Spring naar bijdragen

Even Voorstellen + Waar M'n Jeep Te Laten Onderhouden?


Recommended Posts

Hallo,

Ik zal me even voorstellen: Ik ben Diederik en ik heb net (2 weken geleden)

een 4.0L I6 Grand Cherokee gekocht uit november 1997.

De Jeep heeft 240.000 KM gereden en lijkt in top conditie, en ziet er ook zo uit.

Er zijn een paar kleine mankementen:

- het linker achter raam gaat niet open

- de achterklep blijft niet open staan

- het achterklep slot opent niet zo makkelijk, moet een beetje pielen om hem open te krijgen

- en de linker voorspiegel moet vervangen worden.

Volgens mij moet ik dat zelf best kunnen fixen.

verder is alles top voor zover ik weet. Ik heb er net 2000 km aan een stuk mee gereden zonder ook maar 1 probleem te bemerken. Hij rijdt ongeveer 1 op 10 als ik rustig aan doe, dus ik ben helemaal blij.

Ik ben zelf (nog) niet zo heel handig met auto's, maar wil wel graag leren en proberen.

Echter ik zoek advies over waar ik het beste mijn nieuwe liefde kan laten onderhouden.

(voorzover ik dat zelf niet kan of durf). Ik vertrouw die dealers niet zo. Ik denk dat mijn Jeep daar niet de

behandeling krijgt die ik wil, om nog maar te zwijgen over de prijs die ze er daar voor vragen...

Ik woon in Den Haag, maar ben bereidt wel een stukje te rijden voor kwaliteitsonderhoud heeft iemand een tip?

Groeten,

Diederik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Diederik,

Ik heb net in mijn posting (vraagjes van rookie) gemeld dat ik zo fijn geholpen ben bij US carcenter Den Haag. Ze zijn ooit begonnen met Jeeps en doen nu alle amerikanen vanaf de jaren 50-60. Goeie sfeer, goeie gasten, redelijk geprijst en eerlijk. Ze zitten in de Carolina van Nassaustraat (zijstraat Schenkkade achter het nieuwe belastingkantoor) Ik kreeg een paar maanden geleden (voordat ik mijn Jeep had) al de tip van een kennis die een Grand Wagoneer heeft gehad.

Groet,

Roland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom,

Heb zelf ook een uit 1997/1998 gehad, zijraam nooit problemen mee gehad, achterklep zijn de gasveren, misschien dat "boris" hier op het forum nog nieuwe heeft, achterklep slot? Dat ie op slot aanvoelt als je hem open wilt doen? Bij mij moest ik simultaan de rechter onderhoek naar binnen duwen en de klep lostrekken heb nooit een oorzaak kunnen vinden maar je went er wel aan. :-) linker voor spiegel is ook wel te krijgen tweedehands, even te koop gevraagd postje en je krijgt vanzelf reacties als mensen nog wat hebben.

Succes!

Edit: typefoutje hersteld, sorry Boris

paul (klote Ipad)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg veel dank voor de reacties! ik zal zeker mn bevindingen delen!

mbt achterklep slot. Ik moet een soort van geheime beweging maken dan gaat ie open, anders is het net of ie op slot zit (terwijl dat niet zo is)

Als ik mn sleutel in het sleutelgat steek en draai gaat ie ook makkelijker open. Ik zat te denken het hele slot gedeelte te vervangen, maar je went er inderdaad aan. (ik gebruik ook vaak gewoon de liftgate)

m.b.t. 1 op 10: ik heb hem 2 dagen nadat ik hem had meteen naar oostenrijk en daarna door naar zuid frankrijk gereden, en inderdaad cruisecontrol op 100. dan haal je 1 op 11 zelfs als je wilt.

In de stad zal het wel 1 op 6 worden :(

fotos volgens later!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dan haal je 1 op 11 zelfs als je wilt.

Bedoel je dit werkelijk aan de pomp gemeten, of kijk je naar dat optimistische boordcomputerding ? Die laatste heeft zo een truukje om je om de tuin te leiden... "Ziejjewel, zegt je Jeep, ik kan best zuinig rijden hoor...", tot je gaat tanken... maar dan is de teller op de pomp vaak mis... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoel je dit werkelijk aan de pomp gemeten, of kijk je naar dat optimistische boordcomputerding ? Die laatste heeft zo een truukje om je om de tuin te leiden... "Ziejjewel, zegt je Jeep, ik kan best zuinig rijden hoor...", tot je gaat tanken... maar dan is de teller op de pomp vaak mis... :D

Heb ik al vaker gehoord maar dat valt erg mee bij mij. Je moet alleen niet gaan rijden op het aantal km's dat je nog kan rijden volgens de BC, dat zijn eerder 100mtrs. Overigens ga ik 1:10 met de v8 (benzine) absoluut niet halen maar op lange stukken is 1:8 wel mogelijk (BC en tank, jaja) en daarvoor hoef ik niet eens 100km/h op de cruisecontrol te rijden. Vind ik helemaal niet zo slecht voor zo'n zwaar gemotoriseerde zeecontainer. Gemiddeld rij ik 425-450km op zo'n 70ltr en dat zijn vooral korte stukjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja ik heb gewoon steeds stukken van 700km gereden op mn gps en dan was de tank (bijna) leeg.

En als je 700 deelt door 70 liter kom je volgens mij op 1:10 uit. Als ik de tank echt helemaal leeg zou rijden zou ik denk ik wel 1 op 11 kunnen halen.

Maar nogmaals dat is wel 6 uur lang continue 100 op cruisecontrol achter een vrachtwagen hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bergafwaarts met wind in de rug......ik heb ook een XJ gehad maar 1 op 10 zat er niet echt in, zelfs met een hele lichte voet. Heb nu een WJ met de 2.7 motor en die haalt het met gemak als ik naar werk ga. Eerst stukje door de stad, dan een goede 10KM op de autobahn dan nog 5KM op proviciale weg. Dan komt ie over het algemeen op 9 uit, terug iets beter omdat dan het grootste deel omlaag gaat, komt ie op 8,2 liter/100km.

Mijn WJ is een overland, die is nog iets zwaarder als de limited of laredo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ok daar ben ik weer. En om maar meteen ontopic te gaan:

In 1 maand ca. 9000 km op mn oude jeep gezet.

En nu zijn er 2 dingen raar aan het doen.

1. het lijkt er op dat de airco-blazer rechts onder de passagiers stoel water spuwt.

Elke keer als ik een flink stuk rijdt, is de mat helemaal doorweekt, zo niet: staat blank.

Airco is net voordat ik die 9000 km ging rijden helemaal gevuld. Kan dat er mee te maken hebben?

2. De jeep sputtert sinds een paar dagen tijdens het rijden maar ook in neutraal.

Gaat soms gepaard me schokken van de auto... maak me behoorlijk zorgen. Het klinkt als een bougie of cilinder die niet in orde is

maar het schokken van de auto doet me denken aan automaat... Binnenkort maar eens afspraakje maken bij US carcenter Den Haag zoals eerder geadviseerd. en dan maar bidden :unsure:

Verder is de auto nog helemaal top overigens, en al lang terugverdiend :D

Iemand nog goede tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey! Thanks voor de tip van het afwatering slangetje, ik dacht al dat het zoiets moest zijn! Ga meteen morgen checken.

m.b.t. Probeem 2:

Nee geen foutcodes. het "schokken" treedt op als ik stilsta in D (maar ook heel lichtjes in N)

En als ik tussen de 80 en 100 rijdt tussen de 1500 en 2000 toeren, is het echt behoorlijk sterk, in zoverre dat ik me dan ECHT zorgen maak.

Boven de 2250 toeren (of 120 km/uur) is er eigenlijk helemaal niks aan de hand.

en als ik 50 rij ook niet hoewel er niet altijd een pijl op te trekken is, moet nog iets beter gaan opletten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tip voor die condenswaterafvoer: onder de mat, bovenaan het schuine stuk, zit waarschijnlijk een rubber stop. Eventjes goed met bijvoorbeeld een gaskabel alle mogelijke kanten doorprikken helpt meestal wel. Er moet ergens een draadje staan met foto"s maar ik kan het niet vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...