Spring naar bijdragen

Probleem Met Slippende Automaat (Xj 4.0 Lo)


 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Ik heb even gezocht in het forum, maar zag zo 1, 2, 3 hier geen antwoord op.

 

Ik heb eind vorig jaar mijn uitstekend lopende en schakelende XJ uit 1989 (rond de 175000 km) weggezet in de garage.

Niets meer mee gedaan tot +/- mei. Toen wilde ik hem weer starten, maar hij sloeg niet aan.

Door tijdgebrek pas afgelopen weekend weer wat mee gedaan, bleek dat er alleen een zekering defect was, daarna opnieuw starten en eigenlijk gelijk na een beetje kuchen en pruttelen weer prima - als vanouds - lopen.

 

Enige probleem wat ik nu opeens heb is dat de auto in D haast niet van z'n plaats komt. Automaat slipt dan.

Uiteraard gelijk gestopt om daar geen schade aan te krijgen.

 

De achteruit werkt wel goed en als ik hem in de stand 2 zet dan rijdt de auto ook normaal.

Als ik dan zo'n 30 km/uur rij en hem in 3 zet dan gaat dat ook prima.

Maar in D wil hij het maar niet doen.

 

Iemand dit ook wel eens gehad?

En - nog interessanter om te weten... -  iemand een idee wat dat kan zijn / hoe ik dat kan fixen?

 

Voor de duidelijkheid, met het wegzetten een maand of 9 geleden schakelde de automaat super fijn en deed het perfect in D. Veel trekkracht, als ik even gas gaf dan ging de auto er als een speer vandoor...

 

Hoor het graag en alvast bedankt voor een reactie!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Newbe nee helaas niet.

Vreemde is ook dat er niet echt olie onder de auto ligt.

Wel af en toe klein druppeltje, maar niet iets zorgwekkends heb ik het idee.

 

Sterker nog, ik wil nu zelf nog een beetje extra toevoegen omdat het peil (nog steeds?) wat aan de lage kant is.

Vorige keer heb ik dat laten doen, wil dat nu zelf doen.

 

--> Waar moet je die olie eigenlijk in de versnellingsbak gooien...???

Gaat dat via de peilstok opening? Of zit er ergens een 'vuldop'?

 

Hoor het graag,

Ciao,

Ralph

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Newbe nee helaas niet.

Vreemde is ook dat er niet echt olie onder de auto ligt.

Wel af en toe klein druppeltje, maar niet iets zorgwekkends heb ik het idee.

 

Sterker nog, ik wil nu zelf nog een beetje extra toevoegen omdat het peil (nog steeds?) wat aan de lage kant is.

Vorige keer heb ik dat laten doen, wil dat nu zelf doen.

 

--> Waar moet je die olie eigenlijk in de versnellingsbak gooien...???

Gaat dat via de peilstok opening? Of zit er ergens een 'vuldop'?

 

Hoor het graag,

Ciao,

Ralph

 

Olie vullen doe je via de peilstok. Zorg wel dat je op de juiste manier het oliepeil controleert want te veel olie is ook niet goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik zit helaas ondanks eerdere goede berichten nog steeds met het probleem van de automaat... :(

 

Oliepijl is okay.

 

Als ik de automaat in 1 zet dan rijdt hij perfect. Als ik flink gas geef dan vliegen de straatstenen bij wijze van spreken door de lucht.

Als ik dan een beetje op snelheid ben en hem in 2 zet dan gaat dat ook prima. Ook dan trekt hij bij veel gas geven als een tierelier.

Als de snelheid nog hoger is en ik zet hem in D en ik blijf rustig rijden dan gaat het nog wel, geef ik echter wat gas dan slipt hij direct.

 

Zet ik hem bij stilstand echter al in 2, dan slipt de automaat direct heel erg bij een beetje gas geven.

Zet ik hem bij stilstand in D dan slipt hij nog erger.

 

Ik snap niet hoe dat kan, ook als ik hem in D zet, dan 'vertrekt' de auto toch eerst in z'n 1 lijkt mij?

Maar blijkbaar niet dus.

 

En wat zou er nou aan de hand kunnen zijn? Iemand nog een idee of tip?

Auto heeft niet extreem veel km gereden, weet het niet precies, maar als ik gok iets van 185.000.

Wel moet ik vermelden dat ik toen het pijl van de olie te laag was ALLEEN olie heb bijgevuld. Dus niet alle versnellingsbakolie eruit en volledig nieuwe erin.

Mijn gevoel zegt dat dat ook niet nodig zou zijn, maar ik zet het er maar even bij.

 

Hoop nog op een goede tip.

 

Of weet iemand anders een goed adres voor een automaat revisie? En enig idee wat dat qua

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wilde eigenlijk alleen reageren met de opmerking dat als je ATF (versnellinsbakolie)

 

1- nog mooi van kleur is ( zeg maar roze)

2- niet al te troebel is ( je moet er een beetje doorheen kunnen kijken)

3- goed aanvoelt zonder "gruis" ( wrijf het tussen je vingertoppen )

4- nog fris en fruitig ruikt ( een beetje zoetig zeg maar en niet een aangebakken luchtje heeft)

 

Dan zou indien oliepeil correct is er een mechanische oorzaak moeten zijn.

 

Maar nu is voor mij ook nieuw dat je de rembanden opnieuw moet stellen, en dat dit blijkbaar mogelijk is.

De reden dat ik dit interessant vind is dat bij mijn Mercedes 500 SEL  uit '85 het absoluut onmogelijk is om de rembanden te stellen zonder de bak te demonteren en dan ook nog eens uit elkaar te halen.

 

Affijn, mochten punt 1 t/m 4 niet helemaal positief uitpakken dan zou ik idd voor nieuwe ATF en filter gaan om mee te beginnen.

 

Verder ben ik wel  benieuwd naar meer info over opnieuw afstellen aangezien de klik- link naar de Manual  niet echt de gewenste resultaten brengt. ( tis niet alleen ff file downloaden maar moet weer vanalles meer doen..............)

 

Bij deze houdt ik mij dus aanbevolen voor "Jip&Janneke Plug & Play info " 

 

Ralph, jij bent weer aan de beurt         :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder ben ik wel  benieuwd naar meer info over opnieuw afstellen aangezien de klik- link naar de Manual  niet echt de gewenste resultaten brengt. ( tis niet alleen ff file downloaden maar moet weer vanalles meer doen..............)

 

    :D

 

Met Google zijn er nog veel meer locaties te vinden om een AW4 manual (of een 89XJ FSM) te downloaden.

Ik denk dat ik 'm zelf ook nog ergens opgeslagen heb.......  Ik zal even zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De voorste remband is te regelen van buitenaf, voor de achterste moet het carter er af.

Er wordt een bepaald koppel voorgeschreven, en dan bv 1 3/8 toer losdraaien.

Dit hoort gewoon bij normaal onderhoud, maar wordt zelden gedaan.

De cilinder die de remband laat aanspannen heeft een bepaalde slaglengte. Als de remband gaat slijten, wordt deze benodigde slaglengte langer, totdat dus einde slag bereikt is. Als deze niet aangespannen wordt, gaat ie dus slippen.

Ik zeg niet dat dit hier de oorzaak is, maar kan zeker geen kwaad. Bij problemen moet men eerst de afstelling van de rembanden en de throttle valve (gaskabel) controleren. En uiteraard het oliepeil, te laag is slecht, te veel is zeker niet beter.

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Effe wat meer info opgezocht:

Als de rembanden niet goed afgesteld staan dan kan je diverse zaken verbranden. De rembanden zelf of de clutch packs (ligt eraan welke en of hij te strak staat of te slap). Moeilijk is het echter niet. Tis niet heel erg nauwkeurig, maar als je de extremen opzoek, dan kan je problemen krijgen.

De rembanden dienen om in combinatie met het activeren van de clutch packs een versnelling te kiezen. De voorste remband (kickdown band) wordt gebruikt in de 2de versnelling. De rear clutch is bij de 1e versnelling in combinatie met de overrunning clutch ingeschakeld. Wanneer je van 1 naar 2 schakeld, dan komt de voorste remband (kickdown band) erbij, dus heb je de rear clutch en de kickdown band in gebruik. Wanneer je vervolgens naar 3 schakeld, dan laat de kickdown band weer los en schakeld de front clutch in.

De achterste remband (low/reverse band) wordt gebruikt in combinatie met de front clutch om de achteruit versnelling te creeeren. Deze remband wordt ook ingeschakeld wanneer je met de shifter manual 1 kies. Dan "helpt" de low/reverse band de overrunning clutch. Daarom is het aan te raden om bij zware lasten en in terrein in de manual 1 te rijden. Dan staat niet alle kracht op de overrunning clutch (welke gewoon een 1-richtingskoppeling is van metaal op metaal) maar wordt netjes verdeeld).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...