Spring naar bijdragen

Afslaan Van De Motor Wanneer Deze 100 Graden Is.


Recommended Posts

Beste Jeep rijders.

Ik ben sinds 2011 in het bezit van een grand cherokee uit 1996.

De wagen heeft tot nu toe maar 150 000 km gereden.

Een aantal weken geleden deed zich het volgende probleem voor.

Tijdens het rijden slaat de motor af wanneer deze 100 graden is. Dit gebeurd spontaan tijdens het rijden, eveneens valt de stuurbekrachtiging uit. Nu heb ik het een en ander op het forum gelezen over de krukas sensor. Deze heb ik door de garage laten vervangen. Probleem opgelost. NEE. Ik heb verder op het forum gelezen dat het mogelijk ook de pcm kan zijn.

Ik ben zelf in de auto gaan zitten om te kijken wanneer het moment is dat deze afslaat. ik kwam tot de conclusie dat dit bij 100 graden was. Je kan hem dan wel direct starten maar hij valt direct weer weg.

Nu is mijn vraag is het de pcm of is dit een ander probleem.

 

Wie kan mij van advies voorzien.

 

Met vriendelijke Groet.

 

Raymond

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is lastig om op deze vraag zomaar even een antwoord te geven.

 

Een motor stopt om 2 redenen: Geen brandstof meer, of geen vonk meer. Een derde reden kan zijn dat ze beiden wegvallen.

Waarom dat precies bij 100 graden is? Geen idee. De temperatuurmeter op je dashboard is natuurlijk ook slechts een indicatie..

 

Het is dus zaak om e.e.a. uit te gaan sluiten:

Valt de ontsteking uit, of valt de brandtoftoevoer weg? Wat gebeurt er op je dash wanneer de motor stilvalt? Valt de toerentellen op 0 voordat de motor daadwerkelijk stilstaat, of zakt hij rustigaan met het motortoerental mee, terug? Gaat er lampjes branden?

Zijn er foutcodes opgeslagen en zoja: Welke?

 

Dat de stuurbekrachtiging uitvalt is logisch.. Wanneer de motor niet meer loopt, werkt die niet. Je bembekrachtiging zal overigens na 2 tot 3 keer remmen ook wegvallen, dus kijk uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is lastig om op deze vraag zomaar even een antwoord te geven.

 

Een motor stopt om 2 redenen: Geen brandstof meer, of geen vonk meer. Een derde reden kan zijn dat ze beiden wegvallen.

Waarom dat precies bij 100 graden is? Geen idee. De temperatuurmeter op je dashboard is natuurlijk ook slechts een indicatie..

 

Het is dus zaak om e.e.a. uit te gaan sluiten:

Valt de ontsteking uit, of valt de brandtoftoevoer weg? Wat gebeurt er op je dash wanneer de motor stilvalt? Valt de toerentellen op 0 voordat de motor daadwerkelijk stilstaat, of zakt hij rustigaan met het motortoerental mee, terug? Gaat er lampjes branden?

Zijn er foutcodes opgeslagen en zoja: Welke?

 

Dat de stuurbekrachtiging uitvalt is logisch.. Wanneer de motor niet meer loopt, werkt die niet. Je bembekrachtiging zal overigens na 2 tot 3 keer remmen ook wegvallen, dus kijk uit!

Allereerst dank voor de reactie.

Het is zo dat wanneer ik start dan kan ik ongeveer 10 minuten rijden. De motor bereikt dan ongeveer de 100 graden. het toerental valt op een  gegeven moment naar 0. op dat moment stopt ook de motor. Ik kan hem dan wel weer starten maar zodra ik in een bocht  geen gas geef en of af moet remmen. dan slaat hij direct weer uit. ( de krukas sensor is een week geleden vervangen omdat de garage aanvankelijk dacht dat dit het probleem was.)

Ik probeer langs deze weg de nodige tips te krijgen om zodoende de monteur te helpen.

MVG

 

Raymond 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De IAC (ook wel stappenmotor of stationairsteller) is inderdaad een verdachte. TPS ook, maar dan zou je eigenlijk een foutcode moeten krijgen.

Allereerst bedankt voor de reactie.

 

Ik heb de IAC schoon gemaakt en het throttle house schoon gemaakt en weer terug geplaatst.

Resultaat is dat het probleem nog niet verholpen is. Ik krijg ook geen fout melding op de display.

Kan het niet zo zijn dat de iac inwendig kapot is.. Voor zover ik kan zien is alles schoon.

Een week geleden heeft de monteur de krukas sensor vervangen. Daarna heeft hij ook de nokkenas sensor schoon gemaakt.

De wagen heeft het even goed gedaan. Na 2 dagen was het weer het zelfde probleem.

Mijn vraag is : kan de nokkenas sensor hier ook eventueel mee te maken hebben.

De tps kan ik waarschijnlijk niet zomaar vervangen.

 

mvg

 

Raymond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nokkenas sensor kan dezelfde klachten veroorzaken als de krukas sensor. Op zich niet vreemd, de PCM heeft beide signalen nodig voor de ontsteking.

En beide sensoren werken volgens het "Hall" principe en hebben evenveel draaiuren gemaakt.

En ja, warmte kan van invloed zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nokkenas sensor kan dezelfde klachten veroorzaken als de krukas sensor. Op zich niet vreemd, de PCM heeft beide signalen nodig voor de ontsteking.

En beide sensoren werken volgens het "Hall" principe en hebben evenveel draaiuren gemaakt.

En ja, warmte kan van invloed zijn.

bedankt voor deze info.

Ik ga woensdag eerst de nokkenas sensor laten vervangen, alvorens ik aan een nieuwe pcm ga denken.

 

mvg

 

Raymond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor deze info.

Ik ga woensdag eerst de nokkenas sensor laten vervangen, alvorens ik aan een nieuwe pcm ga denken.

 

mvg

 

Raymond

De garage heeft de  nodige metingen verricht aan de nokkenassensor, en is tot de conclusie gekomen dat dit de boosdoener zou kunnen zijn. De nokkenassensor is besteld door de garage en wordt dinsdag ingebouwd. IK zal de uitslag na een week op de site toevoegen.

mvg

Raymond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...