Spring naar bijdragen

Lpg En Bougies


SyBorg
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Voor m'n TJ 2003 (Prins met klepsmering) geeft NGK standaard de volgende bougie: ZFR5N. Ik begrijp zo links en rechts dat je met LPG beter een graadje kouder kan nemen. Dat wordt dan de ZFR6-11. Mijn vraag; Is dat graadje kouder alleen bedoeld voor langere afstanden of gewoon altijd? Rij nu per dag rond de 55 km.

Bij voorbaat dank....

Sibo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Te lang geleden dat het me eens is uitgelegd en hoe het precies zit weet ik eerlijk gezegd niet meer. Maar bij "standaard" gebruik gewoon de voor gas voorgeschreven bougies gebruiken.

Graadje kouder dan voorgeschreven ga je pas als je ook de compressie aanpast (verhoogt). LPG is leuk spul voor tunen. Zowat de meest klopvaste brandstof die je kunt hebben, pas als je met HC zuigers, turbo's en compressoren aan de slag gaat moet je ook naar de bougies gaan kijken. Als je blokkie lekker loopt alleen bijtijds vervangen en vooral niet gaan experimenteren.

Met NGK kun je eigenlijk zowiezo al niet de boot ingaan, dus als de voorgeschreven bougies erin zitten, niet druk over maken. En je ook vooral niet gek laten maken door wat je op allerlei fora leest.

Enige wat ik altijd doe met betrekking tot de bougies is NGK erin, bij 8 tot 10k per jaar zowiezo om de 2 jaar vervangen of om de 50k ook al gaan ze volgens zeggen 100+k mee. Die dingen krijgen toch echt aardig op hun flikker en kosten over het algemeen ook de wereld niet (Tenzij je een Alfa Romeo Twin Spark rijdt met de kleine en grote bougie ;-) ) een van de eenvoudigste manieren om je blokkie mede gezond te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey,

Dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd. Ik ging er vanuit dat men bij inbouw van de gasinstallatie al andere bougies gemonteerd had en dat je een extra graadje kouder wilde.

Maar als er nu dus nog de standaard "benzine" bougies inzitten dan kun je gerust de genoemde ZFR6-11 monteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, toch maar goed dat ik vandaag de NGK's erin heb gezet....... champions2.th.jpg champions1.th.jpg

Heb de auto sinds vorig jaar en gezien de staat van onderhoud geen enkele reden gehad om naar de bougies te kijken. Kwamen deze Champions eruit (RC12ECC). Alle electroden op 1,1 mm en cylinder drie helemaal een ramp..... :wacko: Gek genoeg startte en liep ie tot op de dag van gisteren als een zonnetje. Verbruik op LPG zat zo rond de 1 op 5,2. Twijfelde er zelfs aan of ik wel iets aan de bougies zou doen..... Ja en waar dat stukje nou is gebleven?

Overigens een zeldzame K klus om die rail los te krijgen van de connector. Wie dat nou heeft bedacht op die plek?

Grtz

Sibo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Champions horen ook in een omelet ;-)

Dat stukje keramiek is via je kleppen de motor uitgeblazen al dan niet eerst in gruzelementen geslagen. Dit komt wel vaker voor en in principe zal dit geen schade aan de motor toe brengen.

Enige dat je, zonder enkele garantie, kunt doen om dit te voorkomen is altijd het doosje van de bougies op beschadigingen controleren of een of andere oet*&% het doosje niet heeft laten vallen. Dat kan een scheurtje in de isolatie veroorzaken met later dit als resultaat.

maar nogmaals over het algemeen is het niets om je druk over te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant onderwerp.

Ik heb ondertussen geleerd dat als de motor wat stotterd bij het optrekken tussen 80 en 120 in 4de versnelling, het weer tijd is om de electroden weer op 0.8 te zetten of nieuwe bougies te plaatsen.

Ben eens even gaan spitten op het net, kwam deze NGK LPG bougies tegen:

http://www.lpgbougie.nl/lpgbougie/index.php?item=lpg-bougies-ngk&action=page&group_id=17〈=NL

Heeft iemand ervaring met deze bougies? Is het wat, of is het geldverspillerij??

De 98er Cherokee 4.0 staat niet op de lijst maar gezien aan de andere 4.0 modellen van dit bouwjaar neem ik aan dat type 6 er en moet.

Heb al contact gezocht om dit te bevestigen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, ben bevoordeeld, maar zoals ik eerder al zei met NGK's kun je eigenlijk niet fout gaan. Als NGK een bepaalde bougie voorschrijft kun je die er gerust inschroeven. Wat ik tot nu toe over de 4.0 gelezen heb, maakt het weinig uit in zoverre, je hebt 4.0 verdelerkap, 4.0 met renault ontsteking, 4.0 met Chrysler ontsteking (hier mogen de specialisten hun zegje doen, maar volgens mij is het niet veel meer als de renault ontsteking met chrysler logo. Renault en Chrysler hebben nauw samengewerkt en Amerikanen willen USA made dus slaan we er een ander logo in, zo simpel zal het niet helemaal zijn maar ver van de waarheid zal het niet zitten!!??), maar als ik het allemaal goed begrijp maakt het weinig uit en is het een kwestie van simpele upgrade op elektronica gebied door de jaren heen. Aan het blok zelf is wezenlijk niks gewijzigd?

In comes marketing, heb 3 jaar bij een Citroen dealer gewerkt. Een van m'n beste maten is een van de Alfa Goeroes van Nederland en tevens werkzaam als technisch docent bij de ANWB. Dan hoor je veel, heel veel. en ga je een en een optellen. Simpel voorbeeld, remblokken die je als Merkdealer van Citroen (PSA) moet afnemen met leuke "importeur" kortingen zijn nog altijd 20% duurder inkoop als hetzelfde remblokje in een bendix doosje ipv een Citroendoosje. En bij Citroen zijn ze nog eens 7% duurder als in een Peugoet doosje en de Peugoet blokjes zijn zelfs nog 7% duurder als in een Fiat doosje. Seat onderdelen zijn goedkoper als exact dezelfde Audi onderdelen en VW zweeft ertussenin. Zolang het niet over de top modellen van een merk gaat is het exact hetzelfde maar betaal je simpelweg voor merk. (ie. de remblokken van een Audi RS6 biturbo zijn wel degelijk van een 10 keer betere kwaliteit als die van en Seat Leon Cupra R of VW Pheaton W12 en passen dus niet. Maar van de standaard Lease Peugoet tot Citroen & Fiat, tot de Seat en standaard A3 is vrijwel alles uitwisselbaar) De ANWB helpt je wanneer mogelijk weer op weg met onderdelen recht van de fabriek, niet van de dealer. Al sluiten ze de laaltste 10 jaar contracten met Importeurs af om voor hen de pech hulp over te nemen en dus bij de merkdealer af te leveren als ze het niet kunnen oplossen.

Alles komt van maar een paar fabrikanten, neem Bosch als het bv over lambda's gaat. Bosch maakt 80% van de lambdasondes. ongeveer ook 80% met merknaam erop. Maar die slimmerikken bij Bosch nummeren hetzelfde en ook denk je toch niet dat ze voor elk model een aparte Lambda maken, die lambda voor een Fiat Uno doet hetzelfde als die in een F430. Dus pak een "merk" lambda en zoek op het nummer en je krijgt 9 van de 10 keer 2 resultaten terug. De merk Lambda en de Bosch Lambda. enige verschil is de prijs vanwege het logo. Een Bosch lambda voor gemiddeld 60% van de prijs van een "Merk" lambda is exact hetzelfde. Alleen hoeveel mensen vervangen zelf hun lambda, als die al kapot gaat, ken ik ook voorbeelden genoeg van: "Vervang de lambda maar dan is de storing weg. Niet dat ze even de moeite nemen de lambda eruit te halen en even, boven voor mijn part een gasfornuis, testen met een multimeter. (Ik weet niet hoe ik met een multimeter moet omgaan, maar die maat van me dus wel, dus trekken we de lambda eruit, sluiten de multimeter erop, houden we hem boven het gasfornuis en als de waarde X aangeeft is de lambda volgens hem niet kapot., maar Volgens de dealer wel. Uiteindelijk was het een boostleak die de storing gaf. Affijn ander verhaal)

Waar wil ik eigenlijk naartoe met dit hele lange verhaal whahaha, terug naar wat ik ooit gehoord heb en me is uitgelegd over bougies en wat ik al weer grotendeels vergeten ben. Er zijn geen LPG bougies. punt. Marketing is er wel. Simpel ander Logootje erop, verkopen als product "Amazing Mike" en nog even XXX% duurder.

LPG bougie is een graad kouder (dat is me ook ooit uitgelegd, maar de theorie weet ik echt niet meer) dan wat er voor benzine wordt voorgeschreven. Zo simpel is het, laat je niet in de luren leggen door verhaaltjes (en ook mijn verhaal is een verhaaltje besef ik). Hou het wel bij een merk bougie. NGK is top en gewoon goed ook al schrijven ze voor een bepaalde motor anders voor en zeggen de Guru's zus. Pak de door NGK zelf aanbevolen bougie en je hoeft je geen zorgen te maken. Ga naar je automaterialen zaak en vraag gewoon NGK's ook al zeggen pak deze Champions, of 5 elektroden bosch van platinum en zuiver goud & multispark of xxxx maar. Nee, gewoon die en die NGK's aub. Overigens een Denzo bougie is ook een goede keus, al hebben die een minder breed assortiment en zijn duurder en de meerpijs niet waard voor een standaard 4.0.

bewerkt door PepijnS
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...