Spring naar bijdragen

Airco Begint Koud, Wordt Later Warm ...


mrobers
 Share

Recommended Posts

De airco in de 2001 XJ van mijn vrouw heeft een rare eigenschap waar ik tot nu toe geen oplossing voor heb kunnen vinden. Mischien dat jullie een ideetje hebben...

 

Als je met koude motor gaat rijden, blaast de airco heerlijk koud (ca. 6 graden). Echter na een tijdje rijden voel je ineens de lucht warm worden en slaat de compressor niet meer aan. Stationair testen is lastig want zelfs na 15 minuten draaien, doet de airco het nog steeds. Eigenlijk dus testen na een ritje (of meer warmte). Opvallend is dat de electrische fan niet aanslaat zodra je de airco aan zet; dat doet die in mijn '91 XJ wel. Ok, wat heb ik tot nu toe gedaan :

 

- airco laten afvullen (bleek slechts h

bewerkt door mrobers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

luchtspleet van de aircokoppeling afstellen op 0.50 mm

centrale moer van de aircokoppeling loshalen voorste gedeelte van de koppeling

demonteren dan ligt er tussen het asje van de pomp en het koppelingsdeel afstelringen

met een voelermaatje de luchtspleet afstand afstellen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

luchtspleet van de aircokoppeling afstellen op 0.50 mm

centrale moer van de aircokoppeling loshalen voorste gedeelte van de koppeling

demonteren dan ligt er tussen het asje van de pomp en het koppelingsdeel afstelringen

met een voelermaatje de luchtspleet afstand afstellen

Ehhh... hoe gaat dit helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah nu snap ik het!

Ik denk echter dat het probleem ergens anders zit, met name omdat de fan niet aan slaat. Ik zoek dus eigenlijk een beschrijving hoe de fan aansturing werkt of hoe ik die kan testen. Bijv een elektrisch schema.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag op YouTube een filmpje over de airco van een XJ van 89. Hierin werd beweerd dat wanneer de aircokoppeling wordt ingeschakeld ook de elektrische fan wordt geactiveerd. Is dit juist? Bij mijn XJ van 2001 blijft de fan uit wanneer de aircopomp actief draait.

bewerkt door Rudolfo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een draadje het fanrelais overbruggen. Blijft 'ie dan koelen of is het gedrag merkbaar anders, ( het kan ook zijn dat hij er dan na verloop van tijd op lage-druk uitgaat) dan uitzoeken waarom dat relais niet opkomt.

 

Maakt het geen verschil, dan moet je je toch eens op de compressor focussen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, even een late reactie maar alsnog even een update op mijn beginpost. Ik heb inmiddels het probleem gevonden; het is de koelwater temperatuursensor.

 

E.e.a. gevonden door de diagnose uit te voeren die in deze link staat beschreven : http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Cooling/Electric_Fan_Diagnosis.htm

 

Nu nog even een nieuwe sensor bestellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien heb ik het probleem niet goed begrepen maar ik dacht dat jou fan niet aanslaat als de AC inschakelt?

Als dit zo is, dan zie ik even niet wat dit met je koelwater temp schakelaar te maken heeft. als ik de beschrijving lees, dan is de fan aansturing via AC geheel appart van de fan aansturing door de koelwater temp sensor. Ook bij kapotte koelwater temp sensor moet de AC - fan aansturing gewoon werken en andersom.

Of zie ik dat verkeerd?

 

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn elektische fan slaat inderdaad niet aan (de visco fan doet het uiteraard wel). Als je het stappenplan in de diagnose uit mijn link volgt, dan zie je hoe het in elkaar steekt.

 

All MJ sand XJ vehicles equipped with a 4.0L engine that have air-conditioning and/or heavy duty cooling are also equipped with an auxiliary electrical fan. The fan is controlled by a relay mounted on the left inner fender panel. A switch attached to the radiator outlet tank above the radiator lower hose senses engine coolant temperature. When coolant temperature is above 190*F (88*C) the switch closes allowing current from the ignition switch to flow through the fan relay to ground activating the relay.

 

Ik heb alle stappen doorlopen en waren goed, totdat ik bij de temperatuur sensor aan kwam (ongeveer halverwege de pagina).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoppa, probleem opgelost!

 

Probleem bleek te liggen in een versleten clutch pack van de aircocompressor. Bij koude motor grijpt de koppeling netjes aan en doet de airco het uitstekend. Na een tijdje rijden en dus het oplopen van de temperatuur onder de motorkap, greep de koppeling niet meer aan. Als je hem een klein zetje geeft met een schroevendraaier (pas op ivm draaiende delen!!!), greep hij meteen aan.

 

Door slijtage wordt de afstand tussen de koppeling groter (de 'air gap') en door temperatuurstijging zetten de onderdelen uit en is er net teveel ruimte voor de magneetkoppeling om te activeren. Normaal gesproken vervang je de clutchpack of zelfs complete aircocompressor. Het kan echter ook anders :

 

35mdztc.jpg

Slangetje koelvloeistofoverloop vanaf radiatordop terugtrekken en fanshroud losmaken (2x 8mm boutjes)

 

2v9ut1t.jpg

Middelste moer (14mm) lossen van clutchpack; hiervoor moet je even wat slims verzinnen om de koppeling tegen te houden bij het losdraaien

 

jjlpmx.jpg

Buitenste koppeling loshalen van het asje (asje met spietjes en kan er maar op 1 manier op)

 

2ai4q5l.jpg

Hier zie je op het asje een heel dun afstandsringetje ('shimmy'); deze verwijder je

 

s4at8g.jpg

Hierna even de koppelingsplaatjes een beetje opschuren en de boel weer in elkaar zetten

 

Gevolg; de airgap is iets minder en compenseert de slijtage. Airco doet het weer fantastisch (wel zo fijn met het hopelijk betere weer de komende tijd) !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...