Spring naar bijdragen

Koppel 4.2L Met 4.0L Kop En Injectie Erop


jeep power
 Share

Recommended Posts

ik heb in mijn yj een 4.2l motor zitten met de kop van een 4.0l met het injectiesysteem erop.

maar weet iemand hoeveel koppel deze motor staandaard levert en hoeveel hij levert met deze setup erop

want ik ben nog aan het twijfelen of ik een stroker ga bouwen of of dat ik deze motor erin hou als dat kwa koppel niet heel veel scheelt.

heb wel al bijna alle benodigtheden liggen voor een stroker maar als het niet veel scheelt dan laat ik het mooi zo want het loop nu al mooi alleen nog even een hei ontsteking erop dan zal die nog beter lopen denk ik .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij nog de originele 4.2 motor hebt met computer controlled Carter BBD levert jouw motor origineel 112 pk bij 3200 toeren en 210 nm koppel bij 2000 toeren.

De originele 4 liter motor uit een wrangler , cherokee of zj levert tussen de 175 en 190 pk bij 4600 toeren en 295 a 305 nm bij 3200 a 3500 toeren afhankelijk van europese of amerikaanse uitvoering.

Lees het volgende maar eens door.

http://www.ajeepthing.com/stroker-motor.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij nog de originele 4.2 motor hebt met computer controlled Carter BBD levert jouw motor origineel 112 pk bij 3200 toeren en 210 nm koppel bij 2000 toeren.

De originele 4 liter motor uit een wrangler , cherokee of zj levert tussen de 175 en 190 pk bij 4600 toeren en 295 a 305 nm bij 3200 a 3500 toeren afhankelijk van europese of amerikaanse uitvoering.

Lees het volgende maar eens door.

http://www.ajeepthin...oker-motor.html

ja die link die had ik zelf ok al eens doorgelezen

maar ik heb nu in mijn yj een omgebouwde 4.2l zitten met de kop en het injectie systeem van de 4l erop en ben benieuwt of iemand dat hier op het forum deze setup ook heeft en misschien weet hoeveel deze motor met deze setup aan koppel levert.

want als dat te weinig is naar mijn zin dan overweeg ik toch om een poormans stroker te gaan bouwen voor voldoende koppel onderin

maar alvast bedankt voor de moeite

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppel en vermogen zeggen niet alles bij een motorblok. Het ligt aan de manier waarop het tot uiting komt. Jouw combi 4.2 met 4 liter koppen zal ergens rond het vermogen van een 4 liter uitkomen maar niet veel meer.

Een stroker haalt zijn vermogen en koppel uit de cilinderinhoud en karakter nokkenas. Je kan op een blok wel betere koppen plaatsen maar dat wil niet zeggen dat het dan een ideale mix is. Zie dat met de v8 blokken van vrienden van mij ook. Het ene v8 blok levert 400 pk en 550 nm koppel en de ander 350 pk en 650 nm koppel. Die met het meeste koppel en minste vermogen is krachtiger bij het optrekken.

Wat wil jij precies?

Veel koppel en vermogen onderin tot 3500 toeren of juist een meer hoogtoerige motor of beide?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppel en vermogen zeggen niet alles bij een motorblok. Het ligt aan de manier waarop het tot uiting komt. Jouw combi 4.2 met 4 liter koppen zal ergens rond het vermogen van een 4 liter uitkomen maar niet veel meer.

Een stroker haalt zijn vermogen en koppel uit de cilinderinhoud en karakter nokkenas. Je kan op een blok wel betere koppen plaatsen maar dat wil niet zeggen dat het dan een ideale mix is. Zie dat met de v8 blokken van vrienden van mij ook. Het ene v8 blok levert 400 pk en 550 nm koppel en de ander 350 pk en 650 nm koppel. Die met het meeste koppel en minste vermogen is krachtiger bij het optrekken.

Wat wil jij precies?

Veel koppel en vermogen onderin tot 3500 toeren of juist een meer hoogtoerige motor of beidde?

eigelijk wil ik zoveel mogelijk koppel rond de 2000 toeren hebben want hoger in toeren kom ik bijna nooit.

en wat voor stroker zou jij mij dan advisren en met welke nokkenas?

want voor de stroker wilde ik dan zoveel mogenlijk onderdelen van de 4.2 en de 4.0 motoren gebruiken

wel een andere nokkenas en een hei ontsteking erop en de kop nog onderhanden nemen met nieuwe kleppen enz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb jij het idee dat jij met je huidige setup te kort komt?

Hoe zwaar is je auto als jij ermee het terrein in gaat?

Wat is je huidige overbrenging in je assen?

Wat is de maat banden onder de jeep?

Is je tussenbak nog standaard of aangepast qua gearing of uitvoering?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb jij het idee dat jij met je huidige setup te kort komt?

Hoe zwaar is je auto als jij ermee het terrein in gaat?

Wat is je huidige overbrenging in je assen?

Wat is de maat banden onder de jeep?

Is je tussenbak nog standaard of aangepast qua gearing of uitvoering?

af en toe kom ik toch wel wat te kort maar ik rij graag

Stationeer ergens naar boven toe

in de assen heb ik 4.625 zitten met een bandenmaat van 36 x12.5 x15 het zijn wel simex extreme trekkers

de tussen bak is nog staandaard maar daar komt nog een 3 speed D&G tussenbak voor in de plaats

het gewicht van de auto zal tussen de 1800 en de 2000 kg zitten want het is een wedstrijd auto met volledige rolkooi, 5 lieren, assen van een patrol ,grondankers ,zandplaten ,beatlock velgen dus er is aardig wat gewicht bij gekomen

maar ik moet hem nog een keer op de weegbrug zetten want kan ook nog zijn dat die wat lichter is of misschien wat zwaarder dat weet ik nu nog niet precies want hij is nog niet klaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal mij niks verbazen als je wagen gewoon rijklaar met jou en je eventuele bijrijder erin ruim 2100 a 2200 kg weegt.

Ken mensen met soortgelijke auto's en assen terreinklaar die helemaal bepakt en bezakt richting de 2500 kg gaan.

Een stroker zal zeker bijdragen tot meer power en koppel maar of dat genoeg is durf ik niet te zeggen.

Elke fanatieke terreinrijder gaat steeds een stapje verder en sommigen komen dan op een punt aan dat de huidge opgepepte 6 cilinder

niet meer sterk genoeg is om mee te komen. Dan maken ze de overstap naar wat anders qua motor.

Het ligt helemaal aan wat jouw bedoelingen zijn in de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk ook inderdaad dat de 4.2 met 4.0 kop evenveel of iets meer koppel heeft dan een normale 4.0 HO . maar niet veel

ik heb net een poor mans stroker gebouwd 4.5 liter (hangt klaar in de bok, mag er deze winter in!!)

qua compressie ga je iets omhoog, naar 10.6-1 is ongeveer 8/10e meer en 300 cc meer.

dit zal zeker schelen in vermogen, maar niet zoveel waarschijnlijk als jij zoekt!!

ik zou dan ook geen stroker bouwen voor jou doeleinde!!

je hebt gewoon een v8 nodig.

tevens heb je bij het bouwen van een 4.5 stroker het probleem met de cylinders. bij mij moesten we zoveel honen om de slijtrand in het blok eruit te krijgen, dat de cylindermaat eigenlijk aan opboren toe was.. we zien het wel deze winter....

als ik het nog een keer moest doen, dan zou ik voor 2900 $$ op ebay.com een 4.6 stroker shortblock kopen en die monteren..

veel succes

paul

milsbeek

2x 86 wrangler yj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja mannen ik blijf voor lopig toch maar met de 4.2l rijden misschien dadelijk maar een kortere tussenbak eronder zetten en dat moet het maar genoeg zijn en anders geven we maar wat meer gas.

maar nu zit ik met de volgende vraag want ik heb net mijn compressie van het blok gemeten

en dan kom ik op deze waardes uit maar ik weet niet of die te hoog zijn eusa_think.gif

2 cilinders op 160 psi

2 cilinders op 160 psi

1 cilinder op 135 psi

1 cilinder op 170 psi

maar zijn dit normale compressies of liggen die normaal wat lager?

en nu heb ik wel ergens gelezen dat die een compressie van 9.2:1 maar wat is dat in gewone taal want is die 9.2 nou in bar of psi of iets anders want hiermee heb ik weinig ervaring eusa_shifty.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt statische en dynamische compressie. Jij hebt nu een dynamische compressie uitgevoerd met een compressiemeter.

De meter gaf de volgende waardes bij jou aan:

170 psi = 11.7 bar

160 psi = 11.0 bar

135 psi = 9.3 bar

De compressie vanuit de fabriek moet zijn 9.2 maar dat is een statische compressie. Een statische compressie meet je als volgt.

http://www.summitracing.com/expertadvic ... Calculator

Jij weet nu alleen dat 1 cilinder minder compressie levert als de andere 5 cilinders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoy allemaal,

De een zegt dit de ander dat, maar ik rij al 2 jaar met een stroker 4.6 en een vermogen van 275 pk

en een koppel helemaal geweldig. doet niets onder voor een v8 want dat is voor iemand met een 4.0 hi

toch terug in de tijd ( een carberateur motor) en als je een shortblock koopt zit je nog steeds op de helft

van de kosten. Geen waterpomp,oliepomp,verstuivers en drukregelaar.

Maar het werkt als een speer !!!!!!!!!!!

grt Herman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoy allemaal,

De een zegt dit de ander dat, maar ik rij al 2 jaar met een stroker 4.6 en een vermogen van 275 pk

en een koppel helemaal geweldig. doet niets onder voor een v8 want dat is voor iemand met een 4.0 hi

toch terug in de tijd ( een carberateur motor) en als je een shortblock koopt zit je nog steeds op de helft

van de kosten. Geen waterpomp,oliepomp,verstuivers en drukregelaar.

Maar het werkt als een speer !!!!!!!!!!!

grt Herman

Komt ook door je rechtervoet dat het gaat als een speer toch.....

De topicstarter zoekt veel koppel onderin. Ik las ergens dat hij vooral rond de 2000 toeren rijdt. Dat ga je niet makkelijk realiseren met een 4.6 stroker of 4 lt HO. Dan moet je toch wat gaan investeren om je stroker zo te maken dat hij onderin juist heel sterk en krachtig wordt. Ik denk niet dat hij zit te wachten op 50 a 70NM meer koppel onderin voor een paar duizend euro. Dat is in mijn ogen zonde van je geld. Voor veel meer koppel onderin geldt alleen maar.

There's no substitute for cubic inches.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt ook door je rechtervoet dat het gaat als een speer toch.....

De topicstarter zoekt veel koppel onderin. Ik las ergens dat hij vooral rond de 2000 toeren rijdt. Dat ga je niet makkelijk realiseren met een 4.6 stroker of 4 lt HO. Dan moet je toch wat gaan investeren om je stroker zo te maken dat hij onderin juist heel sterk en krachtig wordt. Ik denk niet dat hij zit te wachten op 50 a 70NM meer koppel onderin voor een paar duizend euro. Dat is in mijn ogen zonde van je geld. Voor veel meer koppel onderin geldt alleen maar.

There's no substitute for cubic inches.

Komt ook door je rechtervoet dat het gaat als een speer toch.....

De topicstarter zoekt veel koppel onderin. Ik las ergens dat hij vooral rond de 2000 toeren rijdt. Dat ga je niet makkelijk realiseren met een 4.6 stroker of 4 lt HO. Dan moet je toch wat gaan investeren om je stroker zo te maken dat hij onderin juist heel sterk en krachtig wordt. Ik denk niet dat hij zit te wachten op 50 a 70NM meer koppel onderin voor een paar duizend euro. Dat is in mijn ogen zonde van je geld. Voor veel meer koppel onderin geldt alleen maar.

There's no substitute for cubic inches.

Dat bedoelde ik ook moet de hele reactie maar lezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je een echte stroker wille bouwen is dit de beschrijving van Hesco, zo als ik die heb

Jeep 4.6 stroker parts list

based on a +0.020 bore netting 265hp

• Block- 1996-1998 4.0 HO casting number 53020569 250.00

• Head- 1991-1995 4.0 HO casting number 7120 150.00

• Crankshaft- 1971-1980 12 counterweight crank casting number 3214723 105.00

• Crankshaft rear main seal- #05018594AA 0.00

• Crankshaft pilot bearing with AX-15 or NV3550 transmission- #53009180AB 13.21

• Rods- AMC 258 rods # 3180444 71-81 707 casting) 159.00

• Pistons- Sealed Power 677P +0.020 pistons #STL-677P20 118.04

• Piston Rings- Hastings +0.020 cast piston rings #667 20.05

• Rod bearings- Clevite 77 rod bearings #CB-960P-20. You’ll need 6 of these. 30.00

• Main bearings- Federal Mogul main bearings #FEM-7211M 63.39

• Main bearing studs- stock from a donor engine 0.00

• Main bearing girdle spacer kit (14 hardened 5/16” steel washers) 1.00

• Crankshaft sprocket bolt #83502890 and washer #J3173284 (reused from donor)0.00

• Crank harmonic damper #33002920T (reused from donor) 0.00

• Timing gear and chain CLO-9-3127 123.69

• Oil pump- Melling high volume pump MEL-M167HVS 72.39

• Complete Gasket Set- #J 242L-47 includes #CS-5713X and #HS-5713Z 70.84

• Camshaft- CRN-753905 109.88

• Camshaft bearings- Clevite 77 camshaft bearings #SH-549S 8.11

• Lifters- CRN-99278-12 73.69

• Fuel Injectors- Ford motor sport 24lb fuel injectors #FMS-M9395A302 200.00 or on ebay for less but used!

• Spark plugs- Champion RC12LYC (set gap to 0.065) 15.00

en dan heb ik een overbrengig van 4.10 en een header en uitlaat van borla voor 10 pk meer

( het nummer van de krukas is heel belangrijk)

grt herman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...