Spring naar bijdragen

Pakking Th 400


schneiders
 Share

Recommended Posts

Nu de sneeuw eraf is de wagoneer maar weer naar binnen gereden en eerst maar eens gekeken waar de flinke olie lekkage van de automaatbak (TH 400) vandaan komt.

Lekkage is onstaan nadat ik de olie op niveau heb gebracht (het peil was te laag).

Bij koude start schakelde hij te traag en dat was verholpen met het bijvullen.

Nu is het visueel zo dat de pakking van de pan lekt, maar het kan ook van de o ring van de modulator afkomen.

Allebei vervangen lijkt mij het beste, als ik toch bezig ben.

De vraag is nu even wat de beste pakking is, ik zie kurk of "gewone" pakkingen al of niet met vloeibare pakking gecombineerd?.

De huidige pakking ziet eruit of hij naast de pan ligt, eruitgeperst zeg maar en grote klodders vloeibaar

die niet gehecht hebben.

Ik las in de manual van haynes dat de vent van de bak geblokkeerd kan zijn en de druk daardoor te hoog word, alleen waar die ventilatie zit en hoe te checken staat er niet.

Iemand ervaring met dit klusje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi boven op de bak net achter het belhouse zalk maar zegge

zit een klein gaatje met een slangetje  dat is de ontluchting even door blazen met lucht

 

meeste gaan fout met de carterpakking van de bak door deze te vast te draaien perst daardoor de pakking weg

hoeft niet zo vast

 

rudi

zandvoort

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi boven op de bak net achter het belhouse zalk maar zegge

zit een klein gaatje met een slangetje  dat is de ontluchting even door blazen met lucht

 

meeste gaan fout met de carterpakking van de bak door deze te vast te draaien perst daardoor de pakking weg

hoeft niet zo vast

 

rudi

zandvoort

Dank voor de tip Rudi, ik had al wat gelezen op Amerika forum over de te strak aangedraaide bouten.

Wat voor pakking en wel of geen vloeibare pakking erbij, wat denk jij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je vraagt het aan rudi, maar ik ben voorstander van de originele kurk pakking zonder vloeibare

en als je je dan aan het aandraai moment houd kan het eigelijk niet fout gaan

wel eerst de raakvlakken goed schoon maken

Mijn gevoel zegt hetzelfde, ik denk dat de kurk lekker uitzet door de olie en de boel goed uitvult.

Dank voor de bevestiging

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik zit ook al tijden met een lekkende bak. Zowat alles al geprobeerd, kurkpakking met en zonder vloeibare pakking op het juiste moment aangedraaid volgens de handleiding, een kartonnen pakking met en zonder vloeibare pakking, het blijft lekken. De vlakken zijn goed schoon en de pan is vlak. Eigenlijk heb ik de moed opgegeven. Ook bij de modulator heb ik de keerring vervangen. Wat ook wel eens kan lekken is de aansluiting van de pijlstok en de aansluiting van de KM tellerkabel.

 

Als je een goede oplossing hebt gevonden hoor ik die graag!

En nog een tip...als je het carter er onderuit hebt zou ik meteen een olie aftap dop erin maken. Dat geklungel zonder aftapdop met een volle carterpan met ATF daar wordt je niet vrolijk van....

 

Ren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's een goeie Rene,

Ik heb ergens op een site(volgens mij de "bakmakker"? een chromepan gezien waar een volgens mij een aftapper op zit.

Raar dat die boel niet dicht te krijgen is, zo spannend is het toch eigenlijk niet klein pannetje zat gaatjes voor de boutjes,

of zou het komen omdat zich in de bak teveel druk opbouwd (het verhaal van de bakventilatie in Haynes).

Bij mij lekt de panpakking, op het punt onder de modulator en dat heb ik al meer gelezen van anderen, niet alleen Jeeps maar alles waar zo'n TH 400 onder zit( en dat is best nog wel wat).

Ook trouwens dat ze de bak niet of moeilijk dicht krijgen.

Ik zou ook best nog wat ervaringen van anderen kunnen gebruiken, voordat ik een ATF bad neem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag dus de kurkpakking erin gezet, de rommel viel best mee,

ATF opgevangen in een verlaagde speciekuip, ene kant van de pan wat losser dan de andere, kun je de oliestroom een beetje sturen.

De vlakken goed schoongemaakt en ontvet, er zat een berg vloeibare pakking tussen, maar die had eigenlijk nergens gehecht.

Na het uitlekken pan met kurkpakking er weer onder en boutjes vastgezet met niet teveel spanning en een klein rateltje, anders heb ik er geen "gevoel" bij. Gevuld met Almirol ATF van Kroon( de classic hadden ze niet).

Even proef rijden en de bak lekt nu niet, hopelijk blijft het zo.

O ja Rene, de kurk pakking heb ik online besteld bij de "bakmakker" voor 5 euro ex verzendkosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maakmgebruik van een degelijke aluminium pan die een dikke flens heeft voor de boutjes

Pan is ook 15 mm. Dikker als originele dus iets meer olie en dus betere koeling

Daartussen een vloeibare rubber pakking ( geen siliconen) en dat werkt perfect.

Vaak lekt hij bij de vulbuis aansluiting en begint hij pas te lekken als hij een paar dagen stilstaat, hetnet dan naar onderen en daarom lijkt het of de pan lekt

Ik heb nog een aluminium pan liggen als er interesse voor is

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb een jaartje of 2 terug denk ik ook de pakking vervangen. Eerst door een kurken pakking maar dat was geen succes. Daarna met vloeibare pakking en dat was ook geen succes.hij bleef maar lekken. Was er zo zat van tegen die tijd dat ik [begin zomer] de motor meer ging gebruiken. Na een paar weken nog eens gekeken en het lekken was opgehouden. Mijn idee is dat als je vloeibare pakking gebruikt je het 24 uur moet laten zitten en dan pas olie er in gooien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...