Jump to content

Aankoop Tips Voor Aanschaf Cherokee


EJG
 Share

Recommended Posts

Beste kenners, heb mij net geregistreerd omdat ik op zoek ben naar een XJ.  Ik ben een petrolhead uit Haarlem met een zeer diverse autohistorie maar nog niet eerder een Jeep gehad.

Al flink ingelezen maar jullie tips zijn welkom.  Ik zie bij Cherokee4me een blauwe uit 2000 staan die me zeer aanspreekt. Veel geld maar zover ik begrijp krijg je daar bij deze specialist ook kwaliteit voor terug. Ik kan vrijwel alles zelf als het om onderhoud aankomt maar wil met een goede basis starten. Kent iemand deze auto toevallig? Woon zelf in haarlem dus het is wel een een ritje!

Thnx!

Edited by P-track
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Adebisi said:

Als ik deze 2 websites bekijk ben wel een beetje nieuwsgierig geworden naar de marktwaarde van mijn XJ. Een topfitte, alle opties '97 met 220k. Zit dit echt realistisch bij de 8-11 duizend?

Ik durf geen voorspellingen meer te doen, een paar jaar terug tussen de 3 tot 5 k voor een mooie facelift met niet teveel km, nu worden er prijzen gevraagd die niet veel meer te maken hebben met de waarde die ik er aan toe ken.

Cherokeeland is altijd hoog in de markt geweest, wel mooie auto's met goede km standen, meer voor de Amsterdamse elite tot voor kort?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ik ben me aan het orienteren op een  Cherokee xj en heb me al wat ingelezen. Mijn voorkeur gaat uit naar een 4.0 benzine (1998-2001). Ik zal hem voornamleijk als 2e auto op de weg gebruiken , maar wil er ook off road mee rijden, hoewel de mogelijkheden in nederland zeer beperkt zijn. . Ik ben nieuw op het forum en heb nog een paar (domme) beginners  vragen. Misschien dat jullie me wat verder in de xj wereld kunnen helpen. 

1 hebben de cherokkees standaard een sper of lim.slipdifferentiieel? Maw als er een voor en/of achterwiel grip verliest, blijft er nog wat over op de andere wielen? Kun je  ergens aanzien wat voor differentieel er op zit?

2. Zou een goede standaard xj geschikt zijn om naar Marokko/senegal te reizen en daar het nodige off-road werk te doen. (Zand, onverharde bergpaden). Welke aanpassingen zouden jullie adviseren?

3. De cylinderkoppen van 2000-2001 schijnen een zwakke plek te hebben waardoor ze scheuren. Mocht dit het geval zijn, heeft iemand enig idee wat een nieuwe kop kost en hoeveel montage kost? Zijn ze uberhaupt nog wel te krijgen of wellicht te repareren. Of adviseren jullie die bouwjaren niet te kopen?

Ik  hoop  spoedig deel uit te gaan maken van de  xj wereld. Het forum is mijn eerste stap.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Alex, de XJ heeft standaard de limited slip in de achteras. Zolang 3 wielen grip hebben kom je wel weg maar als je balanceert op 2 wielen sta je stil. Kijk maar op youtube en zoek op XJ offroad. Krijg je een aardig idee wat ze kunnen.

Naar mijn mening kan de XJ standaard ver komen, zou wel zorgen voor goede AT banden dan als je de zandbak induikt. Zorg wel dat je waffelboards en een goede schep bij je hebt en een lier is dan ook geen overbodige luxe als je alleen gaat rijden.

De cylinderkop van die XJ's is dan de 0331, deze hebben vaak een scheurtje tussen 3 en 4 vooral op gas. Wat de meesten dan doen is de kop van een ouder type (voor 2000) erop te zetten. Als je er meer over wil weten kun je eens bellen met bv jeepparts.nl of Cherokeeparts.nl, die kunnen je daar vast meer over vertellen.

Rij zelf ook een 93-er XJ. Als je een Jeep naar je zin gevonden hebt moet je eens een academy van de Jeepclub bezoeken, leer je een hoop van de aangesloten leden en de begeleidende marshalls. Kijk maar op www.jeepclub.nl voor verdere informatie.

Veel succes met je zoektocht. Groet Gerrit

Edited by brandend zand
schrijffout
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Beste mensen,
Ik zit met een dilemma, ik ben op zoek naar jullie ongezouten advies/mening.
We kijken naar een "nieuwe" auto, het oog wil ook wat en een Cherokee XJ is echt een ontzettend leuke auto, een van de weinige waar ik een grote smile van krijg.  MAAR in alle eerlijkheid: het is niet de bedoeling dat het mijn nieuwe hobby wordt, het is gewoon een (enige) auto voor dagelijks gebruik (we rijden tegenwoordig heel weinig overigens) en ik wil niet per se beste vrienden worden met een Jeep specialist 🙂

Heel eerlijk, en ja je weet het nooit van te voren en er kan altijd wat zijn, maar........ Als je bij een van de bekende shops (cherokeeland, cherokee4me, karel oto.. ?) een fatsoenlijk exemplaar koopt, kun je dan betrekkelijk zorgeloos gewoon rijden of moet je eerlijk zijn en zo'n auto echt als een hobby zien met issue's problemen, uitdagingen en onderhoud? 

Vraag 2
ik zou eigenlijk alleen LPG3 overwegen (bij aankoop of er in geinstalleerd), is oververhitting dan wel of niet een issue? De ene zegt absoluut niet, de ander weer "echt wel". Ben het spoor beetje bijster.

 

Jullie advies / mening wordt zeer gewaardeerd,

Groet

Roland

Link to comment
Share on other sites

Dag Wombat

Hier mijn ongezouten ervaringen:
XJ 92 4.0 (performance!) op LPG Prins installatie en het is een ongelooflijk leuke bak. Ik kocht hem in goede staat, het eerste jaar verliep zorgeloos. LPG zelf laten inbouwen (€2500) en ik heb helemaal geen problemen met oververhitting (ook niet in Spanje bij 45°C). De mijne kwam ook van cherokee4me (maar ik kocht hem een jaar later bij iemand anders). Er bleek weinig of niets aan gedaan om de wagen echt op punt te stellen, door cherokee4me.

Maar... XJ's zijn nu minstens 20 jaar oud en daar gaat wat aan zijn. Is het een project? Ja dus... Maar ik heb ook een fiets 🙂


Als je iets of wat handig bent (je hoeft eigenlijk echt niet veel te kunnen...) gaat het meeste vanzelf. Je ziet het bij zo'n simpele auto dikwijls komen, naar mijn mening...

Hopelijk kan je daar mee verder!

Link to comment
Share on other sites

Welkom!

XJ 4.0 mits geen roest is een redelijk zorgeloze wagen met eenvoudige techniek. Overhitting heb ik zelf nog niet meegemaakt, en heb er al een paar versleten.

Kopen bij een garage is niet altijd garantie voor zorgeloos rijden, doe desnoods een aankoopkeuring bij een specialist. Een beetje technische kennis en zelf wat doen scheelt zeker in de betrouwbaarheid. Niet iedere garage om de hoek heeft verstand van Jeeps.

G3 op kenteken en het bijbehorende MRB tarief is mogelijk vanaf 97 

Als je weinig kilometers maakt is LPG een dure brandstof...

Succes met je keuze!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...