Spring naar bijdragen

Brommend Geluid Achteras Zj


Recommended Posts

goedenavond allemaal,

ik hoor een brommend geluid bij mijn achteras, als ik harder ga rijden gaat hij harder brommen.
in de bochten geen verschil geen getik of iets dergelijks.
ik heb net 100km gereden en aan verschillende delen van de aandrijving gevoeld of er iets extreem heet was en dat was ook niet het geval.
de temperatuur van mijn differentieel van de achteras was het warmst, ik kon m'n hand erop houden maar niet heel lang.
wiellagers en kruisjes allemaal koud of lauw.
vorige eigenaar heeft de wiellagers vervangen zei hij omdat hij dacht dat het daar aan lag maar dat bleek niet het geval.
ik vermoed nu dat de lagers van de steekas in het differentieel aan vervanging toe zijn maar ik wil graag eerst jullie mening vragen
ik vind het niet erg om geld uit te geven en een dag te sleutelen maar dan wil ik wel graag de juiste onderdelen vervangen.
mag ik eventueel de achteras verwijderen en met alleen de vooras aangedreven rijden om te testen of belast ik m'n tussenbak dan teveel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<p> </p>

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="schneiders" data-cid="309204" data-time="1380914647">

<p>Misschien eerst even kijken naar de achterste aandrijfas voor je de achteras uit elkaar haalt.</p>

<p>wellicht laten balanceren.</p>

</blockquote>

<p> </p>

<p> </p>

<p>dat is wel een goed idee, daar had ik nog niet over nagedacht.</p>

<p>hoe kan je die aandrijfas testen?</p>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<p> </p>

<p> </p>

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="Ab" data-cid="309205" data-time="1380915822">

<p>Diff olie al ververst? Als je de deksel eraf hebt, gelijk even naar de lagers kijken.</p>

</blockquote>

<p> </p>

<p> </p>

<p>nee dat heb ik nog niet gedaan, zou dat een oorzaak kunnen zijn?</p>

<p>oliepeil in het differentieel is wel goed.</p>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<p> </p>

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="schneiders" data-cid="309204" data-time="1380914647">

<p>Misschien eerst even kijken naar de achterste aandrijfas voor je de achteras uit elkaar haalt.</p>

<p>wellicht laten balanceren.</p>

</blockquote>

<p> </p>

<p> </p>

<p>dat is wel een goed idee, daar had ik nog niet over nagedacht.</p>

<p>hoe kan je die aandrijfas testen?</p>

 

 

<p> </p>

<p> </p>

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="Ab" data-cid="309205" data-time="1380915822">

<p>Diff olie al ververst? Als je de deksel eraf hebt, gelijk even naar de lagers kijken.</p>

</blockquote>

<p> </p>

<p> </p>

<p>nee dat heb ik nog niet gedaan, zou dat een oorzaak kunnen zijn?</p>

<p>oliepeil in het differentieel is wel goed.</p>

 

 

Pff....onleesbaar...... hoe doe je dat???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ziet er beter uit.......

 

 

Heb je de kruisjes op speling gecontroleerd? Het kan ook dat er een kruisje "vast" zit. Dan heb je geen speling maar wel rare trillingen/geluiden.

Als je de aandrijfas eraf pakt, kun je ze goed controleren, ze mogen geen speling hebben en moeten soepel draaien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

net de aandrijfas losgemaakt maar alles ziet er als nieuw uit, soepel en schoon.

dan ga ik toch maar het differentieel open maken en controleren.

net ff goede olie opgezocht om gelijk beide differentieels te verversen en dan doe ik ook maar gelijk de motor en tussenbak.

maar de prijs voor een liter 75w-140 met ls toevoeging is 40

Link naar opmerking
Deel via andere websites

standaard zit er limited slip in, maar ja, je weet natuurlijk niet of er een keer wat anders in gekomen is......Als dat het geval is zullen ze dat wel niet op de as gezet hebben. Dus ff het deksel eraf, of met een inspectiecamera (flexibel) door de vuldop-opening, dan kun je het ook zien.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

standaard zit er limited slip in, maar ja, je weet natuurlijk niet of er een keer wat anders in gekomen is......Als dat het geval is zullen ze dat wel niet op de as gezet hebben. Dus ff het deksel eraf, of met een inspectiecamera (flexibel) door de vuldop-opening, dan kun je het ook zien.

succes!

ok dank je wel, ik wil de olie gaan verversen dus het deksel gaat eraf zodat ik gelijk de lagers kan bekijken.

dus nu ga ik de pakking, olie en ls toevoeging bestellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ik krijg het carter van de versnellingsbak niet los en de deksels van de differentieels ook niet.

13 is te groot 12 is te klein

engelse maten geprobeerd 1/2 is te groot 7/16 is te klein.

kunnen jullie mij vertellen welke maat het is?

ik heb het kruisje van de aandrijfas uit elkaar gehaald en die zien er onder de kapjes vrij roestig uit.

aucjgg.jpg

2vd4d4i.jpg

 

5osief.jpg5wdvro.jpg

 

 

het lijkt me duidelijk dat daar vet in moet en dat ze misschien vervangen moeten worden maar zou dit ook de oorzaaak van het gebrom kunnen zijn.

ik voel verder geen speling op de pinionas, alleen als ik links en rechtsomdraai een beetje.

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat die diff. nog maar even dicht, kruisje vernieuwen = rot en bijna zeker de oorzaak van trilling en geluid.

Groet,

Frank

Ok, dank je wel voor de snelle reactie.

Ik ben eigenlijk wel opgelucht dat het kruisje de oorzaak schijnt te zijn.

Ik was bang dat het pignonlager de boosdoener was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Morgen ga ik ook nieuwe olie in het achterste differentieel doen en alles controleren, het voorste differentieel zag er prima uit van binnen.

Waarschijnlijk is hij in het verleden goed onderhouden.

Dan is alle olie ververst en kan ik weer een tijdje onbezorgd touren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuw kruisje gemonteerd.

Nieuwe olie in het differentieel.

Ik hoor het geluid nog steeds, differentieel ziet er ook goed uit van binnen, Geen ijzervijlsel of speling op de lagers.

Wat me wel op viel is dat ik geen limited slip heb(denk ik) en dat ik m'n wiel ongeveer 5cm kan draaien voordat m'n pignionas gaat draaien.

Waar het geluid nu vandaan komt weet ik ook niet, na een rit van 300km is er niks wat te warm aanvoeld en er zit verder ook nergens speling op.

Enigste wat ik nu nog kan bedenken is dat die speling in het differentieel de oorzaak is of anders de banden misschien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...