Spring naar bijdragen

"module Corps Papillon", Gasklep Module?


Recommended Posts

Dag allen,

Ik sta op dit moment met mijn GC, 2006, 3.0 (bijna?) stil in Corsica.

De (overigens gratis!) Diagnose van de plaatselijke Jeep dealer is een defecte "module corp papillon".

Geen idee wat de man bedoeld, maar het beestje loopt nog wel, echter minimaal vermogen.

Iemand die weet wat er aan de hand kan zijn, en of er risico's aan verbonden zijn om gewoon door te rijden.

Reparatie hier gaat minimaal 1 week duren, wegens het bestellen van module.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Inmiddels weer thuis. Met 90 km/h over de alpen eigenlijk best te doen, houdt je nog lekker even in het vakantieritme.

Bij een Nederlandse dealer uit laten lezen, code P1270, Swirlklepprobleem.

Zelf ook nog uitgelezen met goedkope reader, code P2015

Na wat speurwerk bij onze Amerikaanse vrienden schijnbaar een bekend probleem.

Ik begrijp dat t.g.v. lekkage van de luchtaanzuigbuis (ontwerpfout?) vanaf het luchtfilter er nog wel eens e.e.a. aan smerigheid de swirlklepmotor wil besmeuren, waardoor deze defect raakt.

Prijsopgave reparatie ca.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Inmiddels is het probleem mij denk ik duidelijk.

Het blijkt dat niet de motor defect is maar dat de problemen voorkomen uit een versleten bedienstang welke de kleppen aandrijft.

post-1902-0-94770200-1346709201_thumb.jp

Andere zijde hetzelfde probleem.

Wat me verder opvalt is de mate van vervuiling van het inlaatspruitstuk. Het lijkt erop dat tengevolge hiervan de klepjes zijn gaan vastzitten of op z'n minst veel meer weerstand hebben geboden aan het aandrijfstelsel. Hierdoor waarschijnlijk het uitlubberen van de sparingen.

post-1902-0-94770200-1346709201_thumb.jppost-1902-0-94770200-1346709201_thumb.jp

Motor heeft 250.000 gelopen, mag dan ook denk ik?

Iemand enig idee wat het artikelnummer kan wezen van deze stangetjes en waar te bestellen.

Vanuit Amerikaanse site's krijg ik min of meer het idee dat de volledige spruitstuken moeten worden vervangen.

Dit zal toch niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus wel.

Het bedieningsmechanisme van de klepjes blijkt niet separaat te vervangen.

Ik kom dus niet onder een nieuw spruitstuk uit, inmiddels besteld.

Wat me verder opvalt is de enorme vervuiling in het gehele inlaatsysteem. De diameter van de intercooler aanzuigbuis is b.v. ten gevolge van deze "blubber" op zijn minst gehalveert.

Ik snap dat dit door de EGR komt, en reinig het gehele systeem voor ik hermonteer.

Ik krijg echter nu ook beeld bij hoe mijn inlaatkleppen eruit zullen zien !!

Iemand ervaring met Diesel Air Intake Cleaners zoals Toralin?, ik wil straks na montage graag een keer nog het gehele systeem doorspoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook zeer benieuwd of er afdoende cleaners voor zijn want dan zal ik ook zeker de boel schoonmaken voordat ik hetzelfde probleem tegenkom. Ik had van de JK 28 crd de EGR klep afgesloten want het schijnt dat de problemen komen doordat men aan de emissie-eis moet voldoen. Zodoende dat er dan met een koude motor wat "blubber", een kleine hoeveelheid trouwens achterblijft in het inlaat gedeelte, maar door de jaren heen men met deze km stand is het te verklaren. Ik zal bij GC ook eens kijken of de ERG klep te omzeilen is. Of je moet regelmatig de Duitse autobaan opzoeken en hem flink op z'n staart trappen om hem zo "schoon te branden"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Op onderstaande link raden ze af om de EGR klep permanent te sluiten bij een mercedes motor....

Geen idee waarom, en als dit al dan niet een verkoopspraatje is.

http://www.cyclone-x.com/nl/veel-gestelde-vragen/37-wat-is-een-egr-klep-hoe-voorkom-ik-vervuiling-van-de-klep.html

Ben ook wel benieuwd als hun cyclone echt wel enig nut heeft... (iemand ervaring?)

Groeten,

Geert (binnenkort eigenaar van een WK 3.0 CRD)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...