Spring naar bijdragen

V8 Conversie


dedoo
 Share

Recommended Posts

Hoppa de kogel is door de kerk er komt een nieuwe motor in ons jeepje.

We waren gisteren bij Nico in Wommels aangezien ik hem even naar mijn motor wilde laten luisteren en daar het goede nieuws gehoord dat de 4.2 niet zo heel best meer is. Waarschijnlijk een kantelend zuigertje wat de tik waar ik last van had veroorzaakt. En ik maar denken dat het om mijn uitlaat ging...

Minder leuk dat ik dat niet had opgemerkt bij de aankoop van de auto maar toch ook wel weer leuk want nu heb ik een excuus om ook de motor te vervangen. Nu heb ik al een aantal websites zoals novak adapt gelezen en weet denk ik al wel een beetje wat ik wil dus ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar wat er te koop is en waar.

We willen er een chevy 350 in hangen met of een Th350 bak of een Th700-R4 omdat een overdrive toch ook wel lekker is aangezien we er wel wat km's mee zullen rijden. Ben al flink aan het stoeien met gearing calculators

We zitten er aan te denken om een short of longblock te kopen en van daaruit verder te gaan bouwen met onderdeeltjes die we zelf opknappen om de kosten te drukken maar wel met een goede basis willen beginnen. Ik begreep dat er wat Mexicaanse rommel op de markt is ben dus op zoek naar ofwel een betrouwbaar bedrijf of iemand van hier die iemand kent die een goed blok te koop heeft waar we verder mee kunnen bouwen. Iemand hier tips voor?

RDW goed te doen?

Thanks,

Danny en Natas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wellicht kan nico je hier ook goed advies in geven.

Ik heb een aantal jaar terug een long block 350 bij 4wd besteld.

Deze kwam van pace performace (als ik mij goed herinner) en was made in america (of dat nu zo'n goeie referentie is weet ik ook niet...)

in elk geval ik ben er nog steeds blij mee.

heb er zelf een gereviseerde th400 + dana 300 achter gebouwd en ben van heel de combo tevreden?

hou er wel rekening mee dat er heel wat bij komt kijken (aandrijassen aanpassen, andere radiator, motorsteuen, eventueel andere stuurkolom met shifter, adapter voor de tussenbak, ...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Heb de afgelopen 2 jaar 2 chevy 350 conversies van dichtbij bekeken. 1 conversie was bij mijn oude rode cj7 en de ander was bij een cj7 van een vriend die de ellende van zijn oude amc motor zat was en overstapte naar een chevy. Ik wil gelijk erbij zeggen dat ik in beide gevallen een goodwrench heb geplaatst en dat het absoluut een fabeltje is dat het mexicaanse rommel is. Ik heb het blok bij een bekende garage van mij gekocht en die verkoopt veel goodwrench blokken zowel voor in de scheepvaart als in vele soorten amerikaanse auto's. Hij heeft er al ruim 100 geleverd de afgelopen jaren en daar is er nog geen 1 van teruggekomen. Er zit gewoon garantie op en er is absoluut niks mis met die blokken. Het gaat natuurlijk ook over je portemonee. Als mensen perse een duurder chevy blok willen kopen dan levert hij die ook. Alle waar naar zijn geld uiteindelijk. De goodwrench blokken kan je voor beneden de 2000 euro kaal kopen in Nederland en zijn dan ook geschikt om op gas te lopen. Dan heb je rond de 250 a 260 pk. Voor 300 euro meer kan je ook de 290 pk versie kopen.

Zoals aangegeven door Steven komt er een hoop bij kijken. De radiateur perse aanpassen hoef niet hoor. Is simpel op te lossen met andere waterslangen. Scheelt weer een paar honderd euro. Wel komt er absoluut veel bij kijken. Denk aan motorsteunen, goede automaat ( zou voor een th700r gaan dan daar deze een overdrive heeft wat weer in het verbruik scheelt) type tussenbak met eventueel adapter voor op de automaat, headers, intake, carb, waterpomp, pulleys, ontsteking, starterkrans, dynamo, startmotor, headers, aanpassen uitlaatsysteem, shifter, oliekoeler aan te raden, aandrijfassen en nog wat klein materiaal.

Pas wel goed op als je gebruikt koopt. In sommige gevallen koop je andermans ellende en dan ben je nog meer de lul qua kosten enz.

Ik ken een bedrijf in Belgie die complete chevy blokken verkoopt met alles erop en eraan. Dan heb je dus een Turn key engine voor rond de 3250 a 3500 euro met iets meer als 300 pk.

Hou er rekening mee dat de kosten voor je het weet zomaar de 5000 euro kunnen passeren bij aanschaf nieuw of gereviseerd als alles meevalt en jij zelf alles kan uitvoeren.

Bij de RDW is het soms net russisch roulette. De ene keer komt alles er zo doorheen en de andere keer niet. Het enige probleem dat zich voor kan doen is de 40% regeling qua vermogen. Meer als 40% vermogenstoename = wegliggingstest te Lelystad. De inspecteur van de RDW zoekt je motornummer op in hun database en bekijkt de waardes van dat blok. Hij vergelijkt die met de oude waardes en als je dan pech hebt verwijst hij jou naar Lelystad. Tis gewoon afwachten. De buurman hier een stukje verder doet in oude kevers. Pas geleden heeft hij een kever op kenteken gekregen met een 204 pk v6 blok erin. Dat koste hem iets meer als 60 euro. Toen hij 2 weken later met een andere kever ging met een 1.8 turbo blok met 150 pk werd hij doorverwezen naar Lelystad ivm de 40% regeling. Het voordeel van een jeep cj is dat hij ooit geleverd is met een V8 motor alleen was dat een amc versie. Jij komt straks met een chevy versie en dat zou eventueel problemen kunnen geven bij de RDW maar dat is nu niet te zeggen. Je kan de RDW bellen maar dat is geen garantie dat het dan straks allemaal goed komt daar een inspecteur zelf bevoegd is om auto's goed of af te keuren.

Probeer dit alles wel voor uiterlijk mei 2013 gerealiseerd te hebben ivm mogelijke veranderingen binnen de RDW mbt aanpassen regels en wetten.

Hoppa de kogel is door de kerk er komt een nieuwe motor in ons jeepje.

We waren gisteren bij Nico in Wommels aangezien ik hem even naar mijn motor wilde laten luisteren en daar het goede nieuws gehoord dat de 4.2 niet zo heel best meer is. Waarschijnlijk een kantelend zuigertje wat de tik waar ik last van had veroorzaakt. En ik maar denken dat het om mijn uitlaat ging...

Minder leuk dat ik dat niet had opgemerkt bij de aankoop van de auto maar toch ook wel weer leuk want nu heb ik een excuus om ook de motor te vervangen. Nu heb ik al een aantal websites zoals novak adapt gelezen en weet denk ik al wel een beetje wat ik wil dus ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar wat er te koop is en waar.

We willen er een chevy 350 in hangen met of een Th350 bak of een Th700-R4 omdat een overdrive toch ook wel lekker is aangezien we er wel wat km's mee zullen rijden. Ben al flink aan het stoeien met gearing calculators

We zitten er aan te denken om een short of longblock te kopen en van daaruit verder te gaan bouwen met onderdeeltjes die we zelf opknappen om de kosten te drukken maar wel met een goede basis willen beginnen. Ik begreep dat er wat Mexicaanse rommel op de markt is ben dus op zoek naar ofwel een betrouwbaar bedrijf of iemand van hier die iemand kent die een goed blok te koop heeft waar we verder mee kunnen bouwen. Iemand hier tips voor?

RDW goed te doen?

Thanks,

Danny en Natas

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ThomVis

Hoe kom je aan die wijsheid?

Wijsheid bezit ik niet ik beschik alleen over bronnen met gedeelde informatie :D

Heb bij het zoeken verschillende advertentie texten gelezen waarbij duidelijk werd gemaakt dat dit niet de gereviseerde low compressie blokken uit mexico waren. Als je dit op meerdere plaatsen leest dan lijkt me dat er iets is met blokken die in mexico gereviseerd zijn?

Geen idee hoor daarom vroeg/ vermelde ik het ook in mijn post.

@Steven

hou er wel rekening mee dat er heel wat bij komt kijken (aandrijassen aanpassen, andere radiator, motorsteuen, eventueel andere stuurkolom met shifter, adapter voor de tussenbak, ...)
Ja leuk he sleutelen?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer dit alles wel voor uiterlijk mei 2013 gerealiseerd te hebben ivm mogelijke veranderingen binnen de RDW mbt aanpassen regels en wetten.

Wat gaat er precies veranderen? Ik eerder een verandering meegemaakt met een auto die ik uit Engeland heb gehaald en waar we toen voor naar Engeland konden voor de keuring en nu de IKS keuring hebben in Lelystad... Kost een behoorlijke duit meer ineens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat gaat er precies veranderen? Ik eerder een verandering meegemaakt met een auto die ik uit Engeland heb gehaald en waar we toen voor naar Engeland konden voor de keuring en nu de IKS keuring hebben in Lelystad... Kost een behoorlijke duit meer ineens.

Er gaat nu nog niks veranderen. Wel zijn er bepaalde punten naar voren gebracht door de inspecteurs van de RDW. Deze punten worden nu bekeken en aan de hand hiervan zou men kunnen beslissen om deze punten aan te gaan passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Michel,

Hebben die punten betrekking op (her) keuringen?

Naar Lelystad vind ik op zich niet zo'n groot probleem de auto moet toch veilig zijn dus als ze dat in lelystad willen testen prima dan. Het moet alleen wel haalbaar zijn.

Bij de andere auto waar ik het over had zijn de geluidstesten bijvoorbeeld zo enorm zwaar voor dat type auto dat we nu de hele auto zowat opnieuw moeten bouwen om er uitlaten onder te krijgen en het geluid van motor, banden en transmissie zo te dempen dat je bijna niet eens meer in de auto kunt zitten. Het leuke is dat als je dan bij de keuring vandaan komt en je je platen krijgt alles eruit sloopt en gewoon APK waardig rond kunt rijden.

Maar goed even nog niet verder verhogen wat kleinere wielen eronder en zo'n test zou dan toch niet voor al te grote problemen hoeven zorgen?

Ik ga een ijsje kopen! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze punten zouden betrekking hebben op alle keuringen en ook APK keuringen maar zoals eerder aangegeven is er nog niks vastgelegd.

Persoonlijk vind ik Lelystad niks daar ze de wagen binnenste buiten kunnen halen als ze dat willen. Tevens zijn de kosten voor Lelystad beduidend hoger als het lokale RDW station.

In Lelystad heb jij een kans van slagen als je een voertuig aanbied in zijn oorspronkelijke type goedkeuringsstaat. Elk vooertuig dat aangepast is qua hoogte, breedte en of wielbasis maakt minder kans van slagen daar.

Met mijn jeep ben ik al een aantal keer naar het RDWstation in Schiedam geweest om de desbetreffende mensen naar hun mening te vragen in verband met de door mij uit te voeren aanpassingen. Zo kwam ik erachter wat wel of niet door de beugel kon aangezien mijn jeep straks ook aangepast wordt op het kenteken om gezeik in de toekomst te voorkomen.

Het vermogensprobleem met de 40% kan je makkelijk omzeilen. Je plaatst een chevy motor in je auto die binnen die 40% regeling valt. Als je wagen dan goedgekeurd is haal je die eruit en zet je de krachtige chevy ervoor terug.

Hoe netter alles er qua inbouw uitziet hoe beter het eruit ziet bij het lokale RDW station mbt het type goed keuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan het motornummer kunnen de mensen van de rdw zien wat voor type blok het is qua gegevens.

Alle nieuwe 5.7 chevy blokken die er nu verkocht worden leveren minimaal 245 pk of meer.

Als je onder die 40% regeling wil blijven moet je naar een gebruikt blok gaan kijken. Op marktplaats worden wel eens complete 350 blokken aangeboden voor tussen de 1000 a 1500 euro.

Zoek het chassisnummer erbij en je weet het vermogen van dat blok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 40% regeling is niet meer van kracht, zelf een 4,2 van mijn wrangler vervangen door 5,7 buick uit een wagoneer, ongeveer vermogens verdubbeling maar gewoon bij lokaal RDW station gekeurd.

Ik heb de keuring door Jos Reuling laten doen inbouw is met geduld en handigheid goed zelf te doen.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 40% regeling is niet meer van kracht, zelf een 4,2 van mijn wrangler vervangen door 5,7 buick uit een wagoneer, ongeveer vermogens verdubbeling maar gewoon bij lokaal RDW station gekeurd.

Ik heb de keuring door Jos Reuling laten doen inbouw is met geduld en handigheid goed zelf te doen.

Ivo

Dat is niet helemaal correct. De inspecteur houdt de 40% regeling altijd in zijn achterhoofd als leidraad bij twijfel over wel of niet deugdelijk zijn van de aangeboden wagen ter keuring. Als jij als particulier een wagen aanbied bij de rdw moet jij alle gegevens verzorgen. Denk daarbij aan het motornummer en specificaties van het ingebouwde blok. De desbetreffende inspecteur gaat met deze gegevens aan de slag en gaat het voertuig bekijken en beoordelen Als hij vindt dat het vermogen voor de desbetreffende auto te hoog is in combinatie met de veiligheidsaspecten kan hij de wagen afkeuren en dus doorverwijzen naar Lelystad.

Hoeveel vermogen staat er op jouw kenteken vermeldt Ivo?

Ik heb Jos ook wel eens 5 liter chevy blokken zien aanleveren voor Jeeps en deze hadden op papier maar 150 pk ofzo maar in werkelijkheid leverden ze veel meer vermogen. Tevens denk ik dat Jos de juiste mensen kent bij de RDW omdat hij daar vaker mee te maken heeft. Wat Jos lukt bij de RDW met zijn kennis, ervaring en contacten zal een particulier minder snel lukken denk ik.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jos lijkt me een interessant persoon om mee in kontakt te komen ... Ook ivm met mijn andere auto...

Kan iemand mij zijn telnummer PB'en?

Ik ken 2 personen die interessant zijn.

Jos Reuling 0031621886613

Siert real strangler 015-2566787

Allebij hier op het forum actief en beztten veel kennis en ervaring en hebben een eigen autobedrijfje.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oude motor had 84kW huidige heeft 169kW dit staat ook op kenteken vermeld.

Weet via Jos dat keurmeester wel waarde hecht aan het feit dat er alleen delen van de wagoneer in de Wrangler werden gebruikt. Dus geen ratjetoe van onderdelen.

Verder hoor ik ook veel verhalen maar beperk mij tot wat bij mijn auto is gebeurd.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oude motor had 84kW huidige heeft 169kW dit staat ook op kenteken vermeld.

Weet via Jos dat keurmeester wel waarde hecht aan het feit dat er alleen delen van de wagoneer in de Wrangler werden gebruikt. Dus geen ratjetoe van onderdelen.

Verder hoor ik ook veel verhalen maar beperk mij tot wat bij mijn auto is gebeurd.

Ivo

Ik heb hetzelfde met het big block in mijn jeep. Bij deze jeep is het gelukt maar geen idee of andere het ook zal lukken uiteindelijk. Dat van het gebruik van alleen jeep onderdelen kunnen ze niet helemaal als reden noemen bij de RDW daar HAI ooit 5 wranglers met een 350 chevy edelbrock in Nederland op kenteken hebben gezet die nieuw in Amerika werden gebouwd.

Het blijft gewoon een spelletje waarbij het wel van belang kan zijn om de juiste poppetjes te kennen en bespelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...