Spring naar bijdragen

Trekhaak Jk 2011


-AJ-
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het aanleggen van een trekhaak onder een JK (2011)? Welke zou ik moeten nemen? Is ie makkelijk te monteren? Zit er een standaard stekker voor in de Jeep waarop ik hem kan aansluiten?

Groeten

Annejan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Annejan, welkom ik had je nog niet eerder gezien op het forum. Maar een trekhaak onder een JK bouwen steld niet zoveel voor, 4 bouten aan je achterste dwarsbalk. De stekkeraansluiting word een ander verhaal omdat je met het zgn "canbus" systeem zit. Het canbus systeem houd in dat er verschillende stroomsignalen over eenzelfde kabel loopt dus als je daar zo maar een andere kabel bij aansluit kun je hele vreemde storingen krijgen. Ik heb op mijn JK Rubicon een afneembare trekhaak gemonteerd en ik heb de stekkeraansluiting gewoon paralel aan de achterlichten aangesloten en heb tot op heden geen problemen gehad. Maar ik weet niet of dat bij jou ook het geval zal zijn. Je kunt het evt controleren als je een lampje uit het achter licht verwijdert en er komt vervolgens een melding op je dashbord dan zijn jou achterlichten zeker verbonden met het canbus systeem. Bij mij was dat niet het geval dus daarom heb ik ze gewoon op de achterlichten aangesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Annejan!

Je hebt ze in verschillende modellen, soorten en prijzen, kijk even op eBay (Duitsland is een aanrader).

http://www.ebay.de/itm/Anhangerkupplung-AHK-Jeep-Wrangler-07-JK-Unlimited-E-Satz-/160727465391?pt=DE_Autoteile&hash=item256c1a7daf

http://www.ebay.de/itm/Anhangerkupplung-AHK-WESTFALIA-Jeep-Wrangler-JK-07-abnehmbar-mit-Elektrosatz-/160626991707?pt=DE_Autoteile&hash=item25661d625b

Wat betreft de stekkers; je hebt in een soort stekkers die je aansluit op tussen de aansluiting van de achterlicht en het achterlicht zelf. Dit 'tapt' de bedrading naar de stekker van de trekhaak, waardoor je zelf niet de kabels hoeft te splitten. Ik weet alleen niet of je zo'n Amerikaanse stekker hier kunt gebruiken, want de achterlichten daar zijn iets anders, ze hebben geen mistlichten.

ps. nog gelukt met het monteren van de nieuwe spullen? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendag Annejan,

Heb zelf nog geen trekhaak maar dat komt binnenkort voor een kleine aanhangwagen.

Ga zelf voor een Mopar, deze is uitgevoerd met een 2" vierkante ontvangstbuis waar de trekhaak weer aan bevestigd komt.

Maar er zijn ook complete op de markt, deze zijn zwaarder uitgevoerd.

Dit is een betere uitvoering als je hem zwaar wil belasten, maar op mijn kenteken staat volgens mij maar tot 750kg.

Kan bij jou anders zijn omdat je een diesel heb, ik een benzine uit de VS.

Qua bedrading, bij Mopar geven ze aan dat je ook er ook kabels naar de accu moet in hun set.

Zelf haal ik veel info van VS-sites zoals Quadratec, deze site heeft heel veel, maar belangrijker vind ik, de orginele handleidingen staan er vaak bij.

Dit is bv de handleiding van Mopar bedradingset voor een 7-polige stekker http://www.quadratec...s/92015_111.htm (bij Installation Instructions)

Weet niet of je vaak off-road gaat maar een trekhaak is in feiten wel het laagste punt van de Jeep, raakt heel vaak de grond.

Ga zelf voor een Mopar versie omdat deze vrij hoog zit, rij zelf namelijk alles kapot wat onder mijn bumper uitkomt. (uitlaat, mistlamp)

P.S. Heb je de softop al geprobeert? Mocht die niet passen ben ik misschien wel geintreseerd.

Groet Roo B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendag Annejan,

Heb zelf nog geen trekhaak maar dat komt binnenkort voor een kleine aanhangwagen.

Ga zelf voor een Mopar, deze is uitgevoerd met een 2" vierkante ontvangstbuis waar de trekhaak weer aan bevestigd komt.

Maar er zijn ook complete op de markt, deze zijn zwaarder uitgevoerd.

Dit is een betere uitvoering als je hem zwaar wil belasten, maar op mijn kenteken staat volgens mij maar tot 750kg.

Kan bij jou anders zijn omdat je een diesel heb, ik een benzine uit de VS.

Qua bedrading, bij Mopar geven ze aan dat je ook er ook kabels naar de accu moet in hun set.

Zelf haal ik veel info van VS-sites zoals Quadratec, deze site heeft heel veel, maar belangrijker vind ik, de orginele handleidingen staan er vaak bij.

Dit is bv de handleiding van Mopar bedradingset voor een 7-polige stekker http://www.quadratec...s/92015_111.htm (bij Installation Instructions)

Weet niet of je vaak off-road gaat maar een trekhaak is in feiten wel het laagste punt van de Jeep, raakt heel vaak de grond.

Ga zelf voor een Mopar versie omdat deze vrij hoog zit, rij zelf namelijk alles kapot wat onder mijn bumper uitkomt. (uitlaat, mistlamp)

P.S. Heb je de softop al geprobeert? Mocht die niet passen ben ik misschien wel geintreseerd.

Groet Roo B)

Hi Roo,

Ik heb de softtop nog niet geprobeerd, maar ga dat een deze dagen doen.. Ik hou je wel op de hoogte!

Gtz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Annejan!

Je hebt ze in verschillende modellen, soorten en prijzen, kijk even op eBay (Duitsland is een aanrader).

http://www.ebay.de/i...=item256c1a7daf

http://www.ebay.de/i...=item25661d625b

Wat betreft de stekkers; je hebt in een soort stekkers die je aansluit op tussen de aansluiting van de achterlicht en het achterlicht zelf. Dit 'tapt' de bedrading naar de stekker van de trekhaak, waardoor je zelf niet de kabels hoeft te splitten. Ik weet alleen niet of je zo'n Amerikaanse stekker hier kunt gebruiken, want de achterlichten daar zijn iets anders, ze hebben geen mistlichten.

ps. nog gelukt met het monteren van de nieuwe spullen? :D

Hi Masis,

Thx voor je bericht. Ik heb de nieuwe spullen nog niet gemonteerd. De snorkel ga ik denk ik volgend jaar doen. Misschien dan een trip doen waar die echt nodig is (marokko). Vwb de wheel spacers zit ik enorm te twijfelen. Ik ben wat wezen rond neuzen en op veel plekken wordt aangegeven dat als je wheel spacers wilt plaatsen je het beste hub centric wheel spacers kan gebruiken. Die zorgen voor een betere balans en die halen de krachten wat van de bouten af. Of te wel ik durf ze nog niet te monteren en weet niet goed wat ik er mee moet. Heb jij geen hubcentric spacers liggen?

Grt

Annejan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Annejan, welkom ik had je nog niet eerder gezien op het forum. Maar een trekhaak onder een JK bouwen steld niet zoveel voor, 4 bouten aan je achterste dwarsbalk. De stekkeraansluiting word een ander verhaal omdat je met het zgn "canbus" systeem zit. Het canbus systeem houd in dat er verschillende stroomsignalen over eenzelfde kabel loopt dus als je daar zo maar een andere kabel bij aansluit kun je hele vreemde storingen krijgen. Ik heb op mijn JK Rubicon een afneembare trekhaak gemonteerd en ik heb de stekkeraansluiting gewoon paralel aan de achterlichten aangesloten en heb tot op heden geen problemen gehad. Maar ik weet niet of dat bij jou ook het geval zal zijn. Je kunt het evt controleren als je een lampje uit het achter licht verwijdert en er komt vervolgens een melding op je dashbord dan zijn jou achterlichten zeker verbonden met het canbus systeem. Bij mij was dat niet het geval dus daarom heb ik ze gewoon op de achterlichten aangesloten.

Hi Zandhopper,

Ik ben hier al es eerder geweest toen ik een KJ had (profiel bestaat nog = AJS, maar kan daar niet meer bij omdat mn email anders is en ik het ww niet meer weet) en inmiddels heb ik een JK (sinds december). Hij staat in Portugal en nu als uitzondering ook even mee naar Nederland genomen. In Portugal rij ik er (sinds ik hem heb) veel off road mee. Dat is nog een paradijs waar je elk bos, elke berg en elk pad nog gewoon op mag!

thx voor je bericht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Annejan,

De Amerikaanse (vierkante) receivers zijn over het algemeen niet goedgekeurd voor gebruik in Nederland en ik neem aan ook niet in Portugal (Euro goedkeuring). Dat wil niet zeggen dat ze niet werken, maar als er een keer wat gebeurt waar de verzekering aan te pas komt kan dit tot problemen leiden.

Ik heb zelf een semi-afneembare (4 bouten) trekhaak die speciaal is gemaakt voor verhoogde JK's, voorzien van E-nummer e.d. Gewoon gekocht via B&S in Tiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Je hebt gelijk Niels !! Zijn inderdaad niet goedgekeurd voor Europa. Jammer.

Zit nu ook te denken om van de vierkanten af te stappen als planning.

Heb wel al bedrading gekocht, Mopar-VS, maar zit dus ook een VS stekker aan, komt wel goed.

Trekhaak ben ik nog echt niet over uit.

Zijn ook meer soorten trekhaak ik als wist, komt eerdags.

Wil gewoon geen anker achter mijn JK of hij moet er dus makkelijk af kunnen. (en nog heel) B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gelijk Niels !! Zijn inderdaad niet goedgekeurd voor Europa. Jammer.

Zit nu ook te denken om van de vierkanten af te stappen als planning.

....

Hoe kom je hierbij ?

Mijn vierkante reciever en trekhaak zijn gewoon goedgekeurd.

De reciever zat al onder de auto en is dus origineel mopar (dogde) en de trekhaak die er ingaat, heb ik gewoon in NL gekocht.

Deze is gekeurd en naderhand goedgekeurd door de RDW. Hierna zelfs nog trekgewicht op de Dodge gekregen.

Als je een aftermarktet bumper komt met een reciever, dan heb je gorte kans dat deze in NL niet goedgekeurd zijn.

Kortom niet alle vierkante recievers zijn afkeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe kom je hierbij ?

Mijn vierkante reciever en trekhaak zijn gewoon goedgekeurd.

De reciever zat al onder de auto en is dus origineel mopar (dogde) en de trekhaak die er ingaat, heb ik gewoon in NL gekocht.

Deze is gekeurd en naderhand goedgekeurd door de RDW. Hierna zelfs nog trekgewicht op de Dodge gekregen.

Als je een aftermarktet bumper komt met een reciever, dan heb je grote kans dat deze in NL niet goedgekeurd zijn.

Kortom niet alle vierkante recievers zijn afkeur.

Heb zelf ook een Mopar bumper maar 'nog' zonder reciever, deze komt onder de bumper aan de balk bij een JK orgineel.

Een importeur van Mopar (HAI-Rijnburg) geeft aan dat deze niet zijn goedgekeurd voor op de Nederlandse weg. (kon hem wel bestellen)

Er zijn inderdaad bumpers met een reciever erin oa High Rock (Bestop) maar niet org. Mopar.

Weet niet of dit wel goedkeuring is. Maar wat ze mij hebben uitgelegd ging het puur om de trekhaak die niet is goedgekeurd.

Want de wel goedgekeurden trekhaken zitten hetzelfde vast als met een reciever.

Is dus volgens mij de bevestiging in de vierkante buis die ze niet goedkeuren.

Ga deze week nog wel ff zoeken maar ben hier al redelijk lang mee bezig geweest.

Zal ook proberen bij RDW info in te winnen.

Hoop dat je gelijk hebt hoor, dat dit ook geld voor een JK, zou het liefst een vierkante reciever hebben.

Betreft wel of niet goedgekeurd zijn van vierkante reciever ging het natuurlijk alleen om degene onder een JK, niet alle modellen.

Hoe zit de reciever en trekhaak bij jou Dodge bevestigd? Ook maar met 1 pen??

Bij een JK zit de reciever met 4 bouten door je balk en de trekhaak met maar 1 pen erdoor heen.

De reciever buis is 2x2inch.

Hoop dat je gelijk hebt !! Voor bij een JK.

Laat het nog je wel ff weten. Alvast bedankt voor het meedenken !! B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De trekhaak gaat met 1 pen in de receiver.

Dit is goedgekeurd door de RDW.

Heb jij nu wel of geen receiver onder je Jeep ?

Indien ja, zat deze er origineel onder ?

Maak anders even een foto.

Zit nog geen reciever onder. (ook niet bij invoeren)

Wilde er

bewerkt door Roo4JK
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar waarom wil je perse een Amerikaanse uitvoering? Er zijn genoeg - afneembare - trekhaken? Zoals gezegd: k heb zelf een semi-afneembare (4 bouten) trekhaak die speciaal is gemaakt voor verhoogde JK's, voorzien van E-nummer e.d. Gewoon gekocht via B&S in Tiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon doen wat Nils heeft/zegt, heb je nergens omkijken naar.

Het gekke is, dat als het er al onder zat, het gewoon meegekeurd is met de Jeep.

Achteraf mopar eronder bouwen, dan krijg je weer geen e keur.

Hoe ze dit ooit gaan controleren bij een controle langs de weg is mij nog steeds een raadsel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon doen wat Nils heeft/zegt, heb je nergens omkijken naar.

Het gekke is, dat als het er al onder zat, het gewoon meegekeurd is met de Jeep.

Achteraf mopar eronder bouwen, dan krijg je weer geen e keur.

Hoe ze dit ooit gaan controleren bij een controle langs de weg is mij nog steeds een raadsel.

Gewoon doen wat Nils heeft/zegt, heb je nergens omkijken naar.

Het gekke is, dat als het er al onder zat, het gewoon meegekeurd is met de Jeep.

Achteraf mopar eronder bouwen, dan krijg je weer geen e keur.

Hoe ze dit ooit gaan controleren bij een controle langs de weg is mij nog steeds een raadsel.

Daar is nu het typeplaatje voor wat op de trekhaak gemonteerd is. Ook staat er vaak een nummer in de trekhaak wat correspondeerd aan het europese goedkeuring. Dus bij een controle zal een typeplaatje voldoende zijn maar bij ernstige ongevallen zal men een onderzoek naar de trekhaak uitvoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je alleen de trekhaak zoekt, die in het vierkante gat gaat, weet ik wel een adres voor je.

Die verkoopt gekeurde tot 3500 kg.

DIt is dus met een pen (ik heb met bout en moer gedaan).

Deze zit ook onder mijn Dodge.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Als je alleen de trekhaak zoekt, die in het vierkante gat gaat, weet ik wel een adres voor je.

Die verkoopt gekeurde tot 3500 kg.

DIt is dus met een pen (ik heb met bout en moer gedaan).

Deze zit ook onder mijn Dodge.

Alvast bedankt Evert, spreek je vast voor die tijd nog wel.

Ga eerst bezig om 33ers onder de aanhanger te bouwen.

Maar heeft geen haast, wil eerst proberen om een andere steek eronder te krijgen.

Zodat het dezelfde steek wordt als de JK (5x127 ipv 4x100) Kunnen ringen voor worden gemaakt.

Dan richting velgen, daarna............komt wel.

Als hij maar (een) volgend voorjaar klaar is. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...