Spring naar bijdragen

Zg (Zj) Warmlopen Op Lpg (120 Graden) En Afslaan


Recommended Posts

Hey hallo, Mijn 98 ZG (ZJ) Jeep Grand Cherokee met 5,2 liter V8 (Prins LPG-G3 installatie van 2007) heeft kuren: Vooral bij filerijden gaat het mis. Je ziet de temperatuur oplopen, zelfs vorbij de 120 graden, en opeens slaat de motor uit.

Dan zijn er 2 mogelijkheden: 1. laten afkoelen en je kunt hem weer starten en rijden, of 2. je start hem op benzine. (lukt niet altijd...)

Zelfs als hij op benzine rijdt wil ook ditzelfde probleem wel eens voorkomen. en dan kan ik er gewoon helemaal niets meer mee. ik ben dan gedwongen om te wachten totdat hij afgekoeld is.

Hij verbruikt geen koelvloeistof, de waterpomp is recentelijk vervangen, dus daar kan het dan waarschijnlijk niet aan liggen...

maar wat dan wel..? weet een van jullie dat soms?

Gek genoeg ben ik er in 2008 met 4 volwassenen en een grote hond , met bagagebox (bagage van 4 personen)op het dak naar Frankrijk geweest, midden in de zomer...bloedheet... zo heet dat ik in het asfalt sporen trok, vol de airco aan en nix geen centje pijn.

Helemaal foutloos...hoe kan dat nou dat ik nu deze problemen heb..?

Vrgr, Jerry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb je een electrische of visco fan?

bij een electrische, moet je kunnen controleren af deze aanslaat, doet ie dat dan kan het nodig zijn om je radiator te reinigen, is dat niet het geval dan is het goed mogelijk dat je thermostaat niet meer werkt. eventueel een thermostaat aanschaffen die eerder opengaat

heb je een visco fan dan kan vervanging van de visco soelaas bieden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja inderdaad, de thermostaat is ook al vervangen...voor een die eerder opengaat... maar wat ik dus niet begrijp: waarom had ik er eerder helemaal geen probleem mee, onder zware omstandigheden; ook in Frankrijk bij hoge zomerse temperaturen in de file overigens, en nu in Nederland met maximaal 26 graden wel?

omdat hij het dus ook wel eens met benzine heeft, vraag ik mij af of het niet iets electronisch is...of een sensor die nu opeens aan het rellen is....ofzoiets.

De opmerking over die vervanging van de waterpomp en of er toen daarvoor ook al problemen waren...das een goeie... daar weet ik nu even geen antwoord op, maar daar kan ik wel achterkomen.

en een radiator... ja als die inderdaad vol met rommel zit...ja dan zal dat het probleem ook kunnen zijn... alleen heb ik los van koelvloeistof er nooit iets anders in gedaan en dus vraag ik mij af waardoor zo'n radiator dan door zou kunnen gaan dichtkoeken...?

De fan is een fiscofan... die draait dus altijd rond, dacht ik... maar ook dat is een goeie, ik ga er vanuit dat hij draait, maar dat weet ik niet zeker: controleren dus!

allemaal bedankt voor jullie reacties; ik heb weer het 1 en ander te controleren!

als er nog meer mogelijkheden zijn, sta ik open voor suggesties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik ben er inmiddels achter: de fan draait altijd, dus dat is geen probleem. Kan het ook zo zijn dat ik een vaste fan heb: dus een die altijd draait en constant aangedreven wordt door een belt, of het motorblok nu koud is of warm, hij draait altijd. Of is dit soms een Fiscofan?

Voor wat betreft eventuele problemen voor dat de waterpomp werd vervangen kan ik het volgende melden: Nee er waren toen geen problemen!

Alleen van de radiator weert ik nu op dit moment niet zeker of daar rommel in zit. Hoe zouden jullei dat aanpakken, om dat te controleren?

In mei 2011 is de waterpomp vervangen wegens lekkage van de waterpompas. Omdat het systeem toch openlag, hebben we meteen de thermostaat vervangen, inclusief de koelvloeistof. Er waren toen geen problemen bekend met warmlopen van de motor.

In augustus tijdens hoge zomertemperaturen ging het voor de eerste keer mis met warmlopen, maar de motor sloeg toen nog niet af. De ANWB Wegenwacht is erbij geweest en heeft de thermostaat kapot gemaakt, zodat hij vanaf dat moment altijd openstond. Hiermee werd echter voor mij het probleem niet opgelost.

Vandaar dat ik in augustus de oude kapotte thermostaat heb laten vervangen.

De wegenwacht startte de auto opnieuw en opnieuw werd de motor heet. In die periode verdampte de motor koelvloeistof. De wegenwacht conconcludeerde dat de verdamper LPG blies in het koelwatersysteem. Hij adviseerde mij de LPG verdamper te vervangen. Als ik toen op benzine ging rijden, had ik nergens problemen mee. In augustus 2011 heb ik dus ook de LPG verdamper laten vervangen. Het probleem was toen inderdaad opgelost.

Vanaf de winter van 2011-2012 slaat hij niet meer automatisch over van benzine naar LPG, de ene keer wel, de andere keer niet. De garage heeft het systeem uitgelezen en kwam tot de conclusie dat er geen probleem was, ondanks dat het probleem er dus wel degelijk was. De garage heeft de scahkelsensor die van Benzine naar LPG moet schakelen toen overigens wel vervangen. Het schakelen van benzine naar LPG was daarmee echter niet voorbij.

het is opvallend dat het overschakelen van benzine naar LPG vaak wel gaat als ik relatief lage snelheden rij, maar op de provinciale weg (80Km/u) lukt het niet, ook niet handmatig.

Sinds mei 2012 zijn echter dezelfde problemen met warmlopen weer terug, met dien verstande dat nu er geen koelvloeistof bijgevuld hoeft te worden en als extra probleem slaat nu de motor bij 125 graden af. het probleem lijkt dus alleen maar erger te worden ipv minder.

Met hoge senlheden zijn er eigenlijk geen problemen. Nu nog steeds niet.

Het is echter opvallend dat bij hoge buitentemperaturen en de airco vol aan en in de stad rijden, (zware omstandigheden) dat dan de problemen zich voordoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jerry

Controleer de routing van je belt eens. klopt deze nog met de routing op het plaatje (meestal op de kunsstof cover van de belt)

De viscofan wordt direct aangedreven maar heeft een "zachte"koppeling. Je kunt hem draaien zonder dat de pully meegaat.

Bij koude motor moet je aardig krachtzetten om hem door te draaien maar ook bij warme motor moet je weerstand voelen.

Verder kan je de staat van je radiator (buitenkent) controleren; schoon? zijn alle lamellen nog aanwezig? roest?

Verder gaat uiteindelijk elke radiator verstopt raken. deze dingen hebben een beperkte levensduur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jerry,

Ik zou als ik jouw was beginnen met het reinigen van je koelsysteem. Aangezien jouw waterpomp en thermostaat al vervangen zijn en je Koelfin ook gewoon meedraait.

Als je de onderste slang van je radiateur er uit trekt zie je waarschijnlijk al of er troep in je radiateur zit. Daarna je je radiateur goed uitspoelen met water en kijken of je er nog meer rotzooi uit krijgt. Het beste is om hem daarna met koelsysteem reiniger te laten draaien zodat alles weer schoon is van binnen.

Ook even de lamellen van je radiateur schoonblazen.

Als je motor daarna nog steeds te heet wordt is het misschien verstandig een andere radiateur er in te zetten.

Verder zou ik er niet verder mee gaan rijden aangezien je temperatuur wel erg hoog oploopt.

Succes,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

alles wat ik lees van je is er een koeling probleem ; als je met hoge snelheid rijd heb je rijwind koeling als je file of stadrijdt heb je fan koeling nodig. de viscosekoppeling van je fan heeft een beperkt leven, ik heb bij mijn terreinjeep ook de fan met visco vervangen, dat scheelde zomaar 20 graden

let wel een jeep is een warme auto dus 100 graden is niet direct een probleem. wat rijk zegt over het versnellingsbak olieniveau is ook niet onbelangrijk. als hij weer eens warm loopt kun je snel de temp omlaag krijgen door even je binnen temperatuur op 25 graden te zetten, dan wordt het koelwatercircuit langer.

ik zou toch eens je viscofan controleren en/of vervangen die moet namelijk lucht aanzuigen als de rijwindkoeling niet voldoende is. eventueel een electrofan installeren kan ook goed werken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat:

Just-a-Jeeper

ik zou toch eens je viscofan controleren en/of vervangen die moet namelijk lucht aanzuigen als de rijwindkoeling niet voldoende is. eventueel een electrofan installeren kan ook goed werken

Ik heb 2 vragen:

1) hoe zie je het verschil tussen Fisco en Electr-fan

2) hoe kan je deze testen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt het sinds je pomp vervangen is, dus heeeeel misschien ligt je multiriem niet goed!

( zie Ruud).

Heb dit ook gehad!!

Suk6 hoor.

. Het niet altijd omschakelen van benzine naar lpg dat probleem heb ik ook gehad.ik heb laats een post geplaatst dat na het vervangen van de verdamper er bij mij de slangen zijn verwisseld op de verdamper daar de slangen diep zijn geplaatst valt dit niet meteen op.mijn verwarming deed het in de winter ook niet optimaal.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

. Het niet altijd omschakelen van benzine naar lpg dat probleem heb ik ook gehad.ik heb laats een post geplaatst dat na het vervangen van de verdamper er bij mij de slangen zijn verwisseld op de verdamper daar de slangen diep zijn geplaatst valt dit niet meteen op.mijn verwarming deed het in de winter ook niet optimaal.

daarbij was mijn blok 90 graden,maar mijn gasblok veel minder.daar de stroming van het koelwater uitbleef.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Ik denk dat je lpg VERDAMPER stuk is

Die blaast lpg bellen in je koelsysteem

 

ruik eens aan je bijvuldop van je koelvloeistof

bij mijn oude ZJ kon je het bijna biet ruiken maar na vervangenverdamper was het probleem wel weg

 

bekend probleem bij Prins systemen(kapotte verdamper)

bewerkt door Libero
Link naar opmerking
Deel via andere websites

op het moment dat je op gas rijdt bij ca 80 km en je geeft flink gas, blijf je dan op gas rijden of schakelt ie over op benzine. als dat zo is, dan krijgt de motor niet genoeg gas van de verdamper, ofwel de verdamper is niet warm genoeg of krijgt te weing gas aangevoerd( gaspomp aan het overlijden), heb ik ook al eens gehad, daarna alles weer ok. is te proberen.

 

ga eens naar een lpg installateur om e.e.a te laten controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...