Spring naar bijdragen

Softtop 2008 Compatibel Met 2011?


-AJ-
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een Jeep JK 2 deurs 2.8D. Ik kan nu een orginele Mopar softtop kopen die van een JK uit 2009 komt. Past deze op de 2011 versie? Zijn er zaken waarbij ik op zou moeten letten? Ik heb foto's van de aanbieder opgestuurd gekregen (want hij woont in t buitenland) en daar staan wel allemaal nummers op. Ik kan er echter geen wijs uit worden en die nummers nergens naar terug herleiden.

Ik ben namelijk ook wel eens ergens tegen gekomen dat er ook softtop zouden zijn voor versie 2007-2009?

Zijn er verschillen in softtop verises van Mopar en kan weet iemand aan de hand van de foto's wat dit nu precies is? Ik kom er echt niet uit!

Alvast bedankt voor de moeite!

post-8107-0-64379900-1323096774_thumb.jp

post-8107-0-30787200-1323096807_thumb.jp

post-8107-0-49633200-1323096854_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi ,

Die nummers zeggen mij niks ik heb op de mijne gekeken daar staan andere nummers op .Maar de mijne is een orginele van Jeep

Maar volgens mij moet hij altijd passen.Let wel op of hij voor een 2 deurs is .En of er de zijramen bij zitten. de raamstijlen voor rond

de Deuren Het achterraam met een ijzeren Strip en bevestiging voor op de achterkant bij je achterdeur.En de ijzeren stangen die

het doek omhoog brengen.

vriendelijke groet Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie antwoorden. Heb inmiddels wel gevonden dat er twee types zijn. Wat commentaren wat ik tegen kon komen:

1. 2010 soft top has different door shurroundsand top. The 07-09 has a drip rail that you tuck into the door shurrounds. 2010 does not.

Other than that, its the same soft top, so if your looking to buy, a 2010 would be better way to go since you dont have jack with the damn drip rail tucking thing.

2. It's a little bit more than that. The 2009 and earlier used the drip rails to tighten the top. The 2010 and later eliminated the drip rails and instead use spring-tensioned cables to tighten the top. This makes it much quicker to open and close the top, and eliminates the drip rails as a wear/failure point.

The negative impact of this is certain lightbar and roof-rack front support bars will interfere with opening the 2010 soft top. With the old-style top you could un-tuck the drip rails, unlatch the front footman clamps, loosening the top enough to reach in and unclamp the top's center clamps from the surrounds, and then slide the top backwards a few inches to clear the light/rack bars when opening. Since there is no way to relieve the tension from the cables on the new soft-top, you can't unclamp the center clamps and, therefore, can't open the new soft top with some light bars and rack mounting bars.

We discovered this problem last year with my Gobi Stealth roof rack. The original light bar was a straight run up following the angle of the windshield frame, so the top extends slightly back of the top of the windshield frame. No matter how we tried, we could not get the soft top to clear the light bar. Ultimately Gobi stepped-up and built a new light bar with a slight bend at the top to provide about 4" space behind the light bar over the windshield frame than the original design, which is plenty of space for the soft top to open.

Also, the door surrounds for the 2010 and new soft-tops are different, insofar as they at least eliminate the top channels for the drip rails. I have not seen them side-by-side to detect other differences.

Ik begrijp in grote lijnen dat een nieuw model (waarschijnlijk de nr.82212606) een ander soort montage heeft (met spring tensioned cables) dan de oudere versie van voor 2009 (waarschijnlijk de 82212606). Ze staan beide op de Mopar site vermeld.

Ik denk dat beide types passen op de JK van welk bouwjaar dan ook, maar dat er een soort upgrade geweest is van de manier van montage en bediening.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het nieuwe systeem (vanaf 2009 met de spring tensioned cables) daadwerkelijk een vooruitgang in gemak en bediening?

Groeten

Annejan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks! Heb alles even zorgvuldig gelezen ;-)

Ik blijf twijfelen of het gebruikers gemak van de nieuwe versie nu zoveel hoger is dan de oude versie. Ik kan een oude kopen voor de helft van de prijs van de nieuwe. De oude is ongebruikt.

Weet niet waar je woont, maar als je een oude versie wil passen kan je die van mij wel proberen? (bij droog weer)

Mijn JK-2drs komt uit 2007 en heeft een orginele softop, maar nu zit de hardtop erop. (deze heb ik erbij gekocht)

Hangt nu toch in de schuur, gebruik hem alleen vanaf +- april tot september.

Wil hem niet verkopen ofzo, wil je alleen behoeden van een verkeerde koop.

Anders zou ik zeggen ga voor een orginele van het goede bouwjaar weet je zeker dat hij goed past.

Heeft degene die je wilt kopen donkere ramen? Heeft Wim (GreenJK) , ziet er nog beter uit, ben ik een beetje jaloers op.

Succes !! Groet Roo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Update: Het past dus niet! Het probleem zit hem met name in de doorsurrounds die veranderd zijn na 2010. Een alternatief is deze apart bij te kopen; volgens mij zijn ze niet los leverbaar van MOPAR (niet helemaal tot in de diepte uitgezocht) maar Bestop heeft wel factory style hardware te koop.

Voor degene die er in de toekomst tegenaan lopen.

Ik inmiddels een andere besteld!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update: Het past dus niet! Het probleem zit hem met name in de doorsurrounds die veranderd zijn na 2010. Een alternatief is deze apart bij te kopen; volgens mij zijn ze niet los leverbaar van MOPAR (niet helemaal tot in de diepte uitgezocht) maar Bestop heeft wel factory style hardware te koop.

Voor degene die er in de toekomst tegenaan lopen.

Ik inmiddels een andere besteld!

Nog bedankt voor bestellen van een ander !!

Ik ben er blij mee !!

Past bij mij Super.

Spreek je later wel weer Annejan.

Groet Roo B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik snap het niet meer: moet je nu surrounds voor 2011 modellen bestellen en dan pasr een 2007 softtop op een 2011 jku?? Want volgens de Bestop site zijn de surrounds voor alle jaargangen (althans, dat staat bij het artikelnummer), dus dan zou het allemaal op elkaar passen... Maar in de omschrijving staat: "NOTE: The Bestop JK Door Surround Kits are designed to work with factory cable soft tops (2010-current)"

bewerkt door nkijkuit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet of het bij Bestop hetzelfde is, weet alleen dat bij Mopar de door-surround is veranderd.

Misschien is de softop niet veranderd, durf het niet meer te vertellen.

Vind hetzelf ook totaal niet logisch, maar ook de Bikini-lijn van Bestop is deels veranderd.

Heb zelf een windjammer (wraparound) die ook in de door-surround valt, staat in de omschrijving gewoon '07 t/m '12.

Maar de bikini Header is wel '07 t/m '09 en is er ook in '10 t/m '12. Kan niet vinden wat er precies is veranderd.

Helaas kan ik het nu ook niet verder uitzoeken want mijn Adobe werkt niet goed meer de laatste week.

Toen ik bij Annejan was bij de aanschaf van deze Mopar softop, wilde ik het nog voor hem proberen of deze passend was.

Maar dat vond hij niet nodig, vond het prima want ik wilde hem wel overnemen. (was voor mij geen must hoor)

Heb nog wel gekeken of de aansluiting anders is, kon eigenlijk niet echt vinden wat.

Maar de hardtop zat er nog op. (is er ook nog nooit afgeweest trouwens) Hij wist ook nog niet hoe het moest.

Had het wel willen proberen, had ik nu geweten hoe het zit. Waren toch met genoeg mensen bij.

Hij heeft nu een andere besteld van Bestop en direkt naar Portugal laten sturen.

Maar......... heb je bij de Black Boar alleen een hardtop besteld dan?

Ben wel benieuwd wat je gaat overzetten trouwens. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Black Boar is alleen hartop (is geen nieuwe; is 11 maanden oud met weinig km's). In principe gaat alles over behalve de snorkel. Dus liftkit, bumpers ed. Heb alleen nieuwe bilsteins besteld.

Wordt dus spannend of mij 2007 softtop er op past. We zullen het zien. Uit berichten van het JK-forum.com begreep ik van wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Het past gelukkig! Dus ook bij een 4 deurs past de 2007/2008 softop op een 2011 model.

En bij de 2011 modellen heb je hele chique opberggaatjes voor de torxboutjes van de hardtop. Alleen hebben die yanks er niet aan gedacht dat dan alle beugeltjes van de body vallen... Kan je in de herfst dus toch nog gaan zoeken naar onderdelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker dat hij past Nils !! Dus de Black Boar is 'klaar' ?

Had zelf gisteren problemen met mij Bikini-Top, deze past niet op mijn nieuwe door-surrounds van de softop uit 2008!!

Mijn 'nieuwe' softop heeft andere doorsurrounds dan mijn vorige. De 'nieuwe' softop heeft een soort Sunroof, wat ik open kan klappen.

Bij deze softop valt dak erop en niet erin. Aangezien ik een WrapAround Windjammer heb, monteer ik het dak ook zo.

Deze vallen beide IN de doorsurround, bij de windjammer geen probleem, maar de top.header past er niet in.

Nu heb ik nog mijn oude, maar is een beetje lastig als je bv een weekend weg gaat met de Softop en je wil daar je Bikini-Set gaan gebruiken.

Moet je twee sets deurkozijnen meenemen. Gewoon K*#T. Moet ik nog wat op vinden. :frusty:

Zit dus op dit gebied ook al verschil in, 2007 en 2008. (stond gisteren wel ff raar te kijken)

Gisteren ff snel het dak erop voor een beste bui, sta je weer je hele softop erop te zetten.

Was blij dat dit voor de deur gebeurde en niet onderweg.

Ga binnenkort de Bestop-site maar weer bekijken of hier iets over staat.

Mijn conclussie op dit moment is: Softop met Sunroof en Bikini-Top is geen passende Combi !!! B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb deze Topic nog een keer door gelezen plus mijn ervaring met de Bikini.

Denk ik dat het probleem niet zo zeer in het modeljaar van de auto zit maar meer in de softop.

Als hij is uitgevoerd met een Sunroof, is dit gewoon een ander systeem, zit ook een veer en een schanier op.

Van het frame van de softop dan plus de door-surround zijn daarop aangepast.

En als je dit onderling gaat mixen past dit niet.

Mijn advies : Gebruik een compleet set, dan heb je de meeste kans dat het past.

(leuk hoor een bouwpakket, zitten helaas soms stukken bij uit een andere doos) :P Groet Roo B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee. Alle JK softtop (origineel) zijn zgn Sunriders (de eerste jaren exclusief door Bestop gemaakt voor Jeep). Alleen bestaan er - voor zo ver ik het nu begrijp - 2 soorten door surrounds voor softtop met of zonder regengootje. Daarnaast zijn er allerlei aftermarket varanten die net even anders vast gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met Sunriders wordt toch het voorste deel bedoeld, dat hij open kan zonder de Top helemaal open te doen?

Bij de Softop natuurlijk. Bij de Hardtop kan dit bij alle modellen.

Denk zelf dat de SunridersTop pas sinds 2010 standaard op een JK zit, maar dit kan op een JKU wel anders zijn. (4drs)

Heb net op de site van Bestop gekeken en voor een JK zijn er wel 3 verschillende vervang Tops. (2007-09, 2010 en 2011-12)

Heeft dan ook puur met voorste deel te maken. (zie Bestop Sailcloth Replace_a_Top, 79136, 79142 en 79146 voor 2drs.)

Ook bij de BikiniHeader heb je nu 2 versies, 2007-09 en 2010-2012.(art. 52580 en 52586)

Weet niet sinds wanneer dit is veranderd, was volgens mij er nog niet toen ik hem kocht. (april 2012)

Maar toen ook niet echt naar gekeken, had toen alleen de 2007 versie.(geen 'Sunriders' softop)

De 2 soorten Door-surrounds klopt, maar door dit 'watergootje' past mijn BikiniTop niet.

Krijg het vermoeden dat mijn 'nieuwe' Softop jonger is dan 2008, waarschijnlijk eerder 2010 ofzo. (zag er ook al zo nieuw uit)

Misschien toch maar volgend jaar achter een nieuwe BikiniHeader aan.

Heb net de Door-surrounds nogmaals eraf gehaald en bekeken.

De 'nieuwe' is van Sep.2009, is op zich hetzelfde, alleen zit er dus een 'watergootje' in vastgeniet.

Deze zit op de plaats waar bij de vorige de Top in vast zit geklikt.

Als ik deze eruit haal pas de BikiniTop dus wel in deze Surround.

Misschien een soort schroef systeem van maken ipv vast nieten. :unsure:

Handig zo'n Universele JK, alleen jammer dat het net niet helemaal lekker past bij verschillende bouwjaren. B)

Wel weer een heel verhaal geworden.

bewerkt door Roo4JK
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...