Spring naar bijdragen

Vastloper 360 Amc, Reviseren Of Chevy 350


Recommended Posts

Offertes gekregen, 1 met een upgrading en 1 puur op revisie. Met upgrading komt het op 4500. Dan heb ik Edelbrock nokkenas, intake, carb, HEI onst en voor het oog wilde ik Aluminium kleppendeksels. Maar 4500 red ik niet.

Dan de volgende offerte houdt in; de vervangende revisie krukas ( dus geen gloedje nieuwe blijkt ), nieuwe distributieset, nieuwe oliepomp, timing behuizing, nieuwe standaard nokkenas, stoters, het honen van de cilinders en vervangen zuigerveren. De motor wordt afgeleverd met olie welk ook rondgepompt is.

Daarmee de arbeid, pakkingen, klein materiaal en btw brengt dit het op 3000.

Dit benadert een Promar motor, die kost tussen de 3300 en 3500. Dan heb ik een blok die nieuwe zuigers heeft en een kop revisie en cosmetisch nieuw is. Blok wordt schoon gebrand, gestraald, drijfstangen gebalanceerd etc, zie hun site maar eens.

http://www.promarengine.com/engines.asp

Ik neem het aan, maar het is niet gezegt, dat ieder blok zulke aandacht krijgt. Ik moet een Promar blok verder aankleden met wat oude spullen van mijn eigen blok maar dat lukt wel, ik denk de flexplate, peilstok, carter, kleppendeksel, intake, uitlaat, ontsteking etc.

Laat ik ervan uitgaan dat men in Nederland mijn kleppen en zittingen wel inspecteert, ik zag en rook absoluut geen olie als mijn motor draaide, dus dat het honen minimaal zal zijn en dat ook mijn zuigers kritisch bekeken worden. Hoe je het went of keert, mijn zuigers en valve train blijven bij de 3000 euro keuze dus oud en de motor ziet er even oud uit als ik hem bracht.

Ga ik voor de Promar dan is het nieuwer qua onderdelen, moet ik zelf meer doen en zit ik natuurlijk met garantie. Plus dat ik even wat moet regelen waar ik beide motoren naast elkaar kan zetten om ea over te bouwen. Til hem niet even op.

Mijn vraag aan jullie; laat ik zeggen dat Promar 800 euro( plus dan wel daarbij de inspectie kosten van mijn oude blok ) meer kost, en dat dat zit in nieuwe zuigers en gereviseerde/nieuwe valve train versus geinspecteerde zuigers met nieuwe veren en geinspecteerde maar vooralsnog alleen gevlakte koppen.

Promar of revisie ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Offertes gekregen, 1 met een upgrading en 1 puur op revisie. Met upgrading komt het op 4500. Dan heb ik Edelbrock nokkenas, intake, carb, HEI onst en voor het oog wilde ik Aluminium kleppendeksels. Maar 4500 red ik niet.

Dan de volgende offerte houdt in; de vervangende revisie krukas ( dus geen gloedje nieuwe blijkt ), nieuwe distributieset, nieuwe oliepomp, timing behuizing, nieuwe standaard nokkenas, stoters, het honen van de cilinders en vervangen zuigerveren. De motor wordt afgeleverd met olie welk ook rondgepompt is.

Daarmee de arbeid, pakkingen, klein materiaal en btw brengt dit het op 3000.

Dit benadert een Promar motor, die kost tussen de 3300 en 3500. Dan heb ik een blok die nieuwe zuigers heeft en een kop revisie en cosmetisch nieuw is. Blok wordt schoon gebrand, gestraald, drijfstangen gebalanceerd etc, zie hun site maar eens.

http://www.promareng...com/engines.asp

Ik neem het aan, maar het is niet gezegt, dat ieder blok zulke aandacht krijgt. Ik moet een Promar blok verder aankleden met wat oude spullen van mijn eigen blok maar dat lukt wel, ik denk de flexplate, peilstok, carter, kleppendeksel, intake, uitlaat, ontsteking etc.

Laat ik ervan uitgaan dat men in Nederland mijn kleppen en zittingen wel inspecteert, ik zag en rook absoluut geen olie als mijn motor draaide, dus dat het honen minimaal zal zijn en dat ook mijn zuigers kritisch bekeken worden. Hoe je het went of keert, mijn zuigers en valve train blijven bij de 3000 euro keuze dus oud en de motor ziet er even oud uit als ik hem bracht.

Ga ik voor de Promar dan is het nieuwer qua onderdelen, moet ik zelf meer doen en zit ik natuurlijk met garantie. Plus dat ik even wat moet regelen waar ik beide motoren naast elkaar kan zetten om ea over te bouwen. Til hem niet even op.

Mijn vraag aan jullie; laat ik zeggen dat Promar 800 euro( plus dan wel daarbij de inspectie kosten van mijn oude blok ) meer kost, en dat dat zit in nieuwe zuigers en gereviseerde/nieuwe valve train versus geinspecteerde zuigers met nieuwe veren en geinspecteerde maar vooralsnog alleen gevlakte koppen.

Promar of revisie ?

Marco,

Worden de Hoofdlagers, drijfstanglagers en nokkenaslagers ook vervangen dan? Neem aan dat je een complete nieuwe pakkingset krijgt overal? Worden je koppen nagekeken of is het alleen dek vlakken en oude koppen zonder inspectie erop plaatsen.

Ik ben geen voorstander van boren en of honen en dan je eigen zuigers gebruiken in combinatie met grotere zuigerveren. Ik vind dat een beetje half werk in mijn ogen maar dat is mijn mening.

Ik zou zeggen naar aanleiding van je verhaal hierboven. Koop een 2e hands amc en zet deze erin en rijden. Kost je veel minder en dan zie je over een poos vanzelf wel. Want ik blijf erbij wat jij wil gaan doen met de waggy is in mijn ogen niet haalbaar met een dergelijke auto zonder problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben nog even in het koprevisie verhaal gedoken en daar vind je prompt op internet natuurlijk horror verhalen over. Vanochtend Kees gemaild dat hij geen tijd hoeft te steken in uitzoeken wat nieuwe zuigers kosten, ik weet nu al dat mijn volgende vraag zal zijn wt koprevisie kost en dan zal ik uiteindelijk flink over de 4000 gaan.

Mijn vraag aan Kees was, wat is de schade en wat kost het minimaal om hem draaiend te maken terwijl ik naar nu blijkt een totale revisie kost.

Dus ik ga kijken voor nieuw blok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sprak oude collega, zo bij revisie bedrijf vlakbij terecht gekomen. Mag blok in componenten aan leveren en wordt per onderdeel behandeld. Dus nu de koppen eraf peuteren, idem krukas , onderblok, zuigers en lever zo alles los aan. Zij kijken naar wat nodig is en gaan naast mij aan pc zitten, om materialen te kiezen, hun core business is revisie. Als ik zelf onderdelen bestel vinden ze prima, zo kan ik de beste materialen in de VS zoeken. Bundel alles in Texas en usa2ned gooit het in een container / of naar usps maar dat zijn de kosten niet. Assemblage ga ik goed uitzoeken, wil het zelf doen maar wel met iemand die meekijkt, geen probleem om daarvoor te betalen maar ik wil het zelf gedaan hebben.

Morgen naar Kees om blok op te halen, overigens fijne vent. Begrijpt dat een revisie van 4000 plus voor de gemiddelde man gewoon 2 jaar sparen is als je zuinig leeft.

Nu dus het hele assortiment van onderdelen om de motor heen ontvetten, schuren en in de Hammerite. Andre de Chevy afzeggen en inlezen in al die valkuilen waar je in kan vallen met te snel demonteren. Dus merken, noteren en foto's maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jacob,

We hadden gisteren contact maar ik gebruik het forum om kennis te delen. Ik begin zelf met de koppen. Verdiep me nu in hoe het systeem werkt, dwz er zijn veel A merk leveranciers van de onderdelen van de koppen. Ben dus aan het kijken voor welke doelgroepen dit soort onderdelen nu bedoeld zijn en voor de doelgroep waar ik onder val, dagelijks gebruiker op LPG, veel korte ritten met nu en dan een verre vakantie naar kou ( winter Scandinavie en ooit zomer Noord Afrika ). Als ik dat uitgeplozen heb kijk ik naar het hele nokkenas gebeuren, ik heb jou type rods bekeken. Verder zie ik complete sets van Edelbrock en Comp wat distributie, nokkenas, lifters ed inhoudt. Ook een mooie set van hun mbt koppakking, intake ed.

Maar wat mij opvalt is het volgende, Bulltear verkoopt een reeds op elkaar ingelopen set tandwielen voor de ontsteking, een duidelijk andere prijsstelling en dat wekt mijn interesse. Redelijk vaak lees ik wanhoop verhalen van doe het zelfers die misschien wel onbewust bezuinigd hadden of het niet wisten. Ze refereren aan het opkauwen van de tandwielen van de ontsteking.

Hoe ga jij dat aanpakken ? Overigens las ik dat Bulltear soms het beste werkt als je ze een beetje achter de broek aan zit. Hij geeft zelf aan dat email van buiten de VS vaak in een Spam filter hangen. Ook al zegt hij niet dat de beste methode te vinden, op forums waar klanten hun ongenoegen uiten blijkt dat de bestelling ineens rap de deur uit gaat. Ik had hetzelfde bij BJ, kreeg geen reaktie op mail. Ik vroeg op een forum inde VS of iemand wist of zij in een faillissement zaten omdat ik altijd zeer goede respons ervaringen had met hun en me niet kon voorstellen dat ze nu ineens niet reageerden. De volgende dag kreeg ik mail van UPS dat ik een tracking order nummer had. Wel gelijk mijn topic verwijderd maar het werkt dus wel, ook bij Bulltear. Die overigens in forums hoog aangeschreven staat. Daar ga ik dan mijn timing unit bestellen.

En al genoemd, maar de aftermarkt schijnt oliepijlstok buizen in een overmaat te leveren van eigenlijk een ander motormerk. Men worstelt met het in de vriezer leggen, stoken, draad tappen en hem erheen trekken. Ik heb het in drie delen gezaagd, geslepen en manchetten gemaakt en nog sloot het niet aan waardoor ik niet goed kon peilen en resultaat is bekend. Bulltear specificeert de correcte maat en levert een op maat gemaakt buis. Geloof me, ik heb daar veel wanhoop verhalen over gelezen. Je kan er alleen goed bij als het uitlaat spruitstuk en carter eraf is. Vergeet ook niet het houdertje wat aan je kleppendeksel komt.

En als je je ook verder gaat verdiepen in het resistance wire principe. Met een HEI ontsteking omzeil de drop down van 12 naar 9 volt. Maar het zelfde principe meen ik ontdekt te hebben in de dynamo. Een draad daar heeft een harde metaal kleur kern, volg ik deze draad dan gaat hij ter hoogte van de kachel unit over in een koperen kern. Deze draad was gebroken en ik meen dat doorverbinden of solderen het principe beinvloed. Ik ga daar een elektro techneut voor zoeken want ik heb de klok en klepel horen luiden maar wil nu ook de gedachte erachter weten.

Ik weet dat mijn Jeep niet expeditie geschikt is, daarentegen is de hele Jeep niets anders dan een blend van metalen en plastics, dwz dat als ik de logica van al deze kettingreakties weet de ongetwijfelt opdoemende pech gevallen kan begrijpen en repareren. Wel wil de Jeep versimpelen, dus vreemde zaken als resistance wires weghalen. Benzine pomp die ook een slechte naam heeft heb ik verwijderd en een elektrische pomp in gezet met hoge capaciteit die de druk aanpast en geen retour nodig heeft. En gaat die kapot dan kan ik iedere pomp daarvoor zetten want de retour kan ik nu ook al elektronisch openen om de leiding regelmatig door te spoelen tegen uitdroging.

Mbt de nokkenas, intake en carb moet ik ook ea uitzoek. 90 % is LPG rijden en Allround adviseerde me destijds dat hij op basis van het Venturi principe een 2 barrel carb het beste vond. Voor die enkele keer een 4 barrel pakket kopen is leuk maar ik luister liever wat ea inhoudt. Ook wil ik uitzoeken waarom men zegt dat het hele performance pakket de motor onrustiger laat lopen, voor de olie/milieu crisis had AMC toch 4 barrel standaard, de compressie zal anders zijn maar ik wil weten hoe men in die tijd een goed stationair lopende motor had en dat kopieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Net alles in werking gezet. Blok opgehaald bij JeePee. Voor een volledige revisie zou hij te weinig tijd hebben en als alles toch uit elkaar ligt dan maar goed. Nu naar de Sutten vlak bij mij in Nieuwerkerk gebracht. Daar is blok verder uit elkaar gehaald.

De schade:

Krukas was op 1 plek beschadigd maar goed te slijpen. AMC leverde krukassen in wat verschillende diktes, na slijpen is mijn as min of meer op de orginele maat.

Zuigers waren netjes, niet eens aanslag op. Maar conclusie was wel om alles te vervangen voor nieuw. Blok wordt geboord en gehoond. Ook hier komt het blok na boren uit op min of meer de standaard maat zuigers.

Nokkenas laat ik ook vervangen, idem lifters en gehele distributie. Samen met een koprevisie waar ea vervangen wordt komt het totaal op 3200 incl btw.

Zelf koop ik een distributie deksel en oliepomp die duurder zijn maar door Bulltear op maten gecontroleerd is en een upgrading hebben. Verder een Proform HEI ontsteking en MSD bougiekabels.

In de afwerking komen er wat duurdere pakkingen en RVS bouten in. Tegen mijn wens in maar door toch wel veel mensen geadviseerd blijft de carb origineel dus 2 barrel, idem originele intake en ook de nokkenas blijft qua graden standaard.

Samengevat kom ik op 4400 euro plus wat er evt nog bij komt. Een hoop geld en vaak switchte ik naar de auto in de Maas te duwen en een oude Golf te kopen. Of toch naar Chevy maar daar kan niemand me garanderen dat ik voor 4500 plug en play had. Kon nog wel bezuinigen op ea maar dan morrel ik aan garantie en daar had ik geen zin in.

4400 is een hoop, samen met de 12000 die ik er sinds aanschaf er al in gestopt heb in een dik jaar kom ik op een nieuwe Suzuki Swift. Maar dat is de koe in haar kont kijken. Ik denk dat als de wagen klaar is ik er gewoon maar niet meer in rij, kan er niet kapot meer gaan.

Affijn, revisie bedrijf is nu vrolijk aan het slijpen. De Amerikaanse economie gered en ik ben een hoop kennis rijker. Ik moet flink rood staan nu dus hopen dat de economie in elkaar dondert en inflatie mijn grootste vriend wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Revisie is klaar, dus nu de eerste aderlating van 3200. Eerste zending uit VS is binnen, timing cover en peilstok, 370 euro. Y- uitlaat pipe in Nederland bestelt a 220 euro, is ook binnen. Nu wachten op 2e zending uit VS, dat zal rond de 1000 euro zijn. Dan kan ik alles in elkaar zetten. Mag de motor bij revisiebedrijf in elkaar zetten. Helaas is 1 flexplatebout van de 6 kwijt, heeft iemand die over ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Geduld is nu wel getraind. Blok is al tijdje klaar. Kraan en bok gekocht en blok in huiskamer gezet, gespoten en opgebouwd ( vloer was ook mooi AMC blauw ). Met vereende kracht van Ed, zijn zoon, Dan en mijn broer de motor naar de auto geduwd en voor de deur erin gebouwd. Dat ging rap. In de week erna bijna alles aangesloten.

En dan het geduld gedeelte, alleen de MSD bougie kabels liggen nog in de VS. Denk er nu twee maanden op te wachten. BJ's kreeg ze maar niet binnen, daarp laten verzenden wat ze hadden. Wat in 2 dozen ging en waar er 1 van nog immer ergens in de VS rond zwerft. Daarop die inhoud maar in Nederland bestelt bij MSD Europe. ( die vraagt er 99 euo voor, andere vroegen hier 200 ervoor. In VS 85 usd ) Qua prijs kan ik MSD Europe aanbvelen, ook voor andere betellingen rekenen ze bijna de VS prijzen terwijl de bekende jongens hier tot 300 % van de VS vragen ). Helaas ging het daar weer in de VS mis dus weer wachten. Denk ergens volgende week met Ed de HEI en bougie kabels !!! erin te kunnen plaatsen. Alle emissie kabels en sensors zijn weg. Als blok goed loopt plaats ik foto's als vb hoe een blok tot basic teruggebraht kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is het blok waarbij ik eerst de koppen, inlaat spruitstuk en onderblok AMC blauw wilde spuiten. Ea ging met bestellen ( back orders ed ) niet helemaal lekker en ik had dus maar 1 spuitbus. Daarop maar onderblok in de Hammerite gezet. Is elastisch en kan tegen olie en benzine. Nadeel is dat het niet met een andere verf over te verfen is maar ik vind het prima zo.

post-5254-0-94445700-1335168569_thumb.jp

  • Upvote 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En daar is ie voor. Heb er een daktent op. Basic model en prompt na aanschaf komt er een uitvoering die iets langer is zodat je via een soort van luik van onder de tent in kan. Met regen kom je zo droog binnen en ze leveren er een buitentent bij. Dan staat de ladder in de tent en kan je je staande omkleden. In de toekomst wil ik een off road trailer bouwen van een Sankey wide track trailer. Op de vier hoeken komen verticale buizen. Daarop het frame waar de daktent op rust. Daaronder kan mijn motor. Ik kan mijn daktent tijdens het reizen gemakkelijk gebruken en kan op de camping de tent blijven gebruiken en vrij kiezen tussen motor en auto.

post-5254-0-45840300-1335169716_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Revisie is klaar, dus nu de eerste aderlating van 3200. Eerste zending uit VS is binnen, timing cover en peilstok, 370 euro. Y- uitlaat pipe in Nederland bestelt a 220 euro, is ook binnen. Nu wachten op 2e zending uit VS, dat zal rond de 1000 euro zijn. Dan kan ik alles in elkaar zetten. Mag de motor bij revisiebedrijf in elkaar zetten. Helaas is 1 flexplatebout van de 6 kwijt, heeft iemand die over ?

Je zit dus al rond de 5000 euro qua kosten voor de amc.

Chevy had niet duurder geweest maar wel beter in mijn ogen voor de dingen die jij met de auto wil gaan doen.

Blok ziet er wel heel netjes uit :thumbsup:

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Michel,

Had ook wat zaken gekocht die nodig/ luxe waren. Nieuwe stuurstang, rvs boutenset, chromen kleppendeksel, HEI ontsteking etc. Zal netto rond de 4100 aan blok kwijt zijn. Had ik gegarandeerd tot 4500 voor een Chevy kwijt geweest dan had ik dat gedaan. Maar niemand kon dat doen/ garanderen. Bij Andre was ik 3500 kwijt voor ompleet blok en montage motorsteunen, maar dan had ik een 1000 marge gehad voor adaptorset, huur transport, uitlaat aanschaffen en iemand inhuren plus werkplek voor aanpassen uitlaat etc.

Als ik de koe op voorhand in de kont kon kijken en voor 4500 de Chevy plug en play had was de keuze destijds gemaakt, maar dat kon niet. Dus daarom voor zekerheid gegaan dus revisie en daarin de tijd genomen en op materialen en inhuur de beste kwaliteiten gekozen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vrijdag de bougiekabels ontvangen. Ed kon diezelfde avond en ook het weer zat mee. De motor nogmaals geprimed en nu ook op dashboard de oliedruk meter zien reageren. De HEI kon erin, bougies etc en dan de sleutel om. Vrijwel direct sloeg de motor aan en liep gelijk goed. Geen directe lekkages en na een afstelling van de ontsteking de eerste rit. De bak had een nieuwe extra radiator en het systeem moest zich ontluchten. Eerst schakelde de bak niet door. Een liter olie erbij en dat hielp. Toen een metalig geluid, nog een liter en hij werd geruisloos en schakelde als boter. ( de volgende dag na gepeild en er kon weer 2 liter uit, blijft nu prima werken en staat netjes op peil. )

Vervolgens onder de wagen gelegen en uit de kop komt koelvloeistof gedruppeld. Vrijwel precies bij kopbout 7. Dus morgen terug naar revisie bedrijf. Ik twijfelde destijds om ze te bellen om ze op die bout te wijzen, zijnde een bout die door een koelkanaal gaat. Toch gedaan en ze wisten het al. Bij ophalen blok zag ik koperkleurig vet onder de kop van de bout zitten en vond dat vreemd gezien daar ook vloeibare pakking gebruikt zou worden, maar ja. Zij zijn een revisie bedrijf. Ook nu is het van mij een aanname dat ze het simpelweg vergeten zijn, maar we zien wel. Samengevat draait alles prima, ik vond het destijds een goed blok. Vastlopen was puur pech. Nu, na revisie, vind ik eigenlijk het blok identiek. Is iets sterker met de eerste reaktie bij gasgeven, klinkt zwaarder mbt uitlaatgeluid. Merk dat de startmotor meer moeite moet doen, misschien meer compressie. Maar verder rijdt hij goed en reed ie al goed. Nu eerst 1000 km op benzine en dan weer op lpg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marco,

Goed om te horen!

Mijn blok is inmiddels binnen uit de VS (bleek ook nog weer een avontuur op zich) en deze week ga ik met een doos vol onderdelen naar de monteur om plannen te maken betreffende het inbouwen, ik houd je op de hoogte!

Veel rijplezier : )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jacob,

Ben benieuwd hoe je je oliepomp in elkaar zet. Al meen ik dat die er bij jou al op zit. Ik heb met een micrometer de dikte van de diverse diktes van de pakkingen gemeten. Pomp in elkaar gezet en met een plasti gauce 0,004 inch speling aangehouden. Mocht je tegen ea aan lopen dan hoor ik het wel. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Auto opgehaald bij revisie bedrijf, waren inderdaad vergeten bout in te smeren met vloeibare pakking. Ondanks dat ik ze erop gewezen had, maar ja, reparatie stelt niet veel voor qua werk. Maar toen. Had preventief de extra 2 e radiator voor de automaat vernieuwd. Deze radiator kreeg je als het tow package als optie nam.

Na het plaatsen verving ik de slang die naar de standaard radiator ging ook door een gebruikte die er goed uit zag.

Het revisie bedrijf had test gereden. Ik neem de wagen na die rit mee en merk dat ie ineens uit zijn drive schiet, op zich een indicatie van te laag atf peil.

Dus aan de kant en klep open en.......... Olie. Overal olie. Van de binnenkant van de motorkap stroomde het zo als een regen bui naar beneden, tot over de buitenkant van de spatborden aan toe. Iedere holte was gevuld met olie. Ik kon alleen verbijsterd kijken, omdraaien, in auto zitten en voor het eerst in mijn leven de ANWB bellen. Tijdens het wachten nog maar een blik geworpen en kon niets vinden zijnde een gebroken leiding, scheur, gat oid. Toen zag ik een scheur in de "nieuwe" leiding naar de automaten bak radiator. Daar spoot de ATF recht naar boven, zo voor de fan die het eerlijk over de hele motorruimte verdeelde.

Uiteindelijk een nieuwe leiding van de Wegenwacht, olie erin en naar een wasruimte gereden.

Morgen maar weer poetsen, kijken of koelvloeistof lek echt weg is. Alle slangenklemmen nalopen of ze niet te strak staan en dan de leiding insnijden. Nu rest het vinden van de bron van een gierend geluid. Is toeren gerelateerd. Maar kan niet de bron vinden. Dynamo, waterpomp waren voor revisie geruisloos. Ik kan alleen bedenken dat het de nieuwe distributie ketting / tandwielen zijn. Of, en ik hoop het niet. Dat het nieuwe tandwiel van de ontsteking invreet op het oude tandwiel van de nokkenas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marco,

Jij hebt er een HEI op geplaatst of niet?

Wat bij ons 2x gebeurd is bij een motorblok met HEI, is inderdaad dat het tandwiel van de ontsteking het nokken-astandwiel invreet, doordat de smering daar gering is. Hierdoor ontstaat er een te grote wrijving, waardoor het nokkenas-tandwiel afslijt. Vaak gebeurd dit doordat het nokkenas-tandwiel van een zachtere materiaal is dan het tandwiel dat aan de ontsteking zit.

Succes met de zoektocht! Hoop ook voor je dat dit niet het geval is.

Gr. Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Robin, had dit verschijnsel op voorhand gelezen. Het oude tandwiel van de originele ontsteking heb ik bewaard en binnenkort haal ik de HEI omdat ie 1 tand verstelt moet worden. Ik begrijp dat ik daar geen slijtage op zal zien omdat dat het hardste staal is. Het is weinig moeite om de tandwielen te wisselen, het geluid zou dan weg moeten zijn. Uit mijn hoofd is het staal versus gietijzer wat het probleem genereerd.

Weet iemand of een nieuwe distributie set ook herrie maakt ? Het bedrijf heef deze gemonteerd en ik meen dat een set plug en play is. Ik vond de ketting best strak staan en kan me voorstellen dat dat geluid maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oorzaak gierend geluid gevonden. Trok stekker uit dynamo en gelijk was geluid weg. Hij laadde wel bij en voor demontage deed hij het goed. Ik heb hem wel uit elkaar gehaald om naar de koolborstels te kijken maar alles zag er goed uit. Kan ook maar op 1 manier terug in elkaar dus wat het nu kan zijn ? Van de week maar uit elkaar peuteren.

Blok ging vandaag slechter lopen, controleerde als eerste op valse lucht en zowaar in 1 keer probleem gevonden. Moeren waarmee carb op intake vastzit waren losgekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dacht / denk ik ook aan. Toen ik de dynamo uit elkaar had zag ik dat ik de as met de poulie wat heen en weer kon bewegen. Met beide helften ben ik naar een garage gegaan. Die zei: " Zet de dynamo maar in elkaar en je zal zien dat de speling verdwijnt ". En inderdaad, dat was zo.

Nu kan je beide helften op 4 manieren vast zetten. Hij is met 4 boutjes vast te zetten en je kan hem zo telkens een slag verder zetten, maar op het oog zitten dan alleen de aansluitingen aan de buitenkant anders. Inwending heb je alleen de twee koolborstels. Die druk je in, om te voorkomen dat de veer de borstels ze direct eruit schiet zit er een klein gaatje aan de buitenkant. Daar schoof ik een staaf doorheen, die kan door verdere gaatjes boven de ingedrukte borstels heen en houdt ze op hun plek. Na de beide helften weer op elkaar gezet te hebben trek je dit staafje weg en schieten de borstels op hun plek. Geef je een draai aan de poulie, dan draait de as geluidloos rond. En zoals gezegt, de speling is uit de as.

Ik rijd zo langs Van Andel, die reviseert ze en ik denk dat hij gelijk weet wat het is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...