Spring naar bijdragen

Overbrenging Versus Grote Banden


Bleek
 Share

Recommended Posts

Hoi

 

Zoals sommige weten ben ik op zoek naar een andere achteras voor mijn Wrangler omdat de pignion lager kapot is .

Er ligt nu een dana 35 met een 4.10 overbrenging er in en ik heb als bandenmaat 33x12.5x15

 

Nu kreeg ik gister een reaktie van een bedrijf(je) op mijn vraag of hij nog een as had liggen met desbetreffende verhoudingen.

Ik kreeg de volgende vraag.

 

Ik heb nog enkele achterassen beschikbaar.

Mag ik je vragen welke bandenmaat je hebt ?
Dit is namelijk heel belangerijk want tal van achteraseen gaan stuk omdat de verhouding niet aangepast is aan de bandenmaat.
Een 4.10 axle ratio is al wat lang met de standaard banden 215/75x15 en als je daar dan grotere ( langere omtreksnelheid) banden op monteert dan krijg je problemen
 
Waarop mijn antwoord was dat er al geruime tijd 33 x 12.5 x 15 op liggen wat resulteerde in de volgende reaktie
 
Dank voor je info maar tot mijn spijt moet ik je melden dat je het verkeerd voor hebt en die grote bandenmaat de oorzaak is van het falen van je achterbrug.
Normaliter zou je met deze bandenmaat minstens een 4.56 ratio moeten hebben.
Deze bestaat evenwel niet als standaard ratio en je zou je assen moeten uitrusten met een ring and pinion met 4.56 ratio.
Beter of best zou zijn een 4.88 maar deze past niet in je assen zodat de 4.56 de enige keuze is want andere assen zoals FORD 9 inch ( zie currie enterprises) zijn duur.
Ik raad je aan eens te kijken op : gear ration tire calculator
Natuurlijk kun je rijden met een 4.10 maar hoe en hoelang ?
Het is zoals rijden met een fiets in een te hoge versnelling ( lees ratio)....
Hoop je hiermede wat meer te hebben ingelicht.
 
Nu zie en lees ik toch regelmatig dat de 4.10 juist goed gaat met grotere banden  hoe moet ik dit nu zien eigenlijk ?
Ik ben niet zo thuis in de overbrengingen e.d dus vandaar mijn vraag .
Het is niet bedoeld om iemand zwart te maken o.i.d dus heb ik geen naam van het bedrijfje er bij gezet.
 
Ben benieuwd.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook 4:10 met 33's en heb er een tijd terug wat over nagelezen, en snap er eigenlijk nog steeds weinig van :-) 

 

Voorzover ik heb begrepen heeft het in ieder geval weinig met kapot gaan te maken, tenzij je bij ieder stoplicht volgas wegrijdt, maar met het aantal toeren dat je maakt op de snelweg en je moet in principe re-gearen om de performance weer terug op fabrieksniveau te krijgen.

 

Uitgaande van een 4.0 met 5-bak

 

Simpel gezegd:

 

Met 4:10 & de standaard fabrieks bandenmaat rij je een heuvel in de 5e versnelling op.

Met 4:10 & 33's moet je terugschakelen naar 4 om dezelfde heuvel op te komen.

 

Om dat te voorkomen zou je dan met 33's een 4:56 overbrenging moeten hebben.

 

4:88 is voor wanneer je naar 35"banden gaat of wanneer je enkel met de Jeep in het terrein rijd of in ieder geval weinig tot nooit op de snelweg.

 

Voor wat de 4:10 in het terrein betreft lees ik dat je met 4:56 of 4:88 minder snel/vaak naar de 4lo hoeft te gaan. Ze geven dus makkelijker kracht om de 33's in beweging te krijgen en te houden.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een zeveraar!

4.10 is prima voor een 4.0 en 33" banden.

Als je er ook snelweg mee wilt doen is dit ideaal, anders gaat ie teveel toeren doen en zal het verbruik hoger liggen.

Ik heb een yj4.0 met 4.56 en een tj 4.0 met 4.10, beide met 33-ers. Vind de 4.10 leuker rijden, dan de 4.56, want dan moet je te snel opschakelen.

4.88 bestaat uiteraard ook, maar vind ik voor een 4.0 met 33 ers overdreven.

Kapot rijden zal je eerder doen met 4.88 in een d35 dan met een 4.10, want bij een 4.88 is het contactvlak aan de kleine kant.

Ik weet welke "Jeep specialist" Steven wilt zeggen en ben wel benieuwd wie dat bedrijfje is dat jou dit advies heeft gegeven...

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb het zelfde probleem, ik rij nu met 33ers met het overbrenging van 3.55 met een aw4 en wil naar de 4.56,

maar John m rijd met 35ers een 4.10 assen hij is wel blij mee hij gebruikt het jeep elke dag.

dus ik zit er ook mee welke ik moet kiezen 4.10 .4.56, ik gebruik het jeep ook dagelijks en wil wel off road.

 

in de US zij ook 4.56 maar dan is het benzine verbruik hoog, ik denk 4.10 moet wel goed zijn 

kijk naar deze gear chart 

post-4068-0-96775100-1383726025_thumb.gi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn YJ had ook 35'ers met 4.10 ratio en had daar nooit problemen mee

Volgens mij maakt de overbrenging weinig uit tot het slijten van de achteras? (als je voor en achter dezelfde maat hebt kan dat volgens mij nooit kwaad?)

 

Hoe lager de overbrenging hoe hoger de topsnelheid maar hoe lager de acceleratie is en omgekeerd. 4.10 met 35'ers voelde ik als lekker snel optrekken met een redelijke topsnelheid (met de 2.5L motor kwam ik niet boven de 110 uit, met het 4.0L blok stopte ik uit veiligheid bij 120 maar had nog toeren over)...

 

Kan me wel voorstellen dat 33'ers of 35'ers te groot zijn voor de standaard dana 35 as, maar dat heeft met de standaard sterkte te maken en niet met de overbrenging

 

Kan het fout hebben maar dit lijkt mij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had eerst 33x12.5xR15 banden met een 3.55 overbrenging in de standaard D30 en D35 assen. Zolang je het rustig aan doet, en niet als een gek gaat lopen gassen is dit wel te doen. Alleen vrij weinig trekkracht in de hogere versnellingen.

 

Ik ben toen overgegaan naar 4.10. EN hier rij in nu al weel een aantal jaren mee. EN ik moet zeggen naar volle tevredenheid. Zowel op de weg als in het terrein. Ik kan zelfs met de caravan erachter in z'n 5 rijden(Alleen op de vlakke weg ;-)). En tot nu toe is er niets kapot gegaan.

 

Maar zoals al eerder is gezegd: Alles kan kapot. Zolang je met beleid je gaspedaal hanteert en niet als een dolle gaat rijden kan het totaal geen kwaad om met een 4.10 overbrenging in de standaard D30 en D35 assen te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Sickboy al zei rij ik dus al bijna 2 jaar met 4.10 assen i.c.m een 4.0 HO.

Eerst met 33'ers en sinds een jaar met 35'ers.

Bevalt me super...gebruik de Jeep dagelijks op de weg, maar ook in het terrein is het goed.

Tot een paar weken geleden had ik een AX15 handbak, sinsdien een AW4 automaat (uit een Cherokee).

Met de handbak trok ik mijn caravan zonder problemen in z'n 5 door de belgische ardennen (+4 personen in de Jeep).

Ook met de automaat rijdt het heerlijk, rond de 1650 rpm bij 100 in overdrive.

Kortom, 4.10 + 35'ers ... Het bevalt me best!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...