Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Na het Jeep virus te hebben overgenomen van een vriend heb ik eerder dit jaar een XJ gekocht en begonnen om het sleutelen onder de knie te krijgen. Nu ben ik onlangs op zoek gegaan naar o.a. een goede prijs/kwaliteit doppensets, torx socket set en misschien een paar goede momentsleutels. Mede voor de veiligheid dat de sleutels niet afbreken zodat ik mijn handen niet openhaal, en dat ik de bouten en moeren beter heel hou en goed vast/los krijg.

 

Nu kom ik er wel achter dat de meeste mensen mooi professioneel spul aanraden zoals Hazet, Facom, Gedore en Stahlwille maar dit is wel erg duur als je een goede complete set wil van 3/8 en 1/2 bijvoorbeeld om te beginnen.

 

Nu kwam ik Proxxon tegen dat misschien wel kwalitatief niet veel onderdoet voor Gedore of Teng Tools. Nu zat ik te denken aan deze sets die ook mooi compact zijn om standaard in de auto te hebben.

 
Heeft iemand ervaring hiermee? Zijn deze compleet genoeg voor een XJ? Of heeft iemand andere gereedschap tips, of andere goede sets aan te raden om mee te hobby sleutelen aan de Jeep? Graag jullie ervaringen of tips.
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi adebsi

 

bel Nico in wommels eens die heeft mooie sets

wat dat betreft ik heb een paar jaar geleden ook

zo,n set aan geschaft en ben er goed over te

spreken de set die ik heb is gewoon compleet en

zit in koffer en over zichtelijk heb je alles bij de

hand en van goede kwalieteit tel 0515331646 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gereedschap is het halve werk is niet uit de lucht gegrepen.

 

Blijf in ieder geval ver weg van "bouwmarkt" setjes. Gereedschap is duur en duur. Hoe vaak denk je te gaan sleutelen? Een ringsleutel van 70 euro kun je 30 jaar lang iedere dag zwaar mishandelen en betaald zich 3 dubbel terug > Facom, Snapon, Hazet etc.

 

Maar voor "ons" hobyisten is dat te veel. Echter, zoek eens op wat de meest gangbare maten zijn voor je wagen. Koop een midden-hoog kwaliteitset en daar heb je jaren plezier van. Die hoeft niet mega uitgebreid 300 delig te zijn maar koop gewoon los bij wat je nodig hebt.

 

Ken de Sets van Nico niet. Doe het zelf ondertussen al zeker 20 jaar met een Omega setje ooit bij de lokale auto onderdelen boer in de aanbieding gekocht. Dat is ondertussen al behoorlijk mishandeld maar heeft me nog niet in de steek gelaten en nog geen stukje vel gekost :-)

 

was een 40 delig setje destijds van 700 gulden voor 400 of iets dergelijks. Wat ik extra nodig had heb ik in de jaren los bijgekocht van de genoemde bekende merken. 40 euro voor een dop 13 (omgekeerde torx) om de remklauwen van je Jeep los te maken is heel veel, maar veel minder dan zelf remblokken kopen en vervangen dan bij een garage laten doen. Die dop van 5 euro past ook als die bout makkelijk los komt, komt die niet makkelijk los sta je alsnog bij de garage of de automaterialen zaak voor die dop van 40 euro of een nog duurdere tap set om de bout met nu kale kop eruit te halen. In principe bespaar je dus al op het moment dat je hem koopt, maar koop hem dus pas op het moment dat je hem nodig hebt. Zo bouw je een leuke voorraad gereedschap op passend bij je wagen waar je jaren plezier van hebt en die je behalve geld in ieder geval ook geen knokkels kost ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik verschillende merken, Facom, Stahlwille, Gedore en Force.

Momenteel koop ik enkel nog Force, http://www.force-belgium.be

Dit kan ik kopen om de hoek, is best betaalbaar, is degelijk, en heeft een schitterende garantie.

Ik heb een 1/2" torx doppenset van Gedore, waar er verschillende kapot zijn. Ook de torx doppen van Force heb ik al kapot gekregen, maar in tegenstelling tot die van Gedore, worden die van Force probleemloos gratis vervangen! Na navraag bleken ook torx sets van Facom en Beta niet onder garantie vervangen te worden.

Zorg dus gewoon dat je geen 20km moet rijden in het geval je toch iets kapot krijgt, en zorg dat je echt wel een volledige garantie krijgt.

Suc6,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om eea even wat te nuanceren hier:

 

Je kan allemaal mooi merkspul kopen etc en je bankrekening er helemaal leeg voor plunderen, maar dat is nog steeds geen garantie voor 'veiligheid etc etc' .

Bouwmarkt spul is kwalitatief ongetwijfeld minder dan al die bovengenoemde merken, maar echt niet slecht hoor. Je krijgt de klus er echt nog wel mee geklaard, spreek uit ervaring.

De man achter het gereedschap is minstens zo belangrijk als het gereedschap zelf (hiermee bedoel ik zeker niet te stellen dat ik slim/handig of heilig ben!)

Gewoon common sense, dus ga niet meteen je portemonnee legen voor al dat merkspul....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips! Ik zal morgen eens informeren naar de sets van Nico, weet je ook wat voor merk dit was? Ik heb ook net even gezocht op Omega, zien er mooi uit en de prijs lijkt ook goed. Hetzelfde met Force, en deze zit ook goed in mijn prijs richting en de garantie is wel een erg goede plus.

 

Het is de bedoeling om met een prima set te starten voor af en toe te sleutelen, maar ik wil wel alles zo goed mogelijk ermee kunnen doen. Het mooiste is Stahlwille, Snap-On, Hazet spul natuurlijk, dat gaat een leven mee, maar dat moet ik in de verloop van tijd langzaam bij elkaar gaan sparen. Misschien is het als 2e hands een optie.

 

Ik heb nog wel een andere vraag met gereedschap selectie: ik denk dat een momentsleutel misschien wel goed kan zijn om aan te schaffen. Wat is een sterkte (Nm) waarmee je goed uit de voeten kan? Ik zit nu te denken aan een 3/8" (20-100Nm) en een 1/2" (60-320Nm) maar weet niet zo zeker of deze in de praktijk wel goed gebruikt gaat worden of dat ik het later toch meer op gevoel ga aandraaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites


Ik gebruik (en soms misbruik) al zo'n 20 jaar probleemloos Metrinch gereedschap, is fijn en zeer sterk gereedschap wat zowel op metrische als op inch-maten gebruikt kan worden... zelfs de meeste beschadigde moeren en bouten met rondgedraaide koppen krijg ik er nog mee los.

Een complete 76-delige koffer kost wel iets van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hierbij nog even mijn review; Ik was uiteindelijk toch voor de Proxxon sets gegaan die ik als eerste op het oog had en ik heb er ondertussen redelijk wat mee gesleuteld. Het bevalt zeer goed, de ratel voelt prima, de doppen passen goed en ik kon er behoorlijk veel kracht op zetten. Ik heb het kunnen vergelijken met een vriend zijn Facom sleutelsets. Die voelen wel beter aan in de ratel, ze zijn mooier afgewerkt en liggen minder zwaar in de hand. Maar voor het af en toe sleutelen en voor de prijs/kwaliteit verhouding voldoet Proxxon mij uitermate goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...