Spring naar bijdragen

Terugplaatsen Oliepomp Torqueflite 727


Recommended Posts

Nu het blok er uit is wil ik de kleine lekkage van de bak aanpakken. Had de keerring reeds vervangen oo de as van de oliepomp maar dat was dus niet genoeg. Had zowel lekkage tijdens stilstaan als na rijden. Dus de O-ring van de pomp moet ook vervangen worden. Pomp ging er goed uit. De O-ring leek ok maar brak bij buigen, dus toch verhard. Wat ik niet wist maar te horen kreeg is dat de bak er nu uit moet omdat de pomp niet zo terug kan. De set ringen erachter verhinderen een goede terug plaatsing als de bak in de wagen zit. Heeft iemand ervaring hiermee ? De bak schakelde prima, ook in bergen sukkelde de wagen relax de heuvels op. Een tijd ervoor had ik eens op een crossbaan een heuvel genomen, toen draaide motor, slipte de wielen niet, maar bewoog de wagen niet. Slipt de motor dan door in de koppelomvormer of zijn er versleten ringen in de bak ?

Dus 2 vragen, ervaring met terugplaatsen oliepomp bak.

Hoe en waarom slipt een automatenbak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zit er ook een geluidje in de bak? een gekraak ofzo?

als er een geluid is, is de vrijloop kapot van vooruit of van de achteruit (afhankelijk in welke stand de bak stond toen ze slipte)

geen geluid, dan slipte de koppelingen en zijn ze dus verbrand. als je rustig rijdt zal je er weinig van merken maar als je ze belast zal ze slippen en beginnen te stinken naar olie.

ik zou ze er onderuit halen en gelijk de koppelingen vervangen. als je een beetje handig bent is dit op een dag te doen. zo'n revisiekit bij summit kost een 300$. valt dus nog heel goed mee.

 

voor de pomp:

normaal pakt de pomp in de ingaande as. als het goed zit dan zakt de pomp een keer of 2-3. als de tanden niet mooi overeen komen krijg je ze er niet in. 

vergeet de bouten ook niet op het gepaste koppel vast te trekken. volgens mij was dit 20nm. als je alles terug monteerd, let er dan goed op dat de koppelomvormer goed zit. die zakt normaal ook een keer of 3. als die niet juist zit en je start dan breken de tandwielen in de pomp en kan je terug op nieuw beginnen.

 

als je een oliekoeler hebt, reinig de koeler en de leidingen dan. als er vijlsel in de koeler of leidingen zit kan dit in het kleppenhuis terecht komen en kunnen er kleppen blijven steken. gevolg: ze schakelt niet of reageert gewoon niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ab, die manual zou ik graag hebben. Zeker om de techniek te begrijpen. En Puppy, de bak maakte geen piepje en ook de olie bleef netjes, niet verkleurd, stinken oid. Recent nieuwe extra koeling erop gezet, zat standaard er al op bij mijn wagen. Dus 2 radiatoren. Qua rijden ben ik vrij sloom, sukkel beetje achter de vrachtwagens aan en ook op vakantie reed ik in de bergen in het toerengebied waarop de motor goede kracht heeft en kwamen de hellingen op 7 tot 10 procent. Met de kickdown afstelling kon ik ook goed overweg. Dus echt belast is de bak niet.

In Rotterdam zit Transco, http://www.transcotransmissies.nl/

De bak breng ik daar heen, alleen was mijn probleem eigenlijk alleen die kleine lekkage, die 0-ring heb ik inmiddels nieuw al op de pomp zitten. Dus of ik vraag ze alleen de pomp terug te plaatsen, evt gelijk een revisie. Iets preventief maar nu hij er toch uit moet. Schat revisie op 950 mbt de bak.

De wagen duwden we zaterdag zonder motor terug. De as in de bak ging meedraaien dus mogelijk dat ea nu bewogen heeft. Op Youtube en op explosie tekeningen zie je indrukwekkende rijen ringen ed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een revisie zal wel wat meer kosten...

zoals ik al zei, als je er vrij rustig mee rijdt dan ga je niets ondervinden. het is als je ze echt belast dat ze zal slippen. zoals kickdown rijden, zware trailers trekken, zwaar offroad,...

het ziet er indrukwekkend uit maar is goed zelf te doen. je hebt er wel veel plaats en geduld voor nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een revisie zal wel wat meer kosten...

zoals ik al zei, als je er vrij rustig mee rijdt dan ga je niets ondervinden. het is als je ze echt belast dat ze zal slippen. zoals kickdown rijden, zware trailers trekken, zwaar offroad,...

het ziet er indrukwekkend uit maar is goed zelf te doen. je hebt er wel veel plaats en geduld voor nodig

 

De revisie van mijn TH400 4x4 bak koste ook niet meer hoor en de revise van mijn Dana 300 was nog een stukje goedkoper. Allemaal bij een erkend en bekend bedrijf uitgevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie op internet twee soorten revisiesets. Rond de 70 usd en 2 tot 300 usd. Beide geven koppeling onderdelen aan. Ik kan niet goed beoordelen of een set van 70 usd in de VS in Ned dezelfde set van 200 euro hier is. Denk dat de koppeling vervangen nooit kwaad kan. Dus ik ga informeren wat zo'n set hier kost en dan kijken waar ik het zelf kan doen onder toezicht, best wel benieuwd hoe zoiets werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt, ga de films gelijk bekijken. Een bedrijf gevonden die mij begeleid, ong vier uurtjes a 45 euro en ong 100 materiaal om de pomp te plaatsen en koppeling(en) te reviseren.

Zit nu op offerte revisie motor te wachten. Ben echter beetje triest over nieuwe info afschaffing MRB. Moet ik nog een 3a 4000 stoppen in een project die dan gelijk een stalling in kan ? Die weer gehuurd moet worden, in Rotterdam a

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo. In slechts 1 1/4 uur de versnellingsbak eruit gehaald. Begin ervaring te krijgen. Bak ligt nu op trailer en nu een afspraak maken. Voor offerte van blok niets gehoord. Gezien de MRB ontwikkelingen nu toch maar ook kijken naar goed gebruikt blok. Destijds kon ik voor 750 bij ik meen dat ze de Wagonbrothers heten een goed blok kopen, daar nu spijt van dat ik het niet gedaan heb.

Benieuwd of lpg er weer uit moet. Heb de partijen hun zetels in de eerste kamer zitten tellen. Al de partijen die oldtimer haters zitten dus daar te borrelen met een kleine meerderheid. Maar daar meer in het ff serieus topic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gesproken met revisie man. Hij doet liever geen deel revisie en biedt aan de bak in het geheel te reviseren a 700 all in ( ex btw ). Dat vind ik erg netjes, daarbij staat zijn bedrijf ook nog goed bekend qua kwaliteit en kennis. Dus even half mei afwachten wat Weekers de 2e kamer gaat adviseren en ook de offerte voor de motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gesproken met revisie man. Hij doet liever geen deel revisie en biedt aan de bak in het geheel te reviseren a 700 all in ( ex btw ). Dat vind ik erg netjes, daarbij staat zijn bedrijf ook nog goed bekend qua kwaliteit en kennis. Dus even half mei afwachten wat Weekers de 2e kamer gaat adviseren en ook de offerte voor de motor.

 

Marco,

 

Jij moet toch als geen ander weten dat een naam niks zegt over de kwaliteit. Ik ken me nog het verhaal herinneren van een revisie van een motorblok niet lang geleden. Dat werd ook uitgevoerd door een bedrijf die bekend is qua kwaliteit en kennis.

 

Wat voor platen gaat hij gebruiken voor de bak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet toch beetje vertrouwen hebben. Ik heb nu een pechie gehad maar heb hoop dat dat een uitzondering was. Welke platen erin gaan weet ik niet. Ik breng hem waarschijnlijk naar Transco, hij en Abraham Sluijter zitten qua offerte gelijk. Beide zijn oude rotten in het vak. Wel grappig dat toen Transco hoorde dat mijn blok ook een revisie nodig heeft hij zei op te letten dat ze USA V8 ervaring moeten hebben omdat die ruimer geboord moeten worden dan laat zeggen Europese blokken. Ik had niet over mijn ervaringen gesproken. Overigens betreft de bakrevisie het vervangen van de frictieplaten, ringen, bussen en rembanden. Bide bedrijven meldden dat dat voor een Torqueflite genoeg is omdat de bakken verder erg sterk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Bak is terug van Transco. Gelijk een volledige revisie gedaan. Gisteren de bak erin gezet. Nu hoop ik ongeveer eind volgende week mijn blok van Post en Dros terug te krijgen. Daar zitten nu Keith Black zuigers in. En de krukas is opnieuw geboord. Voor nu hoop ik op 6 juli de motor in te bouwen en dan na bijna een jaar weer te kunnen rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De koppelomvormer was niet ter revisie aangeboden. Mijn bak was eigenlijk goed, alleen lekte hij wat olie uit de o ring van de pomp. De keerring zelf had ik al vernieuwd. Waarom ik hem heb laten reviseren was dat ik meende dat de bak toen ik hem net had eens slipte op een helling. Verder heb ik nooit echt meer een steile helling gereden. Hij zag nu dat de platen verkleurd waren, maar niet extreem.

Mijn revisie hield dus in dat de bak gespoeld werd en alle o-ringen vervangen, koppelingsplaten en banden. De prijs was bij alle drie, Transco, Sluijter en Martin 700 ex btw. In Rotterdam zijn de eerste twee goed bekend als vaklui. Transco is echt gespecialiseerd in Amerikanen.

Nu weet ik zeker dat alles ok is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn moet ik dat navragen. Mijn broer en ik hebben de bak eruit gehaald. Hij heeft hem weggebracht en opgehaald en ik zag de bak pas weer toen we hem inbouwden zaterdag. Ik heb de koppelomvormer met een koperdraad gefixeerd in de bak zien zitten en nam aan dat mijn broer dat gedaan had. Maar zal het morgen vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...