Spring naar bijdragen

"vrijstelling Mrb Oldtimers Vervalt!"


hkrant
 Share

Recommended Posts

Sta je dan met een LPG CJ7 van 1400+ kilo. LPG accijns omhoog, En gewoon even MRB, uiteraard met LPG toeslag, aftikken natuurlijk. Wordt een dure hobby, zo. Autootje is op slag waardeloos geworden en afgeschreven.

Maar eens kijken wat het resultaat zal zijn, en anders schorsen die hap en een autoambulance op de kop tikken. En dan maar hopen dat er (nog) evenementen zijn waar je zonder kenteken en APK kunt rijden. En anders verlies nemen en naar de schroot dat ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ze nou ter compensatie een systeem opzetten waarmee je binnen een paar muisklikken je MRB voor een paar dagen kunt betalen, zit er wat in. Of dat ze het schorsen een stuk makkelijker en goedkoper maken....

Maar nee, ze verwachten met deze maatregel 153 miljoen meer te cashen. Zou zonde zijn als er hierdoor veel Amerikanen naar de sloop moeten :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even de welbekende knuppel in het hoenderhok; het is wel zo eerlijk tegenover de eigenaren van XJ's, ZJ's en overige hobbyautoeigenaren. Ik heb zelf bijvoorbeeld voor de zomerdagen een 20jaar oude bmw cabrio, deze zou nooit de oldtimervoordelen krijgen maar wat is het verschil exact met een 25jaar oud exemplaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net een YJ van 1987 aangeschaft omdat die in de overgangsregeling valt en in februari 2013 belastingvrij wordt, of toch niet. Nu dus 850 euro per jaar afdragen aan de staat terwijl ik nog geen 1000 km per jaar rij. Per 1 januari 2012 was net een nieuwe regeling ingevoerd die nu al weer afgeschaft wordt. Ik vind dit jojo-gedrag van de overheid onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. Maar wie ben ik. Ik heb nog wel een advies voor de nieuwe regering: schaf ook het lage grijs kenteken tarief af. Het grijs kenteken wagenpark bestaat voor een groot gedeelte uit stinkende dieselbusjes die tegen betaling van een fooi de nederlandse wegen mogen berijden. Oh ja , vergeet ook de campers niet, die nu voor het kwart tarief mogen rondtoeren. En laten we eerlijk zijn, die oude geimporteerde diesels hebben het voor ons verpest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:lol:

Even de welbekende knuppel in het hoenderhok; het is wel zo eerlijk tegenover de eigenaren van XJ's, ZJ's en overige hobbyautoeigenaren. Ik heb zelf bijvoorbeeld voor de zomerdagen een 20jaar oude bmw cabrio, deze zou nooit de oldtimervoordelen krijgen maar wat is het verschil exact met een 25jaar oud exemplaar?

Ben ik niet mee eens, de 25 jaar regeling bestaat al heel lang, XJ en ZJ rijders weten waar ze aan toe zijn en kiezen er zelf voor, dit zijn dan ook geen oldtimers. Anders koopt iedereen een cabriootje voor erbij als 'hobby' auto zonder mrb te betalen. Dit is inderdaad niks anders dan jojo-gedrag, continu veranderen van de plannen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het regeerakkoord staat omschreven op blz 39 als ik het goed zie dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers vanuit milieuoverwegingen afgeschaft wordt...................................... eerst maar eens horen wat ze echt willen en wat de daadwerkelijke plannen zijn.

Tis denk ik wel zo dat de meeste oldtimers voor alles behalve de hobby gebruikt worden en meer kilometers maken dan de gemiddelde prius. Voor de verzamelaars en andere liefhebbers is dit slecht nieuws maar als ik in meerdere wijken in Rotterdam kijk zie ik een ongehoord aantal oude Volvo's en MB Diesels rond rijden met nieuwe kentekens en die worden absoluut niet hobbymatig gebruikt.

Hier een artikel van autoweek 4 dagen terug. Hoe snel kan alles veranderen he.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/21051/mrb-vrijstelling-oldtimers-blijft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat er een uitzondering komt voor het aantal kilometers per jaar wat je rijd.

Kan me voorstellen dat ze die import diesel auto's van 25 jaar oud willen weren,

maar een echte hobby auto (waar er best veel van zijn) kunnen ze toch niet zo maar doen. (hoop ik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en wat nou als het helemaal niet meer te betalen is? Wat moet je dan? Schorsen is van de openbare weg halen en ik heb geen idee waar ik dan heen zou moeten. En dan nog,

als je al een garage hebt zit je met een waardeloze auto waar je niks meer mee kunt dan alleen nog een beetje naar kijken. Want verkopen lukt nu helemaal niet meer natuurlijk.

2200kg en een 5.9 liter motor, dat zal wel een beste aanslag worden dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kan me voorstellen dat er nog wel wat licht tussen zit.

Ze zouden bv kunnen doen:

- alles wat ouder is dan bv 1975 krijgt toch vrijstelling

- of je betaalt alleen het brandstofboete (zoals nu de auto's vanaf 1987). voor benzine niets, voor LPG en diesel ongeveer 500 per jaar

- iets gematigder tarief dan het gewone tarief.

Het gaat inderdaad vooral om de oude diesels.

Helaas rij ik dagelijks een Citroen CX diesel belastingvrij (tien jaar volle pond betaald, waarvan nu eindelijk het laatste jaar belastingvrij).

We gaan het zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk triest voor de eerlijke oldtimers maar ik zie ook wagens rijden waarvan je kan zien dat ze geen oldtimers zijn maar als je het kenteken controleert blijken ze toch ineens een oldtimer te zijn. Er wordt gerommeld met kentekens om belastingvrij te mogen zijn.

Op deze manier zijn helaas de serieuze oldtimer liefhebbers de dupe van allen die een oldtimer hebben om veel te kunnen rijden zonder er een cent voor te betalen. De legale belastingontduiking werd het ergens anders genoemd zag ik.

XII. Ruimte en mobiliteit

Infrastructuur en bereikbaarheid zijn van doorslaggevend belang voor onze economie. Ook in de afgelopen jaren is de mobiliteit gegroeid, ondanks de economische crisis. Op twee manieren werken we aan het verbeteren van bereikbaarheid en doorstroming. Door te investeren, vooral in het aanpakken van fileknelpunten en de aanleg van ontbrekende schakels in hoofdverbindingen. En door de bestaande infrastructuur - weg, spoor en water - beter te benutten. Openbaar vervoer moet betrouwbaar, toegankelijk en efficient zijn. Spoor en andere vormen van openbaar vervoer moeten beter op elkaar aansluiten. De veiligheid op het spoor moet verder verbeteren. Het kabinet bevordert de ontwikkeling van de mainports Schiphol en Rotterdam vanwege hun grote belang voor de Nederlandse economie. Zij krijgen ruimte om te groeien, met blijvende aandacht voor een goed woon- en leefklimaat.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had mijn Huyndai H200 bus weggedaan omdat ik weinig reed, de belasting was 120 per maand. Daarvoor een Landcruiser toen particulier en zakelijk grijs gelijk waren in de lasten,maar die reed 1 op 6. Dus bewust voor oldtimer gekozen als dagelijks voertuig. De hogere onderhoudkosten vereffenen de vrijstelling van wegenbelasting. Het hogere lpg verbruik is gelijk ls een benzine wagen die 1 op 11 rijdt.

Maar nu zou er bijna 3000 per jaar bijkomen. Dat is einde verhaal voor de Jeep, dan maar een oude kleine benzine wagen. Zal milieu flink helpen. Inderdaad stijgt het inkomen van het rijk mbt belasting. Maar zullen bedrijven die rond al die oude wagens hun geld verdienen de klap merken.

bewerkt door Marco Fennema
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn er te veel gekomen die voor dagelijks gebruik ingezet worden.

De regering heeft dit toegestaan door geen importbeperking op te stellen.

En nu zijn we allemaal de klos.

Je zal maar tien oldtimers motoren/auto/camper/vrachtwagen in de garage hebben staan!

Dan is het een financiele slag die een particulier niet te bovenkomt aan verlies in waarde of de BRM die hij elke maand moet afstaan!

En al helemaal niet de bedrijven die een voorraad hebben van deze voertuigen!

Gaat alleen maar geld kosten dit verhaal!

De regering blijkt maar weer eens een hoogst onbetrouwbare partner!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...