Spring naar bijdragen

2006 Wk 3.0 Crd Met 170.000 Op De Klok, Kopen Of Wegrennen?


Recommended Posts

Gents,

 

Heb m'n WJ nu 6 jaar en ben toe aan een 'changement decor'.  Kennis van me wil zijn 2006 WK 3.0 CRD 'predator' aan me verkopen. 

 

Altijd op tijd en bij een Jeep garage onderhouden. Daar vallen dus ook de kinderziektes onder neem ik aan en de swirlmotor issue is verholpen.

 

Auto is dus 6 jaar oud en met die kilometers een lange afstands vreter i.p.v. een shopping trolley.  Ziet er schitterend uit.

 

Ik ga hier dus de volgende 5/6 jaar 60/70.000 kilometer bijspijkeren. 

 

Zijn er leden met een WK die ervaring hebben met deze kilometers (2 ton +) en wat de eventuele, te verwachten, issues zijn ?

 

Thanks.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

De 3.0CRD is een WH, altijd export model. Mijn vrouw gebruikt het meest de Jeep en bijna altijd trekt ze een paardentrailer met twee paarden ermee, zowel over de gewone weg, maar heel vaak over graffel- en zandwegen. Nu over de 2k gereden, problemen, ja:

De slipkoppeling, wiellagers voor, schokbrekers voor, remschijven voor, remvoeringen en extra hulpveren laten plaatsen.

Problemen elektra: slot soleno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is de definitie van "swirlmotor issue is verholpen" ?

Mijn 2007 wh heeft een goeie 100.000km's gelopen, en zo'n 5000km terug is er een nieuwe swirl motor geplaatst onder garantie... Maar echt verhelpen doe ik pas eens ie uit garantie opnieuw problemen heeft.

die van mij heeft nog steeds de originele lagers, schokbrekers, remschijven, ... Vergeleken met de zj en een tj remt deze in ieder geval goed!

Ik ben er wel content van, klinkt goed, en gaat goed vooruit voor een diesel. Verbruik onder de 11 liter krijgen is wel een uitdaging, die enkel lukt bij lange afstanden.

Veel hangt natuurlijk af van wat ie ervoor vraagt.

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
De swirl motor zorgt ervoor dat de diesel in draaiende beweging de cilinders inkomt. Probleem bij de CRD is onvoldoende smering; een modificatie is wellicht ook uitgevoerd.

Zoek en vervang: diesel > inlaatlucht.

 

Voorts: swirlmotorprobleem ontstaat door olie die uit de aanzuigslang van de turbo op de swirlmotor lekt en deze ruineert.

Preventief afdichting (oranje) van turbobuis vervangen door een verbeterd model (zwart) voorkomt het probleem.

Vervangen swirlmotor is kostbaar, vooral omdat het veel werk is. Bij aankoop van een WH CRD is het dus verstandig te controleren of de oranje afdichting is vervangen door een zwarte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoek en vervang: diesel > inlaatlucht.

Voorts: swirlmotorprobleem ontstaat door olie die uit de aanzuigslang van de turbo op de swirlmotor lekt en deze ruineert.

Preventief afdichting (oranje) van turbobuis vervangen door een verbeterd model (zwart) voorkomt het probleem.

Vervangen swirlmotor is kostbaar, vooral omdat het veel werk is. Bij aankoop van een WH CRD is het dus verstandig te controleren of de oranje afdichting is vervangen door een zwarte.

Klopt, wel is de dichting alleen vervangen onvoldoende, ook de inlaatbuis dient vervangen te worden.

Daarom heb ik zelf uit de USA een nieuwe inlaatbuis met dichting laten overkomen. Deze was hier niet te krijgen, mercedesstealer wil z'n eigen brol blijven gebruiken in de plaats van de verbeterde Mopar versie.

Die Mopar versie ziet er veel slimmer bedacht uit, zowel de dichting als de buis.

Heb voor de zekerheid ook nog een aluminium plaatje gemaakt die tussen de inlaatbuis en de swirlmotor zit, als extra bescherming.

Moest ik hier alsnog problemen mee krijgen, een weerstand ligt klaar in het handschoenkastje, dus na 5min kan ik zorgeloos verder rijden...

Swirl kleppen sluiten 1 van de 2 inlaatklepen af op laag vermogen, zodat er een betere werveling en spoeling in de cilinders komt.

Btw een oliescherm voor op de alternator is ook een aanrader, kost bijna niets en is een goeie verzekering.

Geert

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...