Spring naar bijdragen

Massaschakelaar Tbv Lier Bedienen Op Dashboard


Recommended Posts

Maar als dat relais, waar dus de volle stroom doorheen gaat, blijft hangen............

Ik denk dat die kans bij een massaschakelaar kleiner is.

Een relais is gewoon een elektrisch bediende schakelaar. Net zoals een relais kan een gewone schakelaar ook vastbranden als hij wordt overbelast of slechte contacten heeft. (bij slechte kontakten vonkvorming en vastlassen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In je 'schakelkast' zitten 4 relais. Voor in- en uitlieren moeten telkens 2 relais worden bekrachtigd. Die zouden dan allebei tegelijk moeten blijven hangen.

Mijns inziens is het toevoegen van een extra schakelaar -handmatig of electrisch bediend- om die reden overbodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In je 'schakelkast' zitten 4 relais. Voor in- en uitlieren moeten telkens 2 relais worden bekrachtigd. Die zouden dan allebei tegelijk moeten blijven hangen.

Mijns inziens is het toevoegen van een extra schakelaar -handmatig of electrisch bediend- om die reden overbodig.

Mijn lier heeft maar 2 relais in totaal, 1 voor in, 1 voor uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondertussen heb ik langzamerhand de onderdelen bij elkaar gesprokkeld om de massa schakelaar te vervangen voor een zwaar relais (150A continu en max 800A voor 5sec).

Dit relais ga ik in een lasdoos plaatsen (alle gaten waar de kabels door gaan zullen afgekit worden).

De lasdoos zal ik zo kort mogelijk bij de accu plaatsen.

De schakelaar om het relais te activeren zal via mijn extra zekering kast lopen en afgezekerd worden met (ik denk) 5A.

Hierbij hoe nu de massa schakelaar aangesloten is:

img0278qg.jpg

Zodra ik het relais heb ingebouwd zal ik wel nieuwe foto's laten zien (kan nog wel ff duren heb het nogal druk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

a>

Van links naar rechts op het zwarte paneel: Lier in/uit, Lier relais aan/uit, stekker voor remote control (die standaard op dat zwarte relaisdoosje zit).

Eronder zie je naast de "12V DC only" net de handel voor de massaschakelaar die onder het dashboard zit. Deze zit tussen de accu minpool en de rest van de auto. Gaat er iets mis? Motor uit + hendel om -> alles is spanningsloos. Massaschakelaar is iets zwaarder dan die rood/zwarte Hella 150A uitvoering, en is aangesloten met 50mm2 kabel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Afgelopen zaterdag heb ik het relais ingebouwd die dient als massa schakelaar.

Hier de positie van de lasdoos:

imag0257n.jpg

Een close up van de lasdoos, waarbij de gaten in de lasdoos zijn dicht gekit:

imag0256ihryv.jpg

De schakelaar om de lier te activeren en de tuimelschakelaar waarmee ik kan in en uit lieren:

imag0259y.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...