Spring naar bijdragen

Aankoop Tips Voor Aanschaf Cherokee


EJG
 Share

Recommended Posts

Jeepliefhebbers,

Nieuw op het forum, maar wel een fan van de Jeep. Heb jarenlang in in Jeep CJ gereden. We willen een jeep cherokee 2.5 benzine aanschaffen. Het gaat om een Jeep van 1999. Heeft iemand ervaring met deze wagen op de snelweg? Ben benieuwd naar het rijgedrag en wat we kunnen verwachten!

Alvast bedankt!

Peter

 

Welkom.

 

Waarom is vooralsnog de keus gevallen op een 2.5 liter uitvoering. Reden verbruik ( kosten ) of omdat hij gewoon mooi is die 2.5 liter cherokee?

 

Niet te vergelijken met het rijgedrag van een cj mede door zijn langere wielbasis maar een goed rijgedrag wordt mede bepaald door de staat van onderhoud waarin een auto verkeert.

 

Verder is er genoeg geschreven op het internet over een XJ.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

Nieuw op het forum, maar ben wel een Jeepfan. Jarenlang in een CJ gereden, maar we overwegen nu de aanschaf van een Cherokee 2.5 liter benzine. Het is een auto van '99 en we zijn wel benieuwd waar we op moeten letten. Belangrijk voor ons is hoe de auto zich op de snelweg gedraagt.

Weet iemand wat we kunnen verwachten?

Alvast bedankt!

Gr. Jeepteacher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom.

 

Waarom is vooralsnog de keus gevallen op een 2.5 liter uitvoering. Reden verbruik ( kosten ) of omdat hij gewoon mooi is die 2.5 liter cherokee?

 

Niet te vergelijken met het rijgedrag van een cj mede door zijn langere wielbasis maar een goed rijgedrag wordt mede bepaald door de staat van onderhoud waarin een auto verkeert.

 

Verder is er genoeg geschreven op het internet over een XJ.

Bedankt voor je reactie, het is een mooie strakke auto, prima onderhouden.

Als ik je goed begrijp is de snelweg, of een lange reis naar Zuid-Frankrijk geen probleem qua rijgedrag?

Inderdaad spelen de kosten een rol. Het is 2e auto die we ook als gezinsauto gaan gebruiken.

Heb je nog een een tip voor een internet-site?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 8 jaar een 1998 2.5L gehad (2000-2008), je ziet het nog in mijn forumnaam.

Destijds, bijna nieuw, gekocht vanwege het grote prijsverschil met een 4.0L. Als ik het geld had gehad dan was het een 4.0L geworden.

Met die 2.5L heb ik heel veel plezier gehad (maar ook heel veel kosten). Verwacht geen top prestaties op de snelweg. Je kan goed meekomen maar dat is het dan ook wel. Ik ben meerdere jaren met een grote caravan naar Zuid-Frankrijk geweest. Op de rechte weg gaat dat prima, zeer stabiel ook. Hellingen,ook op de autoroute zijn lastiger. Je moet al heel snel terug naar 3 en zelfs 2. Van 5 terug naar 4 heeft dan geen enkel effect. Zonder caravan met een flinke belading zal je dat ook merken op hellingen.

Qua rijden is de 2.5L XJ best wel te vergelijken met een Wrangler (TJ). Die heb ik ook gehad en beiden zijn ruwe bolsters. Geen comfort, niets is electrisch.

Ik zei al veel kosten. Er is in die 8 jaar heel veel stuk gegeaan. Maar hij heeft me nooit laten staan. Motor en versnelllingsbak zijn robuust. Hou daar rekening mee.

Vanaf 2006 diende de XJ bij ons als 2e auto. Ik kocht toen een  2005 3.7L KJ. Veel meer comfort en veel meer power. In 2008 maakte de 2.5L  XJ plaats voor een 97 2.5L TJ en in 2012 kwam er dan eindelijk een 4.0L XJ. Kortom als het Jeep virus je eenmaal te pakken heeft.... wees gewaarschuwd. :-) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • 11 months later...

hallo,

 

ik wil graag een jeep cherokee 4.0 limited (1990) kopen, als mijn eerste auto.

maar nou is mijn vraag: hoe veel gaat die jeep me per maand kosten? (qua verzekering, wegenbelasting, LPG enz)

het is nog geen LPG, dus dat zou dan nog kunnen worden ingebouwd.

 

Gr. Jeepboy_

 

post-17167-0-16915900-1451375922_thumb.p

post-17167-0-16915900-1451375922_thumb.p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo,

 

ik wil graag een jeep cherokee 4.0 limited (1990) kopen, als mijn eerste auto.

maar nou is mijn vraag: hoe veel gaat die jeep me per maand kosten? (qua verzekering, wegenbelasting, LPG enz)

het is nog geen LPG, dus dat zou dan nog kunnen worden ingebouwd.

 

Gr. Jeepboy

Dit ben ik kwijt voor mijn xj op lpg (wel G3), een geweldige auto!

Verzekering:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Na mij voorgesteld te hebben, kan iemand mij helpen met aankoop tips voor een XJ?
Ik hoor verschillende verhalen over wat nou het beste bouwjaar is... De één zegt voor 1997 en juist andere zeggen tussen 1997 en 1999. De overige aankoop tips heb ik al doorgelezen maar dit kan ik eigenlijk nergens vinden op het forum.

Alvast bedankt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
On 7 Mar 2016 at 10:48 AM, Markos said:

Na mij voorgesteld te hebben, kan iemand mij helpen met aankoop tips voor een XJ?
Ik hoor verschillende verhalen over wat nou het beste bouwjaar is... De één zegt voor 1997 en juist andere zeggen tussen 1997 en 1999. De overige aankoop tips heb ik al doorgelezen maar dit kan ik eigenlijk nergens vinden op het forum.

Alvast bedankt! 

96-01 maar ik zou vooral naar een zoveel mogelijke roestvrije zoeken en de zwakheden per jaar in de gaten houden als je voor eentje aan het kijken bent. 

bewerkt door Adebisi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

En ja dan heb je een cherokee en denk je een goede te hebben. (4ltr high output uit 1996 met 370 op de teller op lpg)

maar nadat hij me in 4 maanden al 3x echt in de steek heeft gelaten, 2 dingen heb ik zelf op kunnen lossen (dynamo en bobine, laatste met behulp van de anwb) en de krukas sensor wat 4x4mesman voor me heeft gevonden. Nu weer warmte problemen, lijkt op de visio. 

Grote vraag is nu wat zit er nog meer ellende in deze bak ??? 

dus gisteren naar cherokee4me geweest voor een algemene check, daar kwam een A4 vel vol uit met een paar punten waar ik toch echt van schrok (remleidingen). onder de streep kwam een geschat bedrag te staan van 2500. met de aantekening dat er ook wat aam de motor zelf moet gaan gebeuren goedkoopste zou vervangen voor een met minder km zijn wat dan ook weer 2000 kost, blijft de airco en geroeste dakgoten over op het lijstje.

kort gezegd heb ik dus vertrouwen in de verkeerde verkoper gehad en heeft Don van Jeepmechanic mij een sloop auto verkocht voor veel geld (5000)

en nu ??

gooi ik weer 4500 in deze cherokee, die dan nog niet geheel goed is of koop ik voor 6000 een "betere" bij Cas van cherokee4me ?? Cas heeft een verhoogde cherokee uit 2001 ook op lpg staan. (96-GV-HJ)

vannacht heb ik geloof ik van alles zitten overdenken maar vanochtend is er geen uitkomst op mijn kussen gevonden. Dus dan maar het forum raadplegen. 

Wie heeft advies ??

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 4.0 HO is best een duurzame motor, maar 370K is niet niks en dan is er echt wel slijtage, en dat geld eigenlijk voor de gehele auto.

Roestige dakranden kun je toch zien bij aankoop?

Remleidingen is niet zo spannend, gewoon vervangen.

Deze Cherokee is best te redden, maar dan zul je zelf vuile handen moeten maken, of iemand voor een ander tarief dan de garage moeten vinden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, schneiders said:

Een 4.0 HO is best een duurzame motor, maar 370K is niet niks en dan is er echt wel slijtage, en dat geld eigenlijk voor de gehele auto.

Roestige dakranden kun je toch zien bij aankoop?

Remleidingen is niet zo spannend, gewoon vervangen.

Deze Cherokee is best te redden, maar dan zul je zelf vuile handen moeten maken, of iemand voor een ander tarief dan de garage moeten vinden.

 

roestige dakranden had ik idd kunnen zien. remleidingen zelf vervangen scheelt niet zoveel Cas doet dat voor €80, lassen is het duurste maar het is ook heel wat en allemaal handwerk en veel sloopwerk om er bij te kunnen. Cas vraagt hier €800 voor en dat lijkt me toch ook heel netjes gerekend. nee over de prijzen die Cas rekent ben ik zeker tevreden over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg niet dat Cas te duur is, maar als je alles gaat rekenen uren onderdelen en motorrevisie, dan is zo'n auto inderdaad total loss.

Zelf doen is de enige manier om de kosten te drukken en het leuk te houden.

Een andere motor inbouwen is niet zo moeilijk, een goede vinden dan weer wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sja, dynamo, bobine en remleidingen zijn gewoon slijtagedelen en de krukassensor hebben we hier bijna allemaal al moeten vervangen tegen zo'n kilometerstand, vaak al veel eerder. Wat is er precies mis met de huidige motor?

Tip: een gebruikte 4.0L motor kun je voor weinig in Engeland kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, Masis said:

Sja, dynamo, bobine en remleidingen zijn gewoon slijtagedelen en de krukassensor hebben we hier bijna allemaal al moeten vervangen tegen zo'n kilometerstand, vaak al veel eerder. Wat is er precies mis met de huidige motor?

Tip: een gebruikte 4.0L motor kun je voor weinig in Engeland kopen.

de huidige motor zijn de kleppen op z'n einde en er zit een rammeltje in de onderkant. de olie druk is ook minimaal. het vervangen zou ik op straat moeten doen. dynamo en bobine zag ik ook wel als onderhoud maar de zeer slechte staat van de remleidingen en bodem had ik niet verwacht van een auto die 5000 kost. ook dat hij niet wist of de airco het deed was de laatste druppel, ik ontdekte dat de relais er niet in zit en dat een veer van de koppeling gebroken was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minute ago, schneiders said:

Wat is de reactie van de verkoper, heb je die gesproken?

hij had alles nagekeken, ook de controle lampjes. maar ja toen ik het check engine lampje verving ging dat ineens branden, enz. kan gebeuren dat de lampjes zomaar stuk gaan was zijn reaktie is een oude auto. nee je begrijpt ben er klaar mee. en achteraf van een 3 tal mensen die elkaar niet kennen gesproken met de zelfde nare ervaringen met deze man. 

ik had al geen vertrouwen meer in de betrouwbaarheid van mijn cherokee en dat werd gisteren eigenlijk bevestigt door Cas van cherokee4me. heb er ook met mijn neus bovenop gestaan en zijn conclusie was niet ongegrond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al vaker van Cas gehoord, dat de klanten van Jeep mechanics uiteindelijk bij Cas belanden en dat zijn meestal geen leuke verhalen.
Zo ook in jouw geval blijkbaar. Ik zou toch nog eens de verkoper confronteren met je verhaal en dat je wel verwacht dat er naar een passende oplossing wordt gezocht. Het kan toch niet zo zijn dat hij je auto verkoopt die van geen kant deugd. Daarnaast lijkt het wel of het lampje expres defect is gelaten, helaas is dit natuurlijk niet te bewijzen.

Heb je ook iets van een contract getekend waar verkoopvoorwaarden of iets in staan. Is hij overigens ook aangesloten bij de BOVAG, anders kan je daar het verhaal ook nog even aan kaarten. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, Markos said:

Ik heb al vaker van Cas gehoord, dat de klanten van Jeep mechanics uiteindelijk bij Cas belanden en dat zijn meestal geen leuke verhalen.
Zo ook in jouw geval blijkbaar. Ik zou toch nog eens de verkoper confronteren met je verhaal en dat je wel verwacht dat er naar een passende oplossing wordt gezocht. Het kan toch niet zo zijn dat hij je auto verkoopt die van geen kant deugd. Daarnaast lijkt het wel of het lampje expres defect is gelaten, helaas is dit natuurlijk niet te bewijzen.

Heb je ook iets van een contract getekend waar verkoopvoorwaarden of iets in staan. Is hij overigens ook aangesloten bij de BOVAG, anders kan je daar het verhaal ook nog even aan kaarten. 
 

heb alleen het voorlopige koopcontract met aan de achterkant een A4 vol met kleine lettertjes. toen ik de auto kwam halen was zijn papier op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou de verkoper de gelegenheid geven de zaak op te lossen, door nu met naam en toenaam de verkoper af te branden via dit medium is de schade aan zijn naam al gedaan en is deze wellicht minder genegen een oplossing te vinden.

5000 euro voor een cherokee uit 96 met die kilometerstand en alle gebreken die er zijn, is echt teveel betaald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, rdolfijn said:

heb alleen het voorlopige koopcontract met aan de achterkant een A4 vol met kleine lettertjes. toen ik de auto kwam halen was zijn papier op.

Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt zou je hun kunnen raadplegen.

Ik heb ze al een paar keer nodig gehad maar ze hebben me altijd keurig geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ab unpinned en pinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...