Spring naar bijdragen

Koelvloeistof Vervangen


Recommended Posts

Bij een ZJ zal het wel ongeveer het zelfde wezen;

Onderste slang van de radiateur loshalen en de koelvloeistof er uit laten lopen.

daarna even de tuinslang in je radiateur zetten zodat alles er uitspoelt.

Ik had een flesje met koelsysteem reiniger gehaald om het hele systeem te spoelen, dit doe je als volgt;

- alle oude koelvloeistof er dus uithalen

- daarna de slang weer aansluiten

- dan gewoon met water en koelsysteem reiniger de wagen minimaal een half uur laten draaien, let er wel op dat de motor niet te heet wordt! dus kachel volop aan (niet de airco) en de temperatuur goed in de gaten houden! dus ook het systeem goed ontluchten zodat er geen luchtbel in het systeem komt, vindt je motor niet fijn als ie te warm wordt

- daarna weer de onderste slang loshalen en alles er uitlaten lopen.

Dan kan je beginnen met bijvullen van nieuwe koelvloeistof, voor zover ik weet kan je roze altijd gebruiken na groen of blauw. maar omgekeerd weer niet, ik zou dus gewoon roze halen.

Daarna er weer goed voor zorgen dat er geen luchtbel in het systeem komt dus weer goed ontluchten en de temperatuur goed in de gaten houden.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb laatst (voor de winter) de koelvloeistof (was toen nog water) er uit gehaald ivm vriesen. Heb de motor toen even laten lopen zodat al et water eruit kwam.

Weet achteraf niet eens of dat kwaad kan eigenlijk

Heb toen gele koelvloeistof gekocht. Dit kan (zeiden ze) met alles gemengd worden

Is wel fijn als je moet bijvullen onderweg maar niet weet welke je hebt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb laatst (voor de winter) de koelvloeistof (was toen nog water) er uit gehaald ivm vriesen. Heb de motor toen even laten lopen zodat al et water eruit kwam.

Weet achteraf niet eens of dat kwaad kan eigenlijk

Heb toen gele koelvloeistof gekocht. Dit kan (zeiden ze) met alles gemengd worden

Is wel fijn als je moet bijvullen onderweg maar niet weet welke je hebt

Kenzo, heb je dat stukje (link) gelezen? Geeft veel duidelijkheid. Lijkt mij dat water erg slecht is vanwege corrosievorming.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga ik gelijk lezen,

Ik had hem trouwens gevuld met water omdat alle slangen nieuw geplaatst waren (na ombouw motor) en met water gevuld om lekken te vinden. (hier heb ik niet mee gereden). Omdat ik een weekje op vakantie ging (en het in NL kon beginnen te vriezen) heb ik het water er uit gelaten en de motor een minuutje laten draaien.

Daarna heb ik hem gewoon gevuld met koelvloeistof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga ik gelijk lezen,

Ik had hem trouwens gevuld met water omdat alle slangen nieuw geplaatst waren (na ombouw motor) en met water gevuld om lekken te vinden. (hier heb ik niet mee gereden). Omdat ik een weekje op vakantie ging (en het in NL kon beginnen te vriezen) heb ik het water er uit gelaten en de motor een minuutje laten draaien.

Daarna heb ik hem gewoon gevuld met koelvloeistof.

een minuut zonder koelvloeistof laten draaien??

Hoop dat je geen schade hebt opgelopen........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is dat zo erg?

Dacht dat het pas slecht ging worden als de motor op temperatuur kwam.

kenzo, met de motor op temperatuur bedoelt men dat de koelvloeistof en olie op temp is.

de cilinderwanden ed zijn na een paar seconden op temperatuur als er dan geen koelmiddel is raken ze direct oververhit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...