Spring naar bijdragen

Olie Verbruik... En Niet Zo'n Klein Beetje Ook.


Petrus
 Share

Recommended Posts

Pff, is het ene probleem nog niet weg heb je het andere al weer te pakken.

Nadat ik de pcv klep had afgedopt tijdelijk, reed de chief beter. maar dat bracht dus weer andere problemen met zich mee [lekkage bv op allerlei plekken]

Dus eea snel weer in oude staat gebracht. Lekkage weg. [voorlopig wss]

Anyway, zoals sommige van jullie op de woody dag wel zagen is mijn blok niet het schoonste. Normaal houd ik dat wel bij maar hij bleef vies worden. Nou zag ik dat de meeste schone blokkken geen slang hadden lopen van de olie vulbuis naar het luchtfilter.

Ook had ik op de amerikaanse forums gelezen dat de olievulbuis ook dienst doet om lucht in het blok te laten [?]

De dop en de slang waren bij mij ook zeiknat van de olie de hele tijd en aangesloten op het luchtfilter kan er daar geen lucht inkomen want dat wordt dan weggezogen neem ik aan. Affijn, slang eraf gehaald, aansluiting op luchtfilter afgedopt en vuldop goed schoongemaakt. Resultaat, motor loopt fijner en stationair hoor je hem bijna niet meer. Dop blijft mooi schoon en heb ook geen lekkage meer onder de auto.

Maar, op 150 km kan ik er wel bijna een liter olie bijgooien. Niet normaal meer, ben bijna meer geld aan olie dan aan lpg kwijt. Zoals gezegt blok loopt mooi, is iets zuiniger ook, pakt beter op. Geen rookwolken bij de uitlaat die wel zwart is van binnen. Dus blijkbaar verbrand ie het toch.

Waar zou ik als eerste moeten kijken? een leaktest en een compressie test eerst maar eens en de klepseals mag ook we naar gekeken worden denk ik?

Iemand nog andere ideeen?

Sorry voor het lange verhaal maar ben er een beetje ziek van dat dat verbruik zo hoog ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi

dop noooit je pvc af bouw je te veel druk op in je blok loop mischien iets beter maar hoort niet

door de pvc klep zuigt je zeg maar druk weg die nu door alerlei pakkingen naar buiten komt denk ik

zit er niet voor nix die pvc klep

via de vulbuis naar lucht filter is normaal je kan ook een breeder op de vulbuis plaatsen gaat erom dat er schoone lucht je blok in komt daarom standaard via het lucht filter

je blok kan nu boven in ze druk niet kwijt moet kunnen circuleeren niet aleen kwijt

scoob

bewerkt door scoob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Scoob,

Ja daar was ik al snel achter dat dat niet ging met afgedopte PCV klep, dus die zit gewoon weer waar die hoort. Aangesloten op de carb.

Niet de olie-peil-buis maar de olie-vul-buis. ;) En die dop blijft nu dus mooi droog ipv dat er allemaal sludge en olie aan en in zit. Het verbruik was al zo voordat ik die slang naar het

luchtfilter eraf haalde trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even zo uit mijn hoofd.

Egr is emissie verhaal, kan weg en afdoppen. Mbt overdruk in het gehele blok. Lekkage van gassen door je klepseals vinden hun weg naar je Valley. Idem met de olie die uit je stoterstangen stroomt.

Je Valley, is de "vallei" die je ziet als je je intake eraf haalt.

Deze vallei is afgedekt met je inlaat/intake pakking. Boven deze pakking is dus je inlaatspruitstuk. Onder de pakking kijk je bij wijze zo via de nokkenas in je carter.

Je pakking heeft gaten. Door deze gaten gaan je inlaatgassen, je koelvloeistof en een beetje uitlaatgassen.

Op je inlaatspruitstuk zijn div elementen geplaatst.

Je olievulpijp, olie vloeit zo via je vallei het carter in, overdruk gas gaat via de vulpijp naar je luchtfilter en verbrandt mee.

Diverse emissie sensors,, kunnen allemaal afgedopt worden.

Vanaf voorkant auto gezien, linksachter een aftap koelvloeistof, gaat naar kachel circuit.

Een metalen buizen systeem, links van carb. Gaat onder de intake onder je carb, wordt door uitlaatgassen verwarmt en voorverwarmt zo je carb bij choke unit. Roest weg, kan evt verwijderd worden. Ik heb echter geen winter ervaring, maar er zit toch ook elektrische choke op.

Als je je intake ooit verwijderd, zie je mogelijk dat pakking daar flinkt uitlaatgassen gelekt heeft welke in je blok blaast.

En dan misschien een belangrijke. De net genoemde lekkage kenmerkt zich door een flink blok creosoot, soort van koolstof. Dit soort koolstof verstopt mogelijk ook volledig het metalen pijpje wat achter je carb zit, daar gaat een dik rubberen slang vandaan naar je carb, ong daar waar je gaskabel zit.

Ook beinvloed dat je vacuum van dat bolletje aan je schutbord zit, wat je kachel ed aanstuurt qua vaccuum.

Ik pobeer zo een foto te uploaden

Je overdruk vindt zijn weg naar buiten via je olievulpijp en mogelijk dat zeer waarschijnlijk verstopte pijpje achter je carb.

Een evt volledig afgedopt olievulpijp en verstopt metalen pijpje, waar kan dan je overdruk nog weg, denk dat je oliepijlstok gaat lekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De foto is helaas gekanteld. Maar als je hem aanklikt wordt de afbeelding groter.

Links achter zie je de aftap naar de kachel, metalen vierkant blok met zwarte slang. daar rechts van zie je als je goed kijt nog net een metalen buis die naar rechts buigt, daaraan zit ook een zwarte slang. Die kan wel eens verstopt zitten, mijn inziens mogelijk een belangrijk buisje die schoon moet zijn. Zuigt vermoed ik overdruk van de motor af.

Onder de choke unit, kan je nog net een zwart afdekplaatje zien, daar zaten die 2 buisjes die het inlaatspruitstuk in gaan, als dat gaat lekker ruik je uitlaatgassen.

post-5254-0-02453300-1353088481_thumb.jp

bewerkt door Marco Fennema
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier zie je mooi de Valley.

Van vooraf gezien zie je een rechthoek, die zit ook aan het eind. Daar gaat je koelvloeistof doorheen. Die man die uit Leidschendam kwam had op die plek die flinke lekkage.

Dan krijg je twee grote rechthoeken, je inlaatgassen.

Dan een kleinere rechthoek, daar gaan je uitlaatgassen ter voorverwarming van je carb, mogelijk zit daar veel creosoot.

Dan herhaalt ea zich.

Op de bodem van de pakking zie je gaten, daar stroomt de olie de carter in, je olievulpijp mondt gewoon bovenop deze pakking.

post-5254-0-88072400-1353089655_thumb.jp

bewerkt door Marco Fennema
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De olie vulpijp is niet volledig afgedopt, de gewone dop zit er nog op en die heeft een aansluiting voor de slang. Als ik mijn vinger daar op houd dan voel ik heel iets dat ie lucht aanzuigt en dat hoort ook zo heb ik gelezen op IFSJA forum. Op diverse tekeningen staat ook bij de olievulpijp dat daar lucht in moet zoals er bij de pcv klep achter staat daar daar lucht uitkomt.

http://oljeep.com/gw/vac/79/79-FSJ-360_Vacuum.jpg

De pcv klep werkt naar behoren. De auto lekt ook niet meer op dit moment dus het blok kan zijn druk op een goede manier kwijt. nl via de pcv klep. Het vacuum verhaal van het tankje op het schutbord werkt ook goed. [heat/defrost]

Maar wss is het eens goed om de zaak los te halen en eens te kijken naar klep seals/manifold seals. Zoals ik al schreef, de auto loopt als een [gesmeerde :dry: ] trein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben benieuwd hoe het bij jou blok eruit ziet als je je intake eraf hebt. Als je alles gereinigd hebt en evt je intake en kleppendeksels spuit is het toch mooier. Bij garage Gooze in Nunspeet verkopen ze voor een paar tientjes chromen edelbrock kleppendeksels. Zij houden vaak de omrekenfactor van een dollar is een euro aan.

Ik stuur ze dan een link van wat ik bv bij Jegs of Summit zie en dan bestellen zij dat, is beter dan dat het 3 x over de kop gaat.

En toch ook benieuwd of die metalen buis bij je pcv ook creosoot vertoond, op zich draai je die zo je blok uit.

En dan verder speuren. Met een droge versus natte compressie test schijn je ook de kwaliteit van je zuigerveren te kunnen testen. Voor mij theorie maar voor de ervaren mannen wel een bekende of het echt werkt of niet.

bewerkt door Marco Fennema
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja nieuwe kleppendeksels staan al een tijdje op het verlanglijstje maar het komt er vaak niet van. Komt altijd weer wat anders tussen door. APK bv en de boete voor te laat APK en zo is zijn de centjes dan al weer snel weg met alle andere hobbies en gezin er nog bij. Affijn het komt wel goed alleen is dit olie verbruik dan wel weer wat accuut.

De buis van de pcv aansluiting heb ik niet goed bekeken maar hij is zeker niet verstopt. Kan er nu niet naar kijken omdat ik op zee zit maar zal zeker nog eens controleren.

bewerkt door Petrus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marco/Petrus,

Die chromen kleppendeksels: daar heb ik ook wel oren naar. :)

Voor een paar tientjes wil ik de machinekamer ook wel opleuken, zoals dat heet.

Misschien kunnen we samen bestellen ( en wellicht zijn er nog meer liefhebbers met een "360"?)

Geef maar een sientje (PB) wanneer het zover is.

Hopelijk komt het olieprobleem tot een snelle oplossing.

Succes.

Robert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zoek altijd rond het symptoom. In jou geval olie verbruik. Via allerlei hoeken krijg je dan oorzaken, natuurlijk vaak niet relevant maar je leert er wel van, en soms zit het toch in die hoek.

When you are running without a valley pan, oil is splashed to the backside of the engines valley ,excactly where the PCV valve is located. Since there is vacuum applied to this valve, it can pull huge amounts of oil and burn it in the engine. The AMC has a tin heat shield installed under the manifold which keeps of a bit of oil of the manifold and PCV valve, it installs with special hammer-screws onto the Edelbrock Performer manifold
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaha, droog. Dan zuigt ie de olie inderdaad niet weg. Maar als die metalen gebogen buis welk in je intake gedraaid is verstopt is, dan kan hij inderdaad nooit nattig worden maar ook je overdruk niet wegzuigen.

Desondanks geen probleem. Voor mijn revisie liep mijn blok prima, met volledig verstopt buisje. Overdruk ging denk ik via olievulbuis, maar er was amper overdruk.

Vroeger, als ik een oude auto kocht en je legde je hand op diens vulpijp voelde je ze echt blazen. En dan reden ze prima verder. Maar of dat een harde definitie is, blazen betekent versleten zuigerveren, durf ik nu ook weer niet te beweren. Het was meetbaar, dus ik kon daarmee afdingen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al gecontroleerd, zowel de slang als het gebogen pijpje, daar komt met stat. draaiende motor wel 'rook' uit geblazen, en met slanget/pvc nog steeds. Uit de Olie-vul-buis komt geen blow by nu [als pvc is aangesloten] en die zuigt nu heel iets vacuum met en zonder oilie vuldop erop.

Dus heb een aantal opties, 1 - zuigerveren versleten, 2 - klepseals versleten/uitgedroogt, 3 - lekkage ergens, 4 - combi van alles.

Ik kom zeker ff langs in Arnhem, laat maar ff weten wat je adres is. Ik kom de 30e weer aan wal, dus dag daarna rijd ik naar limburg meestal. Maar stuur maar ff een mailtje wanneer het uitkomt.

Wat is komend verlof iig ff doe is de olie en het oliefilter vervangen, wil dan gelijk ff kijken hoe het met de oliepomp is gesteld. Denk dat ik zowiezo even een rep. kitje en midplate bestel. en de kleppendeksels en nieuwe gasket geef, dat is ook nog nooit gebeurd. Niewe deksels zullen toch even moeten wachten nog.

bewerkt door Petrus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...