Spring naar bijdragen

Automaat Slipt Zj


Recommended Posts

Goede avond allemaal,

Sinds gister avond slipt mijn automaatbak van mijn JGC 5.9 V8 uit 98. Als ik van zijn P naar D ga duurt het even voordat ie oppakt, en het lijkt alsof ie soms helemaal geen aandrijving heeft. Onder het rijden schokt de automaat en pakt ie soms wel en soms niet. het lijkt dus alsof je bijvoorbeeld in een schakelauto rijd waar je steeds de koppeling van intrapt onder het rijden (terwijl je gewoon gas blijft geven).

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden in het water vast gestaan, en heb daarna 2 keer mijn ATF olie ververst. Het filter wil ik pas vervangen als ik zeker weet dat al het water uit mijn automaat bak is. Heb deze wel al liggen. Het filter die er inzat heb ik die 2 keer bij het verversen van de olie voorzichtig schoon geblazen en ontvet met remmenreiniger.

Kan een oud filter voor problemen zorgen die ik nu heb?

Het vreemde is dat het 1 keer eerder is voorgekomen maar toen ik de motor uitzette en opnieuw opstartte was het weer weg. Dit was gister ook het geval.

Denken jullie dat als ik nog een keer de ATF olie vervang met filter dat het misschien over is of zal mijn bak al naar de klote zijn? Vind het namelijk zonde om nog een keer voor meer als 100,- olie te halen en dat het probleem dan nog steeds aanwezig is, dan neem ik liever gelijk grote stappen zodat ik zeker weet dat het probleem over is.

Heb namelijk nog een (goede) automaatbak liggen van mijn vorige 5.9, maar het zal geen makkelijke klus zijn om even een automaatbak over te hangen.

Ik zelf denk dat als iets mechanisch stuk is dat het probleem altijd aanwezig is, maar dat is niet het geval, want het gebeurd af en toe.

Ik hoor graag wat jullie er over denken,

Groet,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Geert,

nee dit heb ik niet gedaan, bak is trouwens wel goed op peil, dat had ik er nog niet bij gezet. Hoe werkt het precies met de rembanden afstellen? heb er wel eens wat over gelezen maar kwam er niet echt uit. Heb trouwens net nog een automaat specialist aan de telefoon gehad die zei dat het water wat er in heeft gezeten en waarschijnlijk nog in zit de bak aan de binnenkant al naar de klote heeft geholpen.

Denk dat het vervangen van de automaat toch de beste oplossing is, aangezien ik toch nog een goede heb liggen. of zal nog een keer nieuwe olie en filter de moeite waard nog kunnen zijn?

Groet,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Vandaag mijn ATF Olie en filter voor de derde keer vervangen. de ATF zag er deze keer weer niet uit zoals het zou moeten, meer roze en niet rood. Dit komt natuurlijk door het water wat er bij is gekomen.

Nu, na het vervangen doet hij nog steeds raar, de motor schiet soms in toeren en het lijkt soms alsof er geen aandrijving meer is.

Heb me Jeep net even uitgelezen en hij geeft aan; code P0743. Dit betekent; P0743 code is Torque Converter Clutch Solenoid/Trans Relay Circuit.

Betekent de code nou dat de koppelomvormer kapot is, of dat er een elektrisch probleem is?

Iemand enig idee?

Groet,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De storing duid op een probleem in het electrisch circuit van een spoel in de valve body. Ik zou eerst de stekkerverbinding op de balk eens checken. Eventueel de pan van de bak af om de spoelen op de valve body te controleren.

Ter voorbeeld even de plaatjes van een 4.0 ZJ automaat.

2009-11-16_210157_34.gif

2009-11-16_210215_35.gif

Voor wat betrft het water wat nog steeds in de automaat zit. Als je zelf de automaatolie "ververst" dan vervang je alleen de olie die in de pan aanwezig is. Een automaatbak bevat zo'n 12 liter olie, een groot deel hiervan blijft dus gewoon in de bak, met alle vervuiling vandien. In dit geval zou het compleet spoelen van de bak beter zijn. De meest automaat revisie bedrijven kunnen dit voor je doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ab,

Zal deze punten even na kijken. Alle elektronica kan ik van mijn andere automaatbak trekken als dat nodig is. Maar wat is jullie idee over water in de automaatbak? Heeft iemand dat al eens eerder gehad? De meeste automaatspecialisten die ik aan de telefoon heb gehad zeggen allemaal dat de bak nu kapot is. En dat spoelen niet werkt.

Het rare is dat de automaat de ene keer niet en de andere wel raar doet.

Iemand al eerder water in de automaat gehad?

Groet. en goed weekend iedereen,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wesza,

ik heb 1 klant gehad met hetzelfde probleem. Ook daar ben ik begonnen met ATF en filter wissel. Dit hielp niet dus hebben we daar ook de bak vervangen.

Overigens dacht ik dat de spoel (solenoid) bedoeld was om de omvormer vast te zetten (lock mode), maar dat komt niet overeen met jouw beschrijving. Het gedrag van jouw automaatbak komt ook overeen met een versleten automaatbak. Af en toe goed werken, maar af en toe net alsof je vrijloop hebt.

Groet,

ACS

acs-liessel.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, ACS

De laatste keer dat de automaat slipte was 1 dag na mijn laatste post, 10 maart dus. Nu 11 Dagen verder helemaal geen last meer van gehad. De olie was bij de laatste wissel nog steeds niet zoals het zou horen door het water wat er nog in zit. Nu ziet de olie op het peilstok er al een stuk beter uit.

En van die solenoid, dat gaf het uitlees apparatuur aan, mijn idee was als het slippen van de automaat door zou blijven gaan om alle sensoren en die solenoid over te plaatsen van mijn andere automaat en dan kijken wat ie doet.

Wat zijn de symptomen van een automaat die aan revisie toe is? veel slippen en hard overschakelen? Wat ie bij mij deed was even aandrijving, en dan weer niet (motor liep zonder aandrijving dus hoog in toeren op, even aandrijving en dan weer niet, dat ging dan door tot ik de motor uit zette en daarna deed ie weer normaal.

Ik kijk het nog even aan hoe het verder gaat, en anders toch mijn andere bak er onder gooien.

Groet,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de notities er nog even bij gezocht. De automaatbak heeft een "brein" wat bestaat uit dunne oliekanaaltjes voor de ATF, die worden afgesloten met kleine klepjes, die weer door andere oliekanaaltjes worden bediend. Zodra water in de bak komt, dan zit aan het water altijd zuurstof gebonden, wat leidt tot corrosie. Dat de oliekanaaltjes corrosie krijgen is nog niet zo erg, maar de klepjes lopen door sleufjes van micrometers. En volgens de automaatbakspecialist uit Eck en Wiel (A&R) zouden die klepjes kunnen blijven hangen, waardoor je bijvoorbeeld wel uit je twee schakelt, maar niet in je drie. Tevens zorgt de vervuiling ook voor het hangen van het overschakelmechanisme.

A&R en ook Autrans hebben spoelinstallaties die ze op de koelleidingen van de bak aansluiten, zodat je volledige olie wordt gewisseld, maar ook je bak gespoeld wordt. Maar ook andere bedrijven hebben die spoelinstallaties wel.

Mijn advies zou zijn om te kijken of je met volledig spoelen kunt blijven rijden. Want goede ATF lost ook corrosie op.

Anders alsnog vervangen.

Een automaat die versleten is, heeft tot soms wel 6-8 seconden nodig om van zijn vrij in de Drive stand te komen. En ook tijdens het rijden schakelt hij soms niet over, of valt uit zijn versnelling, zodat je door de pook te bedienen weer verder moet.

Groet,

ACS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo ACS,

Had na het probleem al wat automaat specialisten aan de telefoon gehad. Een daarvan vertelde mij dat spoelen de grootste onzin was wat er bestaat. En dat ik dat geld voor het spoelen beter uit kon geven in de kroeg. Weet niet waarom en welk bedrijf dat was maar hij kwam wel professioneel over.

Gek genoeg doet mijn automaat het nu al een tijdje prima dus kijk het wel even aan. Toch bljjf ik er bij dat het eerder een elektronisch probleem is dan mechanisch. Omdat na het uit en aan zetten de automaat weer na behoren werkt.

Weet er iemand nog een leuk filmpje of goede tekst over de werking van de automaatbak? Het valt mij op dat de meeste mensen waaronder automonteurs vaak hun mond dicht houden als er over een automaatbak gesproken wordt. Ik zou de exacte werking ervan graag willen weten.

Groet en fijn weekend,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...