Spring naar bijdragen

Automaat Wj Olie Verversen


Recommended Posts

De olie verversen van de automaat is redelijk eenvoudig echter vervang je niet alle olie.

Nu kun je natuurlijk een aantal keer achter elkaar de olie vervangen waardoor er in verhouding steeds minder oude olie achterblijft. Dit is een (dure) oplossing.

Naar de stealer is ook een optie. Echter nog duurder dan de eerste optie.

Hoe krijg je nou, op een eenvoudige wijze, toch alle olie eruit zodat het je het systeem volledig kan vullen met nieuwe olie en filter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om de filter te vervangen zal de carter pan los moeten, flushen via de retour leiding van de transmissie koeler, steeds 1.5 liter eruit en weer 1.5 liter bijvullen totdat er weer heldere rode olie uitkomt.

Zo kom je uiteindelijk op een 96% nieuwe olie en heb je minder nodig dan een aantal keer vervangen.

I disconnected the tranny return line and pump out the old ATF, about 4 quarts at a time, then adding 4 quarts of new ATF, repeating this procedure until I saw the new red ATF being pumped out.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om de filter te vervangen zal de carter pan los moeten, flushen via de retour leiding van de transmissie koeler, steeds 1.5 liter eruit en weer 1.5 liter bijvullen totdat er weer heldere rode olie uitkomt.

Zo kom je uiteindelijk op een 96% nieuwe olie en heb je minder nodig dan een aantal keer vervangen.

I disconnected the tranny return line and pump out the old ATF, about 4 quarts at a time, then adding 4 quarts of new ATF, repeating this procedure until I saw the new red ATF being pumped out.

Dat van die filter snap ik.

De rest is voor mij wat vaag:

Wellicht wat onnozel van mij, maar ja! We zijn hier om te leren van anderen...toch?

Hoe ga ik te werk om die per keer die 1,5L eruit te krijgen en d'r weer in?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het bijvullen gaat (meestal) via de buis van de automaat olie peilstok, je zult de retour leiding van de oliekoeler los moeten maken - deze tijdelijk verlengen om het netjes in een emmer te krijgen.

Deze video laat het zien, welliswaar een beetje anders maar het gaat om het principe van de flush

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus:

  • Eerst de filter vervangen.
  • Dan transmissieolie bijvullen tot juist niveau.
  • Oliekoeler via toevoerleiding leegblazen.
  • Retourleiding naar koeler zoeken en verlengen in een emmer.
  • Motor starten.
  • 1,5 L eruit. Motor stoppen.
  • 1,5 L vers erin.
  • Herhalen totdat de olie uit de retourleiding helder rood wordt.
  • Boel weer monteren en bijvullen tot juist niveau.

Dat zou het ongeveer moeten wezen.

Nog aanvullingen, tips of tricks?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus:

  • Eerst de filter vervangen.
  • Dan transmissieolie bijvullen tot juist niveau.
  • Oliekoeler via toevoerleiding leegblazen.
  • Retourleiding naar koeler zoeken en verlengen in een emmer.
  • Motor starten.
  • 1,5 L eruit. Motor stoppen.
  • 1,5 L vers erin.
  • Herhalen totdat de olie uit de retourleiding helder rood wordt.
  • Boel weer monteren en bijvullen tot juist niveau.

Dat zou het ongeveer moeten wezen.

Nog aanvullingen, tips of tricks?

Ik heb het filmpje nu 3x bekeken en mij is opgevallen dat hij niks doet met de retourleiding.

Hij verlengt de toevoerleiding!! Wat ook wel logisch is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Volgens de FSM:

Mopart ATF Plus 4, Type 9602, automatic transmission

fluid is the recommended fluid for Daimler-

Chrysler automatic transmissions.

Dexron II fluid IS NOT recommended. Clutch

chatter can result from the use of improper

fluid.

Lijkt me dus niet zo verstandig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag een powerflush van de automaat laten doen en met een heel mooi resultaat.

Het voordeel is dat de automaat weer vloeiend schakelt.

De olie is door het flushen volledig ververst, dus ook de olie in de omvormer, koeler en de leidingen.

Tijdens de behandeling kan je zien hoe vuil de olie is die eruit komt.

Het spoelen gaat samen met een reiniger die alle vervuiling in de bak losweekt en vervolgens blijft kleven aan de olie.

Daarna nieuwe ATF olie erin met een conditioner voor de afdichtingen soepel te houden.

Kosten 305 euro incl. alles. Aan huis kan ook tegen een kleine meerprijs.

Het bedrijf zit in Uden en heet GS Powerflush en heeft veel ervaring met automaten.

Zie het filmpje op YouTube

Is aan te raden ter voorkoming van problemen en kan in 95% van de gevallen de problemen oplossen.

Het is geen wondermiddel dus iets wat echt kapot is zal eerst gerepareerd moeten worden.

Op het Volvo forum zijn veel mensen van de automaat problemen afgeholpen (ja ik weet het het is geen Jeep maar het principe komt op hetzelfde neer.)

Zie het onderwerp op het Volvo forum http://volvov70forum.com/topic.php?t=2204

Ik heb geen belang bij dit bericht maar ben entausiast geworden door de berichten en het resultaat na de behandeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag een powerflush van de automaat laten doen en met een heel mooi resultaat.

Het voordeel is dat de automaat weer vloeiend schakelt.

De olie is door het flushen volledig ververst, dus ook de olie in de omvormer, koeler en de leidingen.

Tijdens de behandeling kan je zien hoe vuil de olie is die eruit komt.

Het spoelen gaat samen met een reiniger die alle vervuiling in de bak losweekt en vervolgens blijft kleven aan de olie.

Daarna nieuwe ATF olie erin met een conditioner voor de afdichtingen soepel te houden.

Kosten 305 euro incl. alles. Aan huis kan ook tegen een kleine meerprijs.

Het bedrijf zit in Uden en heet GS Powerflush en heeft veel ervaring met automaten.

Zie het filmpje op YouTube

Is aan te raden ter voorkoming van problemen en kan in 95% van de gevallen de problemen oplossen.

Het is geen wondermiddel dus iets wat echt kapot is zal eerst gerepareerd moeten worden.

Op het Volvo forum zijn veel mensen van de automaat problemen afgeholpen (ja ik weet het het is geen Jeep maar het principe komt op hetzelfde neer.)

Zie het onderwerp op het Volvo forum http://volvov70forum...opic.php?t=2204

Ik heb geen belang bij dit bericht maar ben entausiast geworden door de berichten en het resultaat na de behandeling.

Ik heb ff gebeld en voor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb toch maar flush laten uitvoeren. Het bedrijf kwam bij mij thuis wat mij veel tijd scheelde.

Na de flush stukken rijden met de beste man om de automaat opnieuw in te leren en wat denk je?

Na een half uur schakelde de automaat boterzacht door de versnellingen heen.

Dat was voor de flush wel anders.

Als ik nu rustig optrek dan schakeld ie bij 1600 RPM al over naar 2 en het zelfde voor de andere versnellingen.

Maw money well spend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...