdiend bij de eerst keer dat ik echt wat had, namelijk een kapotte ABS sensor. Ik had er al eens problemen mee gehad, en kon toen effe

post-5420-0-67729200-1432376211_thumb.jp

post-5420-0-36451200-1432376245_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De banden lopen net niet aan, maar als ik nog breder zou gaan zou ik denk ik wel spacers nodig hebben.

Het reservewiel heb ik gewoon standaard gelaten. het verschil is maar ongeveer 2 of 3 cm. Dat is voor een kort ritje naar huis geen probleem. De meeste thuiskomertjes die tegenwoordig in auto's zitten hebben wel meer verschil met de originele banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens wat off-road betreft: mijne (nog) niet verhoogd, standaard banden...en dan sta je voor behoorlijk steile mulle zandhelling...

allemaal vette landrovers enzo, mega (ver)hoog (d), enorme banden...allemaal niet halen, pas na tig pogingen....en dan pruttel je op je dooie gemakkie in 1x omhoog

welke app gebruik je met de scanner? Torque?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele mooie Jeep! Welke uitvoering is het? Hij heeft de bumpers van een Renegade (schroeven erin), maar mist een lightbar op het dak... 
 

En dat met reservewiel gaat ook goed met apk enzo?

Ja, wordt niet naar gekeken. Ik heb geen reservewiel. 

Volgens mij vinden je diffs en tussenbak het heel onprettig als een wiel veel kleiner is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, ja dat komt dus door die veel te grote banden! Daar verlies je zoveel kracht mee, als je de overbrenging niet aanpast. Daarom ben ik dus niet zo "groot" gegaan. Je verliest 3 - 5% koppel met elke inch die je groter gaat. Dus ga maar na als je van een standaard maat van 27 inch (bijv een XJ) naar 31ers gaat, dan gaat het hard omlaag met de kracht. En dat merk je op de momenten dat je het het hardste nodig hebt.

 

Het is geen scanner die samen met een app werkt. Gewoon een simpele, maar goede scanner zonder verdere poespas die je met een kabel inplugd. Ik hoorde dat de bluetooth- app scanners vaak storingen hebben en dat leek me niet zo tof op het moment dat je al een storing in je auto hebt.

Ik heb wel twee losse apps die uitleg van de codes geven, OBDII Codes Lite en Fault Codes.

En natuurlijk de Haynes manual! Daar heb ik echt al veel gemak van gehad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele mooie Jeep! Welke uitvoering is het? Hij heeft de bumpers van een Renegade (schroeven erin), maar mist een lightbar op het dak... 

 

Ja, wordt niet naar gekeken. Ik heb geen reservewiel. 

Volgens mij vinden je diffs en tussenbak het heel onprettig als een wiel veel kleiner is. 

 

Dank je! Het is de Renegade uitvoering. Het is een import en ik denk dat ie gewoon zo besteld is. Of de vorige eigenaar heeft de lightbar los verkocht... zou ook nog kunnen.

 

Je diffs zijn ontworpen om op twee verschillende snelheden te draaien. het verschil van mijn nieuwe banden met de originele is kleiner dan het verschil met een thuiskomertje, dus daar ben ik niet zo bang voor.

 

Wat zou de invloed dan zijn op de tussenbak? Zie daar niet echt een verband mee. De aandrijvas draait maar op een snelheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zit nog es ff teen en tander na te rekenen, maar welke banden/velgen zitten er standaard op een renegade?

Bij mijn LE is dat 225/75/16 wat overeenkomt met pak-hem-beet een totale diameter van 29.3"

Met 245/65/17 kom ik op een diameter van 29.5" dus iets van een halve centimeter totaal verschil?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had het ook al ff nagerekend en inderdaad was die 2-3 cm niet helemaal correct. Origineel was het volgens mij 235/70r16 (de banden die er op zaten toen ik hem kocht waren ook niet origineel) wat 28.9 inch is en de nieuwe idd 29,5. is dus een verschil van ongeveer 1,5 cm.

Dus een kleiner verschil idd. Maar met grotere verschillen zie ik er ook niet echt een probleem in gezien het verschil met een thuiskomertje, zolang je maar niet te hard rijd. Ze adviseren daarbij ook altijd niet harder te rijden als 80.

Het is natuurlijk een andere zaak als je een volwaardig reservewiel wil, en er langere tijd mee wil blijven rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Pas geleden van Iron Maiden hier op het forum een paar achterlicht roosters overgenomen. Doordat er chromen sierkappen over mijn achterlichtunits zitten pasten ze eigenlijk niet. Vond het wel een uitdaging om het passend te maken en die kappen met de roosters te combineren. Dus met de dremel aan de slag gegaan en de binnenkant van de roostertjes wat ruimer uitgefreest zodat ze over de ruimere chromen randen vallen. Toen mat zwart gespoten (waren metallic zwart) om ze passend te maken bij de velgen en sidebars en toen gemonteerd met constructie kit. Hier het resultaat  :)

 

 

post-5420-0-94256800-1435431507_thumb.jp

post-5420-0-52462000-1435431699_thumb.jp

post-5420-0-81601900-1435431707_thumb.jp

bewerkt door cherokee'94
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...