Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Jeep liefhebbers,

Op mijn zoektocht naar een alternatief motorblok voor mijn GC 4.7 overland high output, sta ik nu voor de keuze om het originele motorblok te vervangen door een gewoon 4.7 l. blok. Heeft iemand hier ervaring mee? Inmiddels ken ik de verschillen tussen beide blokken en belangrijkste verschil zit in ontbreken van twee pingelsensoren in gewone blok. Deze worden er dus opgemonteerd. Het verlies aan PK's neem ik voor lief.

Alternatief is om te blijven zoeken naar een high output blok, maar dat lijkt in Nederland zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep liefhebbers,

Op mijn zoektocht naar een alternatief motorblok voor mijn GC 4.7 overland high output, sta ik nu voor de keuze om het originele motorblok te vervangen door een gewoon 4.7 l. blok. Heeft iemand hier ervaring mee? Inmiddels ken ik de verschillen tussen beide blokken en belangrijkste verschil zit in ontbreken van twee pingelsensoren in gewone blok. Deze worden er dus opgemonteerd. Het verlies aan PK's neem ik voor lief.

Alternatief is om te blijven zoeken naar een high output blok, maar dat lijkt in Nederland zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Michel

waarom zoek je niet in het buitenland?

Duitsland, Belgi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de tips. Waar ik mee zit is het feit dat ik met twee linkerhanden dan op eigen risico een motor ga kopen, kwaliteit onbekend, en dan mijn garage vraag hem op te bouwen. Kortom; ik word tussenpersoon en heb geen garanties meer van mijn garage. Wat ik overigens niet meer dan logisch vind.

Maar ik zal toch maar (weer) eens het web op gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg huidige 4.7 HO verkopen en op zoek gaan naar een andere jeep! Aanschaf + inbouw en uitbouw kan zomaar de 5000 euro gaan passeren straks en dan moet jij je afvragen of dat het waard is.

 

Vergeet vooral de computer niet bij de motorwissel. Die zijn namelijk niet compatible op andere motorvarianten.

 

16 verschillen tussen 4.7HO en 4.7

 

1. Camshaft - custom profile lobes (designed for increased performance)

2. Connecting rods - modified, with floating wrist pins (vs pressed-fit pins in standard V8)

3. Crankshaft - forged steel (vs cast iron in standard V8) 11. Main bearings - tri-metal (vs bi-metal in standard V8, designed specifically for the HO engine)

4. Crankshaft damper - unique to HO 12. PCM calibration - unique programming

5. Cylinder heads - different shaped combustion chambers (for improved airflow) 13. Pistons - dome shaped for increased compression ratio

6. Exhaust tip - chrome (2002 models only, decontented for 2003 models. Available only as a one-piece assembly with muffler) 14. Spark plugs - platinum tipped

7. Fuel injectors - higher flow (+3.3 lb/hr) 15. Valves - unique exhaust valves (same lift as standard V8)

8. Intake manifold - modified (shorter runners)

9. Intake - low-restriction intake system (different resonator, air filter, air filter hose and housing)

10. Knock sensors - two, stereo

11. Main bearings - tri-metal (vs bi-metal in standard V8, designed specifically for the HO engine)

12. PCM calibration - unique programming

13. Pistons - dome shaped for increased compression ratio

14. Spark plugs - platinum tipped

15. Valves - unique exhaust valves (same lift as standard V8)

16. Valve springs - upgraded valve springs (intake & exhaust. Larger diameter wire and more coils)  
 
 
 

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties. Die verschillen kende ik inderdaad van een website, maar zeggen an sich niet veel over de ombouwmogelijkheden. Die knock sensors wel overigens. Met Erwin van Maasbach 4*4 geschakeld en die hebben dit kunstje al vaker geflikt. Zeer informatieve zaak trouwens.

Overigens heb ik geen kosten aan de ombouw als het niet werkt plus een half jaar garantie. M.a.w.; risico ligt bij mijn garage. Athans, voor een half jaar. Blok heeft ook pas70k gelopen,wat ik ook wel aantrekkelijk vind.

Maar ik zou toch zeggen dat ik in 6 maanden tijd moet uit kunnen vinden of deze ombouw het waard was?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de reacties. Die verschillen kende ik inderdaad van een website, maar zeggen an sich niet veel over de ombouwmogelijkheden. Die knock sensors wel overigens. Met Erwin van Maasbach 4*4 geschakeld en die hebben dit kunstje al vaker geflikt. Zeer informatieve zaak trouwens. Overigens heb ik geen kosten aan de ombouw als het niet werkt plus een half jaar garantie. M.a.w.; risico ligt bij mijn garage. Athans, voor een half jaar. Blok heeft ook pas70k gelopen,wat ik ook wel aantrekkelijk vind. Maar ik zou toch zeggen dat ik in 6 maanden tijd moet uit kunnen vinden of deze ombouw het waard was?

 

Die 16 punten zeggen genoeg over de verschillen tussen een 4.7 en een 4.7 HO. De computer van een 4.7HO werkt niet op een 4.7 blok. Dan moet de computer opnieuw geprogrammeerd worden om te werken bij een 4.7 blok.

 

Tevens geven die punten aan dat jij een compleet 4.7 blok moet kopen inclusief computer, intake en intake manifold anders gaat het niet werken straks! Jij moet je nu gaan verdiepen of de bedrading die straks naar en van de computer loopt wel hetzelfde is als je huidige bedrading. Kans is namelijk aanwezig dat jij ook de kabelboom er straks bij moet gaan kopen en de meeste blokken worden helaas vaak niet compleet aangeboden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 16 punten zeggen genoeg over de verschillen tussen een 4.7 en een 4.7 HO. De computer van een 4.7HO werkt niet op een 4.7 blok. Dan moet de computer opnieuw geprogrammeerd worden om te werken bij een 4.7 blok.

 

Tevens geven die punten aan dat jij een compleet 4.7 blok moet kopen inclusief computer, intake en intake manifold anders gaat het niet werken straks! Jij moet je nu gaan verdiepen of de bedrading die straks naar en van de computer loopt wel hetzelfde is als je huidige bedrading. Kans is namelijk aanwezig dat jij ook de kabelboom er straks bij moet gaan kopen en de meeste blokken worden helaas vaak niet compleet aangeboden.

 

Bij de garage neerzetten en met een ander blok rijdend ophalen met 6 maanden garantie,,,,dan maakt 't toch niet uit of er een nieuwe kabelboom in moet?? :huh:

 

Al moeten ze 'm overspuiten en nieuwe banden eronder monteren om 'm aan het lopen te krijgen :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de garage neerzetten en met een ander blok rijdend ophalen met 6 maanden garantie,,,,dan maakt 't toch niet uit of er een nieuwe kabelboom in moet?? :huh:

 

Al moeten ze 'm overspuiten en nieuwe banden eronder monteren om 'm aan het lopen te krijgen :whistle:

 

Internet staat vol met dezelfde verhalen van particulieren over garages die dat allemaal roepen en schrijven en waar het uiteindelijk anders liep als dat ze schreven en beweerden. Niemand doet niks voor niks hier in Nederland als het om zulke bedragen gaat!

 

Tenzij het bedrijf alles betaald zoals het complete blok + toebehoren maar laten we eerlijk zijn als ik een 4.7HO heb wil ik er ook weer een 4.7HO voor terug hebben. Dan neem ik niet met minder genoegen en zeker niet als alles betaald wordt vanwege garantie of andere voorwaarden en wie weet heeft de topicstarter maar 1 wagen dan wil je geen probleemauto maar een auto die gewoon rijdt elke dag.

 

Eerst zien dan geloven!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De topicstarter rijdt op dit moment incognito in een Renault Scenic uit 2005. Tja, je moet wat met drie kids nog in de kinderstoelenleeftijd. In die zin heb ik ook geen haast. Maar ik mis hem wel.

Karel Oto is een sympathieke Chrysler- onderhouder, die met me meedenkt vanaf de eerste minuut.

Dank voor ieders inbreng; het wordt tijd om te beslissen. Ik zal het eindresultaat laten weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is eigenlijk de reden dat het blok stuk is ? Hoe lang heb je de jeep al ? Is het garantie ?

 

In juni heb ik een vastloper gekregen met mijn Jeep Grand Cherokee Overland ho. Oorzaak: oververhitting. Gevolg; gat in de zuigerwand en motorblok kan niet meer gereviseerd. Reden van de oververhitting blijft een raadsel. Ik ben dus op zoek naar een alternatief blok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep heb ik van een particulier gekocht met 140k op de teller,alle stempeltjes van auto Baas (Jeep dealer Waddinxveen) in het onderhoudsboekje. Lijkt een smeringprobleem in de motor die zwaar oververhit is geraakt daardoor. Vreemd verhaal wel. Maar je begrijpt; van een particulier garantie tot de de deur ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeep heb ik van een particulier gekocht met 140k op de teller,alle stempeltjes van auto Baas (Jeep dealer Waddinxveen) in het onderhoudsboekje. Lijkt een smeringprobleem in de motor die zwaar oververhit is geraakt daardoor. Vreemd verhaal wel. Maar je begrijpt; van een particulier garantie tot de de deur ;)

 

Dus jij moet zelf een aanzienlijk bedrag gaan reserveren aan reparatie/herstelkosten om weer plezier te gaan beleven aan deze Jeep als ik het goed lees?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe kun je zo'n smeringsprobleem voortijdig opsporen? Alleen op basis van tikkend geluid? Want drijfstangen zitten toch in het blok? Heb overigens de knoop doorgehakt; we gaan vervangen. Keep you posted dus.

 

Door wat ga jij het laten vervangen? Een 4.7HO of de 4.7 motor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...