JeePee Geplaatst August 23, 2012 Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2012 Maar als dat relais, waar dus de volle stroom doorheen gaat, blijft hangen............ Ik denk dat die kans bij een massaschakelaar kleiner is. Een relais is gewoon een elektrisch bediende schakelaar. Net zoals een relais kan een gewone schakelaar ook vastbranden als hij wordt overbelast of slechte contacten heeft. (bij slechte kontakten vonkvorming en vastlassen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst August 23, 2012 Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2012 In je 'schakelkast' zitten 4 relais. Voor in- en uitlieren moeten telkens 2 relais worden bekrachtigd. Die zouden dan allebei tegelijk moeten blijven hangen. Mijns inziens is het toevoegen van een extra schakelaar -handmatig of electrisch bediend- om die reden overbodig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marc Oude Egbrink Geplaatst August 23, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2012 In je 'schakelkast' zitten 4 relais. Voor in- en uitlieren moeten telkens 2 relais worden bekrachtigd. Die zouden dan allebei tegelijk moeten blijven hangen. Mijns inziens is het toevoegen van een extra schakelaar -handmatig of electrisch bediend- om die reden overbodig. Mijn lier heeft maar 2 relais in totaal, 1 voor in, 1 voor uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marc Oude Egbrink Geplaatst August 29, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 29, 2012 Ondertussen heb ik langzamerhand de onderdelen bij elkaar gesprokkeld om de massa schakelaar te vervangen voor een zwaar relais (150A continu en max 800A voor 5sec). Dit relais ga ik in een lasdoos plaatsen (alle gaten waar de kabels door gaan zullen afgekit worden). De lasdoos zal ik zo kort mogelijk bij de accu plaatsen. De schakelaar om het relais te activeren zal via mijn extra zekering kast lopen en afgezekerd worden met (ik denk) 5A. Hierbij hoe nu de massa schakelaar aangesloten is: Zodra ik het relais heb ingebouwd zal ik wel nieuwe foto's laten zien (kan nog wel ff duren heb het nogal druk) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst August 31, 2012 Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2012 Van links naar rechts op het zwarte paneel: Lier in/uit, Lier relais aan/uit, stekker voor remote control (die standaard op dat zwarte relaisdoosje zit). Eronder zie je naast de "12V DC only" net de handel voor de massaschakelaar die onder het dashboard zit. Deze zit tussen de accu minpool en de rest van de auto. Gaat er iets mis? Motor uit + hendel om -> alles is spanningsloos. Massaschakelaar is iets zwaarder dan die rood/zwarte Hella 150A uitvoering, en is aangesloten met 50mm2 kabel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst August 31, 2012 Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2012 Stomme zelfdenkende editors..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marc Oude Egbrink Geplaatst September 17, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2012 Afgelopen zaterdag heb ik het relais ingebouwd die dient als massa schakelaar. Hier de positie van de lasdoos: Een close up van de lasdoos, waarbij de gaten in de lasdoos zijn dicht gekit: De schakelaar om de lier te activeren en de tuimelschakelaar waarmee ik kan in en uit lieren: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.