Spring naar bijdragen

Problemen Met De Zj, Advies Gevraagd


Recommended Posts

Ja hoor, kon ook niet even rustig blijven in dit topic.

Sinds kort een tik in de motor, aan de bestuurderskant lijkt het wel. Gaat met het aantal toeren mee, hoe meer toeren hoe harder/sneller de tik. Was even blij en dacht dat het de dipstick van de automaat was, maar dat is het dus niet.

 

Iemand enig idee? Wat is wijsheid, kleppendeksel eraf en eens een kijkje nemen?

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een kapotte klepstoter of een kromme klep.

Het klinkt misschien raar maar met een stuk ijzer kan je het geluid lokaliseren.

Je houd het ene eind van het ijzer tegen je oor en met het andere eind ga je langs de cilinderkoppen.

Als er iets met de kleppen is hoor je dat.

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb vandaag de kleppendeksel eraf gehaald, niet veel raars te zien. Alles zat ook goed vast. Tikt wel behoorlijk, en klinkt aan die kant ook een beetje als een tractor. Ik denk wel dat hij op 8 cylinders loopt, maar hij loopt niet altijd super glad. De bougies en kabels moeten vervangen worden dus daar zou dat aan kunnen liggen, ga ik zsm doen.

Een scheur in de uitlaatspruitstuk, kan dat ook zo'n tik veroorzaken? Zou stiekem het gunstigst zijn, moet er niet aan denken dat het blok weer uit elkaar moet. Kan ik meteen upgraden naar 3" Doug Thorley headers, haha!

Vind het vreemd, alles is een paar maanden geleden vervangen door nieuw spul zonder erop te besparen, van hydraulic lifters, cylinderkoppen met nieuwe kleppen en al tot bouten van de uitlaatspruitstukken.. De boel heeft nog maar zo'n 7000km gelopen :unsure:

 

Edit: motor koud of warm, maakt beide niks uit...

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb vandaag de kleppendeksel eraf gehaald, niet veel raars te zien. Alles zat ook goed vast. Tikt wel behoorlijk, en klinkt aan die kant ook een beetje als een tractor. Ik denk wel dat hij op 8 cylinders loopt, maar hij loopt niet altijd super glad. De bougies en kabels moeten vervangen worden dus daar zou dat aan kunnen liggen, ga ik zsm doen.

Een scheur in de uitlaatspruitstuk, kan dat ook zo'n tik veroorzaken? Zou stiekem het gunstigst zijn, moet er niet aan denken dat het blok weer uit elkaar moet. Kan ik meteen upgraden naar 3" Doug Thorley headers, haha!

Vind het vreemd, alles is een paar maanden geleden vervangen door nieuw spul zonder erop te besparen, van hydraulic lifters, cylinderkoppen met nieuwe kleppen en al tot bouten van de uitlaatspruitstukken.. De boel heeft nog maar zo'n 7000km gelopen :unsure:

 

Je kan er nog zoveel geld in stoppen ( spreek uit ervaring ) maar als de basis niet goed is zal het altijd vechten tegen de bierkaai blijven

 

Ik denk dat je eens bij garage langs moet gaan ( Siert bijvoorbeeld ) en hem een oordeel moet laten vellen of je nog wel verder moet gaan met dit blok. Destijds was het advies al om eigenlijk te kappen met deze ZJ en ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan als jij maar dit wordt zo langzamerhand een bodemloze put.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, als het spruitstuk het zou zijn dan zal hij bij warme motor minder geluid moeten gaan maken. Ik zou eerst de compressie even meten, en anders net als wat michel zegt even langs een garage rijden die er verstand van heeft. Misschien valt het wel mee, en anders moet hij weer uitelkaar. Een fris blok erin is ook een optie, ik weet niet hoeveel km jij erop heb staan. Maar van de us forums als speedfreaks begrijp ik dat deze blokken mits goed onderhouden toch wel wat miles kunnen draaien. Je hebt er nu al zoveel geld ingestoken dat het zonde zou zijn om de auto weer weg te doen, eens moet het toch een keer afgelopen zijn met de pech.

 

 

Ik heb na een kapotte koelfan, governor sensor in de bak, gebroken accumulatorveer in de bak, visco coupler in de tussenbak, kromme schijven, lekke plenumplate pakking en drie afgebroken inlaatspruitstukbouten in de drie maanden dat ik de jeep heb wel eens gedacht waar ben ik aan begonnen. Maar als je dan in de auto stapt, het geroffel van de v8 hoort en de power van de v8 weer aanvoelt weet je weer waarom je zo'n auto gekocht heb.

 

We hebben geluk dat we bijna alles zelf kunnen doen en als je de onderdelen uit de us laat komen valt het allemaal wel mee. Koop je een jonge gebruikte auto, daar kan je 5 grand cherokee's zj van kopen. En gaat daar wat van kapot dan ben je ook penning zestien kwijt, denk aan de dubbelmassa vliegwielen, gekoelde egr kleppen, brandstofpompen enz.

 

We horen het wel en succes ermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Vind het vreemd, alles is een paar maanden geleden vervangen door nieuw spul zonder erop te besparen, van hydraulic lifters, cylinderkoppen met nieuwe kleppen en al tot bouten van de uitlaatspruitstukken.. De boel heeft nog maar zo'n 7000km gelopen :unsure:

 

Ik heb van mij 4.0L WJ (2002) ook de hydraulische klepstoters vervangen doordat er een behoorlijke tik hoorbaar was.

Maar dat heeft het probleem niet verholpen, er moest ook nog een nieuwe nokkenas in  :cry:.

 

Of dat de oplossing is moet ik nog even afwachten ...  :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een paar weken verder. Ik ben naar Siert gereden, hij heeft ernaar geluisterd en kwam met de opluchtende conclusie dat het de uitlaatspruitstuk pakking moest zijn. Ook deze was vervangen, maar goed... Hij vond hem verder wel mooi lopen. Moest wel voor de zekerheid zeepsop met water op de randjes spuiten en starten, en hij borrelde daar inderdaad. Een nieuw setje besteld, en kreeg hem vandaag binnen van van der Maas offroad. Een Fel-Pro, waar de meeste Amerikanen erg enthousiast over zijn.

 

En inderdaad, het getik en het 'tractor' geluid is nu over! De Fel-pro voelt ook veel beter aan. Ik heb de oude pakking uit elkaar getrokken, is gewoon poep kwaliteit :frusty:

Foto550-WI6QFM38.jpg

 

 

Als ik zin en tijd heb, ga ik de andere kant ook doen. Verdamper zit alleen een beetje in de weg.

 

Siert bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Jeetje, laatste post is alweer een jaar terug, dat is wel mooi natuurlijk  :thumbsup: 

Ja, ik heb de wagen nog steeds en ben er nog steeds blij mee. Inderdaad een hoop gedonder en kosten gehad in het begin, en nog steeds behoorlijk wat to-do's (sommige voor de leuk zoals de uitlaat, en sommige omdat het gewoon stuk is zoals het voordifferentieel). Maar goed, inmiddels ook best wat kilometers op zitten dus dan mag er ook weleens wat stuk.

Wat ik zelf ook wel leuk vind, is dat ik de afgelopen 2+ jaren hierdoor erg veel heb geleerd op technisch gebied. Dat is ook heel wat waard natuurlijk.
 

Foto720-BEY4QF8E.jpg

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Wat is handig, hier verder gaan, dit topic verplaatsen naar projecten of een nieuw topic aanmaken bij projecten?

Afgelopen weekend met een 5,9 maatje de uitlaat en headers aangepakt. Wat een klus... Headers zijn van zichzelf al lastig te doen ivm alle leidingen plus het LPG systeem, vanaf de Y pijp is alles in 3" dus daarmee ook wat krapper en daarnaast moest er natuurlijk perse een cutout klep in komen (voor circuit gebruik natuurlijk) wat het allemaal nog krapper maakte. Een volle 2 dagen werk geweest.

720.jpg

 

720.jpg

 

720.jpg

 

Zie hier eens een header uit te krijgen en netjes de nieuwe erin te stoppen met zo min mogelijk beschadigingen

720.jpg

Adaptertje op maat van 2,5" naar 3":

720.jpg


720.jpg

720.jpg

720.jpg

720.jpg

 

Hij moet nog wat aangepast worden hier en daar, ik denk dat het handig is om bij de demper nog een beugeltje met rubber te maken waar die in past (deze opstelling is natuurlijk veel zwaarder dan stock, en hangt maar in 2 steuntjes), misschien dat ik de klep omdraai naar de binnenkant, en voor alle zekerheid naast de klemmen hier en daar nog een hechtje lassen. Plus nog ietsjes het fijne afstellen bij de tailpipe.

Edit: wat vliegt de tijd trouwens. Laatste postje is alweer van bijna een jaar geleden, (toen zag die er nog mooi uit, heb het afgelopen jaar een aanrijding gehad en schade gereden op de voorbumper), en het topic is alweer bijna 11.000 keer bekeken :o

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...