Spring naar bijdragen

Meer vermogen nodig met J10


kar
 Share

Recommended Posts

Hier een bericht uit Italie. Was toevallig op het forum aan het zoeken of een j10 uit 1987 (productie naar ik aanneem , er staat 1988 op kenteken) gechipped of getuned kan worden voor meer torque of een extra luchtinlaat kan krijgen. Hier in de italiaanse alpen gaat hij zeer moeizaam de berg op en slaat zelfs af ( weliswaar zwaar beladen) Hij is recent bij vertrek uit nederland door de garage okay bevonden en op gas gezet. De motor 5,9 360 word ook erg heet in de bergen ( mogelijk door te zware belasting?) Ed nog bedankt voor je tel advies toen ik vaststond op de berg, met low gear in en de voornaven vrij ben ik door de san Bernardino pas heen gekomen! Zal vandaag eens onbeladen veder de off road weg nemen en kijken wat gebeurd. Iemand met kennis van deze motor hoog in de bergen? Het viel mij thuis al op dat hij in de achteruit ook snel afslaat als ik over een drempeltje moet! Dat is toch J 10 onwaardig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een bericht uit Italie. Op mijn recente ned grijs kenteken staat 1900 kg aanhangergewicht . Was toevallig op het forum aan het zoeken of een j10 uit 1987 (productie naar ik aanneem , er staat 1988 op kenteken) gechipped of getuned kan worden voor meer torque of een extra luchtinlaat kan krijgen. Hier in de italiaanse alpen gaat hij zeer moeizaam de berg op en slaat zelfs af ( weliswaar zwaar beladen) Hij is recent bij vertrek uit nederland door de garage okay bevonden en op gas gezet. De motor 5,9 360 word ook erg heet in de bergen ( mogelijk door te zware belasting?) Ed nog bedankt voor je tel advies toen ik vaststond op de berg, met low gear in en de voornaven vrij ben ik door de san Bernardino pas heen gekomen! Zal vandaag eens onbeladen veder de off road weg nemen en kijken wat gebeurd. Iemand met kennis van deze motor hoog in de bergen? Het viel mij thuis al op dat hij in de achteruit ook snel afslaat als ik over een drempeltje moet! Dat is toch J 10 onwaardig!

Goedendag,

Een jeep J10 chippen is onmogelijk maar tunen kan je hem altijd. Denk daarbij aan een andere intake, carb, nokkenas en uitlaat. Je krijgt dan meer vermogen en koppel maar dat wil dan niet betekenen dat je jeep betrouwbaarder en dus beter de bergen in zal klimmen.

Denk dat je het eerder moet zoeken in de technische huishouding van de jeep. Denk daarbij aan hoe gezond is het blok, radiateur, thermostaat, waterpomp enz. Dat de wagen in Nederland ok is bevonden door een garage betekend letterlijk en figuurlijk helemaal niks.

Ook hoorde ik via via dat de banden onder de jeep niet meer standaard zijn qua hoogte. Je hebt er grotere banden onder zitten heb ik begrepen en dat is op een vlakke weg niet echt nadelig maar bij klim en trekwerk is dat wel nadelig. Als je banden vergroot en de overbrenging in de assen origineel laat dan gaat de trekkracht van de jeep minder worden als het nodig is. Dus zodra jij gaat klimmen moet de auto harder werken met de grotere banden als voorheen. Gevolg is dat de motor er harder aan moet trekken en dat resulteert in meer warmte en mogelijk oververhit raken van je motor.

Elk voordeel heeft zijn nadeel en in dit geval zijn grotere banden nadelig voor heuvelachtige en bergachtige wegen.

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab en Moderator. Als nieuweling op dit Forum ( En op een Forum uberhaupt nooit eerder geweest) ben ik prettig verbaast, over jullie adequate en behulpzame reacties ; als een warm bad!

Gisteren dus nu relatief onbeladen , twee personen 150 kg en 200 kg lading, de klim van st jacques 1600 m naar cuneaz 2000 m gemaakt in valle d ayas ; dit is een steile en onverharde weg met kuilen , stenen en ondiepe waterplassen. In low gear 4x4 en eerste versnelling ging hij nu prima naar boven , wel een keer gestopt omdat de temp weer boven 250 fahrenheit uitkwam ( op twee derde van het bereik tussen groen en rood op de tempmeter) het traject daarvoor van 1200 naar 1600 ging minder goed in 4x2 normal gear raakte hij weer oververhit , snel gestopt , stationair laten draaien met motorkap open en de temp zakte snel, daarna over in low gear en in neutraal de berg af met motorkap 5 cm open ( hij koelt dan spectaculair snel af in de koele berglucht, in drie minuten naar 220 fahrenheit, net boven het groen)

De banden; FB Goodrich 33/12.5 - 15, automatische versnellingsbak 3 traps alles origineel uit productiejaar 1987, met dif en tussenbak ben ik overvraagd , ik weet niet hoe deze te herkennen ( Sorry guys, groentje aan de lijn)

Ik weet niet hoe ik de kwaliteit van de radiator kan laten meten , er zitten er drie achter elkaar , als ik het goed begrepen heb van achter naar voor koelwater, airco en een kleintje erweer voor voor de automaat ( deze laatste blijft overigens koud!! Is dat normaal?)De ventilator draait mechanisch al bij stationnair maar stopt dan ook bij uitzetten van de motor ook bij warme motor ( geen electrisch systeem dus, ligt daar nog een mogelijkheid de koeling te verhogen?

Ik ben overtuigd dat jullie de goede analyse te pakken hebben , aan de lokale garage heb ik hier niets. Ben in het dal bij Aosta naar een aanbevolen garage gegaan , maar die constateerde dat de motor lekker liep. Alle 8 netjes, compressie meten vond hij niet nodig of kon hjij niet. Het ziet er onder de motorkap trouwens opvallend netjes bijna nieuw uit met nieuwe rode bedradingen naar de bobine en mogelijk later toegevoegde 4 barrel Edelbrock. Alleen de V snaar piept bij sommige koude starts , maar dat verdwijnt weer ( Deze garagehouder kon/ wilde daar niets aan doen want de spanning op de v snaar was goed en hij was nieuw genoeg, hij verwees mij naar een jeep dealer in Turijn, maar dat is me voorlopig nog wat te ver) Suggesties? , bestaan daar geen spuitbussen voor ? ( jaja nu zijn we op mijn sleutelnivo uitgekomen lol)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan het aan de koppeling van de automatische fan liggen. Ik heb denk ik dezelfde, een thermische. Dwz dat als je motor koud is, je met de hand de fan kan rond draaien. Graag testen als de motor niet draait.

Als de motot draait, draait de fan mee. Maar zal dus puur op wrijving mee draaien. Pas als de motot heet is grijpt de koppeling aan en koelt hij volledig.

Ab / Moderator, mijn vraag is. Als de motor heet is, en je zet de motor uit. Moet je dan direkt daarna met de hand de fan wel of niet kunnen draaien. Als je deze kan draaien, is de thermische koppeling dan defect en slipt de fan, dus matige koeling ? En is deze ter plekke te blokkeren ( Kar, heb je gereedschap met Engelse sleutels ), ik weet dat met vier boutjes de fan los komt van zijn basis. Dan V snaren lossen en weer vier moertjes loshalen ( soms zitten ze vast maar dan draait het tapeinde wel los ) . Dan heb je dus fan en basis beide los in handen. In de basis zit de thermische koppeling.

Of kan Kar gewoon bij een sloop van een wagen een losse elektrische fan kopen die in een frame zit. Met t- raps aan de radiator zetten. En direkt op de accu zet met een losse handmatige schakelaar in de auto. Evt relais ertussen.

En Kar, zie jij je fan draaien of zit deze in een soort van behuizing. Deze is vaak verwijderd en schijnt redelijke impact te hebben. Maw, kan zijn dat wanneer jij je koelsysteem eens goed reinigt met flush, een goede radiator koopt ( geen aftermarkt troep vanuit de VS ) een behuiing koopt voor je fan, zoals de wagen origineel had, je ermee weg komt.

Check aub je automaten vloeistof. Draaiende motor, schakel alle versnellingen in. Zet hem in neutraal, stap en en peil. Kijk naar evt gestanste aanwijzingen in je peilstok.

Ab / moderator, ik heb nooit aan mijn bak radiator gevoeld. Als ik onder de wagen lig, en ik trek de slang los die van de automaten bak naar de in de koelwater radiator gebouwde oliekoeler loopt, en iemand zet de versnelling in Drive, dan gutst de olie eruit.

Kar, het circuit is zo dat de Automaten olie (ATF), door deze eerst koeler loopt. Indien jou wagen het Tow package heeft is er een 2e radiator. Aan de passagier zijde verlaat de ATF de koelvloeistof radiator, met een rubberen leiding gaat hij naar de kleinste rdiator van de drie. Dan gaat de olie met een rubberen leiding weer terug, komt op een metalen leidingen zo naar de bak.

Kar, als uiterste en ik weet niet of het echt helpt. Daarom de vraag aan anderen, uitgaande dat Kar zijn airco systeem leeg is. Hoeveel houdt de airco radiator aan koelwind tegen. Ik had de mijne zo verwijdert, maar denk dat dat voor Kar nu te veel werk is. Tenzij het echt helpt.

Ik neem aan dat Kar niet vrolijk met een werkende airo de Alpen bedwingt en een gloeiend heette airco radiator voor zijn normale radiator heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppeling thermisch:

http://www.teamgrandwagoneer.com/parts/Detailed/2609.html

Nieuwe radiator die ik heb, een drie rijen ipv 2 rijen standaard. Is een baggerding uit China, indien nodig en je hebt een originele, dan die reviseren

http://www.teamgrandwagoneer.com/parts/Detailed/121.html

Vb behuizing fan:

http://www.teamgrandwagoneer.com/parts/Detailed/3006.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren dus nu relatief onbeladen , twee personen 150 kg en 200 kg lading, de klim van st jacques 1600 m naar cuneaz 2000 m gemaakt in valle d ayas ; dit is een steile en onverharde weg met kuilen , stenen en ondiepe waterplassen. In low gear 4x4 en eerste versnelling ging hij nu prima naar boven , wel een keer gestopt omdat de temp weer boven 250 fahrenheit uitkwam ( op twee derde van het bereik tussen groen en rood op de tempmeter) het traject daarvoor van 1200 naar 1600 ging minder goed in 4x2 normal gear raakte hij weer oververhit , snel gestopt , stationair laten draaien met motorkap open en de temp zakte snel, daarna over in low gear en in neutraal de berg af met motorkap 5 cm open ( hij koelt dan spectaculair snel af in de koele berglucht, in drie minuten naar 220 fahrenheit, net boven het groen)

De banden; FB Goodrich 33/12.5 - 15, automatische versnellingsbak 3 traps alles origineel uit productiejaar 1987, met dif en tussenbak ben ik overvraagd , ik weet niet hoe deze te herkennen ( Sorry guys, groentje aan de lijn)

Ik weet niet hoe ik de kwaliteit van de radiator kan laten meten , er zitten er drie achter elkaar , als ik het goed begrepen heb van achter naar voor koelwater, airco en een kleintje erweer voor voor de automaat ( deze laatste blijft overigens koud!! Is dat normaal?)De ventilator draait mechanisch al bij stationnair maar stopt dan ook bij uitzetten van de motor ook bij warme motor ( geen electrisch systeem dus, ligt daar nog een mogelijkheid de koeling te verhogen?

Ik ben overtuigd dat jullie de goede analyse te pakken hebben , aan de lokale garage heb ik hier niets. Ben in het dal bij Aosta naar een aanbevolen garage gegaan , maar die constateerde dat de motor lekker liep. Alle 8 netjes, compressie meten vond hij niet nodig of kon hjij niet. Het ziet er onder de motorkap trouwens opvallend netjes bijna nieuw uit met nieuwe rode bedradingen naar de bobine en mogelijk later toegevoegde 4 barrel Edelbrock. Alleen de V snaar piept bij sommige koude starts , maar dat verdwijnt weer ( Deze garagehouder kon/ wilde daar niets aan doen want de spanning op de v snaar was goed en hij was nieuw genoeg, hij verwees mij naar een jeep dealer in Turijn, maar dat is me voorlopig nog wat te ver) Suggesties? , bestaan daar geen spuitbussen voor ? ( jaja nu zijn we op mijn sleutelnivo uitgekomen lol)

De automaat is een TF 727, je cooler van de automaat blijft koud................??? controleer is of er een bypass kraan zit in de slangen tussen de bak en de cooler.

als deze dicht staat kan de automaat zijn warmte niet kwijt.

De assen Dana 44 met een standaard 3,90 verhouding optie was een 4,27 of 4,88.

Het laadvermogen van de j10 met dana 44 = 1/2 ton. Dus hou de lading beperkt vooral met een goede klim.

Grt Ed

bewerkt door Green bear
Link naar opmerking
Deel via andere websites

33ers met standaard diffs, kan net nog, maar met zwaar klimmen is het wel krapjes. Overschakelen naar low gear kan dan (tijdelijk) een oplossing zijn.

Je motor zal er flink aan moeten trekken om die 2000kg naar boven te krijgen.

Heb je de vloeistoffen al gecheckt?

Geen roestige bruin koelwater? Anders flushen en afvullen met nieuwe koelvloeistof.

Automaat olie op peil en helder rood van kleur? Peilen met draaiende (warme) motor en in N. Evt. bijvullen of vervangen.

Wat ik vreemd vindt dat de oliekoeler van de automaat niet warm wordt. De automaat moet bij zwaar werk echt wel gekoeld worden, de koeler en leidingen zouden op zijn minst warm moeten zijn.

Wil je de koeling verbeteren is het zaak om eerst te weten of alle delen van het koelsysteem goed werken, dwz, waterpomp, radiator enz. Begin eerst met het flushen van het systeem, eventueel dmv het toevoegen van een reiniger. Heeft geen resultaat dan is het zaak te kijken de specifieke koelings onderdelen. De fan, werkt de visokoppeling goed, bij twijfel vervangen. (eventueel upgraden naar een electrische fan) Zit de fan tunnel nog gemonteerd? Deze weer aanbrengen of zelf iets knutselen hiervoor. De radiator, is het een twee rij-en, dan kun je deze vervangen voor een drie rij-en model. En als laatste de waterpomp en thermostaat , werken deze goed, zijn ze schoon enz.

Ook minder zuurstof in de lucht (2000mtr hoog) is niet bevorderlijk voor de prestaties van de motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je temperatuur te hoog wordt kun je je kachel en de ventilator op de hoogste stand zetten, dan raak je veel warmte kwijt. Airco laat je beter uit, want die vraagt ook het nodige vermogen. Niet prettig voor de inzittenden, maar het helpt wel.

Rijd je op LPG? Dat heeft ook enige nadelige invloed.

Juiste afstelling ontsteking is belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga eens onder je wagen liggen en knijp in de retour leiding van je koeling. Die behoort voorzien te zijn van een metalen binnenveer zodat de pomp deze leiding niet vacuum trekt. Als je een nieuwe leiding koopt moet de veer overgezet worden, misschien is dat ooit vergeten. Met de veer erin, kan je de leiding niet indrukken.

Of de impact alleen bij hoge toeren ed is weet ik niet. En ik lees op forum in de VS dat men nogal eens op een spookjacht geweest zijn omdat de koeling prima werkt maar de meters je in de maling nemen, kookt je moor echt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga eens onder je wagen liggen en knijp in de retour leiding van je koeling. Die behoort voorzien te zijn van een metalen binnenveer zodat de pomp deze leiding niet vacuum trekt. Als je een nieuwe leiding koopt moet de veer overgezet worden, misschien is dat ooit vergeten. Met de veer erin, kan je de leiding niet indrukken.

Of de impact alleen bij hoge toeren ed is weet ik niet. En ik lees op forum in de VS dat men nogal eens op een spookjacht geweest zijn omdat de koeling prima werkt maar de meters je in de maling nemen, kookt je moor echt ?

Als in de bergen de motortemperatuur het maximum nadert (>100

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Never really knew why, but if you take the cap off and observe, when you rev the engine up, the coolant level will appear to drop. If a hose is too soft, when the cap is on the hose can collapse as you say. I haven't seen this in a long time, but back in the day, there was often a piece of wire coiled up like a spring installed inside the hose to keep that from happening.

Een vb,

http://www.jegs.com/p/Earls/Earls-Pro-Lite-Inner-Hose-Springs/1538547/10002/-1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Caro Amici

Eindelijk retour uit Italie waar ik de laatste maand geen internetverbinding meer had. Vandaar mijn geluidsstilte. Ik wil jullie bedanken voor alle goede raad! Heb er veel aan gehad, met name onze moderator zette mij op het goede spoor. Het geconstateerde krachtsverlies cq oververhitten bleek door koelwaterproblemen . Kortom er zat een goede veer in de koelwaterretour, de olievloeistoffen klopten, de fankap danwel geleiding was aanwezig. Maar inderdaad, ondanks garagecheck bij aankoop; ietwat bruin water in de radiator ; alles laten spoelen en voor de zekerheid werd ook de mechanische ventilator vastgezet. Sindsdien trok de J 10 alles en meer boven verwachting stijl de berg op (bij onverharde zeer steile zandrotsweg vaak in lowgear). Na een maand op gas gereden te hebben vertoonde de jeep alleen wat kuren met weer op benzine rijden, ik zal ook de benzineleidingen maar eens laten spoelen! Overigens reageerden de italianen zeer enthousiast op de wagen door zijn voorkomen geluid en onbekendheid ( ook dat de auto wit met zwart was in een voetbalgek Turijn met Jeep als hoofdsponsor van landskampioen Juventus bleek goed te vallen!?)

Nog allen erg bedankt voor jullie reacties. Ciao

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...