Spring naar bijdragen

Wasstraat?


Petrus
 Share

Recommended Posts

Ik rijd met mijn grand nog wel eens door de wasstraat. Dit is ook een permanente 4x4.

Enige wat ik altijd doe is tussenbak en automaat in neutraal zetten, dan gebeurd er (bij mij in ieder geval) niets en kan ik aan het eind van de straat gewoon weer wegrijden. De automaat moet overigens wel in zijn neutraal, of dit voor de tussenbak ook echt nodig is betwijfel ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

........, of dit voor de tussenbak ook echt nodig is betwijfel ik.

Hier niet echt van belang maar wel handig om te weten:

Door een (np249) in neutaal te zetten schakel je de permanente 4x4 niet uit.

De voor en achteras blijven via de viscokoppeling verbonden.

Bv slepen met de voorwielen op een "dolly" is alleen mogelijk als de aandrijfas naar achter is verwijderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om van hoog naar laag te komen moet je door neutraal, de tandwielen voor hoog en laag draaien immers een ander toerental en moeten eerst synchroniseren. Dat kan alleen in een neutraalstand. Vanwege het synchroniseren schakel je van hoog naar laag ook niet tijdens het rijden, de snelheidsverschillen zijn dan te groot.

Nogmaals, als de voor- en achterwielen (ongeveer) dezelfde snelheid draaien is er niets aan de hand.

De BW1339 heeft een limited slip, dus als

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aanvulling:

Schakelen van hoog naar laag hoeft niet via neutraal als er gebruik wordt gemaakt van een planetair stelsel. Dan schakel je niet met een schakelmof maar d.m.v. rembanden. In dat geval is synchronisatie op een andere manier geborgd (remband van hoog lossen en daarna remband van laag aantrekken en omgekeerd). Een neutraal-stand zou je bereiken door beide rembanden te lossen. Ik weet niet of daarin standaard wordt voorzien.

De QT BW1339 maakt gebruik van een planetair stelsel voor de reductie. Er is dus niet noodzakelijkerwijze een neutraal-stand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de uitleg en reacties. Ik denk dat ik hem van de week maar eens door de wasstraat haal. Ik moet eerst de dwarsliggers van de dakrails er tussenweg halen. Ik ben bang dat de borstels van de wasstraat erachter kunnen slaan. Spiegels zijn er zo af das geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heer Petrus ! Van de week ff samen de jeep wassen op de "Old Fashion Way" :P Denk dat dat sneller is dan het demonteren van de uitsteeksel..

Ja meestal doe ik het ook de OFW :) maar ik krijg de onderkant nooit echt schoon naar tevredenheid. :dry:

Heb trouwens het blok maar weer eens schoon gespoten min of meer en met verbazing geconstateerd dat het nu weer schoon blijft sinds ik de slang van de olie vuldop naar het filter heb weggehaald. :huh: De dop is nog steeds helemaal olie vrij en schoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ZO! :D

Vandaag door de wasstraat hier in het dorp geweest. Is er 1 met bewegende borstels/sproeiinstalatie. Spiegels eraf en de dwarsliggers van de dakdrager bijelkaar gezet met een plankje ertussen zodat de borstels er eventueel niet op vastkunnen slaan. Duurste programma met wassen onderkant.

Blinkt nou weer als een heertje.

1e keer zolang ik hem heb.. jaar of 5 nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...