Spring naar bijdragen

Speling Pitman-Arm


Moto
 Share

Recommended Posts

Ik hoorde de laatste tijd een tik als ik naar een bepaalde kant op stuurde en vond ook dat de Jeep wat meer dweilde als normaal.

Bandje tegen een stoeprand gezet en dochterlief eens aan het stuur laten draaien terwijl ik de boel inspecteerde.

Blijkt dat ik wat speling heb van de pitman-arm op de as van het stuurhuis. Nou denk je probeer die moer aan te draaien om de boel weer vast te zetten, maar deze zat werklijk als een huis.

Nog geprobeerd met een momentsleutel van 50 cm, maar de moer zit dus echt vast. Halverwege dit jaar is bij APK gebleken dat de moer van de pitman arm iets los zat. Deze is toen tijdens de APK vastgezet.

Iemand dit eerder meegemaakt.

pitman.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De moer hoort heel vast te zitten Kees en vaster als vast gaat hij echt niet. Als jij hem al niet vaster krijgt dan neem ik aan dat die goed vast zit. Nadat jij met de moersleutel ben bezig geweest heb je dus nog steeds speling?

De speling kan aan je stuurhuis, bevestiging stuurhuis aan chassis of steering joint liggen o.a.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb echt met mijn volle gewicht aan een moersleutel gehangen. Vast dus/

Zal van de week nog eens een second opinion doen :-)

Toch eens nader bekijken of er geen speling op de uitgaande as van het stuurhuis zit.

Heb effe zitten Googlen, maar reviseren lijkt me geen rocket-science.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert, Marcel,

Er zit al een ring tussen pitman-arm en moer. Is op foto moelilijk te zien.

Nog 1 tussen plaatsen of een dikkere.

Zal als het weer eens wat droger is, de moer eens los draaien om te kijken.

Als de pitman-arm inderdaad los zit, zou ik deze er denk ik ook eenvoudig af moeten krijgen lijkt mij.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Vandaag dit probleem aangepakt.

Wat bleek:

Er zat dus inderdaad speling op de pitman-arm t.o.v. de uitgaande as van het stuurhuis.

Dit werd veroorzaakt doordat de moer helemaal aan het eind van de schroefdraad van de as zat ondanks dat de veerring er tussen zat.

Vandaag hulp gehad van Rene (Jeepie) en zijn maatje Willem.

Lekker werken bij Willem op de zaak, garage en brug beschikbaar in het Haagsche.

Moer losgemaakt (zat echt heel vast). Toen de moer los was, konden we zo de pitman-arm eraf halen.

Al een teken dat die nooit goed vastgezeten heeft. Paar fotootjes:

Rene (Jeepie) kennen jullie vast nog. Weer helemaal terug van weggeweest.

small-036.jpg

Boel gedemonteerd en goed gereinigd. Controle gedaan of er speling op de uitgaande as zit. Niet waarneembaar.

small-038.jpg

Willem heeft een mooie passende ring gemaakt op de draaibank welke over de splines van de uitgaande as valt.

Hiermee is de pitman-arm goed op te sluiten op de konische as middels de moer..

small-040.jpg

Boel weer in elkaar gezet met de op maat gemaakte ring.

Geen speling meer. Kopervet is er achteraf doort Rene opgesmeerd ter roestpreventie :P

small-042.jpg

Hierna proefritje gemaakt. Auto stuurt weer strak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja helemaal super zo. Ik ga dit zelf ook bij die van mij nog doen. Die heeft ook wat speling. Trouwens Kees ik heb wel lol.....wat een foto zeg. Top dat het weer helemaal werkt nu. Was een mooie dag en we hebben lekker gesleuteld, O ja een vraag, hoe heb je de zwarte anti-transpirant weg gewassen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...