Spring naar bijdragen

Zucht..... Chief Motor Revisie.....


Petrus
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Vandaag is dan de dag des oordeels. De 360 heeft een revisie nodig. Zat er natuurlijk al aan te komen maar

toch. Ik dacht dat ie nog wel goed liep. Wel veel olieverbruik enzo maar hoopte dat het wel mee zou vallen.  :whistle:

Ik had er in het begin toen ik hem kocht al we rekening mee gehouden maar nu is het dan zover. 

Donderdag nog even overleggen met de garage maar de beslissing is al genomen. Nu even kijken of het idd

de moeite waard is om hem te reviseren of dat mss een vervangingsblok aan de orde is.

 

Met Marco Fennema's ellende de afgelopen maanden is mijn enthousiasme voor een revisie een beetje bekoeld. 

Maar.. wil de Jeep niet kwijt dus ik heb eigenlijk weinig keus.  :dry:

 

Na donderdag meer.. :unsure:

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites


Een nieuw blok kopen is absoluut niet altijd beter en dat heeft te maken met de opbouw. In het verleden bouwde 1 bedrijf zelf een blok op uit eigen onderdelen. Tegenwoordig worden de onderdelen aangeleverd door meerdere bedrijven en dan opgebouwd en daar gaat het dus geregeld fout daar als deze onderdelen samengevoegd worden het niet altijd loopt als een zwitsers uurwerk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het bedrijf die Marco als laatst gebruikt heeft wel een goed bedrijf en sindsdien loopt de amc weer goed als ik het goed gelezen heb.

 

Toen Marco ruim 1 jaar geleden de klachten had aan zijn blok ben ik samen met hem naar een garage gegaan. Daar heeft hij de eigenaar van het garagebedrijf aangehoord voor wat de opties waren. Er waren 3 opties ( Chevy blok inbouwen, ander amc blok kopen of voor een complete revisie gaan ) De eigenaar van die garage gaf al aan dat hij alles laat reviseren bij Post en Dros te Dronten. Marco koos voor een revisiebedrijf in de buurt als eerste keus. Die keus pakt verkeert uit en uiteindelijk is hij toch naar Post en Dros gegaan en volgens mij is dat allemaal wel goed verlopen en uitgevoerd.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu 2 mogelijkheden op het moment. 

 

1. Blok laten reviseren en de body laten repareren en spuiten.. wss kom ik dan rond de 10 tot 15K aan kosten. Maar is alles weer mooi en nieuw.

2. Blok van Scoob kopen en in de Jeep laten zetten, dan nog steeds body restauratie. wss 10k aan kosten dan.

 

en dan is er nog een optie waar het blok van Scoob meespeelt maar daar kan ik nu nog niks over zeggen. eerst even contacten leggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Optie 3 is een nieuw Chevy blok inbouwen en dat kost je tussen de 4000 en 5000 euro totaal. In mijn ogen een betrouwbaarder blok als een 360 amc.

 

Begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen 2e hands blokken maar je loopt altijd een risico. Er zijn genoeg verhalen bekend dat iemand op het eerste gezicht een goed gebruikt blok kocht en uiteindelijk toch andermans ellende kreeg. Budget speelt natuurlijk wel een rol en ik kan makkelijk praten maar als ik een beperkt budget zou hebben kocht ik ook gebruikt maar als je het geld kan missen zou ik nooit voor gebruikt gaan.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik via de mail riep. Het is niet eenvoudig. Ik ben geen purist. Had ik destijds grip gehad ( dmv eigen garage en bv las apparatuur voor de afbouw ) dan had ik voor Chevy gekozen. Sterker nog, ik had mijn besluit al genomen maar Advanced Adapters reageerde niet op de vraag of ik hun adapter op een V8 kon plaatsen ( de handleiding repte nl over een AMC 6 cilinder ). Gebeld en gemaild, ze wisten het eerst niet aan de telefoon en op mail reageerden ze niet.

 

Referenties stuurden me naar het inmiddels bekende revisie bedrijf, resultaat bekend. Een ander goed bedrijf, Post en Dros her-reviseerden uiteindelijk correct.

 

Zou ik een gebruikt blok kopen dan wil ik exact alle spelingen na laten meten en daar ook met mijn neus boven op staan. Dan dat blok voorzien van nieuwe pakket lagers en zuigerveren, keerringen en alle pakkingen. 600 usd in de VS aan materialen, dus voor 600 euro hier. Met de kennis nu zou ik naar bepaalde zaken heel kritisch kijken, denk aan nameten huidige oliepomp ipv vervangen. Kijken naar de fijnafstelling van de stoterstangen en al die kleine zaken die een hobbyist niet kan maar waarvan ik me afvraag ( retorisch als het maar kan zijn op een sarcastische manier ) of de "experts" het uberhaupt wel zijn buiten de vermelding op de factuur.

 

Kortom, goed gebruikt blok wat draaiend te beoordelen is. Max 750 euro voor geven. 600 usd / euro revisie kit uit de VS. Blok laten reiningen ( denk aan de gallery plugs ), checken op scheuren. Koppen afpersen. En dan alles nameten. Honen, zuigerveren erin en goede OEM sensors erin en inrijden. Ik was uiteindelijk een dikke 5000 kwijt, maar hij pruttelt nu als een zonnetje. Helaas was hij voor de revisie exact hetzelfde. Ik was dus klaar geweest met een simpele vervanging van de krukas. Met bovenstaand plan zou je echter ook langzaam omhoog kruipen naar de 2500 als je wat kennis ed in moet huren, dan nog wat onverwacht zaken en je komt dicht bij een Promar blok. Maar dan zit je weer met garantie indien er iets is. En zo kwam ik weer bij een revisie in Nederland terecht, met wat upgrades hobbelde ik zo naar de 4200 aan uitbesteed werk, dan oliepomp en bling bling en dan tik je tegen de 5000 aan.

 

Vraag je me nu om 5000 neer te leggen dan tik ik hard tegen mijn voorhoofd en schaf mezelf een Suzuki Jimny aan, maar op een gegeven moment zit je op een punt of no return. Maar ach, als ik weer rijd met mijn achterraam een stukje open om de V8 te beluisteren dan is 5000 eigenlijk ook maar niets anders dan 2500 biertjes. Beide geven hoofdpijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja moeilijk moeilijk. Ik heb nog niks van Scoob gehoord maar zodra hij wat info geeft over het blok kan ik ook beslissen wat ik wil. 

 

Ben net terug van de garage. Hele waslijst met dingen die met de aandrijving te maken hebben:

 

 

retourslang stuurbekrachtiging vervangen.

diverse benzineslangen

dubbele kruiskoppeling voorste aandrijfas

kruiskoppeling achterste aandrijf as

remleiding naar achter vervangen

benzine vul en ontluchting vervangen

transmissie steun rubber vervangen

Steekas kering zweet

fuseekogels links en rechts boven speling

wielager links achter speling

kruiskoppeling stuurstok

Bladveer rubbers

 

Ik laat dit wel repareren allemaal omdat het met de veiligheid van rijden te maken heeft. Het blok loopt nog wel maar zal er niet veel kilometers meer mee rijden denk ik. 
Ik wacht even af wat Scoob in de aanbieding heeft. Reviseren kan altijd nog.

 

Ik ben niet van plan om er een ander merk blok in te zetten. Ik ben mss wat meer purist daarin dan. Ik neem de 360 wel zo als ie is.

 

wordt vervolgt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn, even de motor daargelaten, vind ik de lijst best meevallen. Let wel dat je je huiswerk doet waar en wat je besteld. Denk dat als je bij BJ alles besteld, met 10 % IFSJA korting, en voor goede merken als Moog gaat, de schade best te doen is. Het is geen tientjes werk maar je doet er weer even mee.

Mbt inkoop doe ik mijn rondje garage Gooze, Nico van Jeepparts en Wagoneer NL. En in de VS zelf, best verschil in kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik laat het bestellen aan de garage over, zij hebben daar een betere kijk op dan ik. De offerte was wat mij betreft prima, ik moet maandag al weer aan het werk dus heb helemaal geen tijd om me daar in te verdiepen. Als ik terug kom is ie weer rijdbaar vwb de aandrijflijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik adviseer voor de stuurstang een te nemen die een kruiskoppeling heeft. Die rubberen flap, steering rag, is in de vervangingsmarkt van het rubber gemaakt waar je een flinke crash mee kan maken. Toen ik geen bekrachtiging had en zwaar stuurde scheurde hij finaal in twee stukken en draaide het stuur vrij rond, de stuurstang was geheel los van het stuurhuis. Gloednieuw rubber.

http://www.bjsoffroad.com/image.asp?pid=466

Goede Moog spullen.

http://www.bjsoffroad.com/prod-748.htm

Alles waar Crown op staat gooi ik het liefst gelijk in de prullenbak, wat een China shit is dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo de kogel is door de kerk. De Jeep gaat een tijd in ruste en wordt gerestaureerd. Ben hem ongeveer een half jaar kwijt. Maar daarna is ie weer zo goed als nieuw. 

 

Foto beneden met de kleur zoals ik hem wil hebben. Lijkt op hoe die nu is maar dan een dieper donker rood. 

 

Ondertussen heeft de vriendin besloten dat ze wel een CJ7 wil hebben dus we gaan zo naar 1 kijken. Het wordt nog wat met die Jeeps hier.. :D

 

AlexanderRice82cherokee.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

En, is je wagen in restauratie ?

Die van mij staat in de verkoop. Baal er wel van, maar op benzine rijden is niet te doen. Daarmee is ook alle lol weg om hem zelfs nog maar te wassen. Ben er mee in jan naar Oostenrijk gereden, reed als een zonnetje. Over langere afstand 1 op 7,85 op LPG ! Wel strak 80 km p/u.

Ook op benzine reed hij netjes, ik reed die zaterdag terug naar huis. Laatste 50 km op benzine. Haalde zondag de LPG eruit en hij rijdt als een dweil, inhouden, onregelmatig etc.

Dus de carb / ontsteking is erg gevoelig voor de andere luchtfilter. Voor de zomer vakantie in sept was alles afgesteld, liep qua waardes als een nieuwe auto. Kortom, even laten afstellen maar heb er geen zin meer in.

Maandag is er een geinteresseerde geweest, die heeft al twee Wagoneers ( 401 blok ), dus die kon door het slechte lopen heen kijken. Maar er is nu veel concurrentie qua Wagoneers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nee hij wordt iig dit jaar nog niet gerestaureerd. Nu nog bij de garage, hij is technisch klaar en dan gaat ie voor een jaar geschorst de opslag in. Daarna kijk ik wel even verder. Hij staat me dan niet in de weg en wie weet wat er nog komen gaat. LPG is eruit en rijdt nu prima op benzine. Nieuwe carb erop dat dan wel nog. Verder geef ik er voorlopig geen geld meer aan uit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 years later...

Zo zie je maar als je je oude posts nog eens door leest. Je bent zomaar 8 jaar verder en al die tijd niks gebeurd. Blok loopt nog prima eigenlijk en 

nadat toendertijd vanalles was nagekeken bleek het hele vacuum systeem niet te kloppen en nog wat dingetjes. Sindsdien lijkt het olie verbruik toelaatbaar en de druk was prima. 

De laatste jaren ook geleerd dat er andere olie in moet ivm tappets. Nooit geweten dat dat een issue was. Je leert nog eens wat.🙂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...