Spring naar bijdragen

Dana 20 Tussenbak I.p.v. Quadratec


schneiders
 Share

Recommended Posts

Ik heb onder de Chief 78 widetrack met 33 ers, die ik zonder blok, bak en tussenbak heb gekocht, de TH 400 met dana 20 tussenbak van een 72 wagoneer gebouwd.

Alles werkt en in 2 wheel drive high gearing trekt de auto super op, alleen draait de motor bij kruissnelheid te veel toeren(hoeveel weet ik niet, want een toerenteller zit er niet op).

Zit er zoveel verschil tussen de overbrenging van de assen en de tussenbak, iemand ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een wagoneer uit die jaren heeft een dana44 achteras met R/P 41-11 (dus 1:3,73 vertraging), ik weet niet wat er onder jou chief voor een achteras zit?

 

Mijn wagoneer (1971) trekt ook stevige sprintjes bij de stoplichten B) , maar loopt ook aardig in de toeren richting kruissnelheid... tot 60 mijl/h klinkt het allemaal nog leuk maar harder moet je eigenlijk niet willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de achteras zit geen type plaatje, maar het is de standaardas, Dana 44 breedspoor 1978, ik dacht te dat de overbrenging net anders is dan Dana 44 1972.

Tot 100 km per uur gaat het goed, maar bij 130 km per uur is het toerental inderdaad bij mij ook veel te hoog.

Ik wil dat eigenlijk anders, omdat de auto verder bij deze snelheden goed aanvoeld.

Ik heb nu het plan om de originele quadratec tussenbak te plaatsen, zou dat schelen?

Ik dacht dat de dana 20 bij hoge gearing 1 : 1 is, hoe is dat bij de Quadratec?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de achteras zit geen type plaatje, maar het is de standaardas, Dana 44 breedspoor 1978, ik dacht te dat de overbrenging net anders is dan Dana 44 1972.

Tot 100 km per uur gaat het goed, maar bij 130 km per uur is het toerental inderdaad bij mij ook veel te hoog.

Ik wil dat eigenlijk anders, omdat de auto verder bij deze snelheden goed aanvoeld.

Ik heb nu het plan om de originele quadratec tussenbak te plaatsen, zou dat schelen?

Ik dacht dat de dana 20 bij hoge gearing 1 : 1 is, hoe is dat bij de Quadratec?

 

De dana 20 heeft een drive direct van 1:1 en een low range van 2:1 (jeep) of 2.46:1 (Bronco). De quadratrac heeft een 1:1 direct drive and optioneel een 2.57:1 low range als ik het goed heb gelezen.

 

In High range drive hebben ze alle twee een 1:1 direct drive en zal het geen verschil maken tussen de dana 20 en quadratrac tussenbak. De eindoverbrenging zal dan hetzelfde zijn.

 

Om het toerental omlaag te krijgen bij hogere snelheden zijn er een aantal mogelijkheden: Banden vergroten, gearing assen aanpassen, automaat met overdrive nemen, quadratrac tussenbak voorzien van overdrive.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus eigenlijk heeft iedere standaard wagoneer of chief met Th400 dat probleem, het toerental boven ca 100 km per uur erg hoog is.

Voor lokaal rijden niet zo erg, maar voor lange ritten lijkt het mij niet goed om sneller te rijden.

Wat zou het beste zijn om aan te passen? Ik heb nu TH 400 met Dana 20 tussenbak en Dana 44 widetrack assen met 33 ers.

Groter dan 33ers past er zo niet onder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een overdrive zou het mooiste zijn, want als je de ring/pignon aan gaat passen zul je de beide assen moeten doen i.v.m. de 4wd.

Maar het gemakkelijkste (en goedkoopste) is de oplossing die ik heb gekozen: even een cursus onthaasten gaan volgen en je snelheid aanpassen aan het vrachtverkeer. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus eigenlijk heeft iedere standaard wagoneer of chief met Th400 dat probleem, het toerental boven ca 100 km per uur erg hoog is.

Voor lokaal rijden niet zo erg, maar voor lange ritten lijkt het mij niet goed om sneller te rijden.

Wat zou het beste zijn om aan te passen? Ik heb nu TH 400 met Dana 20 tussenbak en Dana 44 widetrack assen met 33 ers.

Groter dan 33ers past er zo niet onder.

 

De meest voorkomende gear ratio is 3.54.

 

Met jouw setup van 33 inch banden, th400, dana 20 en 3.54 r&p maak je tussen de 2250 en 2350 toeren bij 100 km per uur.

Met een setup van 33 inch banden, th400, dana 20 en 2.73 r&p maakt je tussen de 1750 en 1850 toeren bij 100 km per uur.

 

Ik vind het toerental niet bijzonder hoog en de heren hierboven hebben een punt. Pas je snelheid aan of kijk naar een th700.

 

Vergeet niet dat het oude techniek is. Hoe harder je gaat rijden des te meer vraag je van de complete auto.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het meedenken,

Ik ben het eens dat je de oude techniek niet te zwaar moet belasten, maar een beetje met het verkeer meekomen is ook wel fijn.

Ik ga met deze auto een reis door de Balkan maken en dan gaan dit soort dingen tellen.

Het is me trouwens opgevallen, dat bij een quadratrac de aandrijfassen recht achter elkaar zitten en bij de Dana 20 de achterste aandrijfas in het verlengde van de centrale as zit, dit zou wat trilling in de huidige setup kunnen verklaren.

Heeft de TH 700 hetzelfde boutpatroon als de 400?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het meedenken,

Ik ben het eens dat je de oude techniek niet te zwaar moet belasten, maar een beetje met het verkeer meekomen is ook wel fijn.

Ik ga met deze auto een reis door de Balkan maken en dan gaan dit soort dingen tellen.

Het is me trouwens opgevallen, dat bij een quadratrac de aandrijfassen recht achter elkaar zitten en bij de Dana 20 de achterste aandrijfas in het verlengde van de centrale as zit, dit zou wat trilling in de huidige setup kunnen verklaren.

Heeft de TH 700 hetzelfde boutpatroon als de 400?

 

Er is een hoop veranderd in 35 jaar verkeer en dat zal de komende decennia nog steeds zo blijven. Tuurlijk is het fijn om een beetje mee te komen met het verkeer maar je moet wel beseffen dat het merendeel van het verkeer beschikt over modernere techniek en dan is het niet altijd verstandig om 35 jaar oude techniek hetzelfde te kunnen laten doen als de huidige techniek met de huidige snelheidsregels. Waarom iets forceren als je richting een gebied gaat ( Balkan ) waar ze dergelijke auto's omtoveren tot potkachels :whistle:

 

De th700 heeft niet hetzelfde boutpatroon als de th400. Tevens is het beter om dan voor een th700r4 te gaan. Het boutpatroon van een th400 achter een amc is al anders als het boutpatroon van een th400 achter een Chevy blok. Dat kan je oplossen met een adapter tussen je automaat en motor.

 

Tevens is een th700 een stukje langer als een th400. Dus de aandrijfassen zullen ook aangepast dienen te worden. Vergeet ook de koppelomvormer niet.

 

Nog vergeten te zeggen dat hoogstwaarschijnlijk de tussenbak ook niet zomaar past op de th700.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi

je hebt nu van mij de originele set up van af fabriek dus een th400 met de quadratrac   met low gear  als het werkt meld dat dan ook even

help je misschien andere mee  je (onze chief ooit ) is geleverd met deze set up dacht dat de achter as 3.51 is

 

scoob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi

je hebt nu van mij de originele set up van af fabriek dus een th400 met de quadratrac   met low gear  als het werkt meld dat dan ook even

help je misschien andere mee  je (onze chief ooit ) is geleverd met deze set up dacht dat de achter as 3.51 is

 

scoob

 

Dat gaat geen verschil geven kan ik je nu al zeggen. Het toerental bij hogere snelheden zal niet anders zijn als zijn huidige setup.

 

Assen op 3.51, eind overbrenging th400 1:1 en tussenbak 1:1 geeft bij welke setup dan ook hetzelfde effect. Om het eindtoerental te veranderen zal je het moeten zoeken in een overdrive in de automaat of een andere overbrenging in de eindassen. Een andere tussenbak zal geen verschil geven tenzij je hem onder de 1:1 gaat brengen maar dat wordt lastig :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag dus niet afgekomen, vaak is het meer werk dan ik van tevoren denk.

Deel van het raadsel wel opgelost, na het uitbouwen van de huidige automaatbak zag ik dat het boutpatroon afwijkt van de TH400 die ik klaar heb liggen.

Nu blijkt er een passtuk aan het blok te zitten en dat er dus ook afgehaald, zal de bestaande bak dus wel geen TH 400 zijn(wat het wel is kon ik zo niet zien).

Ik kreeg de bak er niet onder met quadra-trac erop, dus morgen de tussenbak eraf en dan nogeens proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag dus niet afgekomen, vaak is het meer werk dan ik van tevoren denk.

Deel van het raadsel wel opgelost, na het uitbouwen van de huidige automaatbak zag ik dat het boutpatroon afwijkt van de TH400 die ik klaar heb liggen.

Nu blijkt er een passtuk aan het blok te zitten en dat er dus ook afgehaald, zal de bestaande bak dus wel geen TH 400 zijn(wat het wel is kon ik zo niet zien).

Ik kreeg de bak er niet onder met quadra-trac erop, dus morgen de tussenbak eraf en dan nogeens proberen.

 

Nu moet je me toch effies helpen.

 

Je geeft aan dat jij vindt dat de motor bij kruissnelheid te veel toeren maakt met je setup van hoogstwaarschijnlijk een borg warner automaat, dana 20 en chief assen daar je graag 130 wil gaan rijden met minder toeren. Je gooit je huidige setup weg en zet er een TH400 en quadratrac tussenbak onder.

 

Nu moet je mij toch eens uitleggen wat daar nu de bedoeling van is want ga jij er van uit dat je door deze nieuwe setup minder toeren zal gaan maken straks bij 130 km per uur dan dat je huidige setup nu doet?

 

Wel kan ik jou meedelen dat je door de nieuwe setup straks minder vermogen zal hebben aan de wielen en daardoor minder snel aan de 130 zal gaan zitten en dat je verbruik zal gaan toenemen. De reden is heel simpel. Je gaat van een 2wd versie naar een permanente 4wd versie :thumbsup:

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag dus niet afgekomen, vaak is het meer werk dan ik van tevoren denk.

Deel van het raadsel wel opgelost, na het uitbouwen van de huidige automaatbak zag ik dat het boutpatroon afwijkt van de TH400 die ik klaar heb liggen.

Nu blijkt er een passtuk aan het blok te zitten en dat er dus ook afgehaald, zal de bestaande bak dus wel geen TH 400 zijn(wat het wel is kon ik zo niet zien).

Ik kreeg de bak er niet onder met quadra-trac erop, dus morgen de tussenbak eraf en dan nogeens proberen.

De eerste TH400 bakken die jeep gebruikte waren th400 met het chevy bolt pattern. Om deze bak op je motor te doen passen zit een adapter in gietijzer van +- 5cm. Pas later werd de th400 met amc bolt pattern geintroduceerd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt steven de hele setup die nu onder de auto van frank gaat,

is die origineel onder de chief zat bij import uit USA.

 

kocht van mij de chief  zonder de motor en bak want die had ie nog( van een wagoneer )  nu blijkt dat de setup denk toch anders is als een chief

 

heb toen voorgesteld ( zoals jeepers onder elkaar doen ) om zijn bak en tussen bak om te ruilen voor de originele set up af fabriek

 

toen belde frank dat ie 5 cm te kort komt tussen belhouse en convertor bleek er inderdaat een adaport tussen te zitten of

1 is geen th400

2 verhaal van steven klopt

 

NU probleem opgelost

 

scoob 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...