Spring naar bijdragen

Th400 Probleem En Hulp Kenners Nodig


michel1972
 Share

Recommended Posts

Ik heb het volgende probleem met mijn TH400 na het plaatsen van een andere koppelomvormer en weet niet of dit komt door de andere koppelomvormer of dat het gewoon puur toeval is dat hij nu niet goed meer functioneert en dat het totaal wat anders is. De TH400 deed het voordat ik de andere koppelomvormer plaatste perfect maar doet het tegenwoordig minder goed.

 

Als de jeep een aantal dagen stil heeft gestaan moet ik minimaal 10 minuten de motor laten draaien voordat de jeep in een versnelling wil gaan. Het duurt lang voordat de wagen in beweging wil komen. Als de jeep warm is en ik hem na een aantal uur weer start gaat hij wel gelijk in zijn versnelling.

 

Ook gaat het opschakelen anders als normaal. Bij heel weinig gas geven gaat hij netjes van zijn 1 naar zijn 2 naar zijn 3. Bij meer gas geven gaat de jeep wel van zijn 1 naar zijn 2 maar blijft dan hangen in zijn 2 en wil niet naar zijn 3. Ik moet dan het gaspedaal loslaten waarna de jeep wel in zijn 3 wil schieten. 

 

Ik heb de kickdown al gecontroleerd en die was in orde. Ook de olie is perfect en niet verbrand ofzo. Ook kon ik geen viezigheid ontdekken in de olie. De modulator heb ik ook al vervangen maar het probleem blijft onveranderd. Ook heb ik de vacuum slang vervangen maar nog steeds geen verschil. Ook niet na het aanpassen van de vacuum toevoer van de carb naar het manifold.

 

Als ik zeg maar 80 rij en een vrachtwagen wil inhalen en gas geeft schakelt de jeep terug naar zijn 2 en haal ik de vrachtwagen in maar blijft de jeep gewoon in zijn 2 hangen. Dan moet ik dus weer het gaspedaal loslaten waarna de jeep in zijn 3 schiet.

 

Ligt dit probleem echt aan de koppelomvormer of is er toch wat anders aan de hand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals het er nu uitziet is er een keering van de automaat stuk waardoor de koppelomvormer langzaam leeg loopt met als gevolg dat de jeep na een paar dagen stilstand geen olie meer in de koppelomvormer heeft zitten en deze eerst volgepompt moet worden voordat de jeep van de plek wil gaan.

 

Het schakelen wordt na meten vacuum veroorzaakt door hoogstwaarschijnlijk de afstelling. Ik heb rijdend mijn vacuum gemeten en bij half gas of meer staat de vacuummeter op bijna 0 bar in zijn 2 en dat blijft tie ook vasthouden. Pas bij gas loslaten bouwt die vacuum op en schakelt de automaat door. Normaal schakelt een th400 zo tussen de 0.2 en 0.25 bar op maar als vacuum niet op die waarde uitkomt zal de automaat niet opschakelen van zijn 2 naar zijn 3.

 

Voor de afstelling worden er speciale veren geleverd die je kan gebruiken bij de carb, Nu zitten er 3 inch HG veren in voor de metering rod en je kan ze bestellen tot 8 inch HG. Hopelijk krijg ik op deze manier het vacuumprobleem onder controle van de carb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt inderdaad dat de koppelomvormer half leeg loopt maar iets klopt er niet. Automaat deed het prima en na een andere koppelomvormer en carb geeft tie ineens problemen. Ik denk dat er misschien wel een kering beschadigd is of een olielek ergens is waardoor de pomp niet goed alles kan rondpompen. Anders weet ik het ook effe niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jouw probleem lijkt veel op de geschiedenis van mijn TH 400.

Bak eronder gemaakt met gereviseerde koppelomvormer, schakelen en rijden perfect.

Na verloop van een paar weken bij koude start lang wachten tot de omvormer volgepompt is.

Heel irritant, dus pan eraf en filter zat smurrie in(gek na net nieuwe olie en filter), schoon filter en olie, schakelen als vanouds.

1 Dag later slippen in zijn forward drive, pan eraf weer filter vol, hele filter eraf gelaten( je probeert wat) en na de pan erop blijven slippen tot hij helemaal niet meer pakt.

Wat blijkt bij revisie van de bak, grijze smurrie was slijpsel van de versleten forward drive clutch.

Dus wellicht pan eraf en even kijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem is gevonden en ligt bij de koppelomvormer. Deze is niet kapot maar qua afmetingen verschillend t.o.v. een andere koppelomvormer. De hals en de nokjes van de koppelomvormer wijken iets af waardoor als de koppelomvormer op zijn plek zit in de automaat hij zo opgesloten zit dat hij tegen het tandwiel aankomt in de automaat. Gevolg was dus dat alles in elkaar gedrukt werd en ging inslijten. Hierdoor kon de oliepomp in de bak de olie niet overal direct aanvoeren waardoor alles extra snel is gaan slijten. Gevolg is dat alles in de automaat vervangen dient te worden en er nagenoeg niks meer bruikbaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonde, maar het is moeilijk te bepalen of de koppelomvormer echt goed vrij loopt na inbouw van de bak en nog lastiger vind ik of hij goed gecentreerd is op de krukas.

Ik heb de mijne na revisie in laten bouwen om die reden, Ingmar Elferink heeft mij goed geholpen.En heeft een centreerbus besteld die precies pas is.

Na mijn inbouw was de koppelomvormer niet goed gecentreerd waardoor de lagers in de bak ingesleten waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...