Spring naar bijdragen

Motor Stopt; Rokende Pcm


hvulink
 Share

Recommended Posts

Beste Jeepers,

Na lange tijd probleemloos te hebben gejeeped vandaag toch weer een verrassende stopactie. Cherokee met 4.0 HO motor uit 1993 stopte er vandaag spontaan mee. Auto had flinke tijd niet gereden. Accu daarom aan de lader gehad. Eerste start geen probleem. 10 minuten stationair laten lopen. Kort rondje gereden; alles prima. Tweede start kwam startmotor lastig rond. Motor startte wel; bijlaadspanning oke. Na 500 meter stopte de motor ineens. Herstartpoging kwam startmotor wel rond, maar geen enkele neiging tot aanslaan. Gedachte was benzine op (ondanks dat benzinelampje nog maar net brande), dus deze bijgevuld. Bij motorkap openen voor aankoppelen startkabels zag ik de PCM roken. Echt verbrande plastic lucht. Stommiteit van mijn kant; contact stond nog aan! Na contact uit was vreemde dat de rook bleef ontstaan en ook de electr. fan begon te draaien. Zo snel mogelijk accupool losgemaakt. Uiteindelijk afgesleept naar huis.

Vraag is wat de PCM kan hebben doen opbranden? Enkele gedachtegangen:

- De lage accuspanning bij herstart?

- Kortsluiting vanuit CrankPS

- Kortsluiting vanuit camshaftPS

- Kortsluiting vanuit electr. fan?

De PCM heb ik gedemonteerd. De rode draad (constant 12plus) zat vastgeschroeid in de connector. Compleet los van de PCM dus. Die stinkt zo hard dat ik ze als verloren beschouw.

Voordat ik tot vervanging van de PCM overga zou ik eerst de oorzaak willen aanpakken/ onderzoeken.

Iemand die hier ervaring mee heeft?! Of de PIN bezetting weet waarmee kortsluiting door te meten is?

Alvast dank voor delen kennis!

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers!

Jeep rijdt weer! Bij Cas van Cherokee4me een passende PCM kunnen krijgen. Na wat contacten schoongemaakt te hebben en plaatsen vervangende PCM, startte ze meteen weer. Wel wat huiverig een eerste rit gemaakt, maar doet het weer als vanouds. Zeer wrsl. een vochtprobleem. De motorkap heeft een flinke tijd op een kier opengestaan buiten tijdens de restauratie. Daarbij valt me nu pas op dat, ondanks de kleine opening, de PCM dan toch nog nat wordt bij regen.

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...