Spring naar bijdragen

Tj Verhogen En Wielen


Recommended Posts

hallo,

 

Ik heb enkele weken geleden een TJ 4.0 handgeschakeld van 1998 gekocht. Deze heeft een 2.5 inch Rancho suspension lift en staat op MT velgen met 32 inch banden.

 

Heel aardig maar ik wil het bruter.

 

Wens is 35 inch banden op 10j wielen en een stukje hoger. Ik heb me al een ongeluk gegoogled maar zie door de bomen het bos niet meer. Daar waar de ene zegt een bodylift toevoegen van 2 inch is voldoende, zegt de ander dat naast de bodylift, SYE, langere armen, aanpassingen overbrenging, etcetc nodig is.

 

Wie weet wat de juiste bodylift moet zijn, en of en welke aanpassingen ik nog meer moet doen? Jeep wordt 90% op verhard gebruikt, en 10% off-road, en dan niet extreem.

bewerkt door tsjoemusky
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt nu nog geen Bodylift ?

Dat zou je kunnen doen en dan eventueel blokken op de veren.

Voor de weg zal het gaan, in het terrein zal het aanlopen.

Andere overbrenging is wel lekker, met deze set kun je de 5e versenlling wel vergeten.

SYE zou denk ik niet nodig zijn, kan later ook nog.

Andere shocks ?

 

Waarom wil je op deze manier gaan rijden, low budget ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanx. Er zit inderdaad nu nog geen bodlift op. Hoeveel inch bodylift is aan te raden in combi met de 2.5 inch Rancho die er nu onder zit?

 

Waarom andere shocks? Moeten veren dan ook weer niet aangepast gaan worden?

 

Is niet perse low budget, maar meer best solution for normal money......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoveel mensen, zoveel meningen :dry: .

 

Maar hier die van mij, maar ik heb de jeep voornamelijk voor het terrein en ik ben een rustige rijder.

35ers met standaard assen is geen goede optie.

35ers met standaard verhoudingen in de assen, verlies je vermogen op de weg.

Hoger dan 3" BL vind ik niet mooi en zelfs een beetje link, De body kan dan bij een flinke klap "verschuiven"

Zonder veren verhoging zal je de bak moeten verlagen, dus je gaat eerst omhoog met de jeep en onder de jeep ga je alles verlagen.

 

Hoeveel geld wil je uitgeven ?

Je hebt ook betaalbare verhogings setjes voor 4"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op http://www.jpmagazine.com/tech/ staan een hele boel artikelen met daarin de do's and dont's van het verhogen van je Jeep. Wat je minimaal moet aanpassen. Wat de ultieme verhoging is en wat de budget verhoging is en alles ertussenin, met niet geheel onbelangrijk, de voor en nadelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij betreft....

Als het alleen maar om de looks gaat, 2 inch bodylift en 3 a 4 inch veren lift. Je hebt minimaal 5 inch lift nodig om 35ers te laten bewegen.

Wat je dan hebt, ziet er stoer uit maar is knudde. Je theoretische topsnelheid in de 5e versnelling is 468 KM per uur bij 5000 toeren, oftewel je top bereik je in de derde versnelling. Dus overbrenging aanpassen naar 4.56 of 4.88 , dat kost geld! Ben je toch bezig, lockertje erbij? Nog meer geld....

Het is niet verstandig om dat in de standaard Dana 35 achteras te investeren, want die rijdt je toch aan bonken dus..... zwaardere achteras..... nog meer geld....

Uiteindelijk beland je dan waar velen je voorgingen , ook ik, Long arms, Dana 44 met ARB voor en achter, Sye , enz. enz. Geld op....

Koop een goede 3.5 inch korte arm lift bv Rubicon Expres, smalle 33ers op de standaard velgen, bv 33x10,5 van BFG, en gaan met die banaan!

Je zult er versteld van staan hoe goed dat het doet!

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij betreft.... Als het alleen maar om de looks gaat, 2 inch bodylift en 3 a 4 inch veren lift. Je hebt minimaal 5 inch lift nodig om 35ers te laten bewegen. Wat je dan hebt, ziet er stoer uit maar is knudde. Je theoretische topsnelheid in de 5e versnelling is 468 KM per uur bij 5000 toeren, oftewel je top bereik je in de derde versnelling. Dus overbrenging aanpassen naar 4.56 of 4.88 , dat kost geld! Ben je toch bezig, lockertje erbij? Nog meer geld.... Het is niet verstandig om dat in de standaard Dana 35 achteras te investeren, want die rijdt je toch aan bonken dus..... zwaardere achteras..... nog meer geld.... Uiteindelijk beland je dan waar velen je voorgingen , ook ik, Long arms, Dana 44 met ARB voor en achter, Sye , enz. enz. Geld op.... Koop een goede 3.5 inch korte arm lift bv Rubicon Expres, smalle 33ers op de standaard velgen, bv 33x10,5 van BFG, en gaan met die banaan! Je zult er versteld van staan hoe goed dat het doet! Siert.

Duidelijk verhaal Siert. Alhoewel..........het wordt voor een beginner als ik steeds lastiger om keuzes te maken.

 

Hoofdbestanddeel is looks. Echter ik wil ook het terrein in kunnen maar niet 'hardcore'. En ja, ik wil de 5e versnelling wel kunnen blijven gebruiken :-)

Voor mijn idee, en op basis van wat jij zegt:

 

rancho 2.5 inch suspension lift (aanwezig)

body lift van 3 tot max 4 inch 300,-

SYE en CV 800,-

overbrenging 4.88 200,-

 

Blijft dit heel bij normaal gebruik en is dit een realistische inschatting waaronder ik rustig 35ers kan monteren en ook redelijke rij eigenschappen behoudt?

 

cheers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk verhaal Siert. Alhoewel..........het wordt voor een beginner als ik steeds lastiger om keuzes te maken.

 

Hoofdbestanddeel is looks. Echter ik wil ook het terrein in kunnen maar niet 'hardcore'. En ja, ik wil de 5e versnelling wel kunnen blijven gebruiken :-)

Voor mijn idee, en op basis van wat jij zegt:

 

rancho 2.5 inch suspension lift (aanwezig)

body lift van 3 tot max 4 inch 300,-

SYE en CV 800,-

overbrenging 4.88 200,-

 

Blijft dit heel bij normaal gebruik en is dit een realistische inschatting waaronder ik rustig 35ers kan monteren en ook redelijke rij eigenschappen behoudt?

 

cheers

 

Op de weg kan het ermee door. In het terrein kan je het vergeten daar de banden gaan aanlopen en vanzelf voor ellende en schade gaan zorgen.

 

4 inch bodylift is gekkenwerk en degene die dat adviseert moeten ze opknopen.

 

Verder moet je er rekening mee houden dat je verbruik behoorlijk zal gaan toenemen en je motor veel meer toeren zal gaan draaien straks bij 100 km per uur.

 

Verder is de prijs van een andere overbrenging niet correct. Voor 200 euro koop je heel weinig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lang verhaal kort..... ga deze zomer lekker genieten van je Jeep, bezoek wat 4x4 evenementen, praat met andere Jeepers en maak dan goede keuzes.

Siert.

PS ik klink wel als een ouwe lul.....maar een Jeep serieus ombouwen kan zo maar 5 tot 10 duizend kosten. Don,t ask me how I know.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tsja, jullie zien dat ik echt nieuw ben in dit vak :whistle:

 

Geen idee of je nieuw bent in dit vak. Heb niks kunnen vinden in het effe voorstellen topic of je wel of niet nieuw schoon achter de oren bent :thumbsup:

 

Ga gewoon eerst rijden en genieten zoals hierboven aangegeven. Half werk is eigenlijk helemaal geen werk.

 

Tevens heb je voor het plaatsen van een nieuwe R&P ook goed gereedschap nodig, Anders kan je over 500 km weer nieuw spul kopen. Tevens komt er meer bij kijken dan alleen een andere ring en pignon. Degene die allemaal gereageerd hebben op dit topic weten waar ze over praten daar ze zelf al meerdere jeeps hebben verhoogd en of aangepast.

 

Begin er niet aan als je zeker weet dat je niet bereid bent om een paar duizend euro uit te geven!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het ook eens met Siert. Ik kocht mijn 98 TJ stock, en hoe langer je ermee rijdt en bezig bent, hoe beter je kunt inschatten wat je wilt, wat kan, wat binnen je budget valt en wat belangrijk is. Ik stel mijn toekomstplannen op die manier ook steeds bij - van ambitieus naar realistisch ;)

 

Als geld geen issue is dan.....tja......maar als je toch een beetje op je geld wilt letten, ga dan eerst lekker rijden, praat met andere Jeepers, verzamel info en maak daarna je keuzes.

 

Groeten,

Martin

 

Ps. foto van je Jeep? 

bewerkt door Martin_N
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lang verhaal kort..... ga deze zomer lekker genieten van je Jeep, bezoek wat 4x4 evenementen, praat met andere Jeepers en maak dan goede keuzes. Siert. PS ik klink wel als een ouwe lul.....maar een Jeep serieus ombouwen kan zo maar 5 tot 10 duizend kosten. Don,t ask me how I know.....

ik klink wel als een ouwe lul (spijker op de kop Siert lol)

Stoer en goed is duur. Goedkoop is duurkoop. Luister naar de ouwe man!

3.5 tot 4 lift springs en een 1" body lift maakt dat de 35 tires passen. Dat is het goedkoope deel. Control arm die heel blijven bij terein gebruik kosten geld, I like Currie for short arms. Regearing axles roughly 350 dollars in parts an axle. You need to do both.

Dan bij terein gebruik oem steek assen leven niet all te lang. The good stuff is expensive.

Een TJ zonder lift kan 31 banden passen, kun je een hoop plezier hebben en het blijft heel.

35's done right is expensive. Don't even ask me what it takes to run 40's

IMG_0252.jpg

Doublewhammy.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor alle reacties. Dit is precies de reden om hier te posten! Ik neem de adviezen ter harte.

 

Zoals ik er nu over denk, ga ik denk ik voor een voorlopige tussenoplossing. Zoals gezegd heb ik nu een 2.5 Rancho suspension lift en 32 inch banden.

 

Ik ga daar als tussenoplossing een 1 tot max 1.50 bodylift aan toevoegen in combi met 33 inch banden.

 

Voor de rest richt ik me deze zomer op de techniek en het rijden. Moeten fuseekogels, wat kruisjes en wat rubbers her en der worden vervangen. Remschijven, blokken en nog wat klein spul. Daarnaast wil ik de onderzijde van de wagen in de POR15 zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me een verstandige keuze.

Pak een keer een terreinevenement mee en verbaas je hoe ver je met die configuratie gaat komen!

 

 

Bedenk ook dat, hoe meer je je jeep voor het terrein aanpast, hoe minder hij zich op de weg gaat gedragen! Het zoeken is dus naar de juiste tussenweg, wanneer je je jeep voornamelijk op de weg gebruikt.

 

Mijn tip: Ga, voor zover mogelijk, stapje voor stapje omhoog. Alleen zo kun je het omslagpunt voor jezelf bepalen.

 

 

Maar als ik het zo lees zit je met de door jou voorgestelde configuratie voorlopig helemaal goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is exact de tussenoplossing waar ik ooit voor heb gekozen en die in zekere zin weggegooid geld is... mijn advies is nog steeds: eerst rijden en rondkijken zodat je meteen de goede keuze maakt. :thumbsup: (spaar wat langer)

Maar goed, het is en blijft jouw keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ben nog steeds bezig met bepalen welke stap ik neem. Kan iemand mij  vertellen wat voor assen er onder mijn standaard TJ van 1998 zitten? Ik denk op basis van wat ik heb gelezen Dana 30 en Dana 35. Of heb ik dat mis? Ik wil R&P 4:88 aanschaffen en door Siert laten installeren. Wat is het beste en goedkoopste adres om deze R&P + master install kit aan te schaffen?

 

Hieruit kunnen jullie opmaken dat ik toch voor de 35-ers ga. En stap voor stap de Jeep eerst voor voornamelijk straatgebruik ga opbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben nog steeds bezig met bepalen welke stap ik neem. Kan iemand mij  vertellen wat voor assen er onder mijn standaard TJ van 1998 zitten? Ik denk op basis van wat ik heb gelezen Dana 30 en Dana 35. Of heb ik dat mis? Ik wil R&P 4:88 aanschaffen en door Siert laten installeren. Wat is het beste en goedkoopste adres om deze R&P + master install kit aan te schaffen?

 

Hieruit kunnen jullie opmaken dat ik toch voor de 35-ers ga. En stap voor stap de Jeep eerst voor voornamelijk straatgebruik ga opbouwen.

 

Je hebt een dana 30 vooras en een dana 35 achteras.

 

Ik zeg zoals het is maar je bent LOCO als je 4.88 in de assen ga zetten.

 

Neem gewoon 4.10 of 4.56. dat is meer als genoeg met die motor en 35 inch banden en voornamelijk straatgebruik.

 

Waarom laat je Siert niet alles bestellen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...