Spring naar bijdragen

Kachel wordt niet warm


Radeloos
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
10 uur geleden zei Radeloos:

Massis weet jij dan misschien of de kachelkleppen ook van binnenuit (vanachter dashboardkastje) te bereiken zijn?


Nee, in ieder geval niet op een nette manier en zeker niet als je niet weet waar het probleem exact zit. Zo een grote klus is het verwijderen van het dashboard om het kachelhuis in zijn geheel te verwijderen ook niet als je een beetje weet wat je doet.

Maar wat ik al eerder vroeg ergens in het topic dacht ik, heb je al de schakelaars 100% kunnen uitsluiten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Afgelopen week ook maar eens mijn 'kachel' van 2003 cherokee KJ 2.4 gerepareerd. Helaas had de vorige eigenaar verzuimd (ook jeepforum) om mij te vertellen dat deze kachel niet werkte...😐

Ook ik dacht dat de 'blend actuator' (motortje wat klepje koud/warm selecteert) kapot was.  Echter bij volledige stilte hoorde je dit motortje draaien bij verdraaiing van de warm/koud draaiknop.  Daarnaast gaf deze warm/koud knop ook goede waarde door. 

oftewel, schakelaar en 'actuator' doen het, dan kan het alleen de kachelradiator zijn of dat de klep zelf kapot is. 

Kachelradiator : beide slangen warm, dus dat was (dacht ik) niet het probleem. 

Dus maar één ding zat erop ; complete kachelhuis eruit halen..

Stap één : ben zelf handig of zoek een handige vriend... in ieder geval, zorg dat je met twee paar handen bent. 

Het dashboard zelf hoeft er niet volledig uit, je kan het volledig losschroeven (stuur hoeft er niet uit) + middenconsole eruit en dan kan je het geheel scheef hangen zodat het kachelhuis eruit kan. 

In schutbord airco + koelvloeistof slangen loshalen (nadat je eerst koelwatertankje en luchtfilter losgemaakt hebt) + 1 moertje. 

 

Na loshalen kachelhuis bleek het toch een zwaar vervuilde kachelradiateur te zijn.  Dit heb ik vele malen gespoeld met soda/water/azijn, maar vooral kokend water.  Telkens met 'behoorlijke schudbewegingen' het radiateurtje leeggegooid. De hoeveelheid vuil welke eruit kwam is behoorlijk en dat krijg je er niet uit met het 'tuinslang spoelen' wat je wel eens op YouTube ziet.  

voordeel van dat kokend water is dat je voelt dat je radiateur behoorlijk heet wordt (en dus zijn werk aan het doen is), zoveel zelfs dat het zonder handdoek niet meer aan te raken was. 

Dus na veel geschud en gespoel weer een perfect radiateurtje wat warmte afgeeft en welke, in een avondje weer volledig teruggebouwd is. 

kosten : 1 liter koelvloeistof + moet airco weer laten vullen. 

 

 

IMG_7607.JPG

IMG_7605.JPG

IMG_7606.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow. Wat een klus. Mooi dat je het hebt aangedurfd om zelf te doen en het probleem hebt opgelost. 💪

Het spoelen van de kachelradiator met water (in de tegengestelde richting) werkt onvoldoende. Ik heb een half jaar geleden voordat ik koelvloeistof en de radiatorslangen ging vervangen 10 minuten rondgereden met een toevoeging. De stopleak die in het reservoir zat loste daarbij goed op bleek uit een testje. Wat voor vuil kwam er uit jouw kachelradiator?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je dat er met flink spoelen eigenlijk wel eruit had kunnen krijgen. Persoonlijk zou ik hem, samen met de evaporator van de AC, na zoveel werk om hem eruit te halen zeker vervangen hebben voor die paar tientjes. Als die zo geroest is van binnen heb je kans dat er straks weer roest vrij komt en overal gaat zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...