Spring naar bijdragen

Hydraulische Klepstoters


Recommended Posts

Dacht ik eindelijk alle ellende te hebben gehad ( en opgelost) van mijn bij een "echte liefhebber" gekochte GW 1986, werd ik nu weer verrast door een heftig getik bij het starten van de koude motor :angry:. Het blijkt een hydraulische klepstoter te zijn, die nadat de motor een minuutje heeft gedraaid, weer "stil" is en hopelijk goed werkt.

Dit schijnt veroorzaakt te kunnen zijn door ouderdom ( 1986 - 78.000 miles) en slecht onderhoud .

Vraagjes aan de experts op dit forum:

1. wanneer ik er mee door rij, kan dat schade opleveren?

2. zo ja, dan moet de boel uit elkaar : moet daarvoor de cylinderkop er af? Of kan het "van bovenaf", dus alleen het verwijderen van de klepdeksel ?

3. is het getik te verhelpen door het toevoegen van een soort additief? Of kan dat kwaad?

Het betreft een V8 ; 360 cui. (5,9 ltr).

Ik hoor graag jullie mening :thumbsup:

Dan weet ik of ik mijn overall weer uit de kast moet halen...... :wacko:

Robert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dacht ik eindelijk alle ellende te hebben gehad ( en opgelost) van mijn bij een "echte liefhebber" gekochte GW 1986, werd ik nu weer verrast door een heftig getik bij het starten van de koude motor :angry:. Het blijkt een hydraulische klepstoter te zijn, die nadat de motor een minuutje heeft gedraaid, weer "stil" is en hopelijk goed werkt.

Dit schijnt veroorzaakt te kunnen zijn door ouderdom ( 1986 - 78.000 miles) en slecht onderhoud .

Vraagjes aan de experts op dit forum:

1. wanneer ik er mee door rij, kan dat schade opleveren?

2. zo ja, dan moet de boel uit elkaar : moet daarvoor de cylinderkop er af? Of kan het "van bovenaf", dus alleen het verwijderen van de klepdeksel ?

3. is het getik te verhelpen door het toevoegen van een soort additief? Of kan dat kwaad?

Het betreft een V8 ; 360 cui. (5,9 ltr).

Ik hoor graag jullie mening :thumbsup:

Dan weet ik of ik mijn overall weer uit de kast moet halen...... :wacko:

Robert.

Hoi Robert,

De hydraulische klepstoter moet zich met olie vullen, dan is de klepspeling pas goed. Zolang hij tikt is er een te grote klepspeling (altijd beter dan te kleine speling). Het is in ieder geval niet goed, is wachten tot hij zich helemaal niet meer vult met olie. Dan moet hij alsnog uit elkaar.

Volgens mij hoeft alleen het inlaatspruitsuk er af, daarna is het een kleine moeite, tuimelaaras eruit, stoterstang eruit en dan pak je hem er zo uit.

Een additief is naar mijn idee maar een soort noodoplossing, de klepstoter wordt er niet beter van.

succes,

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker verhaal Robert.. :no: Bedoel je dat "Het Getik" waar bijna iedereen in een GW last heeft erger is geworden, of is dit een nieuw geluid ?

Ik bedoel niet "Het Getik" van de meter die het verminderende banksaldo aangeeft van GW-bezitters die hem rijdend willen houden :P , maar een voor mij nieuw getik dat overduidelijk zijn oorzaak vindt in het hydraulische "klep-gebeuren" :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben op het Internet aan het snuffelen geweest en heb gelezen dat de werking van hydraulische klepstoter(s) beinvloed kan worden door de viscositeit van de olie :huh: . Ik gebruikte altijd 15W40 maar bij de laatste reparatie is er 5W40 in gegaan. Zou dit de oorzaak van het niet goed werken van de klepstoter kunnen zijn?. Graag jullie mening.

Als dat namelijk het geval is kan ik volstaan met het verwisselen van olie + filter en blijft mijn spaarvarken ( dit keer) ongeschonden :rolleyes:

Robert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik 5W40 erg dun voor oud type motor, maar dunne olie is meestal gunstig voor snel vullen van klepstoters.

Nu weer terug gaan naar 15W40 kan problemen verergeren, 5W40 is full syn terwijl 15W40 max semi syn is. De algemene regel is je kan wel om hoog maar niet terug ivm reactie olieen onderling.

Het flushen van de motor met bv Forte zal meestal verontreiniging wegnemen, gebruiken we in de werkplaats regelmatig met succes. Soms (eigen Jeep) lost het ook vervuiling op bij een keerring met lekkage als resultaat.

Als het mijn auto was spoelen met Forte en daarna 10W40 erin. Tikt hij dan nog is het spoelen niet overbodig rest blok is dan mooi schoon wat problen in de toekomst voorkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet waarom je er nou andere olie in doet, als je altijd 15w40 gebruikt zomaar overgaan naar 5w40 ?

Dat is mij geadviseerd: zou beter zijn in de winter..........(?)

Morgen laat ik die herrie er maar uit lopen en stop er 15W40 ( mineraal) in met een nieuw oliefilter. Kijken wat er dan gaat gebeuren.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is mij geadviseerd: zou beter zijn in de winter..........(?)

Morgen laat ik die herrie er maar uit lopen en stop er 15W40 ( mineraal) in met een nieuw oliefilter. Kijken wat er dan gaat gebeuren.......

Nix......behalve dat je spaarvarken weer iets magerder wordt......

Waarom vraag je eigenlijk onze mening, je krijgt een goed advies van Ab en Ivo, welke van de 2 je dan pakt, maakt niet zo veel uit, en nu ga je toch zonder reinigen je olie verversen???????????

:D:worshippy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Zomaar" overgaan op 5w40 nadat je jarenlang 15W40 gebruikt hebt is niet verstandig.. Door de aggressievere dopes in die 5W40 kunnen er vervelende dingen gebeuren.. Koolaanslag kan loskomen en verstoppingen veroorzaken bijvoorbeeld.. Maar ook kunnen er spontaan keringen gaan lekken!

Ik vrees echter dat er nu geen weg meer terug is.. Nu opnieuw 15W40 gebruiken lost je probleem zeker niet op. En op zich kan je motor heel oud worden wanneer een klepstoter even tikt na een koude start.

Ik zou voorlopig lekker doorrijden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het minste risico levert de optie van 87wrangler

Een kans om van de "klepstotertik af te komen levert de optie van ab. Deze is echter niet zonder risico!

Atf doet eigenlijk wat de 5w40 ook al met je blok heeft gedaan met als mogelijk gevolg een deels verstopte klepstoter.

Een oliedoorvoer infarct hoort zeker tot de mogelijkheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ha Robert,

heb je de optie van Ab al geprobeerd ? Bij mij is het getik ook erger geworden en komt naar ik denk bij de 7e cylinder in de buurt vandaan. Het blijft tijdens het rijden gesoon aanwezig. Bij gas los/half gas zonder te versnellen is het weg.. Tijdens stationair tikt ie ook als t koud is !

Vrees dat het alle 16 lifters vervangen word bij mij.. :no: , wat natuurlijk inhoud dat je het 1e eraf hebt, het verstandig is om de rest waar je dan ook bij kunt gelijk mee te nemen :whistle: lees (EURIES)..

khoor t wel..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Martijn,

Ik was van plan Ab's optie toe te passen, maar voordat ik daar aan toe kwam, is het tikken gewoon opgehouden :huh:

Inmiddels weer zo'n 500 miles gereden en het tikken blijft weg. :P ik denk dat het een soort klein "olie-infarct" is geweest, hopelijk zonder blijvende gevolgen. Het motortje loopt als een zonnetje, dus wat wil ik nog meer :D

Wel weer lekkage ontdekt: nu de achterste oliekeerring van de tussenbak. Inmiddels keerringen besteld in de USA ( $ 9,95 voor - en achterste keerring). Volgens Haynes een eenvoudig klusje om ze te vervangen...

Ik heb trouwens - ook in de USA - een dakspoiler op de kop getikt ( $ 10,= !!), die eerdaags thuis wordt bezorgd. Dat is iets anders dan Eur. 200,= die ik hier moest aftikken voor een oud lor.

Ook recentelijk nog een (originele) trekhaak bemachtigd, dus ik ben nu zo'n beetje compleet. :thumbsup:

Trouwens vette pech dat je -weer- aan het sleutelen moet :angry: Hopelijk zit het een beetje mee ( ook financieel........)

Robert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...