Spring naar bijdragen

Probleem Met Ontsteking


hermancj5
 Share

Recommended Posts

Ik heb een probleem met de FC, want hij doet het niet meer.

Op de een of andere manier krijg ik geen vonk bij de bougies.

Ik heb al (2) andere bobine's geprobeerd, geen verandering.

Op de kabel van de bobine naar de ontsteking komt wel spanning te staan, maar op de een of andere manier wordt die in de verdeelkap niet verder geleid.

Ik had de verdeelkap eraf gehaald om te kijken of ik daar vonken kon zien. Toen ik met een schroevendraaier in de buurrt van het middelste puntje (die van de bobine dus) kwam zag ik een vonk overspringen naar de schroevendraaier en van daar naar een puntje van een bougiekabel, en meteen hoorde ik dat de motor iets deed.

Daarop heb ik de verdeelkap terug geplaatst en de kabel vanaf de bobine er uit getrokken.

Als ik die kabel dan tijdens het starten een cm van de verdeelkapaf hou, zie je de vonken overspringen en de motor start direct.

Nou komt het rare: zodra ik de kabel in het gat duw, slaat de motor direct af.

Ik weet even niet meer hoe verder, dus graag advies!

P.s.: verdeelkap al ingespoten met WD 40, andere verdeelkap geprobeerd, alles geen resulotaat.

Ik heb een video ervan op Youtube geplaatst.

Groet Herman.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de kabel van de bobine naar de ontsteking komt wel spanning te staan, maar op de een of andere manier wordt die in de verdeelkap niet verder geleid.

...Of de stroom wordt verder geleid via een weg die daar niet voor bedoeld is voordat de stroom richting bougie kan gaan...

Is de verdeelkap schoon en heel?

<edit>niet goed gelezen, verdeelkap was al vervangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien wel een totaal idiote, nergens-op-slaande opmerking, maar roep hem toch:

Het lijkt erop dat de stroom/vonk smoort zodra de bobinekabel volledig op zijn plek in de verdeelkap gedrukt word,

mijn eerste gedachte zou dan zijn: de rotor is de oorzaak.

Is die op de een of andere manier uit zijn verband gerukt? Het lijkt wel of die omhoog gekomen is waardoor de bougiekabel, zodra je die in de verdeelkap duwt, de vonk laat stikken doordat er geen lucht meer bij kan.

Misschien een optie? :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Guido,

Dat kan haast niet en wel om 2 redenen.

Ten eerst de motor stopte onder het rijden. Dus niet nadat ik er mee aan het werk was geweest of zo.

Ten tweede, de motor stopt er mee zodra ik de bobine kabel de zijkant raakt, dus nog zoder dat ik hem er diep induw. En zowiezo raken de bobinekabel en de rotor elkaar niet direct, maar zit er een veertje met een (koolstof?)staafje tussen die tegen het middenpunt van de rotor komt.

Jeepee,

Dat idee had ik ook, alleen zie ik aan de buitenkant geen vonk. Dan zou dit binnendoor moeten gaan, maar de afstand tussen de rotor en de punten van de bougiekabel is veel kleiner dan dat de vonk naar buitenzijde van de ontsteking. Het lijkt mij dat de vonk de makkelijkste weg kiest, dus naar de puntjes van de bougiekabels

Guido, Jeepee, in elk geval bedankt voor het meedenken.

Dus graag nieuw ideeen, hoe raar ze ook mogen klinken.

Herman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de zekerheid nog een andere bobinekabel gebruikt, maar nog geen verandering.

Als ik meet bij het starten, valt de spanning op de + van de bobine terug naar 8.5 V en op de - zelfs naar 6.

Zal hem eerst maar eens aan de lader zetten. Accu geeft 11.8 V

Verder begin ik toch aan de bobine te twijfelen. Zien dat ik ergens een andere kan krijgen om te testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Gisteren en vandaag maar weer eens bezig geweest met zoeken/proberen.

Om zoveel mogelijk uit te sluiten heb ik de accu uit mijn cj overgezet, geen verandering. Dus dat is het probleem niet.

Van een kennis een andere bobine geleend. Ik moest nog steeds de bobinekabel iets boven de ontsteking houden, maar hij start wel. Als hij dan loopt kan ik de bobinekabel wel weer in de ontsteking drukken en dan blijft hij soms niet, soms net lopen.

Verder nog geprobeer om de weerstand dit tussen de bobine en de ontsteking zit te omzeilen, dus volledig 12 V erop, maar ook geen verandering.

De oude bobine met weerstand weer gemonteerd en op advies van Jos Reuling een condesator ertussen geplaatst, en nu eindelijk resultaat. Ik kan weer starten zonder dat ik de bobinekabel eraf moet halen.

Hij loopt nog niet geweldig, maar dat kan komen doordat ik de demper verwijderd heb om de laadbak te maken. Morgen even een paar bochten halen zodat ik de demper weer kan monteren. Ook heb ik natuurlijk de ontsteking al 1000 keer verdraaid, dus die zal ook wel niet helemaal lekker staan.

Maar goed, we hebben iets voorruitgang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He, he, net de eerst km weer gemaakt. Nog wel even verder afstellen, maar hij doet het tenminste weer.

Zodra ik de condensator los koppel stopt hij er mee, dus dat zal dan wel de oorzaak zijn.

Blijft de vraag: waarom deed hij het voordien wel zonder een condensator?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Te vroeg gejuicht. Hij loopt wel maar het is net of de spanning te laag is en dus te weinig vonk. Als ik het gas te snel intrap, lijkt het alsof hij verzuipt. Zodra ik de bobinekabel er een cm boven hou loopt hij gelijk een stuk beter, en kan ik het gas ook gewoon snel intrappen.

Maar goed, nu eerst naar het dorpsfeest bij ons in het dorp.

Misschien dat een flink aantal Grolschjes helpen om nieuwe ideeen op te doen. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
Te vroeg gejuicht. Hij loopt wel maar het is net of de spanning te laag is en dus te weinig vonk. Als ik het gas te snel intrap, lijkt het alsof hij verzuipt. Zodra ik de bobinekabel er een cm boven hou loopt hij gelijk een stuk beter, en kan ik het gas ook gewoon snel intrappen.

Maar goed, nu eerst naar het dorpsfeest bij ons in het dorp.

Misschien dat een flink aantal Grolschjes helpen om nieuwe ideeen op te doen. :P

En..... hebben de Grolschjes geholpen..........???

:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, niet geholpen. Heb hem begin november naar Jos gebracht, met de bedoeling dat we gezamelijk zouden kijken, maar daar kwam een hernia (bij mij) tussen.

Ben ondertussen weer begonnen met werken, dus binnenkort hoop ik ook weer een beetje te gaan sleutelen. 

Zal Jos eens even bellen, misschien is ie al klaar :whistle:

(Ook de cj heeft 12 weken stil gestaan, maar dat zal niet snel weer gebeuren. Mijn dochter heeft net haar rijbewijs gehaald, dus dat wordt delen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hey,

 

Zag van de week, ik dacht een FC rijden in Udenhout. Dus ik was wat aan het zoeken op Jeep FC en kwam ook dit topic tegen, heb ooit eens iets soortgelijks met mijn Alfa 75 gehad

 

Even een goede vriend uit de Alfa wereld van me gevraagd wat het zou kunnen zijn,  hij kwam met het volgende:

 

"das zeker weten de rotor... pak hem eraf en in het asgat vanonder gezien zie je denk ik een brandplekje..

in ieder geval slaat hij door naar de as die massa is en daarom komt er geen vonk aan het uiteinde vd rotor uit.
bekend probleem bij oa oude Opels. Gaatje wat in de rotor gebrand is uitboren en opvullen met nagelak als noodreparatie"
 
suc6 ermee
 
Het was trouwens een Volvo 202 die ik zag. Hoe meer ik over de FC lees hoe gaver ik ze vindt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pepijn,

 

Komende zaterdag gaan we er weer mee aan het werk. 

Ik denk echter niet dat dit het is, omdat ik de oude ontsteking al vervangen heb door een elektronische.

Maar uiteraard zal ik hier wel naar kijken.

 

Ik elk geval bedankt voor het meedenken.

 

Herman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag  (hoewel, tis 2 uur, dus eigenlijk gisteren) samen met Jos van alles geprobeerd maar maar we krijgen hem niet goed aan het lopen. Stottert als hij stationair draait, en is niet vooruit te branden. Carburateur helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt. Ontsteking met en zonder weerstand geprobeerd,  met en zonder condensator. Het helpt  allemaal weinig tot niks.  Alles dubbel gecheckt, en we zij het er over eens dat het eigenlijk alleen nog aan de elektronische kan liggen. We gaan nu proberen de oude mechanische ontsteking weer te repareren. Zien of dat helpt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Eindelijk...... hij doet het weer. We hebben de oude ontsteking voorzien van nieuwe onderdelen, gevonden bij Staman in Nijverdal.

Fc loopt weer, dus zoals ik al verwachte, toch de elektronische ontsteking van Omix Ada.

 

Volgende week begint bouwvak, dus tijd om lekker te toeren. Gelukkig ook geen last meer van mijn hernia, dus kan ik weer een beetje beginnen met prutsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...