Spring naar bijdragen

Problemen Met Schuif/kanteldak


Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en heb me eerder al voorgesteld. Waar dat bericht gebleven is blijft mij vooralsnog een raadsel maar to the point;

 

Na zoekwerk met o.a. (afvoerkanaaltjes doorspuiten met luchtdruk) vanwege een lekkend schuifdak denk ik dat het probleem opgelost is. Het rubberwerk om het glas gaapte hier en daar, ik bedoel geen canyons maar milimetertje zullen we zeggen.

Met een dun houten spateltje in een doekje met ontvetter de hele omtrek schoongemaakt en daarna met sikaflex 11 zwart, gekit. Hij lekte dusdanig dat m'n sokken nat werden.

Enige handvastheid is geboden om een kleverige kliederzooi te vermijden.

Inmiddels paar keer regen gehad en het euvel lijkt verholpen te zijn.

 

Wat mij niet lekker zit in de bedrijfszekerheid van het dak, soms doe ik hem open of in een andere stand. Dak doet dan gewoon nix en na een minuut of wat werkt hij weer. (ik ben toch zijn baas ?).

 

Heeft iemand daar ervaring mee ? Het is zo lullig als het plots begint te hozen ! En wanneer hij helemaal niets meer doet, kun je dan op e.o.a. manier dat dak dan dicht krijgen ??

 

Hasta pronto !

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij niet lekker zit in de bedrijfszekerheid van het dak, soms doe ik hem open of in een andere stand. Dak doet dan gewoon nix en na een minuut of wat werkt hij weer. (ik ben toch zijn baas ?).

 

Schakelaar en motortje al nagezien? Eigenlijk zou je moeten kunnen meten wat er gebeurd als de storing optreed, maar dat zal niet makkelijk zijn, denk ik......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou was vandaag jeepklusdag.

 

Heb de unit waar de dakschakelaar zit eraf gekregen pfff, zit voor met een schroef en dan moet je hem aan de achterkant met twee handen krachtig naar beneden trekken (wie zoekt zal vinden).

 

Wel tijdig stoppen met dat trekken anders wordt er het e.e.a. ontdraad.

Alles zag er tip-top uit, dus weer teruggeplaatst.

 

Dat motortje Ab, eh........ volgens mij moet je dan het hele dak er van buitenaf uitschroeven niet ?  Ik kon tenminste in de licht-unit voor achter niks bijzonders ondekken. Laat ik nog effe zo, de komende maanden regent het amper hier.  nok nok nok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had het zelfde. Zat ongeveer een milimeter ruimte tussen het glas en de dakrand. Vooral in de hoeken. Het water kwam dus via het hemeltje naar binnen op de stoel......

 

Volgens mij ligt het aan de afsluitring die waarschijnlijk uitgedroogd en dus gekrompen is. Heb uiteindelijk het raam dmv de schroeven bij de dakrail (de bevestigingsschroeven) opnieuw gesteld. Je kunt zowel de hoogte alsook de horizontale ligging aanpassen. Denk er om dat je het niet te radicaal doet. Het is uiteindelijk maar een milimeter...

 

Ik heb nu geen lekkage meer en dat is met het huidige lenteweer goed uitgetest!

 

Ben benieuwd of het bij jou ook helpt.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De schakelaar heb je er zo uit incl boordcomputer. 1 schroefje en dan voorzichtig naar beneden trekken, zitten aan beide kanten 2 klik dingen. Ik zou daar eerst naar kijken.

Ik ben trouwens ook bezig geweest om de hemel eruit te halen. Ik wilde ook bij de rails en motor kunnen komen, hij glijdt namelijk niet helemaal soepel en er is een klein beetje roest daar. Alles ligt nog open, ik ga er binnenkort mee verder en laat dan wat weten. Volgens mij is dat de enige manier om goed bij dat motortje te komen.

 

Hoe werkt het 'gordijn' bij jou? Is het, net als bij de KJ, zo dat je dat gordijn niet kunt sluiten wanneer het dak open staat? Schuift hij mee als je het dak open en dicht doet? Hoe diep kan hij naar achteren? Ik heb namelijk het idee dat er bij mij eea niet klopt en gebroken is.

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eh.. Masis, had ik al gedaan maar voor 't gemak noemde ik het in mijn post "unit waar de dakschakelaar zit" maar maak nie uit.

 

Klinkt alsof we het over zo'n zelfde schuif/kanteldak hebben, ik kan dat "gordijn" ook niet sluiten wanneer het dak open is. Het gordijn kan ik (bij opendoen) ook mee laten schuiven (doe ik niet om motortje niet teveel te belasten) best wel gelijkend dus zelfs ook wat roest.  :P Door de kit reparatie zal daar dus geen water meer komen. Hoever open ?, ik geloof net zo ver als het dak open kan.

 

M'n LIEVE HEMEL.... die ga ik er toch echt nog niet uitslopen om bij het motortje te komen, kan toch niewaar zijn ? Dit omdat volgens mij het zonnedak zich tussen het dak van de auto en een soort van binnendak bevindt (direct boven je hemel). Ik kwam daar achter toen ik de unit met lampjes voor de achterpassagiers er afgeschroeft had....

 

Ik hoop dat er iemand met een makkelijker oplossing komt. :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha, daar las ik ff overheen.

 

Prima, dat hoort dat hij niet dicht kan als het dak open is. Is bij mij niet het geval, dus er is iets gebroken bij mij. Het raam zelf kun je er met 6 moeren zo uit tillen trouwens, maar veel bereik je daar niet mee. Om bij het motortje te komen moet het hemeltje er echt af, heb het nog even opgezocht. Zoveel werk is het niet, zo'n half uurtje:
 

-Boordcomp waar de schakelaar in zit weg halen
-Pilaren bij de voorraam eruit klikken, kun je zo eruit trekken
-Voor gordels moeten los, met het juiste torx dopje is dit zo gedaan, en daarna kun je de pilaren zo eruit trekken

-Dak verlichting passagiers eraf halen, dit is gewoon het glas eraf klikken, los schroeven en eruit trekken

-Handvaten achter in het dak los schroeven
-Verlichting in het dak vd achterbak los halen. Ik geloof eerst losschroeven en dan naar beneden trekken. De clipjes zijn hier gevoelig, en zijn bij mij gebroken, voorzichtig dus.
-Pilaren achterklep naar dak eruit klikken
-Speakerbar eruit halen, deze zit met 4 schroeven vast. De schroeven zitten aan de uiteinde, onder zwarte dopjes, als je hier voorzichtig met een tang op drukt springen ze al los. In het midden nog een clip, die je gewoon open kunt draaien.
-Verder zaten er geloof ik nog 2 clipjes boven de achterbank. Zelf ben ik nog hier en heb deze nog niet los gekregen.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is normaal dat je de verduistering niet kan sluiten als het schuifdak naar achter is geschoven. (enkel als die naar boven geklapt is)

Hemel uithalen klinkt een groot werk, maar valt wel nog mee.

Eventueel heb ik nog een compleet schuifraam liggen, van een '98 ZJ 5.9 in goede staat...

Succes,

Geert

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is normaal dat je de verduistering niet kan sluiten als het schuifdak naar achter is geschoven. (enkel als die naar boven geklapt is)

Hemel uithalen klinkt een groot werk, maar valt wel nog mee.

Eventueel heb ik nog een compleet schuifraam liggen, van een '98 ZJ 5.9 in goede staat...

Succes,

Geert

Hadden die yankies geen andere mogelijkheid kunnen verzinnen om bij dat motortje te kunnen ? Goed te weten dat je er nog een hebt liggen, je weet maar nooit.

 

Massis gracias voor je stappenuitleg ik hoor graag hoe het verder afloopt met het dak, ik denk nog ff, ma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Helaas, daar ben ik weer. Het is in de zomer goed gegaan, geen lekkage, maar nu met het herfstweer zie ik de druppels weer op mn stoel liggen.... Dus mijn oplossing was een tijdelijke.

 

Weet iemand of de afsluitring appart te bestellen is? het dakje eruit halen is geen probleem. Ik zie ook geen slijtage of vuil in de rail dus daar ligt het ook niet aan.

 

Wij hebben een donkergrijze ZJ uit 1997, dus kan me voorstellen dat de zon z'n werk heeft gedaan en de boel heeft uitgedroogd.

 

Weet iemand of het rubber appart te bestelle is?

 

Groet, Nic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Geert,

 

Helaas, die heb ik al nagekeken en voor de zekerheid met hogedruk lucht doorgespoten. Die waren helemaal schoon. Nieuwe afsluitring is ook niet meer te krijgen, alleen een heel nieuw raamwerk.

 

Ik begrijp dus niet waarom het water via het dakhemel naar binnen komt.....

 

Bovenstaande tip over kitten lijkt me wel wat. Waar ik aan zat te denken is met een soort injectiespuit het rubber met kit te vullen zodat in elk geval de hoeken weer wat opgevuld worden. Dus de kit aan de binnenkant van de ring.

 

Geert, heb jij eventueel dat dakje nog liggen? Mocht het allemaal niet lukken :wacko:

 

Groet, Nic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas, daar ben ik weer. Het is in de zomer goed gegaan, geen lekkage, maar nu met het herfstweer zie ik de druppels weer op mn stoel liggen.... Dus mijn oplossing was een tijdelijke.

 

Weet iemand of de afsluitring appart te bestellen is? het dakje eruit halen is geen probleem. Ik zie ook geen slijtage of vuil in de rail dus daar ligt het ook niet aan.

 

Wij hebben een donkergrijze ZJ uit 1997, dus kan me voorstellen dat de zon z'n werk heeft gedaan en de boel heeft uitgedroogd.

 

Weet iemand of het rubber appart te bestelle is?

 

Groet, Nic

Hola, lees m'n eerste post over het lekken. Mijn dak is sinds het kitten helemaal lekvrij. Het water kroop vanaf het GLAS tussen de gevulcaniseerde GLASLIJST door naar binnen, dus je moet OP je zonnedak zijn, succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Hola, lees m'n eerste post over het lekken. Mijn dak is sinds het kitten helemaal lekvrij. Het water kroop vanaf het GLAS tussen de gevulcaniseerde GLASLIJST door naar binnen, dus je moet OP je zonnedak zijn, succes.

Hallo Just for fun.

Je had helemaal gelijk. Ik zat het probleem te zoeken in de hoeken en de aanhechtting tussen dak en raam.

Ik zag inderdaad hier en daar een kier tussen het glas en het rubber.

Vanmiddag het glas eruit gehaald. Er zat al wat roestvorming aan de onderkant bij de schroeven. Ik heb op aanraden van een vriend Sikaflex 291 genomen. Dat is de kit die ook bij schepen wordt gebruikt. Alles op het raam opnieuw gekit.

 

Alles weer terug geplaatst dus laat die herfstmoesons maar komen.

 

Dank voor de tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Even een update ter afsluiting van het lekkage probleem.

16 hevige regenachtige dagen later:

GEEN LEKKAGE! Helemaal top. Zelfs geen condens op het glas aan de binnenkant. Ik zie wel vocht richting de binnengootjes dus het systeem doet wat ie moet doen.

 

Gouden tip Just for fun. Dank je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...