Spring naar bijdragen

Weer Iets Nieuws (Kapot)


Recommended Posts

Vandaag lekker de vloeistoffen in mijn diff's, tussenbak en transmissie ververst. Meteen even de banden gesteld (front en rear) dus de driveline draait weer soepeltjes.

Even een rondje gereden. Wordt de motor ineens warmer dan 100 graden??? Als ik de fan dan een zetje geeft neemt ie het over en blijft deze draaien. Is dit dan het relay of versleten koolborstels? En wat kan ik dan repareren?

2e vraag: mijn HVAC geeft een code 13 fout. 13 = Mode motor not responding

Waar zit deze motor, en wat kan ik hier aan repareren?

Groeten,

Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bas, over die mode motor zijn niet veel boeken geschreven.

1) Samen met de air-inlet motor en de blower motor regelt die de temp in je truck. Als we die andere twee kennen, zijnde diegene die de koude/warme lucht inlaat doet en die andere die 'blowt', dan kan die mode motor niet anders zijn dan een broertje die de blend doors stelt naargelang hetgeen je vraagt, nl. naar boven, naar beneden, of gemixte luchttoevoer.

Code 13 bij de '99 WJ wil zeggen dat die motor niet reageert; De mode motor moet hiervoor een code krijgen van de HVAC system pointer. dus het kan ook een software probleem zijn in de control unit van je climate display.

Op een manuele airco zijn de mode motors vacuum gestuurde kleppen. Op de modellen met automatic zone control zijn dit electrische motortjes.

Bekijk eerst eens alle fuses in je fusebox. Deze motor krijgt zowel signalen van de HVAC automatic zone controller als van de body controller.

2) Wat betreft je FAN: een WJ heeft er twee. De visco fan moet meedraaien met de multiriem en als de motor warm is dan blaast dit ding redelijk goed. Als die niet meedraait is de visco vastgelopen.

Ten tweede heb je een electrische fan die moet aanslaan bij 101°. Deze wordt gestuurd door een Pulse modulated relay en dat zit onder je rechterkoplamp (passagierkant). Deze PWM is een echt rukding, want na een paar jaar koken is dit meestal gaar. Dit kun je testen door hem stationair te laten draaien en nadat ie over de 100° gaat moet die electro fan aangaan. Zoniet ---> relais R.I.P.

Hopelijk geraak je hiermee wat verder.

succes

frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Frans,

Dank je wel voor je input. Zal eens naar de zekeringen kijken.

Echter heb ik echt maar 1 fan. Een elektrische. Kan dit te maken hebben met Amerikaanse import?

Als ik de auto stationair laat draaien, slaat de elektrische fan inderdaad niet meteen aan. Als ik hem dan een klein zetje geeft dan loopt deze en blijft ie lopen. Lijkt alsof de koolborstels versleten zijn, maar eerst maar eens het relais. Wat kost zoiets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je hem een zetje moet geven, kan het zijn dat bij jou het relais niet defect is.

Dan is misschien de Fan zelf vastgelopen. Als je een beetje handig bent is het misschien aan te raden de Fan eens uit te halen en kijken of hij in de loop der jaren niet te veel smurrie heeft moeten slikken. Kan goed zijn dat een beetje demonteren, reinigen en wat contactspray wonderen doen.

Kun je hem er zelf uithalen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had toch al vermeld dat je hem moet openmaken.

Hij is heus niet in één geheel gemaakt hoor. En 177 euro is nu de dag van vandaag niet echt veel geld voor onderdelen, kijk maar naar mijn remblokken... :huh:

Misschien vind je wel ergens een fan op de sloop ? Maar ik zou hem toch eerst eens openmaken en kijken waarom hij zo stroef draait. Aan het electrisch systeem mankeert dus niks, want u zegt dat hij wel draait indien hij een zetje krijgt. Dus waarschijnlijk ligt het aan het lager, of aan vuil ? In ieder geval de moeite om eens van naderbij te bekijken ... en te smeren...

Met die 177 kun je dan binnenkort één keer gaan tanken... :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En €177 bespaart. De reden dat de radiateur een aantal maanden geleden vervangen is, was een straaltje koelvloeistof dat richting motor straalde. Dit raakte de fan natuurlijk ook. Dit zorgde ervoor dat er corrosie ontstond op en rond de elektromotor van de fan. Nadat de motor opgehaald was het ik de koolborstels en de kern schoongemaakt en licht opgeschuurd.

Daarna de fan op de accu aangesloten en hij sprong gelijk aan.

Boel weer ingebouwd en controleritje gemaakt. Fan springt netjes aan rond de 100 graden.

Problem solved.

Nu de verwarmingsstanden in de auto nog, het raam in de linker achterportier en de stoelverwarming. Ach er blijft altijd iets te klussen aan een Jeep...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag lekker de vloeistoffen in mijn diff's, tussenbak en transmissie ververst. Meteen even de banden gesteld (front en rear) dus de driveline draait weer soepeltjes.

Even een rondje gereden. Wordt de motor ineens warmer dan 100 graden??? Als ik de fan dan een zetje geeft neemt ie het over en blijft deze draaien. Is dit dan het relay of versleten koolborstels? En wat kan ik dan repareren?

2e vraag: mijn HVAC geeft een code 13 fout. 13 = Mode motor not responding

Waar zit deze motor, en wat kan ik hier aan repareren?

Groeten,

Bas

volgens mij slipt mijn automaat ook, dit alleen bij koude start kan ik de banden zelf stellen en hoe kan ik dit het beste doen?

gr ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij zit er een stelmogelijk buiten de bak voor vooruit en een in de bak voor achteruit. Daarvoor dien je de oliepan eracf te halen.

Ik heb de stelbout losgedraaid en handvast aangedraaid (moet volgens mij 6Nm zijn). Vervolgens dien je hem opgegeven aantal slagen (in mijn geval 2 7/8 voor de voorste band en 2 voor de achterste band) los te draaien en dan vast zetten met de contramoer.

Ik was blij dat ik dit alles kon doen op een brug.

Overigens is het zo dat je automaat slipt bij een te laag olieniveau in je bak. Slecht afgestelde banden zorgen voor een harde klap bij acceleren (zeker bij een kick-down).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij slipt mijn automaat ook, dit alleen bij koude start kan ik de banden zelf stellen en hoe kan ik dit het beste doen?

gr ruud

Als hij verder goed schakelt zou ik van die banden gewoon afblijven. Volgens mij is het een vrij normaal verschijnsel bij een koude bak. Die heeft even tijd nodig om druk op te bouwen en dat heeft niets met het slippen te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...