fazerpaul Geplaatst December 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2011 Beste experts, Ik heb sinds kort het volgende probleem met mijn Grand Cherokee 4.0 uit 1995. Als ik bij koude motor in "R" schakel blijft de auto eerst even stilstaan om daarna te vertrekken in de achteruit. Tijdens het rijden "hapt" de bak af en toe en hoor je de motor zwaar brommen. Het lijkt erop dat de automaat dan niet soepel "doorslipt", maar er zowat een vaste verbinding tussen motor en assen ontstaat. De auto gaat dan opeens sneller rijden en als je remt hoor je dat de motor bijna wordt gewurgd. Als de bak warm is werkt tot nu toe alles zoals het hoort, de bak schakelt soepel en ik hoor geen dramatische geluiden. Het oliepeil van de automaatbak heb ik gecontroleerd bij draaiende motor in Neutral (of moet dit in Park?), deze staat dan wel op minimum.. Mijn Jeepje heeft 270.000 km op de teller en rijdt verder nog goed.. Alvast veel dank voor het meedenken! Groeten, Paul Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst December 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2011 Begin maar met het meest simpele: olie en filter vervangen. Het peil wordt gemeten in P. Het beste is, een stukje te rijden, daarna stilzetten en alle versnellingen even doorlopen (stilstaand) daarna in P en peilen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst December 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 24, 2011 PS: Olie hoeft natuurlijk niet vervangen als je zeker weet dat het niet te lang geleden is. De interval is 50.00 km. of 4 jaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fazerpaul Geplaatst December 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2011 Hey Newbe, Bedankt voor je reactie! De auto heeft lang geen onderhoud gehad als ik kijk naar bougies en luchtfilter, die heb ik onlangs dan ook vernieuwd. De olie is lichtroze van kleur en staat dus op minimum peil. Kan ik olie eventueel bijvullen via de peilstok? Welke bakolie moet ik gebruiken, standaard ATF? Weet je misschien ook bij welke km-stand een bak gemiddeld aan revisie toe is? Bedankt en fijne dagen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst December 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2011 Vullen via de peilstokopening is de enige optie die ik ken. Voor de smeermiddelen kijk je het beste op kroon-oil.nl De kleur van de olie zegt niet zo heel veel, het gaat er meer om of het filter vervangen is en gezien wat je vertelt heb ik daar allemaal niet veel vertrouwen in. Controleer voor de goede orde ook de diffs en de tussenbak eens. Revisie van een versnellingsbak komt wel voor, maar volgens mij niet zo vaak als je zou denken, ik vind het moeilijk om daar een schatting van te geven, maar meer dan 300.00 km. komt echt wel voor. Tot slot: in de bak zitten twee rembanden die een behoorlijk nauwkeurige afstelling behoeven. Als je erg handig bent, in de Haynes staat een goede omschrijving, een FSM kan ook dienen. Die zijn wel te downloaden, maar vraag me niet waar. Moddereter Ab weet het ongetwijfeld......... Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fazerpaul Geplaatst January 4, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2012 Sorry voor mijn late reactie.. Mijn vader werd 1e Kerstdag opgenomen in het ziekenhuis en is 27 december overleden. Ik heb een rotte week achter de rug en geen tijd gehad voor mijn Jeepje. Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, ik zal zsm je advies opvolgen! Allemaal alle goeds voor 2012 gewenst! Groeten, Paul Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst January 5, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2012 Paul, medeleven bij dit verlies. Er moeten toch betere manieren zijn om het nieuwe jaar te beginnen. Veel sterkte de komende tijd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fazerpaul Geplaatst February 23, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2012 Paul, medeleven bij dit verlies. Er moeten toch betere manieren zijn om het nieuwe jaar te beginnen. Veel sterkte de komende tijd. Dank je wel voor je medeleven, het is inderdaad geen geweldig begin.. Maar het leven gaat door en we moeten er weer wat van maken, toch? Ik heb vorige week (bij draaiende motor in N) nog eens de bakolie gepeild en toen schrok ik wel. Aan het uiteinde van de peilstok hing nog net een druppel rode olie. Ik heb meteen een liter ATF+4 (volgens Jeep garage in Echt) bijgevuld en daarna stond het peil maar net boven minimum! Waar is de bakolie gebleven, lekkage of verbruik? Onder de auto ligt wel eens wat olie, maar dat is motorolie en een beetje stuurbekrachtigingsvloeistof. Is het normaal dat Jeeps zo'n beetje overal lekken, haha! Misschien is er een middeltje dat je kunt toevoegen om lekkage van oude automaatbakken op te lossen? Maar het goede nieuws is dat het probleem met de achteruit ® is verdwenen! Volgens mij kwam dit dus door te weinig bakolie en blijft het voorlopig goed werken. Jeep rulesss! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst February 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst February 24, 2012 Jeeps lekken niet........ Ze bakenen hun territorium af..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fazerpaul Geplaatst February 25, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2012 Jeeps lekken niet........ Ze bakenen hun territorium af..... zolang je maar op tijd alles bijvult, haha! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.