Spring naar bijdragen

Howto: Speaker Upgrade


Moto
 Share

Recommended Posts

Mijn speakers in het dashboard waren niet meer helemaal loepzuiver. Denk dat deze iets te vaak iets te hard hebben gespeeld. Klonk alsof de conussen los lagen. Bij het orienteren voor nieuwe speakers stuitte ik op adapterplaten van Nalin welke ik op Ebay tegenkwam. Ik was hier 12,99 Dollar excl verzendkosten voor kwijt. Verzendkosten waren iets meer, totaal was ik rond de 20,- euro kwijt. Scheelde aardig wat klooien, dus deze pasklare oplossing besteld. Voordeel hiervan is dat er zeer veel keuze is uit 13cm (5,25?) speakers.

Kreeg dit binnen na ongeveer een week:

adapter-300x223.jpg

Oude speakers eruit gehaald. Op versterker aangesloten. Klonk nergens naar.

DSC_0088-300x200.jpg

Mooie Pioneer speakertjes gehaald bij de lokale automaterialenboer en deze in de adapterplaten gemonteerd

DSC_0090-300x200.jpg

Omdat de ronde speakers breder zijn dan de orginele 4?x 6? exemplaren moet er wel wat geknipt of geslepen worden onder het dashboard om plaats te maken. Er loopt namelijk een strip welke weggehaald moet worden. Ik heb deze verwijderd met een flinke plaatschaar.

Situatie voor (deze foto heb ik even gepikt van het internet):

beugel-223x300.jpg

Situatie na knippen:

DSC_0091-300x200.jpg

Vervolgens het geheel in dashboard geplaats en aangesloten.

DSC_0094-300x200.jpg

DSC_0096-300x200.jpg

Ik heb ook de schuimkapjes welke over de orginele speakers zaten een beetje bijgetrimd om ze over de nieuwe heen te plaatsen zonder dat ze de connussen raken.

DSC_0097-300x200.jpg

Tenslotte de afdekkappen terug geplaatst en is er niets meer te zien van het werk. Het is echter wel te horen en goed ook. De nieuwe speakers hebben werkelijk een veel mooiere sound als de orginele exemplaren. Dit is zeker een aanradertje.

DSC_0099-300x200.jpg

Al met al zo

bewerkt door Moto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, en is het geluid beter dan standaard?

Ik ben ook bezig met mijn geluidsinstallatie. Ik een kleine actieve sub onder de achterbank gelegd. Dat maakt wel echt een groot verschil. Ik heb twee nieuwe speaker gekocht voor in de soundbar. Maar dat geluid haalt het niet bij de originele speakers. Maar die waren opgeblazen :-( Ik zit nog te twijfelen over nieuwe soundbar, maar met de sub is het geluid wel ok. Misschien ga ik de voorste speakers ook nog eens vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kees,

Ziet er goed uit.

Het probleem met de speakers bij een jeep is de klankkast en het materiaal waarin ze geplaatst zijn. Kunstof en metaal zijn de meest voorkomende ruimtes en pasplekken en helaas ook de slechtste klankkasten. Resonaties en te grote of kleine ruimtes bepalen hoe een speaker zal klinken.

Ben benieuwd hoe jij de verbeteringen zal vinden en laat het ons even weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verbeteringen zijn dusdanig dat het beter klinkt als de speakers die erin zaten. In ieder geval een mooi middengebied en een sprankelend hoog door de Pioneer speakers.

Resonantieruimte is er inderdaad niet, dus bassen zullen nooit optimaal gaan klinken in het dash.

Zag wel op een ander forum om de ruimte achter de speakers op te vullen met polyfill. Misschien maar eens proberen wat dat doet.

Ik kan in ieder geval met de nieuwe speakers en de soundbar welke ik heb een aardige partij herrie produceren.

Ga de speakers van de soundbar binnenkort ook maar eens vervangen.

Hier kunnen makkelijk 16 cm's in i.p.v de 13 cm wat er nu in zit. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan in ieder geval met de nieuwe speakers en de soundbar welke ik heb een aardige partij herrie produceren.

Ga de speakers van de soundbar binnenkort ook maar eens vervangen.

Hier kunnen makkelijk 16 cm's in i.p.v de 13 cm wat er nu in zit. :rolleyes:

16 cm??, weet je dat zeker? Je moet ook nog wat ruimte over houden voor de bastonen om achter de speaker de lucht te kunnen verplaatsen. Maar ik ben zelf ook nog aan het nadenken over hoe ik op een goede manier grotere speakers in de soundbar kwijt kan. Ik denk aan een ring plaatsen tussen speaker en soundbar. Bas heb ik nu meer dan genoeg dankzij mijn kleine subje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...