Spring naar bijdragen

HOW TO : Asbuiskeering Bijrijderskant Wrangler Yj


Bleek
 Share

Recommended Posts

Ik heb op deze manier laatst mijn asbuiskeering vervangen.

Eers natuurlijk het wiel gedemonteerd.

Foto-3YBPVA7J-D.jpg

Daarna de remklauw losgemaakt en weggelegd , je hoeft niet je remleiding los te maken de bouten lossen en de klauw erafhalen volstaat. Je neemt nu ook de remschijf weg.

Foto-SUGXC7FQ-D.jpg

Ik kreeg de asmoer (dop36) niet los maar toen ik het nog eens probeerde kwam de steekas al los en kon ik deze eruit trekken.

Foto-PTKKJLY4-D.jpg

Toen de vacuumdisconect open gemaakt en de schakelvork verwijderd.

Foto-BNZVETHU-D.jpg

Hier zie in principe de keering al zitten. De rotzooi die je ziet is een mengsel van olie water en zand volgens mij.

Foto-GVOILFBU-D.jpg

Ik heb een ring gelast op een buis en die ring paste precies in de as en zo kon ik de met beleid de keering uit de as tikken (deze komt dan in je vacuumdisconnect)

Foto-34HJUZQN-D.jpgFoto-L64GS7CV-D.jpg

Hier de keering hoe hij eruit kwam

Foto-84DY6OWN-D.jpg

Het terug plaatsen van de keering ging eigenlijk vrij eenvoudig.

Ik heb een draadeind gepakt van m10 (die had ik liggen) en deze in de as geschoven met een grote ring aan de kant van het wiel zodat hij daar tegen je als aankomt.

Foto-I7LGDADG-D.jpgFoto-T3DUMXXR-D.jpg

Aan de "binnenkant" heb ik een ring ter grote van de keering maar net iets kleiner dan de as gebruikt om de keering in de as te kunnen trekken d.m.v het aandraaien van de moer aan de buiten zijde.

Foto-A8EJRXK7-D.jpg

Even goed voelen of de keering vergenoeg in de as zit (er zit een uitsparing).

Foto-ABNQTFPR-D.jpg

Je kunt nu de steekas er terug in schuiven (hier heb ik alleen deze foto van) let hierbij op dat je dit voorzichtig doet en je niet de nieuwe keering beschadigd of er terug uit tikt. Ik heb hier met de hand de schakelmof even heen en weer gedaan.

Foto-MSI4UYDV-D.jpg

Steekas terug op zijn plaats.

Foto-B8M448IF-D.jpg

Na alles goed schoongemaakt te hebben met remmenriniger en doeken kun je de vacuumdisconnect terug dichtmaken.

Er zat een kurken pakking tussen volgens mij maar heb er voor de zekerheid vloeibare pakking op gedaan.

Ik heb voor het schoonmaken van de binnenkant van de as dezelfde tool gebruikt als waar ik de keering ermee uit getikt hebt. Je kunt hiermee de as als het ware leegschrapen ook hier heb ik remmenreiniger bij gebruikt.

Foto-HP7XDPQR-D.jpg

Vacuumpotje terug dicht gemaakt en terug aangesloten

Foto-PXD8MKMP-D.jpgFoto-XWQBIECM-D.jpg

Je kunt nu de remklauw en schijf terug opbouwen.

Foto-KMA7AHOA-D.jpg

Dit is volgens mij de manier waarop het mij gelukt is ik had wel al een mooie omschrijving ontvangen van een mede jeeper waar ik me goed op kon richten maar het is een goed te doen klusje vond ik.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo maar foto`s zeggen vaak meer dan teksten.

Groetjes,

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal goed!

Je kan het niveau en staat van de diff-olie nog even bekijken. Als de kering al langere tijd kapot is, kan er olie uit zijn gelopen of vuil en water in het diff huis zijn gekomen.

Zo nodig bijvullen of vervangen.

Als je dan het diff deksel er toch van af haalt, ook de kering aan andere kant vervangen. Kering kost minder dan de olie die je moet vervangen.

Hiervoor moet de klok eruit maar is ook een eenvoudig klusje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal goed!

Je kan het niveau en staat van de diff-olie nog even bekijken. Als de kering al langere tijd kapot is, kan er olie uit zijn gelopen of vuil en water in het diff huis zijn gekomen.

Zo nodig bijvullen of vervangen.

Als je dan het diff deksel er toch van af haalt, ook de kering aan andere kant vervangen. Kering kost minder dan de olie die je moet vervangen.

Hiervoor moet de klok eruit maar is ook een eenvoudig klusje.

Ik hoop alleen dat alles wat beter schoongemaakt was voordat ie dicht ging. Op de foto's nog her en der zand/troep te zien. Of dat de bedoeling is................ :unsure:

John is die keering aan de andere kan zo'n zelfde?

Uiteraard is er nog verder schoongemaakt Jeff ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...