Arjan1972 Geplaatst May 2, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2012 De olie verversen van de automaat is redelijk eenvoudig echter vervang je niet alle olie. Nu kun je natuurlijk een aantal keer achter elkaar de olie vervangen waardoor er in verhouding steeds minder oude olie achterblijft. Dit is een (dure) oplossing. Naar de stealer is ook een optie. Echter nog duurder dan de eerste optie. Hoe krijg je nou, op een eenvoudige wijze, toch alle olie eruit zodat het je het systeem volledig kan vullen met nieuwe olie en filter? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Funky Brown Geplaatst May 2, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2012 Om de filter te vervangen zal de carter pan los moeten, flushen via de retour leiding van de transmissie koeler, steeds 1.5 liter eruit en weer 1.5 liter bijvullen totdat er weer heldere rode olie uitkomt. Zo kom je uiteindelijk op een 96% nieuwe olie en heb je minder nodig dan een aantal keer vervangen. I disconnected the tranny return line and pump out the old ATF, about 4 quarts at a time, then adding 4 quarts of new ATF, repeating this procedure until I saw the new red ATF being pumped out. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst May 2, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2012 Om de filter te vervangen zal de carter pan los moeten, flushen via de retour leiding van de transmissie koeler, steeds 1.5 liter eruit en weer 1.5 liter bijvullen totdat er weer heldere rode olie uitkomt. Zo kom je uiteindelijk op een 96% nieuwe olie en heb je minder nodig dan een aantal keer vervangen. I disconnected the tranny return line and pump out the old ATF, about 4 quarts at a time, then adding 4 quarts of new ATF, repeating this procedure until I saw the new red ATF being pumped out. Dat van die filter snap ik. De rest is voor mij wat vaag: Wellicht wat onnozel van mij, maar ja! We zijn hier om te leren van anderen...toch? Hoe ga ik te werk om die per keer die 1,5L eruit te krijgen en d'r weer in? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Funky Brown Geplaatst May 2, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2012 Het bijvullen gaat (meestal) via de buis van de automaat olie peilstok, je zult de retour leiding van de oliekoeler los moeten maken - deze tijdelijk verlengen om het netjes in een emmer te krijgen. Deze video laat het zien, welliswaar een beetje anders maar het gaat om het principe van de flush 2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst May 2, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2012 Dus: Eerst de filter vervangen. Dan transmissieolie bijvullen tot juist niveau. Oliekoeler via toevoerleiding leegblazen. Retourleiding naar koeler zoeken en verlengen in een emmer. Motor starten. 1,5 L eruit. Motor stoppen. 1,5 L vers erin. Herhalen totdat de olie uit de retourleiding helder rood wordt. Boel weer monteren en bijvullen tot juist niveau. Dat zou het ongeveer moeten wezen. Nog aanvullingen, tips of tricks? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Funky Brown Geplaatst May 2, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2012 Ja dat zou het zo zijn, om de leidingen los te koppelen gebruik je een disconnect tool, soms lukt het ook met een strookje opgerold dik plastic Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst May 3, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 3, 2012 Dus: Eerst de filter vervangen. Dan transmissieolie bijvullen tot juist niveau. Oliekoeler via toevoerleiding leegblazen. Retourleiding naar koeler zoeken en verlengen in een emmer. Motor starten. 1,5 L eruit. Motor stoppen. 1,5 L vers erin. Herhalen totdat de olie uit de retourleiding helder rood wordt. Boel weer monteren en bijvullen tot juist niveau. Dat zou het ongeveer moeten wezen. Nog aanvullingen, tips of tricks? Ik heb het filmpje nu 3x bekeken en mij is opgevallen dat hij niks doet met de retourleiding. Hij verlengt de toevoerleiding!! Wat ook wel logisch is! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Funky Brown Geplaatst May 3, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 3, 2012 Hij blaast de oliekoeler leeg en alle olie terug in de automaat, ik weet niet of dat zomaar kan. Principe is hetzelfde, alleen zit je na de flush met een lege oliekoeler en er zal dan iets meer bijgevuld moeten worden. Succes ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst May 14, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2012 Ik heb nog Dextron II-D over van de Cherokee. Kan ik deze ongestraft gebruiken de automaat van mijn WJ 4.0L? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst May 14, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2012 Volgens de FSM: Mopart ATF Plus 4, Type 9602, automatic transmission fluid is the recommended fluid for Daimler- Chrysler automatic transmissions. Dexron II fluid IS NOT recommended. Clutch chatter can result from the use of improper fluid. Lijkt me dus niet zo verstandig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ferdi WJ Geplaatst May 14, 2012 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2012 Ik heb vandaag een powerflush van de automaat laten doen en met een heel mooi resultaat. Het voordeel is dat de automaat weer vloeiend schakelt. De olie is door het flushen volledig ververst, dus ook de olie in de omvormer, koeler en de leidingen. Tijdens de behandeling kan je zien hoe vuil de olie is die eruit komt. Het spoelen gaat samen met een reiniger die alle vervuiling in de bak losweekt en vervolgens blijft kleven aan de olie. Daarna nieuwe ATF olie erin met een conditioner voor de afdichtingen soepel te houden. Kosten 305 euro incl. alles. Aan huis kan ook tegen een kleine meerprijs. Het bedrijf zit in Uden en heet GS Powerflush en heeft veel ervaring met automaten. Zie het filmpje op YouTube Is aan te raden ter voorkoming van problemen en kan in 95% van de gevallen de problemen oplossen. Het is geen wondermiddel dus iets wat echt kapot is zal eerst gerepareerd moeten worden. Op het Volvo forum zijn veel mensen van de automaat problemen afgeholpen (ja ik weet het het is geen Jeep maar het principe komt op hetzelfde neer.) Zie het onderwerp op het Volvo forum http://volvov70forum.com/topic.php?t=2204 Ik heb geen belang bij dit bericht maar ben entausiast geworden door de berichten en het resultaat na de behandeling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst May 14, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2012 Ik heb vandaag een powerflush van de automaat laten doen en met een heel mooi resultaat. Het voordeel is dat de automaat weer vloeiend schakelt. De olie is door het flushen volledig ververst, dus ook de olie in de omvormer, koeler en de leidingen. Tijdens de behandeling kan je zien hoe vuil de olie is die eruit komt. Het spoelen gaat samen met een reiniger die alle vervuiling in de bak losweekt en vervolgens blijft kleven aan de olie. Daarna nieuwe ATF olie erin met een conditioner voor de afdichtingen soepel te houden. Kosten 305 euro incl. alles. Aan huis kan ook tegen een kleine meerprijs. Het bedrijf zit in Uden en heet GS Powerflush en heeft veel ervaring met automaten. Zie het filmpje op YouTube Is aan te raden ter voorkoming van problemen en kan in 95% van de gevallen de problemen oplossen. Het is geen wondermiddel dus iets wat echt kapot is zal eerst gerepareerd moeten worden. Op het Volvo forum zijn veel mensen van de automaat problemen afgeholpen (ja ik weet het het is geen Jeep maar het principe komt op hetzelfde neer.) Zie het onderwerp op het Volvo forum http://volvov70forum...opic.php?t=2204 Ik heb geen belang bij dit bericht maar ben entausiast geworden door de berichten en het resultaat na de behandeling. Ik heb ff gebeld en voor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst June 2, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2012 Ik heb toch maar flush laten uitvoeren. Het bedrijf kwam bij mij thuis wat mij veel tijd scheelde. Na de flush stukken rijden met de beste man om de automaat opnieuw in te leren en wat denk je? Na een half uur schakelde de automaat boterzacht door de versnellingen heen. Dat was voor de flush wel anders. Als ik nu rustig optrek dan schakeld ie bij 1600 RPM al over naar 2 en het zelfde voor de andere versnellingen. Maw money well spend. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richard V8 Geplaatst February 8, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2015 Word het filter dan niet mee vervangen? Dit word toch altijd aangeraden? (om de olie en het filter samen te vervangen). Of mis ik hier iets? Groet,Richard. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.